Merre van előre?
Merre van előre?
A válasz egyszerű: nem hátra.
Nem abban a negyven évben, amit magunk mögött hagyunk, nem az egypártdiktatúrában. Nem
is abban a rendszerben, amelyik a két világháború között dívott, s amelyet azért mégsem ok nélkül
neveztek a hárommillió koldus országának. De a Habsburg-monarchiában sem, ahol a magyar érdekek
az osztrákoknak voltak alárendelve. Felesleges szószaporítás volna erről beszélni, ha az utóbbi kettő
irányában nem volnának érezhetők és hallhatók bizonyos nosztalgiák, s ha nem kellene számolni azzal,
hogy nehézségeink közepette ilyen nosztalgiák a Kádár-korszak irányában is ébredezhetnek.
Mégis az, hogy előre – nem hátra van, ugyanakkor leegyszerűsítés is. Múlt nélkül nincs jövő,
történelem nélkül nincs ország, hagyomány nélkül nincs nemzet. Nem lehet előrejutni a múlt
legjobbjainak tanítása és példája nélkül. A magyar demokrácia nem a semmiből született. Viszi
magával – vinnie kell magával – a Monarchia, a Horthy-korszak, a kommunista évtizedek
legkiemelkedőbb társadalmi gondolkodóinak és legtisztességesebb politikusainak, az Eötvösöknek, a
Jásziknak, a Bajcsy-Zsilinszkyknek, a Nagy Ferenceknek, a Bibóknak, a Kéthlyknek, a Nagy Imréknek
humanizmusát, patriotizmusát, liberalizmusát, népiségét, demokratikus szocializmusát. Ezért érzek
meddőnek sok mai vitát és érzem retrográdoknak azokat a vitatkozókat, akik a kizárólagosság, a
kirekesztés, az egyedül üdvözítő tanok alapjáról hadakoznak. Előre – a pluralizmusban van, abban a
sokféleségben, amelyik nem akarja ráerőszakolni a maga álláspontját a másikra, amelyik tiszteli a saját
véleményétől eltérő nézeteket is.
Egy francia politikus az ötvenes évek elején azt mondta, hogy a kommunista párt nem balra és
nem jobbra, hanem keletre van. Ma azt lehetne mondani, hogy előre – nem jobbra és nem balra van,
hanem nyugatra. Nem látok más (biztató) jövőt Magyarországnak, mint azt, hogy nyugati országgá
váljék.
A nyugati országokat – Európában és a tengeren túl – kivétel nélkül középen kormányozzák.
Egyszer a jobbközép, másszor a balközép kap többséget, de ez csak árnyalatokat módosít azon, hogy
a meghatározó politikai és gazdasági irányítás a centrumban van.
És a szélsőségek? Vannak Nyugaton is, miért ne lennének. Franciaország esetében: van egy valaha
nagyon erős, most egyre gyengülő baloldali szélsőség, a kommunista párt, és van egy valaha alig 1–2 százalékos, ma meglehetősen erős jobboldali szélsőség, a Le Pen-féle irányzat. De ezeknek nincs szerepük az ország irányításában, a nemzeti sorsot érintő kérdésekben.
Magyarországon a baloldali szélsőségnek van szervezeti megnyilvánulása, az MSZMP. A jobboldalinak nincsen. Ezt sajnálatosnak tartom. Sokkal egészségesebb volna, ha a szélsőjobboldali, ultranacionalista, rasszista erők saját pártot alakítanának, ezáltal – akárcsak az MSZMP – lemérhetők lennének, és nem centrista pártokban keresnének (és találnának) rejtekhelyet. Ehhez persze az is kellene, hogy ott ne is adjanak menedéket nekik.
1989 az eufória esztendeje volt. A múlt év elejétől 1990 nyaráig olyan események követték egymást, amelyek még egy évvel korábban is elképzelhetetlenek voltak: Magyarország, Lengyelország, Csehszlovákia, Kelet-Németország kiszakadása a szovjet tömbből, Ceausescu bukása, a szovjet tagállamok magukra ébredése, konszenzus kialakulása Washington és Moszkva között. Úgy festett, hogy egy békés, nyugodt, fejlődő, összeforró nemzetközi rend van kialakulóban. És ezzel a renddel –
ha gondokkal-bajokkal küszködve is – biztosítva lesz a fokozatos javulás, és a javulás nyomában a
jólét.
A kuvaiti válság, az iraki agresszió szétfoszlatta ezt a túl szép illúziót. Számunkra ez rosszabbkor nem is következhetett volna be.
A csőd, amit a letűnt rendszer maga után hagyott, amúgy is nagyobb, mint ahogy azt az emberek többsége sejtette. Világkrízis nélkül is két-három évnél gyorsabban nem lehetett volna kilábalni belőle. De az általános krízis áttételeiben – az olajárak emelkedésével, a beruházási kedv lohadásával – még kritikusabbá teszi a magyar (cseh, lengyel, szovjet) helyzetet.
Nem csoda hát, ha a tegnapi „legvidámabb barakk” – ma lehangolt, rosszkedvű és bizalmatlan. A kimúlt rezsim nemcsak a gazdaságot tette tönkre, hanem egész nemzedékek mentalitását is: beléjük ültette, hogy minden az államtól „jön”, hogy nem érdemes jól dolgozni, ez az eredményen úgysem
változtat, hogy a közélet mások dolga, nem az övék.
Ha ezen a mentalitáson nem tudunk úrrá lenni, akkor előre semerre sincs. Ha a bürokrácia gáncsot
vet az amúgy sem tolakodó beruházásoknak, ha sikerül magunkról világszerte elterjesztenünk, hogy
„csalódottak” vagyunk, ha a szabad választásokon a közömbösségünkről győzzük meg a nyugati
közvéleményt, akkor aztán nemcsak rövidebb, de hosszabb távon is miért lehetnénk optimisták?
És ehhez – mintegy betetőzésként – még hozzájön, hogy Magyarország ma fölösleges,
anakronisztikus, a nyugati világban rossz emlékeket és rossz szájízt keltő marakodások színhelye. Lehet
persze vállat vonni, mondván: „ez a mi dolgunk”. Lehet az önsajnálkozás révetegségébe takarózni:
úgyis „egyedül vagyunk”.
De talán mégiscsak jobb volna sürgősen abbahagyni az öngyilkos belviszálykodást. A magunk
kedvéért – a határokon túl élő magyarság kedvéért, jövőjéért legalább annyira!
A veszélyhelyzetekben – háborúk, nemzetközi és gazdasági válságok idején – nincs más kiút, mint
a fogak összeszorítása, a megfeszített munka és az egészséges erők összefogása.
Ha a világháborús Angliában össze tudtak fogni konzervatívok és munkáspártiak, ha ma a békés
Ausztriában össze tudnak fogni szocialisták és kereszténydemokraták – akkor Magyarországon az
úgynevezett jobbcentrum és a balcentrum pártjai, a szélsőségek szélre állításával miért ne tudhatnának
egymásnak kezet adni, és kéz a kézben vágni neki a nehéz időszaknak?
A nagykoalíció mielőbbi megvalósulása felé – legalábbis én így látom, különben már a tavaszi
választások előtt és után is így láttam – ma erre van előre.
(168 óra, 1990. október 23.)
Javaslat médiaügyben
A magyar televízióban és rádióban olyan viszonyok uralkodnak, amelyek méltatlanok egy szabad
és demokratikus országhoz. A demokratikus Magyar Köztársaság televíziójában például tavaly
októberben saját szememmel-fülemmel láttam-hallottam egy olyan adást, amelyiknek fasiszta hangja
1944-re emlékeztetett; akkor is a március 19-i német megszállás utáni hónapok, de még inkább a
nyilasidők rádiójának hangjára.
Ahol országos méretekben csak állami rádió és televízió van, ott a kormány mindig arra törekszik,
hogy ezek a médiák az ő politikáját szolgálják. Ez így volt több nyugati országban is a régebbi,
monopóliumos időkben, de bizonyos arányokra, mértéktartásra, az objektivitás látszatára még akkor
is ügyeltek. A magyar rádiónak, s főleg a televíziónak nem bizonyos – mentegethető – kormánypárti
elfogultság róható fel, hanem főként az, hogy a hangadók, akik egyébként többnyire a letűnt rendszer
legalázatosabb, évtizedes kiszolgálói voltak, nem is a törvényes kormánynak, hanem annak a klikknek
a szószólói, amelyiknek a vezetőit a legnagyobb kormánypárt már hónapokkal ezelőtt kizárta a soraiból.
Ez a helyzet nemcsak politikai, de a legelemibb financiális szempontból is abszurd: az állami médiákat
az adófizetők pénzéből tartják fenn; az adófizetők túlnyomó többségét a koalíció és az ellenzék múlt-
és jövőbeli szavazói alkotják. Ennek ellenére a pénzükből egy törpe kisebbség gazdálkodik
(garázdálkodik?), és azt főleg arra használja fel, hogy a nemzet közvéleményét és a szomszéd
országokban élő magyarságot saját kénye-kedve szerint manipulálja, a maga szélsőséges világnézetét
igyekezzék belesulykolni a többségbe. Ilyesmi a diktatúrákra, és nem a demokráciákra jellemző.
Tarthatatlan érv az, hogy a kormány – az állami médiák szabadságát respektálva – nem kíván
beleszólni a munkájukba, beleértve a személyi-személyzeti kérdéseket is. Vajon amikor egy III/III-as
ügynök erőszakos és erőszakot reklamáló fenyegetőzésének engedve a média elnökeit kitiltotta
munkahelyükről, akkor nem szólt-e bele? Ahol kizárólag állami televízió és rádió van, ott a kormány
a felelős a műsoraikért is, az alkalmazottak magatartásáért is.
A jelenlegi helyzet az olyannyira áhított Európai Unió normáival mérve kétségessé teszi a közelgő
magyar választások teljes szabadságát, a nyugati kormányok és közvélemény szemében pedig már
eddig is sokat ártott, a választásokkal összekapcsolódva a jövőben még többet árt Magyarország jó
hírének és tekintélyének.
Az idő sürget. Most nem érdemes a múlton rágódni. Előre kellene nézni, legalábbis a következő
két hónap megadott keretében. Engedtessék meg, hogy egy konstruktív javaslattal kísérletezzem.
A kormány nevezzen ki pontosan meghatározott, lehetőleg az ellenzékkel egyeztetett hatáskörrel
egy választási médiaellenőrző bizottságot olyan Nyugaton élő vagy onnan hazatelepült magyarokból,
akik a sajtó régi, vitathatatlan szakemberei, akik egyetlen mai pártnak sem tagjai és akiknek tekintélye
a koalíció és az ellenzék részéről egyaránt kétségbevonhatatlan. Ennek a bizottságnak legyen a feladata
az állami tömegtájékoztatás választási tárgyilagosságának felügyelete.
A bizottság tagjaiul négy személyiség felkérésére gondolok: Csicsery-Rónay Istvánra, aki részt
vett az ellenállási mozgalomban, 1945 után a Független Kisgazdapárt külügyi osztályát vezette, a
Magyar Közösség tagjaként börtönt viselt, az Egyesült Államokban a Hírünk a Világban című folyóirat
szerkesztője és a washingtoni Occidental Press könyvkiadó vezetője volt; Borbándi Gyulára, aki ’45
után a Nemzeti Parasztpártban tevékenykedett, az emigrációban a Szabad Európa Rádió munkatársa
volt és a népi irányzathoz közel álló, müncheni Új Látóhatárt szerkesztette; Kende Péter akadémikusra,
aki Nagy Imre köréhez tartozott és a párizsi Magyar Füzetek szerkesztőjeként a hazai és a kisebbségi
ellenzék írásainak-könyveinek publikálója volt; Sárközi Mátyásra, aki szépírói tevékenysége mellett
a nyugati magyar „Ki kicsodá”-t szerkesztette és évtizedekig dolgozott a londoni BBC-nél. Ez a négy,
különböző nézeteket valló, de senkitől sem függő demokrata gazdag tapasztalatokkal rendelkezik a
négy legnagyobb nyugati ország, az USA, Németország, Franciaország és Anglia médiagyakorlatát
illetően, s ugyanakkor kitűnően ismeri a mai hazai viszonyokat is.
A bizottság úgy működhetnék, hogy rotációs módon hetenként más-más volna az elnöke; vitás
esetekben, ha szavazategyenlőség állna fenn, a mindenkori elnök szavazata döntene.
Javaslatomat úgy teszem meg, hogy a megnevezettek egyikével sem beszéltem róla, és egyetlen
párt vagy mozgalom véleményét sem kértem ki.
Ha a kormány elfogadja, akkor az érdekeltek hozzájárulásával a választási kampány megkezdéséig
még könnyen megteremtheti a bizottság felállításának és működésének szervezeti és anyagi feltételeit.
(Magyar Hírlap, 1994. február 28.)
Győzni is tudni kell!
Címzett ismeretlen. Mármint a fenti cím címzettje. A választások második fordulója fogja csak
meghatározni, hogy egy pártról, két pártról, esetleg két pártnak és pártonkívülieknek a koalíciójáról
lesz-e szó. Címzett mégsem teljesen ismeretlen: körvonalai többé-kevésbé már most kialakultak.
Leegyszerűsítve: a mostani választások győztese vagy győztesei.
A cím nem eredeti. Valójában csak rímel fél évszázad óta barátomnak és publicista-kollégámnak,
Kende Péternek a keddi Magyar Hírlapban megjelent cikkcímére: „Veszteni is tudni kell”. A maga
okos és általános nagyrabecsülésnek örvendő hangján Péter rámutat arra, mennyire rossz, stílustalan
vesztesek a mai vesztesek. Az egyetlen miniszterelnök kivételével, akiben megvolt az a lelkierő és
demokratikus civilizáltság, hogy gratulált a győzteseknek.
Így igaz. Rossz vesztesek. A Pesti Hírlap keddi számának egyik cikkében például azt lehetett
olvasni: „Az MSZP megválasztásával az ország lakossága bebizonyította: nem érdemli meg a
szabadságot.” Elnézést a hasonlatért, de ez a mondat a berlini bunkerban dühöngő Adolfot juttatta az
eszembe; több mint húsz éven át dicsőítette, minden más népnél különbnek, világuralomra
elhivatottnak mondotta a németeket, de 1945 májusában már habzó szájjal azt hörögte, hogy azért
veszítette el a háborút, mert a német nép nem érdemelte meg őt. És persze Brecht jut az ember eszébe,
akit úgy mellesleg drámaíróként nem szívelek, de aki a kommunista vakhitből kijózanodva, maró
gúnnyal jegyezte meg: ha a nép nem úgy viselkedik (nem úgy választ), ahogy a vezetők elvárják, akkor
egyszerűen – ki kell cserélni a népet.
Hallottam a választás estéjén a televízióban egy énekművészt is (a nevét nem tudtam
megjegyezni), aki kijelentette: ha fiatalabb volna, akkor most elhagyná az országot. Feltételezem, hogy
nem Nyugat felé, mert ott ugyanolyan rothadt szabad választási viszonyok uralkodnak, mint nálunk –
talán Belgrádba vagy Bagdadba, ahol mindig ugyanazok a győztesek. Ezzel a mentalitással egyébként
négyévenként kivándorolhatna Magyarország lakosságának kvázi a fele. Nyolc év alatt kiürülne az
ország. Ez volna az, amit „nemzeti elkötelezettség”-nek neveznek?
Hagyjuk a túlzásokat! Ismerjük el: veszíteni nehéz! Lóversenyen, kártyaasztalnál, futballpályán,
úszómedencében, kötélhúzásban, politikában egyaránt. Nemigen láttam még kiütött bokszolót, aki
széles mosollyal tápászkodott föl a ringben. Emberek vagyunk. Ne várja senki, hogy a mostani
választások vesztesei csárdást járjanak örömükben!
Még akkor sem, ha – miként Kende Péter joggal megjegyzi – már jóideje tudhatták, hogy veszíteni
fognak. Még akkor sem, ha – mint ugyancsak ő emlékeztet rá – 1990-es, nagy győzelmük idején, a
második fordulóban is az urnák elé járuló polgároknak csupán 41,5 százaléka, a választásra jogosultak
összességnek 19 százaléka szavazott az MDF jelöltjeire, ami akkor sem volt mindenre kiterjedő
felhatalmazás.
Ennél a statisztikánál elidőznék egy kissé, mert valódi mondanivalóm innen eredeztethető. Péter,
aki tudós ember, nálam sokkal jobban tudja: ilyesfajta számítással könnyen kimutatható, hogy a nyugati
demokráciákban a többséget képviselő, kormányzó pártok tulajdonképpen szinte kivétel nélkül a
szavazásra jogosultak összességének csak a „kisebbségét” állították maguk mellé, még az 50 százalékot
sem érik el jóformán sohasem. Az Egyesült Államok elnökére az összes szavazásra jogosultnak talán
25 százaléka sem szavaz – legitimitását mégsem vonja senki kétségbe. Persze, Kende Péter a
statisztikájával nem az 1990-es magyar választás érvényességét kérdőjelezi meg, hanem azt mondja,
joggal, hogy a demokráciában a győzelem nem jogosít fel mindenre.
De ha így van – és így van –, akkor ez a mostani választásra is érvényes. El lehetne itt is
játszogatni a számokkal, már az első forduló számaival is. Elképzelhető például, hogy az MSZP a maga
32 százalékával végül majd abszolút többséghez jut a parlamentben, azaz egyedül fogja kormányozni
azt a 68 százalékot is, az ország lakosságának több mint kétharmadát (!), amelyik nem rá, hanem ellene
szavazott. (Sőt, ha a Kende Péter által említett szavazásra jogosultak számát vennénk tekintetbe, akkor
nem 32, hanem mindössze 21 százalékról kellene beszélnünk…) Lehet ezért majd a választási törvényt
hibáztatni, ami nyilván nem tökéletes – tökéletes választási módszer nem létezik –, de hát ez a törvény
négy évvel ezelőtt is ugyanilyen volt, és kissé furcsa volna azt mondani: ha én nyerek, akkor jó, ha a
másik nyer, akkor rossz.
Egy lépéssel továbbmenve: tegyük fel, hogy az MSZP koalícióra lép az SZDSZ-szel, maga mögött
tudja a Munkáspárt, az Agrárszövetség, a Köztársaság Párt, a Vállalkozók Pártja támogatását vagy
rokonszenvét is. Ez már több mint 60 százalék volna. Biztos, széles alapokon nyugvó többség.
De hát azért a kisebbség sem olyan kicsi! A Fideszről most ne essék szó, amelyiknek sikerült abba
a paradox helyzetbe manővereznie magát, hogy jelöltjeinek egy része a második fordulóban félreáll az
SZDSZ-jelöltek javára, de ha az SZDSZ belép a koalícióba, a Fidesz akkor is ellenzékbe vonul –
azokkal az SZDSZ-es képviselőkkel, esetleges miniszterekkel szemben, akiket részben ő segített be
a hatalomba. Ennél sikerültebb fából vaskarikát még keveset látott a magyar parlamentarizmus.
De ha a Fidesztől el is tekintünk, még mindig marad 30 százaléknyi választó, akik egyértelműen
a szocialisták és a liberálisok ellen szavaztak. Azaz minden harmadik magyar. Az úgynevezett jobboldal. Azért mondom úgynevezettnek, mert ezalatt a gyűjtőfogalom alatt féltucatnyi párt, de százféle árnyalat értendő. Vannak köztük régi, meggyőződéses konzervatívok, a kiváló Nagy Ferenc és Kovács Béla eszméin nevelkedett kisgazdák (amely eszméknek a világon semmi közük nem volt és nincsen a mai Kisgazdapárthoz), mély hitű katolikusok és protestánsok, sokat szenvedett, egykori politikai foglyok, ’56-ban fegyverrel bátran harcolók és III/III-as ügynökök, egykori és mai fasiszták, népiesek és urbánusok, no meg szép számmal volt kommunisták, mint például Csoóri vagy Fekete Gyula, akikkel annak idején együtt üldögéltünk az írószövetség párttaggyűlésein, vagy Kulin Ferenc, akit mégiscsak a Kádár–Aczél-rendszer nevezett ki a Mozgó Világ főszerkesztőjének, s akinek kiábrándulását és a párttal való szembefordulását megértem és átérzem, csak azt nem tudom egykönnyen felfogni, hogy miért futkároz a hideg a hátukon – nem a sztálinizmustól, nem a kádárizmustól, nem is az MSZP-től, hanem az olyan szavaktól, mint „szocialista” vagy „szocializmus”. Hogy kommunistából mitől lettek népiek, az világos – hogy mitől
jobboldaliak, az kevésbé.
Ám legyen bár akárhány árnyalata is a vesztes jobboldalnak – egy dolgot soha, egyetlen pillanatra sem szabad elfelejteni vagy szem elől téveszteni: a vesztesek ugyanolyan magyarok, mint a győztesek. Mikor négy éve, azaz történelmi mércével: tegnap – ők voltak a győztesek, ezt a tényt az akkori veszteseket illetően ők nemegyszer kétségbevonták. A választási kampány során
olvastam egy szélsőjobboldali demagóg kijelentését, miszerint ők jobb magyarok, mint az ellenfeleik. Elméláztam: vajon mivel méri azt, ki a rossz, ki a jó és ki a jobb magyar? Méterrel? Kilóval? Celsiusszal? Esetleg deciliterrel?
Az új győztesnek-győzteseknek soha többé nem szabad ilyesfajta megkülönböztetésekbe
belemenniök. A politika – politika, a magyarság – magyarság. Az ellenzékiek ugyanolyan magyarok,
mint a kormánypártiak, a vesztesek sem rosszabb, sem jobb magyarok, mint a győztesek.
Elfogadhatatlan mindenfajta megkülönböztetés, kirekesztés, győzelmi fölény, elhivatottsági gőz,
fenyegetőzés, agyagba döngölési kísérlet, valamint a köztörvényes bűnözők, a sikkasztók, a népvagyon
megdézsmálóinak kivételével mindenféle számonkérés vagy felelősségre vonás. A politikai hibákért
már kimondta az ítéletet maga a választás. És az elmúlt négy évben nemcsak hibák voltak. Az a tény,
hogy négy éven át alapjaiban stabil maradt a demokrácia, az a tény, hogy nyugodt és szabad
választásokra kerülhetett sor, az a tény, hogy ma Magyarország méltón sorakozik a nyugati
demokráciák mellé – ha az utóbbi egy-két év kilengéseit és visszaéléseit el nem is feledteti, – mégis
érdeme a mai veszteseknek. Történhetett volna másképpen is.
A vesztesek szomorúak. Vannak köztük, akik nem csupán szomorúak – elkeseredettek is. Vannak, akik szélsőséges kijelentésekre ragadtatják el magukat. Az új hatalomnak úgy kell viselkednie, hogy
tekintettel legyen minden emberi érzékenységre. Hogy azok, akiknek ma könny ül a szemében, vagy akiknek összeszorul az ökle, holnapra megnyugodjanak. Ne csak megértsék, de érezzék is, hogy a választási vereségük a legkevésbé sem azt jelenti, mintha másodrendű állampolgárok lennének. Az a 30, sőt a Fidesszel együtt majdnem 40 százaléknyi állampolgár, aki most ellenzékbe kerül, 3–4 millió a tíz millióból. Politikailag – eszméikben, elképzeléseikben – ellenzékiek. Emberségükben, hazafiságukban, jogaikban és kötelességeikben egyek-egyformák a többiekkel.
Ezekben a milliókban százszámra vannak nagy tehetségű művészek, írók, tudósok, remek mérnökök, varázslatos kezű sebészek, ezerszámra bátor vállalkozók, ötletdús feltalálók, áldozatkész papok, százezerszámra tisztességes hivatalnokok, nemzet-napszámos pedagógusok, a legnagyobb tiszteletet megérdemlő kétkezi dolgozók a gyárakban és a földeken. És ha a Fidesz továbbra is ellenzékben érleli a narancsait: mennyi istenáldotta, ígéretes, a holnapokat magában hordozó fiatal! Hogyan lehetne nélkülük, pláne: ellenük egy új, gazdagabb, igazságosabb Magyarországot elképzelni és megvalósítani?
Még valamit. Ellenzékbe kerül most a XX. századi magyar közgondolkodás egyik legfontosabb áramlata, amit összefoglaló meghatározással népinek neveznek. Ezt az ideológiát lehet elfogadni vagy elutasítani, szeretni vagy nem szeretni, de a jelentőségét tagadni nem lehet. Nincs itt hely arra, hogy az ember részletes elmélkedésbe bocsátkozzék, arról szóljon, hogy ez az eszmeáramlat mennyire összetett volt mindig – szélesre nyitott ernyője alá miként kerültek olyan kommunisták, mint Erdei Ferenc vagy Darvas József, olyan antikommunisták, mint Kovács Imre, olyan balról jobbra átlengő tehetségek, mint Féja vagy Kodolányi, olyan „centristák”, mint Veres Péter, olyan demokrata-óriások, mint Bibó István vagy Szabó Zoltán, olyan költő-író nagyságok, mint Németh László vagy Illyés Gyula. A mai népi irány egyik tragédiája az, hogy Illyés halála óta egyetlen kiemelkedő, európai látókörű, kultúrájú, nyelvtudású, tehetségű vezetője sincsen; valószínűleg ez is hozzájárult ahhoz, hogy amit az elmúlt négy évben a gyakorlatba megpróbáltak átültetni belőle, az inkább miniszteri bársonyszékek, alapítványi főnökségek és suhanó luxuskocsik „elfoglalásában” volt sikeres, semmint a népi irányzat ihletőjének
számító paraszti nép felemelésében. De súlyos hiba volna azt hinni, hogy ez az irányzat most örök időkre megbukott, és nem él tovább nagyon sok tisztességes magyar lelkében, gondolkodásában. Ennek az áramlatnak csak a mostani, harmadosztályú szószólói találták ki azt, hogy valaha is jobboldali avagy szocialistaellenes volt. Az ellenkezője az igaz. Valódi képviselőihez közeledni, az igazi, önzetlen népiekkel szót érteni: az új parlamenti többségnek egyik legfontosabb feladata volna.
Utoljára, de nem utolsósorban: a győztesek elodázhatatlan kötelessége, hogy jobban, okosabban, hatékonyabban védelmezzék a határokon túli magyarság egyéni és kollektív jogait, mint ahogy ez az elmúlt négy esztendőben történt. Nem azt mondom ezzel, hogy semmi sem történt, csak éppen kissé sok volt a frázispufogtatás, túl sok volt a kisebbségek ügyének hazai, pártpolitikai célokra való felhasználása, túl kevés a megfelelő nemzetközi kapcsolatok kiépítése és a kézzelfogható eredmény. Az új kormány ne azzal törődjék, milyen méltatlan nyilatkozatokat tesz mostanában Duray Miklós, vagy hogyan sikerült a Kadhafi és Andropov talpát nyaló kommunistákból szájtépő sovinisztákká vedlett televíziósoknak olykor-olykor befolyásolniok Tőkés Lászlót; arra emlékezzék inkább, hogy Tőkés páratlan helytállása nélkül talán még mindig Ceausescu uralkodnék Romániában, no meg arra, milyen bátran vállalt Duray börtönt és meghurcoltatást akkor, amikor az MSZP egyik mai képviselőjelöltje még azzal szerzett pártérdemeket és nagyköveti állást, hogy Durayba és az őt védő Csoóriba beletiport. De túl a személyeken: a határokon túl élő magyaroknak az új kormányzatra nem kevésbé, hanem inkább
lehessen tettekben-eredményekben számíthatniok, mint
az eddigire!
Kérem az olvasót, hogy ezekben a hiányos, hevenyészett, hajnali 5 és 7 óra között papírra vetett
sorokban ne valami programfélét lásson, amihez sem alapom, sem jogom nincsen, még kevésbé
tanácsadást azoknak, akiket személyesen nem is ismerek, vagy valami papos szónoklatot, ami egész
lényemtől távol áll, avagy a „Szeressük egymást, gyerekek!” kezdetű régi sláger dúdolását – nem tudok
énekelni –, hanem megannyi ádáz acsarkodás után sok-sok aggodalmat és halvány reménykedést a
magyar jövőben. Győzni is tudni kell – írtam a cikkem címéül. Ehhez a „tudományhoz” hozzátartozik
– nemzetközi síkon példa rá a legyőzött Németország és Japán, vagy most Dél-Afrika és a Közel-Kelet
esete –, hogy a békejobbot elsőnek mindig az erősebbeknek, a győzteseknek kell nyújtaniok.
(Magyar Hírlap, 1994. május 13.)
Skandinávul
Meghívott Izland miniszterelnöke: szívesen lát otthonában valamelyik délután. Nem most történt,
idestova 33 esztendeje. Egy reykjavíki társadalmi szervezet vendégeként néhány előadást tartottam a
magyar forradalom ötödik évfordulóján. A megtisztelő invitáció időpontjában megálltam a kormányfő
házának kapuja előtt. Ízléses, kényelmesnek látszó, komoly faház volt, hasonló a környék megannyi
villájához. Becsengettem. A kapu kitárult – a miniszterelnök nyitotta ki. Beljebb tessékelt. Tágas
nappaliban foglaltunk helyet. Talán tíz perce beszélgettünk, amikor nyílt az egyik ajtó, egy hölgy
behozott egy nagyobb tálcát, tea, whisky és szárazsütemények voltak rajta. A miniszterelnök bemutatott
a hölgynek. A felesége volt. Elénk rakta a csészéket, kiöntötte a teát, süteménnyel kínált, megkérdezte,
hogy tetszik Izland, mit láttam eddig belőle, aztán kiment. A miniszterelnök arról faggatott, amiről
akkoriban minden külföldi: mi is történt valójában ’56-ban Magyarországon, milyen méreteket öltött
a leszámolás, mi a jelenlegi helyzet, mit lehetne tenni a börtönökben sínylődők érdekében? Másfél-két
órát maradtam. A miniszterelnök kikísért, kinyitotta, majd becsukta mögöttem a kaput.
Visszafelé menet Párizsba, megálltam Oslóban. Volt ott egy idős szocialista, ismert tudós, Johan
Vogt professzor, aki szerelmese volt ’56 ügyének (akkoriban sok ilyen ember élt a nyugati világban),
részt vett abban a nemzetközi bizottságban, amelyik a magyar politikai foglyok mielőbbi
kiszabadulásán munkálkodott; az ő vendége voltam. Egyik nap a főváros utcáit jártuk, megéheztünk,
„jöjjön”, mondta a professzor, „itt van a közelben a Parlament, ott megebédelhetünk”. Felfelé baktatva
az épület lépcsőin, a professzor odaszólt egy lefelé igyekvő, szikár férfiúnak: „Állj meg, bemutatok
neked valakit, aki ott volt Budapesten ’56-ban, könyvet is írt róla.” A férfi csatlakozott hozzánk, vagy
tíz percet beszélgettünk a lépcsőn, aztán lement az utcára, beszállt a kocsijába, begyújtotta a motort és
elhajtott. Norvégia miniszterelnöke volt. A büfében, falatozás közben (hadd jegyezzem meg, Norvégiát
nem a konyhája tette ismertté a világban) Vogt professzor odacipelt az asztalunkhoz egy másik férfit.
Azzal egy jó fél órát beszélgettünk az aktuális magyar helyzetről. Norvégia külügyminisztere volt.
Mindezt nem azért mondom el, hogy magas ismeretségeimmel kérkedjem. A neves
államférfiaknak már a nevükre sem emlékszem, ők még kevésbé az enyémre. Hasonló történetek
akkoriban nem egy magyar íróval, emigráns politikussal megestek. Számomra a maradandó emlék az
volt, hogy az izlandi miniszterelnök házában nem inas nyitott ajtót, hanem ő maga, nem szobalány
hozta be a teát, hanem a felesége, nem állami rezidenciában laktak, hanem abban a házban, amelyikben
a férj vezetői funkciójának kezdete előtt és majd vége után; a norvég miniszterelnöknek nem volt
sofőrje, maga vezette saját – nem állami – kocsiját, a parlamentbe minden norvég állampolgár
beléphetett, vendéget is vihetett a büfébe, a kormány tagjait nem kísérték testőrök, minden honfitársuk
odaléphetett hozzájuk és elbeszélgethetett velük.
A világban persze nincs mindenütt így. Leegyszerűsítve, kétféle államvezetés létezik. Az egyik
elkápráztat: a látványosságot, a csillogást-villogást kedvelő, szigorúan protokolláris, erősen különböző
a polgárok hétköznapi életétől. Ilyen például – más-más háttérrel és fokon – a francia, az amerikai, a
malájföldi, a szaúd-arábiai és nem egy afrikai országé. A másik egyszerű, közvetlen, sallangmentes.
Ilyen a skandináv, de nemcsak a skandináv, a svájci, az ausztrál, a kanadai is. Ennek semmi köze az
ország államformájához vagy anyagi helyzetéhez. Izland köztársaság, Norvégia királyság, Svájc és
Svédország a világ leggazdagabb országai, Zaire vagy a Közép-afrikai Köztársaság nyomorúságosan
szegények.
Az utóbbi években elképedve figyeltem, hogyan lesz úrrá az ifjú Magyar Köztársaság különféle állami megnyilvánulásain, az ország határain belül és kívül a fényűzés, a talmi és minden valódi alapot nélkülöző pompa, a díszegyenruhákban, palotákban, sokmilliós rendezvényekben cifrálkodó öntetszelgés.
Néhány példa, amelyeket elég közelről ismerek.
Új Külügyminisztériumunk első tevékenységei közé tartozott, hogy az államháztartás helyzetéhez
mérve csillagászati összegekért – több mint félmilliárd forintnyi devizáért – új követségi épületeket,
nagyköveti lakásokat vásároljon szerte a világban. Franciaországban például a sietve megvásárolt
nagyköveti rezidencia hárommillió dollárba került. Az eddigi, a város legelőkelőbb negyedében fekvő,
több mint egymillió dollár értékű luxuslakás – a Kádár-korszak szerzeménye – túl szerénynek
minősíttetett. Az egyik érv az volt (Népszabadság, 1991. április 12.), hogy „ki kell használni az ingatlanárak franciaországi pangását” – mellesleg az árak azóta tovább panganak, és ha most adnák el a rezidenciát, a veszteség több százezer dollár volna. S különben is, a külügyi szervek feladata az ország érdekeinek külföldi képviselete-e, avagy a telekspekuláció? Másik érv: „a magyar külpolitika megfelelő képviseletéhez volt szükség rá.” Mintha a francia külügyminisztérium vagy a Párizsban tevékenykedő külföldi diplomaták nem fütyülnének arra, hogy a Magyar Köztársaság nagykövete egymillió vagy hárommillió dollár értékű lakásban-házban lakik-e. Hasonló bevásárlások még fél tucat másik országban is lezajlottak: Angliában, Amerikában, Chilében, Dél-Afrikában stb. A tárgyilagosság kedvéért megjegyzendő, hogy mindezt ugyan az MDF vezette Külügyminisztérium kezdeményezte,
de az Országgyűlés külügyi bizottsága egyhangúlag szavazta meg, azaz az MSZP, az SZDSZ, a KDNP, a Kisgazdapárt és a Fidesz képviselői is hozzájárultak.
A Magyarok Világszövetsége. Ezt a szervezetet a Horthy-rendszer hozta létre, célja az akkori
kormányok politikájának propagandája volt. Kádárék folytatták és „továbbfejlesztették”. Ez a szervezet
volt az, amelyik a nyugati magyarokat kartotékozta, megfigyelte, besúgta, megtévesztette,
megvesztegette, avagy beszervezte – már akit, és kit hogyan lehetett. A demokratikus emigráció azt
hihette, hogy a világszerte kompromittált MVSZ az egypártrendszerrel együtt örökre el fog tűnni. Nem
ez történt. A világszövetség – szerencsére más feladatokkal, de az MDF vezette kormány
propagandaszerveként – nemcsak tovább él, hanem akkora anyagi eszközökkel rendelkezik, mint
amekkorákkal a Horthy- és a Kádár-világban soha. Két évvel ezelőtt Budapest tele volt ragasztva
méregdrága plakátjaival, teleaggatva zászlaival, a televízióban és a rádióban másról sem lehetett
hallani, mint pompázatos kongresszusáról. Ennek a kongresszusnak az előkészítése a legszebb bolsevik
hagyományok szerint történt. A nyugati magyarság „delegátusait” a budapesti központ és a különböző
MDF-nagykövetek „választották” – tekintélyes, nem egy esetben világhírű franciaországi magyarok
hosszú soráról tudok, akiknek máig sincs halvány sejtelmük sem arról, ki „képviselte” őket a nevezetes
kongresszuson. A rendezőknek az volt a fontos, hogy az elnök és a vezetőség megválasztásánál a
„demokratikus” többség jó előre biztosítva legyen. Jellemző egyébként, hogy három alelnöke közül a
kárpát-medencei és a nyugati magyarok reprezentánsa mellett a hazai tízmillió magyart a Pofosz elnöke
képviseli. Ami önmagában nem volna helyteleníthető, ha a tízmillió magyar valóban megválasztotta
volna. A kongresszus több százmillió forintba került. Vajon hozott-e egyetlen fillérnyi hasznot is
azoknak, akik megkérdezetlenül finanszírozták: Magyarország lakosságának? Az MVSZ évi
költségvetése 200 millió forint, s azt olvasom, hogy újabban székházként egy káprázatos budapesti
épületre tart igényt. Mi a fenének? Ha ez a szervezet megszűnnék, a világon senkinek sem hiányoznék
saját vezetőin és azokon kívül, akiknek útiköltségét és hotelszámláit fizetni szokta. A kormány
kebelében működik a Határon Túli Magyarok Hivatala. Feladata a kapcsolattartás a kisebbségi
magyarokkal – ez átfedi az MVSZ tevékenységének nagy részét. Ha ebben a kormányhivatalban három
szobába beültetnének három funkcionáriust, akik a nyugati magyarsággal tartanának kapcsolatot, a nem
éppen dicsőséges múltú világszövetségnek nyugodtan le lehetne húzni a rolóját. A ráköltött évi 200
milliót sokkalta jobb volna a szomszéd országokban élő magyarság politikai és kulturális támogatására
fordítani.
Magyarország szegény ország. Ezt az országot a hitleri, sztálini, brezsnyevi rablások után az
elmúlt tízegynéhány évben háromszor fosztották ki. Ezúttal nem idegenek. Magyarok.
Először Kádárék, főként a külföldi kölcsönök nyakló nélküli és többnyire rosszul felhasznált
felvételével. Ezt a 21 milliárd dolláros adósságot nyögi ma is és nyögi még sokáig a nép.
Másodszor a Grósz–Németh-vezetés idején, amikor az elvtársak ügyesebbjei észrevették, hogy a
politikában befellegzett nekik, és az új, liberális rendelkezéseket gyorsan kihasználva átmentették
magukat és pereputtyukat a gazdasági életbe, megszerezve vagy – nyilván nem minden ellenszolgáltatás
nélkül – a nyugati tőkének átjátszva azt, ami a hazai iparban és kereskedelemben a legjövedelmezőbb
volt. A hírhedt hazai „orosz maffia” újgazdagjai csupa olyan jó elvtársból tevődnek össze, akik
Moszkvában végezték tanulmányaikat, kitűnően tudnak oroszul, és most régi, szovjet barátságaikat
felhasználva ideológusokból, politikusokból virágzó üzletemberekké váltak. Egy másik, „nyugati” példa
arról a területről, amit eléggé ismerek: a kommunista párt vidéki lapjaiból hét újságot sikerrel
átpasszoltak az antikommunista nézeteiről közismert, nagykapitalista, nyugatnémet Axel Springer
sajtókonszernnek, és a szeretett hazáért oly sok önzetlen áldozatot hozó „von” Ferenczynek. Az
„Ellenforradalom tollal és fegyverrel” című klasszikus mű szerzője újabb bestsellert írhatna erről a
HVG által finoman „abszurd”-nak minősített manőverről (1990. április 14. és november 3-i szám), s
mint újsütetű tőkés vállalkozó arról is, hogy személy szerint volt-e neki némi profitja ebből a
„privatizációból”, avagy sem.
A harmadik fosztogatás a rendszerváltás után, az Antall–Boross-kormány alatt ment végbe. A
főszerepeket az MDF és koalíciós partnereinek egyes elemei játszották. Anélkül, hogy a két kormányfő
tisztességét megkérdőjelezném: lehetetlen volt nem tudniok róla. Jóformán nincs olyan nap, amikor
a sajtó ne számolna be privatizációs botrányokról, panamákról, az állami vagyon hűtlen kezeléséről.
A nép pénzéből óriásivá felpumpált hangzatos nevű alapítványok hálózzák be az egész országot, és
közöttük nem egyben önkinevezett vagy pártérdemeikért jutalmazott vezérek és vezérkarok olyan
vagyonok fölött rendelkeznek, amilyenekről az egyszerű halandóknak sejtelmük sincsen. Állami
hivatalok arcpirító szerződéseket kötöttek vitatható tehetségű emberekkel, főúri végkielégítéseket
osztogattak csődöt mondott alkalmazottaknak. A kormány, amelynek a sajtó ügyeitől távol kellett volna
tartania magát, újságokat alapított, meggyőződéses tollforgatók mellett olyan újságírókat vett fel, akiket
a miniszterelnökség politikai államtitkára is zsoldosoknak minősített, csak éppen olvasókat felejtett el
vásárolni, és az olvasóhiány okozta monumentális deficiteket – mindenféle áttételekkel – az adófizetők
pénzéből fedezi. Olyan emberek, akik képtelenek egy mondatot is kiejteni anélkül, hogy a „nép” vagy
a „nemzet” szó ne legyen benne, hosszú évek óta sokkal kevésbé a népért, mint amennyire a népből
élnek. Mekkora képmutatás és kapzsiság, milyen mohó cinizmus kellett ahhoz, hogy egy volt III/III-as
ügynök 28 millió forintot vegyen fel az állam pénzéből, előlegként egy olyan forgatókönyvre, ami aztán
sohasem készült el; ahhoz, hogy miközben legjobb íróink és költőink napi anyagi gondokkal
küszködnek, egy Költőcske Sándor ötmilliót vágjon zsebre egy eleve bukásra kárhoztatott margitszigeti
lovasbemutató dalszövegeiért. Diákkoromban a romániai korrupció jellemzésére idézgettünk egy kis
bökverset: „Útlevelem ezer lejért megcsinálja Pop Simon – adok neki kétezer lejt s megcsókol a
popsimon”. A magyar Pop Simonokra nem az a jellemző, hogy másokat csókolgatnak – még ők várják
el, hogy mások csókolják a feneküket. A szemérmetlen és fennhéjázó korrupció csápjai befonják az
egész országot, erről mindenki tud és beszél – a letűnt koalíció megannyi becsületes embere és
választója is –, de ellene nem tesz senki semmit. Fordított Rózsa Sándorok hada garázdálkodik
mindenfelé: a szegényektől veszik el a köz pénzét, és a saját gazdagításukra fordítják. Székelykapus
mélymagyarjaink, akik kihívó nyugati autócsodákban suhannak a budapesti aszfalton, mikor jártak
utoljára (gyalog) a Moszkva téren? Látták-e, milyen a helyzetük a Székelyföldről jött, de megfelelő
papírokkal nem rendelkező munkásoknak? Mikor ereszkedtek le utoljára nagy kegyesen a Batthyány
téri metró mélységeibe – megfigyelték-e azokat a szerencsétlen öregasszonyokat, akik széttárt
karjaikban egy-egy szőttessel, blúzzal álldogálnak ott reggeltől estig, hogy száz-kétszáz forinthoz
jussanak? Őket lopják meg napról napra, akik „legálisan” vagy illegálisan az államot megkárosítják.
Demagógia? Egyszerű helyzetkép. Nem kell közgazdasági szakértőnek lenni ahhoz, hogy az
ember tudja: a fojtogató nyomor problémáját nem lehet csupán a korrupció felszámolásával megoldani,
s a korrupciót teljesen, véglegesen eltüntetni lehetetlen. De már az is ír volna a sebekre, ha a korruptak
hivalkodása nem szúrná a munkájukból élő milliók szemét.
Sem kedvem, sem hajlamom nincs a moralizálásra. Alkatomhoz mindig közelebb állt Epikurosz,
mint egy pusztába vonuló, zebraganajt szedegető aszkéta. Aki gazdagodni akar, ám tegye. De a
magánszektorban tegye, és ne a nép megrövidítésével. Kétféle pénz van. A magánpénz, amelyet
mindenki úgy költ, ahogy a kedve tartja: elkártyázza, elissza, ellóversenyzi, elnőzi, elfiúzza, bankban
kamatoztatja, a termelésbe fekteti be, a gyerekei között osztja szét, jótékony célra adományozza – az
ő dolga. De a másik, a közpénz, ami nem más, mint dolgozó emberek jövedelmének adója – az szent.
Aki ahhoz nyúl, az sokkalta vétkesebb, mint az, aki a Centrum Áruházban elemel egy pár zoknit. Egy
valódi demokráciának kérlelhetetlennek kell lennie a közvagyon tolvajaival szemben. Piacgazdaság
van, a magánszektor tárva-nyitva áll. Nem kötelező köztisztviselőnek, s még kevésbé miniszternek
vagy országgyűlési képviselőnek lenni. De ha valaki az utóbbit, a közszolgálat útját választja, az
menjen rajta egyenes derékkal, vagy tűnjék el!
Vajon a most formálódó új hatalom emberei tanulnak-e a távolabbi és a közeli múltból? Vajon
a legnagyobb párt emberei, akik – még ha netán nem is voltak haszonélvezői az ország fentebb említett
első és második kifosztásának, de többségükben mégiscsak asszisztáltak hozzá – ott akarják-e folytatni,
ahol pártbeli elődeik közül jó néhányan abba sem hagyták, avagy gyökeresen szakítani fognak az utóbbi
évtized gyakorlatával? Vajon egy koalíció esetében az SZDSZ emberei a hatalom húsosfazeka mellé
kerülve meg tudják-e őrizni kezük tisztaságát? Vajon az ország háromszoros kifosztása után sor kerül-e
egy negyedikre is?
Nem állítom, hogy egy esetleges negyedik fosztogatást az ország nem bírna ki – ez az ország a
tatárjárást is kibírta. De ami belepusztulhat, az a fiatal, zsenge demokrácia. Intő példaként itt van
Olaszország: a fél századon át uralkodó pártok tönkrementek a korrupció vizsgálóbírói leleplezésében,
és letűnésükből a szélsőségek profitáltak. Korrupciós visszaélések napfényre kerülésével
Spanyolországban is megingott a hatalom épülete. A szovjet birodalom utódállamairól felesleges
hosszabban szólni, a kijátszott, kifosztott tömegek mindenfelé kezdenek egy „erős kézre”, magyarul:
egy újabb diktatúrára áhítozni.
Itt az idő, dönteni kell: a skandináv úton indulunk-e el, vagy a bizánci–afrikai úton? Észak-Európa
radikálisan takarékoskodó közerkölcseit választjuk-e példaként, vagy Eurázsia egyes országaiét? Új
képviselőink, minisztereink megtanulnak-e eddigi lakásukban élni, maguk vezette kocsin közlekedni,
metrón, autóbuszon, villamoson járni, avagy folytatni kívánják azt a rongyrázást, amelyik a bukott
kormányra és parlamenti többségre volt jellemző, és BMW-ken, Mercedeseken vágtatnak-e a saját
bukásuk felé?
Ha pedig valaki úgy vélné, hogy Skandináviát idézve idegen, nyugati példát állítok az ezeregyszáz
éves Magyarország elé, annak hadd feleljem halkan és tisztelettudóan: gróf Széchenyi István a Lánchíd
és a gőzhajózás gondolatát, a Hitel, a Világ és a Stádium eszméit nem Nagycenkről, de még csak nem
is Lakitelekről hozta magával.
(Magyar Hírlap, 1994. június 2.)
Suetonius olvasása közben
Csak most került a kezembe az a két budapesti napilap, amelyik beszámolót közölt a
miniszterelnök és tizenöt kiemelkedő gazdasági-pénzügyi szakember múlt heti bizalmas
tanácskozásáról. A találkozó annyiban volt bizalmas, hogy a ténye ugyan a lapok első oldalán díszlett,
a tartalmát azonban „erős titoktartás” övezte. Mikor a téma az ország súlyosnál is súlyosabb gazdasági
helyzetének rendbe rakása, a hozandó rendszabályokkal kapcsolatos előzetes titoktartás teljes mértékben érthető. Az egyik nagy napilap annyit mégis megtudott, hogy „több javaslat
hangzott el a PM-ben kidolgozott intézkedési tervről, az indítványok azonban részben hatálytalanítják
egymást.” Ez nem nagyon meglepő: a szakemberek általában makacs emberek, még kettőt
is nehéz közös nevezőre hozni, hát még tizenötöt. Vagyis: a miniszterelnök megkérdezhet annyi
szakértőt, amennyit csak akar, a végén mégiscsak neki és a minisztereinek kell dönteniök. A
politikusoknak. Ezért választották meg őket. Persze, az nem hátrány, ha a politikusok – értenek is a
gazdasághoz.
A másik napilap erről a tizenötös tanácskozásról azt szivárogtatta ki, hogy „az
államháztartás helyzetének javítását szolgáló intézkedések a bevételek növelését, de főleg a kiadások
csökkentését célozzák”.
Ez fontos megállapítás, még ha nem is túlságosan eredeti. Minden valamirevaló családos
háziasszony tudja, hogy ha nem állam-, hanem magánháztartási nehézségekkel küzd, akkor
mindenekelőtt a kiadásainak a csökkentésével kell megpróbálkoznia (pl. 3–4 helyen is megnézi, hol
olcsóbb a kolbász vagy a krumpli), és rágnia kell a férje fülét, hogy igyekezzék többet keresni (akár egy
kis feketemunkával is).
E kettős célkitűzés nemcsak nem túl eredeti, hanem elég régi is. Mikor Vespasianus közel kétezer
évvel ezelőtt, Kr. u. 69-ben Judea végleges leigázásának és Jeruzsálem ostromának hadvezéri feladatát
átruházta fiára, Titusra, hogy Rómába visszasietve megragadja a császári hatalmat, a birodalom anyagi
helyzetét mélyponton találta. Mindenekelőtt a kiadásokat csökkentette. Ahogy az uralkodása idején
született kiváló történetíró és némileg pletykamester Suetonius, a „Caesarok élete” című bestseller
szerzője írja (magyar fordítás: Kis Ferencné, Európa Könyvkiadó, Budapest, 1968.): a törvényes
jutalmakat még győzelme részeseinek is csak jó sokára fizette ki; mikor a tengerészei panaszkodtak,
hogy Róma kikötővárosából, Ostiából a fővárosba vezető utat oda-visssza folyton gyalog kell
megtenniök és lábbelikoptatás címén adjon nekik valami kis pótlékot, a válasza az volt, hogy
elrendelte: ezentúl mezítláb tegyék meg az utat. Mikor egy fiatalember kenőcstől illatosan mondott
köszönetet neki egy prefektusi állás elnyeréséért, azt felelte: „Bárcsak fokhagymától
bűzlenél inkább!” és visszavonta a tékozló közhivatalnok kinevezését. Az állami kiadások
visszafogásának kategóriájába tartozott az is, hogy mikor egy mesterember azt ígérte: hatalmas
oszlopokat csekély költséggel felszállít a Capitoliumba, az illetőnek jó szándékáért magas jutalmat
fizetett, de a nem éppen sürgős munkát mégsem végeztette el, mondván: engedje meg, hogy
előbb enni adjon a népnek.
A bevételek növelésére egy sor vakmerő kezdeményezése volt. Nemcsak újra bevezette az elődje
idején megszüntetett adónemeket, hanem új, még súlyosabb – és nyilván népszerűtlen – adókat is
kreált. Elég originális ötlete volt, hogy minél kapzsibb természetűek voltak a főfunkcionáriusai, annál
zsírosabb állásokba helyezte őket, hogy majd annál súlyosabb pénzbírságokat rójon ki rájuk. Ezért
mondogatták róla, hogy ezeket az embereket szivacsoknak használta, ha kiszáradtak, engedte, hogy
megnedvesedjenek, ha pedig nedvesek lettek, akkor kifacsarta őket. (Valószínűleg kevésbé ellenezte
volna a vagyonadót, mint az SZDSZ…) Máig is emlékezetes intézkedése az volt, hogy császár létére
nem átallott használati díjat bevezetni a nyilvános árnyékszékekre. Mikor a fia ezt a szemére vetette,
az orra alá dugta az első befizetésekből származó pénzdarabokat, és megkérdezte tőle: ”bántja-e a szaguk?” „Nem” – felelte Titus. „Pedig, látod – mondta
Vespasianus –, ez abból a vizeletből való.” Ismeretes, hogy ebből az
anekdotából származik a híres mondás: „A pénznek nincsen szaga”.
Csak azt ne higgye valaki, hogy szállóigeszerű egyéni fukarsága ellenére Rómát illetően is fösvény
volt. Mihelyt az államháztartás rendbe jött, nagy építkezésekbe kezdett. Neki köszönhető a Colosseum
és Titus diadalíve – lényegesen szebb és időtállóbb alkotások, mint amilyen a pesti Népstadion vagy
a párizsi Pompidou-múzeum. „Meleg pártfogásban részesítette a tehetséges embereket és
a művészeket” – írja Suetonius. – „Elsőnek ő juttatott közpénzből évente
százezer sestertius életjáradékot a görög és latin szónokoknak, kiváló költőket és művészeket nemcsak
magas fizetéssel, de drága ajándékokkal is jutalmazott”. Noha néhány anyagi
visszaéléséről nem egy pletyka (vagy igaz történet?) maradt fenn, a történetíró megjegyzi: „A rossz úton szerzett eszközöket a lehető legjobban használta fel”.
Mindehhez a hatalom szilárd kézben tartásán túl három személyes tulajdonság kellett. Az egyik
az, hogy elég bátor legyen. Merészségét már korán megmutatta: fiatalemberként, amikor Néro
kíséretéhez tartozott, szörnyen magára haragította a művészi babérokra pályázó császárt, mert
valahányszor Néro énekelni kezdett, ő kiment a teremből, de ha ott maradt is, mindig elaludt. Ha valaki
ezt Kosztolányi „véres költőjével”, ezzel a közveszélyes őrülttel szemben meg merte cselekedni –
annak, mikor ő került a trónra, volt bátorsága ahhoz is, hogy – ha kellett – akkor átmenetileg kemény
intézkedéseket is foganatosítson.
A másik, ami jellemezte: nem saját magának harácsolt. Ő volt az első római császár, aki nem
előkelő családból származott, és mint Suetonius írja: „Alacsony származásából sohasem
csinált titkot, gyakran még büszkélkedett is vele.” Ennek megfelelően egyszerűen élt, „semmiféle díszre nem vágyott”, szakított a Rómában dívó fényűző életmóddal,
a kicsapongásokkal. Még császársága előtt, amikor Afrika helytartója volt, „tisztességgel
igazgatta tartományát, csak egyetlenegyszer hajigálták meg répával”. És – folytatja a
történetíró – „annyi bizonyos, hogy onnan (Afrikából) semmivel sem tért vissza
gazdagabban, mint ahogy elment”. Ennél szebb mondatot nehezen lehetne leírni egy ókori
hatalmasságról. Egy újkoriról sem.
Harmadszor: bízott az emberekben. Megszüntette azt a gyakorlatot, hogy a császárhoz tisztelgő
látogatásokra érkezőket megmotozzák; „sérelmeket, ellenséges indulatot szívesen felejtett,
megbosszulni sohasem akart… Távol állt tőle, hogy gyanú vagy bármiféle veszélytől való félelem
alapján valakinek ártalmára legyen… Nem egykönnyen találunk olyan esetet, hogy valaki ártatlanul
bűnhődött volna… Szelíden tűrte barátai szemtelenkedéseit, a jogászok csűrés- csavarását és a
filozófusok gyalázkodásait.” Bizony, bizony, Elnöki Jogkörrel Felruházott Exalelnök Urak,
a szemtelenkedőknél és a gyalázkodóknál sokkal enyhébben ironizáló Farkasházy Tivadart Vespasianus
császár aligha távolította volna el a római rádiótól vagy televíziótól.
Mindezt nem azért vetem papírra, mintha feltételezném, hogy a magyar demokrácia
miniszterelnökei, Antall József, Boross Péter, Horn Gyula, vagy sűrűn váltakozó pénzügyminiszterei,
avagy a mindenkori ellenzék vezetői ne olvasták volna Suetoniust. De valahogy az a benyomásom,
mintha az első tizenkét Caesar életével ismerkedve, Vespasianus történetén átlapoztak volna. Abban
viszont, hogy az őt követő Titus-fejezetet elolvasták, szinte biztos vagyok. Ha ugyanis arra keresi valaki
a választ: vajon az MDF miért ígért fájdalommentes átmenetet az álszocializmusból a piacgazdaságba,
vajon mire vár immár háromnegyed éve az új koalíció a bevételek növelése és főleg a kiadások
csökkentése ügyében, akkor a Titus-életrajzban megtalálja a választ. Ott ugyanis egyebek közt ez áll:
„Bármilyen kéréssel fordultak hozzá, Titus szívósan ügyelt rá, hogy reménytelenül senkit
el ne bocsásson magától. Bizalmasai figyelmeztették, hogy többet ígér, mint amennyiért helytállhat,
de ő csak annyit mondott: Nem távozhat el szomorúan senki, aki a császárral beszélt”.
Suetonius ezt dicsérően emlegeti. Hogy a magyar demokrácia vezető politikusainak esetében
ugyanez dicséretnek számíthatna-e – efelől fennforoghatnak némi kétségek.
(Népszava, 1995. március 2.)
Mi lenne, ha fönt kezdenék?
Olvasom: „A folyó fizetési mérleg hiányát 2,5 milliárd dollárral kell mérsékelni, az államháztartás
várható 370 milliárd forintos deficitjét 170 milliárd forinttal kell csökkenteni”. (Magyar Hírlap, 1995.
február 23.) A dollármilliárdokon sem nekem, sem az olvasók nagy többségének nem érdemes
elmélkednie, legfeljebb tátott szájjal hallgathatjuk a szakértők vélekedését – az olyasmi, mint „a folyó
fizetési mérleg” és annak mérsékelése az átlag halandónak „magas”. Maradnak a forintmilliárdok.
Dollárra fordítva ezek sem szerényebbek, de legalább forintban vannak kalkulálva. Valahogy
közelebbről – testközelből – érzékelhetők. Világos belőlük, hogy a magyar államháztartás deficites,
és ezt a deficitet 200 milliárd forinttal csökkenteni kell ahhoz, hogy úgy-ahogy elkezdjünk kimászni
a mostani kátyúból, amelyik sokkal, de sokkal süppedőbb, mint ahogy azt azok próbálják kellemesebbé
tenni, akik úgy érvelnek: felesleges a helyzet dramatizálása, ez csak tovább rontja a közhangulatot, és
még mélyebbre taszít minket. Mintha csupán a jó hangulattól már kevésbé volna drámai a helyzet.
„Vígan megyünk tönkre” – mondták jókedélyű eleink, és mit tesz isten – tönkre is mentek…
Ötödik pénzügyminiszterünk éppen úgy tudja, mint az elődei, hogy az államháztartás rendbe
hozására – azaz egy biztatóbb jövő megalapozására – nincs harminchatféle megoldás. Csak két,
párhuzamosan alkalmazandó lehetőség van: az állami bevételek fokozása és az állami kiadások
csökkentése. Az előbbi már folyik, elég a villanyszámlákra nézni, az autó tankját benzinnel megtölteni,
krumplit-kenyeret-zoknit vásárolni az üzletekben. A miniszter(ek) számára – a bevételek növelése –
a viszonylag könnyebb oldala a dolognak. Mindenki morog, mindenki megpróbál spórolni, és aki csak
nem fizetésképtelen, az – fogcsikorgatva bár, de – fizet. Enni kell, fűteni kell, közlekedni kell, és a
gyerekeket – legalább a gyerekeket – nem lehet elnyűtt vagy kinőtt ruhában, lyukas cipőben járatni.
Az államháztartási kiadások csökkentése már nehezebb. Eleven húsba vág. Szociális
korlátozásokkal, juttatások megvonásával, elbocsátásokkal jár. Tragédiákkal jár. Ebbe mindeddig egyik
kormány sem mert belekezdeni. Az vesse rájuk az első követ, aki maga szívesen csinálná. De hát a
tízmillió magyar állampolgár közül ők voltak azok, akik pártprogramokat, kormányprogramokat
fogalmaztak, ők voltak azok, akik miniszterelnökök, miniszterek, képviselők akartak lenni – akik a
felelősséget vállalták.
Szidhatjuk az elődeiket, szidhatjuk őket, de ezzel nem megyünk sokra. Mi volna, ha
megpróbálnánk segíteni nekik? Feltéve, hogy igényt tartanak rá. Mi volna, ha az ország vezetői
felhívást tennének közzé: kérik, várják az emberek javaslatait, ötleteit, tanácsait – hol, miben, hogyan,
mennyit spórolhatna az állam? Azokét az emberekét, akik benne élnek abban a bizonyos mindennapi
életben, akik nem magas hivatalok falai között töltik egyébként hajszás, túlterhelt napjaikat és
féléjszakáikat, akik látják, hogy a maguk területén hol folyik pazarlás, milyen felesleges állami
kiadások vannak. Ötven év alatt megszokták, hogy szemet hunyjanak, a vállukat rándítsák: ez az állam
pénze, ez nem a mi dolgunk. Hátha egy meggyőző hangú, őszinte felhívással – esetleg megfelelő
jutalmakkal is – közüggyé lehetne varázsolni – a közügyeket…
Minden esetleges felhívásnak elébe vágva, általánosságok helyett hadd próbálkozzam meg
jómagam egy konkrét elképzeléssel. Kérem, olvassák el az alábbi összehasonlítást:*
Az ország neve
Spanyolország
Hollandia
Franciaország
Nagy-Britannia
Olaszország
Belgium
Ausztria
Svájc
Portugália
Magyarország
|
|
A lakosság milliókban
39
15,2
57,5
57,6
57,1
10,1
7,8
6,9
10,5
10,3
|
|
Az egy főre jutó bruttó nemzeti termék
4 780 dollár
8 492 dollár
10 400 dollár
8 460 dollár
6 170 dollár
8 240 dollár
8 450 dollár
16 340 dollár
2 247 dollár
2 240 dollár
|
|
A képviselők száma
350
150
577
651
630
150
183
200
250
386
|
|
Hány főre jut egy képviselő?
111 428
100 866
99 653
92 165
90 635
67 133
42 623
34 550
42 000
26 709
|
|
Csak európai országokat soroltam fel; az Egyesült Államokban, ahol az évi bruttó nemzeti termék
fejenként 16.270 dollár, 580.690 főre esik egy képviselő, és ha a szenátorokat is beleszámítjuk, akkor
is 472.150 főre. De az amerikai állam felépítése annyira különbözik az európaiak többségétől, a
„központi” államot alkotó 50 állam mindegyike saját alkotmánnyal, saját parlamenttel rendelkezik,
saját, nagy hatalmú kormányzója van stb., hogy az összehasonlítás abszurddá válnék. (Még leginkább
a Német Szövetségi Köztársaság hasonlítható hozzá – ezért hagytam ki Németországot is a
felsorolásból.)
A táblázatból világos: a magyar parlamentben a lakosság számához és a termelés színvonalához
viszonyítva túl sok a képviselő. Ez nem új jelenség. A Tisztelt Ház felduzzasztása „magyar betegség”
– már az 1945-ös demokratikus parlamentnek is 421, a sokkal kevésbé demokratikus 1947-esnek pedig
411 tagja volt. Az ország lakossága akkor alig haladta meg a 9 milliót!
Mintha nemzeti kötelességünknek éreznénk, hogy a Nagy-Magyarország képviselőire méretezett
ülésterem – legalább kivételes alkalmakkor – továbbra se tűnjék foghíjasnak.
A táblázat ellen felhozható, hogy bizonyos fokig szelektív; Dániában, Finnországban és
Norvégiában kb. ugyanannyi lakosra jut egy-egy képviselő, mint nálunk. Igen ám, de Dánia és
Finnország polgárainak évi átlag termelési produktuma a négyszerese, a norvégoké több mint a
hatszorosa a magyarok egy főre eső évi bruttó nemzeti termékének. Egy ország demokratizmusa és
anyagi helyzete természetesen nincs egyenes arányban egymással, de egy gazdag országnak mégiscsak
könnyebb eltartania a képviselőit (és az adminisztrációját), mint egy szegénynek.
Magától adódik egy másik ellenvetés is (a továbbiakról majd gondoskodnak mások): a táblázat
csak a magyar parlamentnek megfelelő képviselőházakat vette figyelembe,
márpedig a legtöbb európai parlament két házból áll. Igaz, de ha az aránylag kis létszámú felsőházakat,
szenátusokat, szövetségi tanácsokat is beleszámolnánk, az arányok – az egy lakosra eső reprezentánsok
számai – gyökeresen akkor sem változnának meg. A hozzánk lélekszámban és átlagos termelési
értékben leginkább közelálló Portugáliában a parlament egy házból áll – éppúgy, mint nálunk. Ha ott
250 képviselő elég – minek nekünk 386?
Olcsó demagógia volna a magyar parlament gyakorta félig-háromnegyedrészt üres padsorain
élcelődni – azon, ami a televíziókban látható és amire sokan felhorkannak. (Nyugaton is sok helyütt
ismerős ez a látvány, mégis csak a szélsőségesek, sőt ezeknek is csak egy része vonja kétségbe a
parlament intézményét.) A távol lévő képviselők nem „lógnak”, hanem többnyire kerületeikben vagy
a különböző hivatalokban sürögnek-forognak, választókerületüknek, választópolgáraiknak ügyeit
próbálják elintézni. De ha már itt tartunk, a Magyar Köztársaság Alkotmányának II. fejezete, amely Az
Országgyűlés címet viseli, 24. paragrafusának 1. és 2. pontjában kimondja: „Az Országgyűlés akkor
határozatképes, ha a képviselőknek több mint a fele jelen van. Az Országgyűlés a határozatait a jelen
lévő képviselők több mint a felének a szavazatával hozza”. Nem azt sugallja-e ez a két pont, hogy a
törvényhozáshoz elegendő az országgyűlési képviselők fele, plusz egy képviselő, és az érvényes
szavazáshoz a felének a fele, plusz egy szavazat?
Meggyőződésem, hogy egy kisebb létszámú parlament nem gyengítené, hanem erősítené magának
a parlamentarizmusnak az eszméjét és a vonzerejét. Az egyes képviselők tekintélye megnövekednék,
a nép sokkal kevésbé érezne – akár igazságtalanul is – olyasmit, hogy „felesleges embereket”,
„szavazógépeket” tart el.
Egy szó, mint száz: akkora országnak, mint Magyarország, a jelenlegi 386 képviselő helyett bőven
elég volna 193 képviselő. Ha a nálunk gazdagabb, sokszorosan gazdagabb országokban 40.000, 60.000 vagy 100.000 állampolgárnak elengedő egy képviselő, miért szükséges, hogy nálunk minden 27
000-nek legyen? Egyébként az Alkotmány nem szabja meg a képviselők számát, tehát
létszámcsökkentés esetén még alkotmánymódosításra sem volna szükség, mindössze az idevonatkozó
törvényt kellene megváltoztatni, amit maga az Országgyűlés elég egyszerűen megtehetne. Ha egy
későbbi alkotmánymódosítás – évszázados hagyományt és Svájc, Ausztria, Hollandia, Belgium, azaz
a hozzánk hasonlítható kis országok példáját alkalmazva – nálunk is bevezetné a kétkamarás rendszert
– mondjuk – egy 150 főnyi képviselőházzal és egy 50 főnyi felsőházzal, az is 186 parlamenti helyet
„spórolna meg”. Nem tudom, mennyibe kerül egy képviselő az adófizetőknek, de aligha járok messze
a valóságtól, ha feltételezem: a képviselők jelenlegi számának felére csökkentése évente félmilliárd
forint megtakarítását jelenthetné. Valamivel kevesebbet? Valamivel többet? Akiknek a pontos adatok
a kezében vannak – elsősorban maguk a képviselők – könnyen kiszámíthatják.
Semmi sem áll távolabb tőlem, mint az, hogy bárkinek az állására-kenyerére törjek. Mielőtt ebbe
az írásba belekezdtem, végignéztem a tavaly választott országgyűlés tagjainak rövid életrajzi adatait.
Csupa kitűnő, többségükben jó, sőt kiemelkedő képzettségű, a szakmájában ismert és elismert ember:
ügyvéd, orvos, pedagógus, agronómus, építész-, gépész-, vegyészmérnök, városrendező, közgazdász,
külföldi egyetemen tanító professzor, külkereskedelmi szakember, üzletkötő, felvásárló, gyáros –
majdnem minden foglalkozásból többen is vannak, így egynek-egynek a távozása közülük nem
veszélyeztetné az országgyűlés szakmai összetételét, a különböző érdekek képviseletét, a szellemi
színvonalat. Ha minden második képviselő visszamenne eredeti területére, ott magas felkészültségével,
ötletgazdagságával, kezdeményező képességével mennyi hasznot hozna az országnak, és
felvirágoztatott működési helyével, a mostaninál remélhetőleg magasabb jövedelmével és a jövedelem
után fizetett adójával további tíz- vagy százmilliókkal – esetleg egy másik félmilliárddal –
csökkenthetné az államháztartás deficitjét. S ugyanakkor természetesen önzetlen tanácsaival „az élet
sűrűjéből” segíthetné volt kollégáit. (Nem előzetes vigaszt öntök szavakba egy, az elfogadástól még
igen messze álló javaslathoz – vajon elfogadják-e egyáltalán? A Magyar Hírlap 1995. január 23-i
számában Szilágyi A. János részletesen beszámolt arról, mi történt azzal a közel 250 képviselővel, akik
nem jutottak be az új parlamentbe. Végignéztem a listát: néhányan nyugdíjba vonultak –
exképviselőkként a cikk szerint „a korábbi munkakörükhöz képest lényegesen magasabb képviselői
javadalmazásnak köszönhetően tisztes nyugdíjat élveznek” –, meglepően sokan a magánszektorban
kamatoztatják honatya- és honanyaként szerzett ismereteiket és kapcsolataikat, ugyancsak sokan régi
mesterségüket folytatják. A majdnem 250 exképviselőből mindössze 4 olyan volt, aki legalábbis
januárig, nem talált vagy nem vállalt állást!)
Mi sem volna logikusabb, mint ha egy hatpárti megállapodás eldöntené, hogy minden párt a felére
csökkenti képviselőinek a számát, s aztán rábeszélné az egyes képviselőket: mondjanak le a
mandátumukról, és a megüresedett helyeket a pártok nem töltenék be újra. Hogy ennek mi a törvényes
útja-módja, nem tudom – ha egyetért vele, éppen az országgyűlés az illetékes, hogy ezt az utat
megtalálja. A pártok aránya a parlamentben így semmit sem változnék – két párt kivételével
mindegyiknek páros számú képviselője van, ennél a kettőnél igazságos volna „lefelé kerekíteni”, hogy
az egy-egy mandátumos Agrárszövetségnek és a Vállalkozók Pártjának a képviselője megőrizhesse a
helyét.
Nyilvánvaló, hogy ez a javaslat jóformán mindenkinek tetszhet, aki – nem képviselő. A képviselők
ama felének, amelyikre vonatkozik, vagy ha nem is mindegyiknek, de közülük jó néhánynak
feltehetőleg nem fog tetszeni. De vajon azok a törvények, amelyeket hamarosan kénytelenek lesznek
meghozni és amelyek náluk sokkal kevésbé kvalifikált, sokkal védtelenebb és kiszolgáltatottabb
embereket raknak majd ki az utcára – ezeknek a nőknek és férfiaknak talán tetszeni fognak? Ők, a
képviselők nem maradnának állás és jövedelem nélkül – legfeljebb nem üléseznének a Parlamentben.
Nem kellene tehát túl nagy áldozatot hozniok. De ha a jövő érdekében az egész országtól, minden
állampolgártól áldozatot követelnek – és ez elkerülhetetlen lesz, – nem az volna-e a legszebb, ha az
országos méretű takarékoskodást a jó példa felmutatásával odafönt, saját magukon kezdenék?
(Magyar Hírlap, 1995. április 3.)
|