Üres osztályAz osztály magára maradt. Üres fogasok, üres padok. A padok mintha lassan felemelkednének a délután csöndjében. Semmi zaj nem ért el ide. Az osztály magára maradt. Egy pad megreccsent, de aztán annál nagyobb lett a csönd. El se lehetett képzelni, hogy egy toll elindul a félig beszáradt tintatartó felé, hogy aztán apró kis vonalakat húzogasson a padra, neveket firkáljon. És jó, ha még csak tintával írták ezeket a neveket. – Bruncsi. – Ez be volt vésve. Aztán a középső sorban egy padnak szépen, gondosan kifaragták az oldalát. Nemzedékek dolgoztak rajta. Iszonyatosan vén, szakállas pad. Hangokat hallott, örökké hangokat hallott, és ilyenkor felnyögött. – Fancsalszky Kálmán! – Nem jár már ide – mondta egy másik pad –, húsz éve nem jár már ide. – Fancsalszky Kálmán! – Mondom, hogy nem jár ide. A fia egy darabig hozzánk járt, de aztán más iskolába került. – Hagyja, az öreggel nem lehet beszélni. – A Perecesek. Az egész család idejárt. – Meg a Morvaiak. Legalább hat Morvairól tudok, az egyiknek be volt törve az orra. – Az nem Morvai volt. – Drégely László. Az üres osztályban recsegtek a padok. Diákokról beszéltek és tanárokról. – Dicsőfi… – Mit akar egy kicsapott diákkal? Mit akar Dicsőfivel? – Azért akkor is csak idejárt. – Nem, nem az osztálykasszával volt baj. A hajójegyekkel. Ő szedte be a pénzt, amikor hajókirándulásra gyűjtöttek. – Hajókirándulás, mindenki csak arról beszélt, hogy lampionok voltak meg zenekar. – Szóval a Dicsőfi elsüllyesztette a pénzt? – Aztán, egyszer még itt volt… akkor már kicsapják. Az apjával volt itt, de hogy mit akarhattak?… Ezt senki nem tudta. Mit akarhatott itt a Dicsőfi, amikor már kicsapták? Az egyik pad megkérdezte. – Igaz, hogy jövőre kirámolnak bennünket? Csönd. Aztán egy pad az ablak mellől: – Lehetetlen. Tavaly festettek. Tavaly vagy tavalyelőtt. – Vagy még régebben. – Nem, azért akkor is békén hagynak. – Fancsalszky Kálmán! – nyöszörgött az öreg. – Miért nem megy már ki? Arra vár, hogy a Nyusztai kirángassa? – A Nyusztai már senkit se rángat ki, mert a Nyusztai már nem tanít, és a Fancsalszky Kálmán nem jár már ide. – Az ötödik cét kirámolták. – Miket beszél! Vagy mindenkit, vagy senkit. Külön nem rámolnak ki egy osztályt. – Az ötödik cé lent van a pincében. Elhallgattak. Korhadt, egymásra dobált padok odalent a pincében. Fölfelé fordított padok az irtózatos sötétségben. Az egyik pad úgy érezte, hogy nem ártana másról beszélni. – Nem tetszik nekem ez az Omasics! – Omasics! Omasics! – Örökösen fészkelődik – folytatta a pad. – Vagy pedig mozdulatlanul ül, és kibámul az ablakon. – Firkál magára? – De mindig csak egy nevet. Tintával. – Na, az még jó. – Rózsi. Már tele vagyok Rózsival. Kis csönd. Majd egy hátsó pad: – Mi történt az ötödik cével? – Semmi. – De én az előbb úgy hallottam, hogy… – Mondja csak, szóval telefirkálták? Akkor ez az Omasics nagyon odalehet. – Nagyon odavan – mondta Omasics padja. – Rendes fiú, de mostanában nem tetszik nekem. Tervez valamit. – Mindenki tervez valamit – mondta az első pad, az ajtónál. – És a lány? Beszéljen a lányról. – Va-ve, vá-vé – kezdte egy másik pad. – A teljes hasonulás… A pad öntötte magából a régi feleleteket – ha az alany maga cselekszik, és ráhárul a cselekvés, például: borotválkozik, futballozik. – Hagyja már abba! – Nem kell odafigyelni. Emlékeznek a Lukácsra? – A Lukácsra? – Egyszer megszökött, de aztán visszahozták. Egyszer csak ott állt az ajtóban, és akkor csönd lett, nagy csönd. – Persze, mert mindenki a Lukácsot nézte. – Az meg nem mozdult, csak állt az ajtóban. – Kis szünet. – Le volt sülve. – Le volt sülve, de olyan kopottasan. – …egy édesapa testsúlyának háromötöd része… – Na, tessék! Már megint! Mi volt a Lukáccsal? – Azt hittem, sose mozdul el az ajtóból, de aztán mégiscsak elmozdult. Nagyon lassan jött, nem is tudom, meddig tartott, amíg a helyére ért. Újra látták azt az utat, Lukács végtelen útját, amíg az ajtóból a helyére ért. – A névmások lehetnek: általános, birtokos, vonatkozó… – Legyen szíves, igen? Hogy valaki semmi másról ne tudjon beszélni… Valaki az ablak mellől: – De miért éppen az ötödik céből vitték ki a padokat? Mire egy gonosz reccsenés. – Elárulhatom, hogy ez csak az első lépés. – Csak nem azt akarja mondani, hogy?… – Kirámolnak bennünket, kirámolnak az utolsó szálig. Csönd volt az osztályban. Aztán megint felhangzott: – Va-ve, vá-vé… Vele mondták a névmásokat és a határozókat, és ez úgy hangzott, mint a könyörgés. Elnyűtt, fáradt könyörgés. Aztán elhallgattak, és csak az az egy pad mondta a magáét. – Ban, ben, stul, stül… – Végül elhallgatott ő is, és most már senki se szólt. Azokra gondoltak odalent. Agyonfaragott, egymásba rohadt padok a pince sötétjében. Fölfelé fordított padok az áthatolhatatlan sötétségben. Néha egy pad megcsúszik, és akkor megindul a zuhatag, megindul az omlás. Aztán megáll az egész, és időtlen időkig nem mozdul semmi. Senki se szólt az osztályban. – Fancsalszky Kálmán! – nyöszörgött a vén, szakállas pad. – Fancsalszky Kálmán! |