Mikor kell verset írni?
Nyerges András: Magam ellen (Szépirodalmi)
Papp Lajos: A domb mögött (Magvető)
Vasadi Péter: Ének szomorúságról (Szépirodalmi)
A költők általában inkább arra a rokon kérdésre szeretnek felelni, hogy hogyan kell. (Lásd az x az n-ediken számú verses ars poeticákat!) Pedig annak, aki már tudja, tudni véli, hogyan kell, ez a mikor
éppen nem közömbös. Persze ezt a mikort azért jó pontosabbá tenni: nem időhatározó, hanem inkább
állapothatározó itt, vagyis arra kérdez, hogy a költői tűnődés milyen fokán, a vers mocorgásának,
kihordásának milyen állapotában. Egy verset ugyanis könnyebb megírni, letenni, odakenni a végleges
belső elkészülte előtt. Könnyebb megírni olyan állapotban – ahogy Nyerges András egyik verse mondja
–, mikor a „szájüregben formálódó emberi szavak kiszabadulva testünk palackjából
visszaparancsolhatatlan szörnypofákként úsznak szét a világba, s megtévesztésig olyanok akár a mások
szájából felénk úszó parányi szörnypofák”. És ha nemcsak megtévesztésig, hanem valóban olyanok,
akkor kár volt a fáradságért. Nyerges itt, ebben a Megtévesztésig című versében a
versírás munkafolyamatának veszélyeiről beszél, a becsapódásról vagy az öncsalás tágas esélyeiről. Ám
ezek a veszélyek nemcsak írás (kidolgozás) közben, hanem már a verselőképzet felbukkanása
pillanatában felmerülnek. A költő már akkor sejtheti, vagy legalábbis sejtenie kellene, hogy a
verselőképzet mit ér; különbözik-e annyira a mások szájából felénk úszó szörnypofáktól, a már ismert
versek képzeteitől, hogy a létrehozás fáradságos és kockázatos vállalkozásába érdemes-e belefogni.
Érdemes-e azt a mutatványt végigcsinálni érte, ami a költés, vagyis – Zelk Zoltántól származó,
de Nyerges által is kiaknázott hasonlattal – ég s föld között, térddel, tenyérrel, bokával egyre följebb
fogva kúszni – mikor nincs is kötél. (Nyergesnek például ez esetben nem volt érdemes, mert a Költészet című versének alapképzete Zelktől származik.)
Van tehát, kell legyen a költő számára egy vers előtti szelektálás, mely jóval az írás előtt már
működik, és a felbukkanó lírai élmények sokaságából (a lehetséges verscsírákból) eleve kiszórja az
agyonnyúzott, közhelynek számító élményeket. Azt, amit mások megírtak. Ennek a szűrőnek a
működése azonban korántsem olyan automatikus, mint gondoljuk. Nem automatikus és nem
megbízható. Mert egyfelől a lírai élményvilág az emberiség nagy kollektív kincse. Megtalálni a magunk
egyedi kisvilágában azt a speciálisat, amely majd korunkra nézve éppen az új vers révén általános
érvényű lesz (a közös kincs egy modulációja), enyhén szólva próbára tevő feladat és próbálgatást is
igénylő; másfelől a szűrés megbízhatóságát eleve kikezdi az alkotói öntudat, mely azzal kecsegteti a
költőt, hogy az átélt közérzelem megformálásában túlemelkedik a megszokotton, a banalitáson. Az
emberek és a költők legnagyobb része azt hiszi, hogy ami velük vagy bennük történt, az kivételes, az
mindenképpen elmondásra méltó. A tizenkettő egy tucat verseknek itt a melegágyuk.
De hogy visszatérjek Nyerges Andrásra, kinek verseskönyve, a Magam ellen immár az ötödik, ő egyfelől túl sűrű, másfelől túl tág szűrőt alkalmaz. A lírai
élmény egyéni, legszemélyesebb hányadát – az alanyi költő alanyi világát – csaknem gyanúval nézi,
mint valami úgyis elmondottat, használhatatlant. Ritkán fordul vele elő – egyik meggyőző versének
csattanóját alkalmazva –, hogy a lírai élmény szárnyán felemelkedjék, repüljön előbb egy kört, s csak
azután mondja: lehetetlen. Másfelől viszont a közösségi élményeivel túl megbocsátó, egészen a
publicizmusig. E kettősségből az olvasónak az a benyomása támad, hogy Nyerges nem becsüli eléggé
lírai élményeit. Nem bajlódik velük annyit, amennyit kellene. Bízni írás közben igazából az ötleteiben
bízik, szófacsarásaiban, nyelvöltögető kedvében: a stílusában. Ettől aztán amit csinál, brechtien vagy
kästnerien szikkadt és fanyar lesz. Nem is annyira intellektuális, azon sokkal teljesebbet értünk, hanem
ésszel létrehozott költészet, melybe személyiségének mélyebb érzelmi rétegei gyéren szivárognak bele.
S ha kötetéből biztató értékükkel nem tűnnének ki a sorsot, egyéniséget mélyebben feltáró versek is (Megint, Csak az öröm, Belőlem szóltál), akkor a Magam ellen egy
túlnyomóan csak érvelő, pusztán racionalizáló politikus költőt tárna elénk. Egy költőt, aki haladásunkat
lassúnak tartja, és ezért elégedetlenséggel színezett társadalmi mondanivalóit ügyes, találó, helyenként
szellemesen nyakatekert versekbe sűríti. S általában ezek jó irányba ható, helyeselhető mondanivalók.
Igen, de elég-e ennyi költészetnek?
Értem, persze, hogy Nyerges András nem teheti ugyanazt, mint harcos példaképei vagy mint
legfőbb példaképe: József Attila. Érteni vélem, ha muszáj, hogy nincs szava a közösség problémái előtt
a tapsikoló jázminokról, sem a lélek álmos dzsungeléről, hogy szántszándékkal tör a pőre ésszerűségre
meg a heinei iróniára. Azt mondja például a Nyilvántartás-ban, hogy az emberrel a
hit vele születik, „de aztán – a falvédők és falvédőnők – a közmondásból horgolt nagynénik – a
mesketekönyvek a fennköltemények – a magyarnóta bajszú tornatanárok – az ágyékrajárók és hálóperi
tanúk… a rangerősek és latbannyomók – a ráserántók a kivagyokvalakik – a fűvel benőtt fejelágyúak
– az utat úgy egyengetik –, hogy amivel született – vagy lekopik – vagy leköpik”. De azért ez a
megközelítés felszíni halászat. A nagy hal, az igazi, mélyebben jár.
Papp Lajos új könyve, A domb mögött (ez is ötödik kötet)
olyan verssel kezdődik, mely a kifejezés áttételességével, kihagyásos sűrítésével mindjárt felkelti az
olvasói érdeklődést. Négy sor az egész, a címe: Sírvers 1974-ből. „Csend lett. A
trombita halott. – Szava lehullt homályos-sárga – agyagrögként a sárba. – S hol vannak az
arkangyalok?” Afféle feltámadást hiányoló temetői sóhaj ez, találó, szép költői kép élteti. Ez a
kifejezésmód ma már stílus (az Újholdköltők meg Weöres nyomán vált általánossá), s felbukkanása
többnyire az igényesség, az élményanyagot megmunkáló költői összeszedettség jele. S így, ha ez a
kötetnyitó vers nem is jelentős – s előrehelyezése némileg indokolatlan –, hangleütésnek mégis biztató.
Csakhogy Papp Lajos kötetébe ez a stílus véletlenszerűen került bele. A továbbolvasás során
kitetszik, hogy nem ilyen képi öltözetben, érzelem és gondolat egységének testet teremtve fogalmaz
ő, hanem többnyire áttételek nélkül vagy hagyományos áttételekkel. Mintha a vers puszta verstémaként,
jobbára gondolati, reflexív szinten jelentkezne benne, s nem lírai élményként. S ha tévednék, akkor
pedig úgy igaz: Papp Lajos nem fedezte még fel vagy nem fedezte fel eléggé, hogy az élménnyel
bíbelődni kell. S ha már benne nem láttató képben, látomásban jön létre (gyullad ki
megvilágosulásként, mint a költők egy jelentős részében), akkor az elvont, a reflexív jelentkezésnek
– ahogy az esztétikusok mondani szokták – mégiscsak konkrét, érzékletes formát kell adnia. (Ha ugyan
ez az utólagos érzékletessé tétel a gyakorlatban egyáltalán megvalósítható.) A kétféle írásmódra, az
élményalapú érzékletesre és a reflexívre, hadd hozzak fel Papp Lajostól egy-egy példát. Az Évek hatalma című családias hangulatú versben így írja le az otthon köznapi idilljét: „Ronika
most leckét ír, Gábor meg autókkal – játszik, s te pulóverbe kötöd a hosszú estét.” S ez a pulóverkötés
sikeresen foglalja képbe az élet meghitt pillanatát. De ugyanez a vers a családiasság előzményeit is
érinti, és a szülőszoba előtti férfitipródásról így számol be: „…Rámszakadt a félelem. – Az ablak
mellett ültem; és lelked visszalendűlt – a túlpartról, hogy éljen. Megőriztettél nekem.” Mindez viszont
merő összegezés. Pedig abból az élményből, ami itt kimaradt (milyen volt az a félelem, mit élt át az
ablak mellett ülve?), meglehet, egy egész vers, mit egy vers, egy ciklus vagy kötet is kitelnék. (Igaz
persze, és elég sajátos, hogy a világlíra tengernyi epekedő és féltő szerelmes verse ezt az élményt, hogy,
hogy nem, mindig is mellőzte.)
Nem kívánok ezzel többet mondani: Papp Lajos kötetének világosabbak a témái, mint a lírai
élményei, melyek a témát fogantatják benne. Könnyebb is összefoglalni őket. S lehetséges akár egyetlen
mondatban is: az ifjúság nagy álmai után a megvalósult férfikor mindennapisága borzolja, lankasztja
vagy kedvetleníti. Olyan téma, pontosabban érzéskör ez, melyből Kosztolányi a csodás Boldog, szomorú dal-t írta. Ezt a különböző változatban versről versre megpendített témát
Papp Lajos is összefoglalja a kötetben nem is egyszer.
Előbb a Don Quijote utolsó leveleiből című emlékező és helyzetelemző hosszú
versben. Ez egy a jelenre áttételesen utaló, irodalmias sorral kezdődik és zárul: „Lebontották a
szélmalmokat.” Máris kikövetkeztetheti az olvasó, hogy miről szól: a társadalomátalakításban egykor
lelkesen, lobogva részt vett (és szélmalmok ellen is harcba vitt) nemzedék mai, megkeseredett
szájízéről. Anélkül hogy vitáznék az érzéssel, azzal a divatos beállítással, mely ilyen következtetésre jut, pusztán az élményszint alapján és a reflexív elem túltengése miatt mondhatom: a
vers, sajna, nem Boldog, szomorú dal. Nem így van ez azonban az érzéskör második
összegezésekor, a kötetet is jelölő A domb mögött című versben. Itt a költő sok
szinttel mélyebb lelki rétegből hozta felszínre a vers anyagát, s az eddigiekben apadtnak tűnő lírai
élményforrás bőséggel megindult, áthatva, átitatva a vers szövegének egész textúráját. S ha van is a
vers környezetében a dolognak előzménye, az olvasó szinte-szinte költői átváltozásnak vagy magára
találásnak lehet a tanúja. Papp Lajosnak a kedvenc eszközi megoldásai is beértek itt, nem egy helyt
ügyetlenül ható ismétléses versépítkezése egyszerre helyénvaló lett.
A sikeres vers, amelyre az olvasó mint egy tékozlófiú-parafrázisra még hosszan emlékezhet, Papp
Lajosnak példa lehet arra, hogy mikor kell (mennyi kontempláció után, melyik lelki rétegből) a verseit
megírnia.
Ha már Papp Lajostól olyan verset idéztem, amely egy ismert áttételes és
kihagyásos kifejezésmód jelenlétére utal, sokkal inkább kellene idéznem Vasadi Pétertől. Az ő költői
kapcsolódását, elődkeresését, stílusirányát nagyon is jellemezné. Csakhogy második kötetében (Ének a szomjúságról) olyan négy vagy hat sorra alig akadni, amely magyarázkodás nélkül
nyomban bizonyítaná a kapcsolódását. Még méltánytalan is volna azt mondani, hogy például a Vox humana című versének hangvétele nem jöhetett volna létre Pilinszky nélkül („Jéghártya
ég. Sólyom szemek – falréseket kutatnak. – Megfontolod. Hosszú hajad – kifésülöd a napnak”), vagy
hogy az Új hajnal, e szép, tiszta kötetzáró vers egy képe („az égébenfalapban csillag
szögek”) József Attila nélkül, a Kétség két-három eleme (például: „növelje kő az
éhem, só a szomjam”) Nemes Nagy Ágnes nélkül.
Méltánytalan, mert Vasadi Péter nem hangot vagy motívumokat lesett el vagy vett át, hanem azt
a nálunk nagyrészt még nevekhez kötött, de a világköltészetben általánossá vált módszert hasznosította,
hajlította egyéniségéhez, mely a belső kontempláció kifejezésére a valóságtól lazán függő képi
látomásvilágot teremt. Olyan autonóm képi jelrendszert, mely ugyan a nyelvi jelrendszeren alapszik,
de mintegy fölötte lebeg; más, de éppúgy objektív, sőt felfedezés alatt álló jelenségek leképezésére
való. A jelentést kereső olvasó egymást üldöző és egymásból sarjadt képi jelek és átvitt (már-már
kifordított) értelmű szavak dzsungelében jár itt; ősi (hiszen már az ősköltészetből ismert), egyszersmind
vadonatúj, a költő által frissen teremtett jelvilágban.
Tájékozódnia valóban nem könnyű, hiszen olvasás közben szinte versről versre meg kell fejtenie
a jelrendszert, vagy legalábbis hozzá kell ízelednie különösségeihez. És ez csak a nehézség egyik fele.
Ugyanakkor a versek során át előre kell haladnia a költő összetett, egyedül ezzel a kifejezésmóddal
megközelíthető belső világában, ahol maga a költő is ködlámpással halad. A nehézségekkel győzködve,
Vasadi Péter költészetének megértésében jutottam, amennyire jutottam. Hogy mennyire, azt mondom
el.
Mindenekelőtt: Vasadi Péter, bár nehezen megközelíthető, de hiteles költő. Ha
verskonstrukcióinak egy részét nem is tudom áttekinteni, ha összetorlasztott képeibe belebonyolódom
is, annyit azért sejtek, hogy fontos dolgokról beszél. Neki is, nekünk is fontosakról. Egy azonnal
világos leírását ide iktatom az emberi vérről, ennek az emelkedett komolyságnak a bizonyítékául: „Ó,
mily bőségben tud – ömölni a horpadt emberi – testből, ugráló sugarakban –, hirtelen összefutó –
ágakban mély vörösből – enyv-feketén megkocsonyásodva – és megrekedve, mint az olaj!” A vérrel
a költő egyik alapmotívumához értünk. További motívumok: vassisakos halál, fegyverek, véreb, csont,
menedék. Ezekből a talán könnyelműen kiemelt, de a versekben mindig súlyosan elhelyezett és
ismétlődő fogalmakból máris ki lehet következtetni: Vasadi Péter számára meghatározó lett a háború
élménye. Egész költészetét átható, imponáló erőfeszítésének itt, ebben a fiatalkori tapasztalásban van
az indítéka. Az inhumanitás, az erőszak, a lét kegyetlensége csaknem azzal az intenzitással bolygatja
fel, mint Pilinszky Jánost, de az írás feloldó erejében és valamiféle félig kollektív, félig transzcendens
jóvátételben, eltörlő kegyelemben töretlenebbül hisz nála. Hisz az értékek, a maradandóság, a
köznapian konkrét jó és szép erejében, mely nem filozófiai, de filozofikus költői jelképrendszerében
a csönd, az elmélyülés, a társadalmilag felszabadult természetes emberi jó szándék terméke.
Vázlatos ez az ismertetés? Igaz. De talán nem pusztán a kritikus hibájából. Vasadi a maga emelt,
tartalmas nyelvét nem munkálta ki eléggé. Vitám van vele nem egy ponton. Természetes például, hogy
ünnepelni való, ha egy költő közlendőit a képi áttételek láncolatára bízva többértelművé teszi (a
többértelműség, vallja Aragon, mindig is a kifejezésmód gazdagsága), de a több értelmű képnek a vers
érzelmi menetében egyértelműen kell funkcionálnia. Nem lehet homályban hagyni – és ezt nemcsak
Vasadi, hanem e stílus legtöbb mai gyakorlója elvéti –, hogy a közölt mozzanat jó-e vagy rossz,
érzelmileg kellemes vagy éppen kellemetlen. Ha egy látomásos tűzözön lángjai pusztítják a várost –
e példa pusztán képzeletbeli –, akkor nem lehet elkendőzni, az olvasó ítéletére bízni, hogy barbár
pusztítás műve-e, vagy éppen a gonoszokat sújtó igazságosztásé. Másfelől – hogy folyhassam vele a
vitát – fogalmainknak többnyire van mindenki által érzett hangulati alapszférájuk, s bár a modern
költészet gyakran él az ellentétek egymás mellé állításával, például az egymást megsemmisítő
jelzőkkel, mégis a hangulati alapszféra kiforgatásával, ellentétének szuggerálásával már csínján kell
bánni. Sőt abban az érzelmeket objektiváló, a tárgyi világra rávetítő törekvésben, melyhez Vasadi sok
szállal kötődik, éppen az alapszférák kiaknázása vagy éppen felfokozása a legfőbb feladat. Az érzelmi
objektiválás sikere ezen múlik.
Egyszóval Vasadi Péter bár tömött versszerkezeteket hoz létre, valamelyest mégis korán ír. Az
érzelmi-logikai menetet hordozó képi láncolat – végül is ez hordozza a közlendőt – teljes kitisztulása
előtt. Kötetében van néhány szép, nagy erejű verse (Tükrözések, Új hajnal, A csönd ítélete). És van rengeteg jobbnál jobb versrészlete, eredeti látásmódot, érzékeny humánus tisztaságot
csillogtató. De nyelvteremtésében s főleg a verskompozíciók élesítésében valamit még tennie kellene,
hogy tehetségének sokat ígérő gyümölcseit jobban élvezhessük.