A lírikus Szabó Magda
Szabó Magda: Szilfán halat (Magvető–Szépirodalmi)
Szabó Magda életműsorozatának első kötete, a Szilfán halat, verseket tartalmaz. A
szélesebb olvasóközönség bizonyára meglepődik ezen. Hiszen kevesen tudják ma már, hogy a nagy
sikerű regényíró eredetileg költő volt. Éspedig nem csupán úgy, hogy tehetségének karakterét kezdetben
félreismerve versekkel kísérletezett. Érett, sőt elismert költőként változott át prózaíróvá, szilárd
körvonalait váltotta át más körvonalakká, akár Daphné, amikor babérfává lett. E hasonlattal, isten őrizz,
dehogyis minősítem a műfajokat. Csupán a helyzetet szeretném érzékeltetni: mert a költő, akár a
mitológiai lány, veszélyben volt, amikor meglepő átalakulással írói lénye mégis megmenekedett. Az
irodalomból kiiktatott, hallgatásra ítélt költőként kezdett prózát írni, és akkor hagyott fel végleg a
versírással, amikor kéziratban lappangó regényei 1958-ban megjelentek.
A Szilfán halat tizennyolc év bőséges lírai termését tartalmazza. Feltételezem,
hogy mindent bemutat, egybegyűjt. Még sincsenek a szó szokványos értelemben vett zsengéi. Szabó
Magda csaknem kész hangon (ami az évek alatt alig-alig modulálódott), érett formakultúrával kezdett
írni. Amit csak olvasóként el lehet lesni a tehetséges utódnak, a lefogott, sima előadásmódtól a formai
bravúrokon át a rafinált rímhatásokig, mindent ellesett a nagy Nyugat-nemzedéktől. Már-már
szecessziósan díszített korai verseiben azonban több van a megtanulhatóknál; benne van egyénisége,
saját színe is – ami majd felerősödik –: a dolgok közelnézeti, alanyian elfogult megfigyelése, a nyelvi
kifejezés vagy a képsor választékossága, s a latinitásnak az a vonzása (képben, metaforában, és a
bonyolítottat is világosan rajzoló közlésmódban), melyből a kötet címadó verse is fogant. S benne van
a szeretet és ítélet kettőssége a környezettel: szülővárosával, Debrecennel, és általában a világgal
szemben. Öröklött humanizmus ez, mely – még ha olykor Tóth Árpád-i panasszal szólal is meg – tud
kemény, törvényt mondó szavakká testesülni: „Vagy üldöző, vagy üldözött – nem ismer mást e korszak.
– Légy üldözött, hogy véredért – ne vétkedért sikoltsak!” S eljut ilyen robbanékony intenzitásig: „Alva
is lázadok. Mennyire meddő! – Csak sistergek önmagam parazsán.”
1943-ból és 44-ből valók ezek az idézetek. A háborús terror és fasizmus ellen tiltakoznak. Szabó
Magda zárt magányban írta őket, költőtársak nélkül. Mégis, ha egy kicsit jobban figyelünk a két idézet
alliteráló tömörítéseire vagy intenzitására, kihallhatunk belőle egy stílust, amely ismerős: az
úgynevezett Újhold-nemzedék stílusát. Az említett költőnemzedéknek közérzetet meghatározó
létélménye ezekben az években, a háborús kataklizmában alakult ki, értékelő koordinátarendszerük,
erkölcsi magatartásuk, művészi princípiumaik sora ekkor szilárdult meg véglegesen, éspedig az átéltek
szigorú visszahatására, a részvét, az emberi felelősség, az értelembe vetett hit és a tudatos művészi
igényesség fokozott igézetében.
Szabó Magda, a költő, a felszabadulás után beletartozott ebbe a nemzedékbe;
lírája kapcsolódott a társakéhoz, Pilinszky János, Nemes Nagy Ágnes, Rába György vagy Rákos Sándor
lírai törekvéseihez. A költők ebben a nemzedéki műhelyben olyasféleképpen adogatják egymásnak az
idő, a társadalmi lét kínálta „labdát” (a lírai feladatokat), mint egy összeszokott csapat játékosai. Szabó
Magda bőven kiveszi részét ebből az összjátékból – ez a legtermékenyebb lírai időszaka –, sőt a maga
érzelmileg inkább színezett, szubjektívabb, feloldódást áhító alkatából fakad két párhuzamos
kezdeménye is. Egyfelől viaskodással teli úttörése a belső (tehát nemcsak arcizmokkal megjátszott)
megbékélésre. „Kik állva bírtuk a világ – rengését, földre húz a – béke sikamlós talaján – örömünk
szörnyű súlya.” Legalább egy fél köretre való verse szól arról, hogy az „ügyetlen boldog a boldogok
között” a „túlélt iszony és gyilkosok közül”, miként talál vissza az emberig. Másfelől megint csak a
feloldódást áhítva (már nem az életérzés görcsös oda-vissza rándulásait figyelve) megpróbálta
kronológiába foglalni és epikus versben kiírni a vele történteket vagy azoknak egy összefüggő darabját.
Ez verses regénye, a Szüret, amely – ahogy vesszük – líra, regény és Debrecen utolsó
háborús őszéről dokumentum is.
A részletekről az egészre visszatérve: költészetében egy darabon követni
lehet a nemzedék útját, az iszonyatokból való ocsúdást, a belső egyensúlyt kereső, az értelemre
támaszkodó erőfeszítést, a visszatérést az emberség hitével megtelő mindennapokhoz. De sajnos nem
sokkal az után, hogy Szabó Magda már úgy írt emlékezetes versében, hogy „édesedik az ecet, amit a
kor a számba töltött”, ez a lírai építkezés elakadt. A 49-től 54-ig terjedő újabb ciklus verseiben sok
minden a visszájára fordul. S a cikluszáró vers, az Aubade című már így fogalmaz:
„Hazánk e föld. Még akkor is, – ha százszor megtagad, – hazánk e föld még akkor is, – ha el sosem
fogad… Kőszemmel néz ránk, mint Kronosz, – hány fiát falta, falja…”
Szabó Magdában a költő lényegében ezzel a verssel hallgatott el. Átadta a szót a társadalmi
viszonylatokat mélyebben elemezni tudó, az összefüggéseket kibontani képes prózaírónak. Érteni
vélem egyik döntőnek látszó érzelmi okát annak, hogy ezt a sokkal inkább oknyomozó alkotói
tevékenységet választotta. Hiszen Szabó Magda szerencsére nem úgy váltott műfajt, hogy a benne élő
lírikust kétségbeejtő lírai próza létrehozására szorította volna. Valódi prózát írt, jellemeket teremtőt,
sorsokat elemzőt, társadalmi folyamatokat feltárót. Vadonatmás tehetséget tudott dolgoztatni, olyat,
amely csak ritka kivételként van jelen lírikusban. Ha a költő itt vázolt sorsát és a prózaíró sikerét
egymás mellé teszem, választását igazolja az elbillent mérleg. Fölényesen igazolja. De a költő
elnémulását, aki a felszabadulás utáni belső magunkra találást híven szolgálta és líránkat számba
veendő értékekkel gyarapította, mégis sajnálom.