Között
Nemes Nagy Ágnes versének elemzése
támaszkodik madár s madártan, |
az érvek foszló szélein a szárny, |
egy percnyi ég beláthatatlan |
az élő pára fái, felkanyarodva |
akár a vágy a fenti lombba, |
percenként hússzor lélegezni |
a zúzmarás, nagy angyalokat. |
|
És lent a súly. A síkon röghegyek |
nagy, mozdulatlan zökkenései, |
amint feküsznek, térdenállnak |
az ormok és a sziklahátak, |
a völgy egy percnyi figyelem-lazulás, |
aztán megint a tömbök és a formák, |
meszes csonttól körvonalig |
kővé gyűrődött azonosság. |
|
Amint a nap átlátszó ércei |
már-már magukba, fémmé a követ, |
ha állat járja, körme füstölög, |
s köröznek fent a sziklafal fölött |
az égő paták füstszalagjai, |
aztán az éj a sivatagban, |
az éj, amint kioltja s kőmivolta |
magváig ér, fagypont alatti éj, |
s amint hasadnak és szakadnak |
a porcok, forgók, kőlapok, |
amint feszítik véghetetlen, |
a fehér s a fekete mindennapos |
|
A szaggatások, hasgatások, |
a tagolatlan feltámadások, |
a függőlegesek tűrhetetlen |
feszültségei fent és lent között – |
Egy sáv fekete nád a puszta-szélen, |
két sorba írva, tóban, égen, |
két sötét tábla jelrendszerei, |
|
|
Ez a tanulmány: verselemzés. Tehát egy költő módszerének és azontúl egy jellegzetes, modern
költői módszernek felfejtésére tett kísérlet – értékelés nélkül.
Nemes Nagy Ágnes legtöbb verse és éppen az ismert, nagyobb versvállalkozásainak sora lélektani
szempontból egy-egy projekció eredményének tekinthető. Egy érzés- és gondolatszövevény
kivetítésének, másra ruházásának. Nem ő vall közvetlenül, ahogyan ezt az alanyi költőktől megszoktuk,
hanem ehelyett létrehoz versében egy olyan sajátosan konstruált, „objektív” világdarabot, a valóságnak
egy olyan metszetét, amely énje stabil érzelmi állapotát magán hordozza, kifejezi. Teremt valami
„objektív korrelatívot”, vagyis tárgyi megfelelőt – ahogyan T. S. Eliot mondja –, amely felkelteni,
szuggerálni képes a közvetlen vallomásba nem foglalt (vagy nem foglalható) lírait és alanyit. A belső
tartalmaknak ezt az indirekt, világra projiciált kifejezésmódját hívjuk objektív költészetnek.
Ezt a meghatározást azonban sürgősen felejtsük el – legalábbis időlegesen –, mert sok minden
vethető ellene. Először is: minden költészet, amikor tárgyban (tárgy révén) fejezi ki magát, projiciál.
Az impresszionista líra éppúgy, mint elődje, a romantikus, nem is szólva a szántszándékkal objektiváló
parnasszienről. A tárgyi világ ugyanis önmagában jelentés nélküli; mi ruházzuk fel emberi
tartalmakkal. A természeti látványból így lesz érzelmi állapotunkat hordozó tájleírás. Másodszor:
korántsem biztos, hogy a költő szubjektuma számára (vagy akár a vers keletkezésének már objektívabb
folyamatát tekintetbe véve) bármelyik önmagában helytállónak tetsző fenti megállapításunk igaz. A
költő nem fogja elfogadni sem azt, hogy a tárgyak világa jelentés nélküli, sem azt, hogy a számára
égetően fontos jelentést ő vetíti rá. Szemében mindez tudóskodó feltételezés, képtelen fikció,
formállogikai kívülhelyezkedés az emberi szférán, mellyel szemben egy állandó tapasztalati tényre fog
hivatkozni: arra a szüntelen késztetésre, amely a tárgyi világból feléje árad, értelmezését, titkainak
kifürkészését, megfejtését követelve. Tudományosabb formában azt mondhatja: ha a megismerés
egzakt területén a tudósnak joga és kötelessége vizsgálni az anyagot (tulajdonságait, összetételét,
törvényeit), hogyan is lehetne akkor a művészi megismerés területén a tárgyi világ jelentésének,
emberre gyakorolt hatásának vizsgálatát egyetlen lélektani megállapítás fiókjába tessékelni és
voltaképpen hitelteleníteni? A világ nemcsak hangulat.
Feladva a tetszetős egyszerűsítő igényt, helyesbítsünk hát: 1. a projekció mint lélektani mozzanat
egy sereg költői tevékenységben jelen van. Az objektív költészetben legföljebb töményebben és
speciálisabban; 2. nem igaz, hogy a tárgyi világ a maga részben emberi megszervezettségében és a vele
való mindennapos érintkezésben jelentés nélküli (nyers példa: a puska vagy a kés a maga eszközi
mivoltában már jelentést hordoz, ha ránk fogják, veszélyérzetet, sőt halálfélelmet kelt); 3. nem igaz,
hogy az objektív költő tárgyi megfelelőt keresve pusztán ráaggatja arra belső tartalmait, hanem úgy
igaz, hogy a tárgyi világtól megragadottan, attól szüntelenül ihletetten emel ki részleteket, melyeket a
vers beállítása révén mindenki számára érzelmileg jelentéshordozóvá és lekódolhatóvá tesz.
Az objektív költészet tehát az érzelmek direkt megvallása helyett olyképpen idéz elénk tárgyakat,
jelenségeket (bizonyos megszervezettségben, történésben vagy szituációban), hogy azok alanyi jelentést
hordoznak, „egy érzelem formulájaként szerepelnek – ahogy Eliot fogalmazza – annyira, hogy amikor
a külső tényezők megvannak, és eljutnak az érzékelésig, azonnal felkeltik az érzelmet”.
Ha ez így bonyolult, mondjunk egyszerűbbet. Ott van korunk művészi filmje. Az aztán felfedezte,
folyamatosan gyümölcsöztette, amit az objektív költő kitalált, sőt mivel művészete mindig is
látványban (kimetszett plasztikus világdarabban) valósul meg, könnyűszerrel művészi formanyelvet
teremtett belőle. Idézzük magunk elé egy pillanatra a Nagyítás végjelenetében a labda
nélküli teniszjátékot. Megfilmesített objektív vers; fogalmilag aránylag nehezen körülírható, mégis
szilárd, egyértelmű érzelmi jelentése van. Ha tetszik, egy létérzet összefoglaló formulája.
A létérzettel kulcsszót mondtam ki. Olyan fogalmat, melynek feltárása, megközelítőleg pontos
kitapintása a líra egyik központi feladata. Az, már a varázsolásból-vajákolásból való kiszakadás óta
vagy már azelőtt is. Ha akarom, az egész emberi költészet – aránylag csekély kivétellel – arra a
mindnyájunk által mindennap feltett kérdésre felel: „Hogy vagy?” (Mégpedig maga és a kérdező
nevében egyszerre!), amire a mindennapokban persze nem szokás felelni. Nemcsak azért, mert a
kérdezőt már-már terhelő, illetlen dolog, hanem mert nehéz. Mert mit emeljünk ki? Mit rögzítsünk?
A pillanatnak megfelelőt, vagy azt a szavaink elől kisikló egészet, közérzetünk teljét, amely a maga
gördülékeny molekuláival, mint egy tenger, örökös mozgásban él bennünk? Hogy fordítsuk át köznapi
beszédre a partalakító hullámverés vagy a széljárás törvényeit? E dilemmánál helyben vagyunk, ott
állunk, s éppen a legkritikusabb pontján a költészet újabb keletű problémájának. A pillanatot rögzítő
vallomás elégtelenségénél. Annál, hogy a közvetlen vallomás, beszéljen bár alkalmilag betöltő alanyi
érzésről, mellőz, félretol nála többnyire sokkal lényegesebb, meghatározó érvényű lelki tényeket, belső
evidenciasorokat. A komplex belső világ egy részletét általános érvényűvé teszi.
E megállapításnak ellene lehet persze vetni: fából vaskarika az alanyi költőtől olyasmit elvárni,
ami éppen alanyiságában: belső rezdüléseinek pillanatról pillanatra való követésében korlátozza.
Hiszen a költőnek – kivált a romantika óta – ez éppen a feladata. S éppen a feladat példás betöltésével,
a vallomás gátjainak (társadalmi előítélet, konvenció, hipokrízis, sőt szemérem) félrevetésével vont be
és von be lírai anyagként a költészet világába minden lehetséges emberit. Nem lehet eléggé
megbecsülni a költők harcát a vallomás szabadságáért a költészet és a társadalmi haladás egymással
rokon szempontjából. És éppen e sikeres harc eredménye, hogy a vallomás köre – a század izmusaitól
kivált új és új impulzusokat kapva – még ma is egyre tágul. Csakhogy a vallomás limese – jól tudjuk
– az esetleges. (Meggyőző példa rá a művészi teremtő munkát kiiktató automatikus költészet, melynek
érdekessége, ha van, pusztán lélektani.) Nagyon is érthető tehát, hogy a vallomáskör tágulásával
egyidőben – csaknem vele párhuzamosan – jelentkezik az esetlegessel szemben az irritáltság. Az
általános érvényűnek más, talán egzaktabb költői megközelítéssel való keresése. A triviális „Hogy
vagy?” kérdésre már a szimbolizmusban tartósabb igényű, mélyebb rétegek állapotát célba vevő az
áttételes felelet – bár alakilag még többnyire vallomás formájú. Az avantgarde költészet sokféle és
egymásnak is ellentmondó törekvését nem véve számba, a hagyományosabb fejlődés útján a
továbblépést a személytelen költészet tette meg, a maga rafinált álvallomásaival. A stabil közérzet
kifejezésére olyan helyzeteket, szituációkat teremtve, amelynek vallomást tevő énje képzelt személy
volt, nem közvetlenül azonos a költővel. (Lásd Rilke törekvéseit, a magyar lírában Füst vagy Weöres
mitológiai alakok nevében tett „vallomásait”.) Itt a költő összetett létérzete kifejezésére valójában
„személyes megfelelőt” keresett. Egy lépés innen a törvényszerű megragadására, a mélyben rejlő, eddig
még nevetlen érzelmek kifejezésére tárgyi megfelelőt választani. Az egzisztencia meghatározó alanyi
mondanivalóit úgy tárni fel, hogy az egzaktabb legyen, és lehetőleg távolodjon a kiindulásában
legalábbis az egyszerihez, a pillanathoz kapcsolódó vallomásformától.
Ez a létérzetet közvetetten és komplexebben kifejező objektiválás a világlírában jó ideje elég
általános. Az olvasó vagy a műélvező gyakrabban kerül szembe módszerével, mint gondolja. Éspedig
nem csupán a versben és a művészi filmben – amire céloztam már –, hanem itt-ott még más
műfajokban is. Nemes Nagy Ágnesről beszélve, azért kellett a módszer, a kifejezéstechnika
ismertetését előrebocsátani, mert nála – más lírikusok mellett – rendkívül pregnánsan jelentkezik.
Költői alkatából, kiküzdött fejlődéséből következő, úgy mondhatnám, testre szabott kifejezési eszköze.
De nézzük most már magát az elemzésre kiválasztott verset, a Között-et. Első olvasásra elég titokzatos tartalmú vers, inkább intenzitásával ragad meg, mint
elsajátítható egészével. Hogy magáról az emberi létezésről szól, azt inkább csak a haladványából,
baljóslatú fűtöttségéből, drámai felkiáltásaiból, majd némi harmóniát csillantó lezárásából lehet sejteni.
Az olvasót az sem igazítja el, ha az elmondottakra gondolva, egy speciális életérzés tárgyi megfelelőjét
vagy megfelelőit igyekszik felfedezni benne. Ez Nemes Nagy Ágnes lírájában nem olyan vers, mint
például A gejzír, ahol egyetlen tárgyi megfelelő van, vagy a Szobrok, ahol egyetlen pontosan körülhatárolt szituációra akad. Itt a tárgyiasítás köre szélesebb: létezésünk
adott körülményeire terjed ki; mindarra, amiben az eleven ember a maga sajátos „között-helyzetében”
él, ellentétek keresztezési pontján, hogy Nicolaus Cusanus szavával éljünk. Az első versszak a levegőt
írja le, a második a földet, a harmadik a nappal és az éj váltakozása miatti „közöttiségünket”. Leírja?
Pontatlan a szó, hiszen ez nem leíró költészet, hanem olyként ábrázoló, hogy az ábrázolt „tárgyban”,
a benne-rajta-dimenziójában való létezés súlya, problémája, fenyegető képtelensége is előhívódik
közben. Nem kevesebbről van szó a versben: milyen tőlünk független létadottságok között játszódik
le az emberi élet; létélményünknek melyek a kivédhetetlen meghatározói. S mivel a vers visszatérő,
elmélyült kontemplációk eredményeit összegezi, szinte matematikai jelzésekkel fejezi ki magát – a
költői matematika már előzőleg létrehozott motívumjeleit ismertnek véve, és azokat bátran hasznosítva.
A vers annak nyílik meg, aki Nemes Nagy Ágnes már korábban megteremtett motívumait, képzeteit,
képi összegezéseit tudata szélén hordozza, nem itt találkozik velük első alkalommal.
Vegyük szemügyre például mindjárt az első versszakát, a levegőelemet. Nem úgy indul-e a levegő
ruhaujjaival és nem úgy zárul-e a belélegzett angyalokkal, mint egy szabad képzettársítású szürrealista
vers? Csakhogy ez a más okból is merésznek tetsző versintonálás, ez az egymásba keveredő és külön-külön önálló víziókat rejtő képsor nem az elrugaszkodott képzetkapcsolás, hanem a tömörítés
eredménye. Fejtsük fel sorra, milyen előzőleg létrehozott, kimunkált motívumokból kerültek ide az
egyes elemek. Milyen felfedezés jellegű alapmegfigyelések összegeződtek bennük. Legelőször is
vegyük az elvágott (jellegzetesen elvágott) kezdőmondatot („A levegő nagy ruhaujjai”), mely,
bármilyen ellentmondás is ez, érzékletes felkiáltás. Íme, a szürreálisnak tetsző ruhaujjképzet útja:
Ötujjasan, mint elhagyott kezek, |
vagy felnyúlnak függőlegesre, |
már-már uszályos mozdulat. |
|
Az anyagszerűséget és a lebegést egyesítő ruhaujjmotívum követhetően innen ered, a köd ötujjas
uszályos mozdulatából, vagyis egy megfigyelés képileg érzékletes rögzítéséből. Bár van a motívumnak
korábbi megjelenése is: „A felhő föl-le jár, – nagy ruhaujja súrolja a földet.” A lovas. (Ez az élmény
legközvetlenebb formája.) Mégis, az előzmények feltárását az Ekhnáton az égben című verssel kellett kezdeni, mert az idézett strófából formálódik ki „az élő pára fái”-képzet is – megint
együtt légneműség és anyagszerűség –, mely ott is a ködgomolygást érzékelteti:
ahogy kinőnek és ledőlnek |
ezek a felhős, hosszú törzsek, |
egy másik erdő jár a fák közt, |
s egy másik lombot hömpölyögtet. |
|
S hogy a strófazáró sor összefoglaló képének előzményére is utaljak: a zúzmarás angyalok és a
levegő költői azonosságára két idézet is kínálkozik:
Köd száll, a lámpa imbolyog. |
Járnak az utcán karcsú, roppant, |
S mint egy folyó a mozivászon |
lapján, úgy úsznak át a házon. |
|
Ne hagyj el engem, levegő, |
engedj nagyot lélegzenem, |
|
Napnál is világosabb az idézetekből, hogy a Között első strófájában a levegő
mineműségét érzékeltető megfigyelések, kikristályosult költői képzetek szerveződtek egységbe. Új
elem benne csupán a már megteremtett motívumok közé beékelt és elég rejtélyesnek ható második,
harmadik és negyedik sor („A levegő, amin szilárdan – támaszkodik madár s madártan, az érvek foszló
szélein a szárny”), de ennek rejtélye sem szabad asszociációs eredetű. A madár és a madártan nem a
hasonló szóalak ösztönös vonzásából került egymás mellé, egy helyettesítéssel azonnal kiviláglik
nagyon is meglatolt tartalma. Olvassuk a sort próbaképp úgy, hogy a repülő és a repülés elve, s akkor
már kitisztul az is, hogy mit jelent „az érvek foszló szélein a szárny”, vagyis a tudományosan ugyan
helytállóan, de a laikus számára szinte hihetetlenül (foszló érvekkel) magyarázható mellett ott van
(szilárdan) a szárny, a mégis felemelkedő. És új persze a strófában az egész egységbe szerveződése a
légelem leírásaként, melyről, ahogy az a mi emberi lételemünk csupán a percenként húszszori lélegzés vall.
De erről a szervezettségről és a bele rejtett lírai mondanivalóról még beszélnem kell. Legelőször
is valami nagyon egyszerűt kell közölnöm. Azt, hogy az egész strófa, mely mint láttuk, nagyrészt már
kész motívumokból alakult ki, egy mindenki által tudott igazságot sulykol belénk, egy tényt dug az
orrunk elé. Azt az igazságot, hogy a levegő: anyag. Ezt persze tudjuk az eszünkkel. Csakhogy
érzékelésünk sajátos mechanizmusa miatt, köznapi képzeteinkben az anyag látható, tapintható s
minden, ami légnemű: nem anyag. A költők szótárában a levegő: a semmi vagy másfelől a remények,
az igazság, az isten lakhelye. Nemes Nagy Ágnes érzékletes képeinek itt létrehozott új rendszerével
azonban nemcsak az eszünkkel tudott igazságot akarja lírailag is átéletni, hanem szuggerálni kívánja
az anyagban való létezés érzelmi meghatározottságát. A levegőhöz kötött lét, a zúzmarás angyalokat
lélegző lét beláthatatlan következményeit. A könnyűben, a gyönyörű nem foghatóban, a vágyainkat és
transzcendens képzeteinket hordozó légnemű anyagban is jelen levő – de mindig is a tudatunk szélére
száműzött – fenyegetettségünket. S ez azért is nyomatékos itt, mert a strófa igéket kihagyó, kiáltásnyi
megállapításokból tömörül egybe.
Föld és ég közötti létezésünknek íme ez, íme ilyen a légnemű szférája. A vers ellenpontos
szerkesztésében most jön a föld, melyhez súlyunk kötöz, ha gerincünk kiegyenesítve közeledtünk is
az ég felé – s mind afelé, amit az ég jelképesen jelent. És persze hogy a súllyal kezdődik, mint
legerősebb determinánssal. S csak ezután eleveníti meg a strófa – a súlyosság érzékeltetését még egyre
szem előtt tartva – a földi domborzat összképét, a földtan hegyekben realizált szobrait. Mintha a
Húsvét-szigetek egymás hegyén-hátán fekvő óriásszobrainak képzete nagyítódnék itt fel kozmikus
méretre, hiszen földkéreganyaggal dolgozik a szobrász, s a völgy csupán percnyi figyelemkihagyása
vagy lankadása. De a lényeg: a tömbök és a formák, melyek „meszes csonttól körvonalig” hordozzák
kővé gyűrődött azonosságukat. Azonosságukat mivel? Nyilván önmagukkal. Vagy szobormintáikkal
talán? Itt, úgy tetszik, bele van rejtve a sorokba egy olyan többlettartalom, amely Nemes Nagy
Ágnesnek megint egész motívumrendszerét ismerve nyílik meg igazán. Az előzményeket szem előtt
tartva, kétfelől is feszegethetjük az ide rejtett vagy csak öntudatlanul megidézett alanyi érzelmek titkát.
Legelőször természetesen a szobrok felől. Ha a Szobrok és a Szobrokat
vittem című versekre gondolunk, akkor fel kell figyelni arra, hogy a költő képzetei között a
szobrok fogalma körül áramlik valami különlegesség, valami összetett érzelem. Fogalmilag
megközelítve, a művészi alkotás ősi, szakrális jellegének átélése sejlik fel itt. Egy pontosan aligha
körülírható megrendülésféle az ismeretlen ősi alkotó és a lehetetlenre törő; istent (isteneket) mintázó
alkotásvágy miatt. Megrendülés az ember atavisztikus, égre törő vágyán. A versszak mélyebb rétegében
egy félig rejtett vízió lappang: egy maga vagy az isten képére hegyeket formáló nem ember szobrászról.
De a mögöttes tartalom továbbfeszegetésére kiindulhatunk egy másik régebbi motívumból is, két
változatát is ide iktatom. Az egyik, a későbbi, a már emlegetett A gejzír című versből
való. „Aránytalan súlyok alatt húzódva, keskeny testével lassan préselődött kínná gyűrődött
kőzetekben.” (Kiemelés tőlem.) A másik, tíz évvel korábbi, 1948-ból való, a Harangszó című versből: „Megsűrűsödnek nedveim, a tömény sav kiüt a bőrön, s a maró,
merevedő kíntól így lassan kőzetté gyűrődőm.” (Kiemelés tőlem.) A Között motívuma: a „kővé gyűrődött azonosság” a két előzmény variációja. A két előzmény
világos következtetést enged az új megfogalmazás mögött rejlő érzelmi folyamatról, melynek útja: kín
→ örök érvényűre vágyás → az alkotásban létrejött azonosság.
A levegő és a földelem után most tér rá a vers a harmadik versszakban a
nappal és az éjszaka szűnhetetlen váltakozásából adódó közöttiség megidézésére. A szakasz ismét egy
érzékletes felkiáltással kezdődik: „A sziklák roppanásai.” S csak utólagos a magyarázat: a hő és a fagy
váltakozásai miatt. De ez a természettudományos, egyszerű tény érzelmileg telítve – és tudományosan
megint csak evidens kiegészítéssel jelenik meg. „Amint a nap átlátszó ércei – mondja a vers – már-már
magukba, fémmé a követ.” A kihagyott ige, a drámai tömörítéssel kiiktatott olvasztják miatt fordítom
csak át, s teszem hozzá, mi rejlik a megfogalmazás mögött: objektíve, hogy a fény: anyag, forróságában
átlátszó érc, s már-már folyékony, izzó állapotba: fémmé olvasztja a követ, vagyis a csillag-napok
természetes állapotába. A kozmikus anyagállapot mineműsége, ténye rémlik fel itt, hogy szubjektíve
felidéződjék az élő földi világ számára irtózatos fenyegetése: a tűzhalál. „Ha állat járja, körme füstölög,
– s keringnek fenn a sziklafal fölött – az égő paták füstszalagjai.” Egy kozmikus krematórium
lehetősége merül fel a sivatagi napzuhatagban, hogy mellé téve, mindjárt megjelenjék a sivatagi éjszaka
veszélye: a dolgok magjáig érő fagy, mely nemcsak kőlapokat feszít szét széthasogató önkívületben,
hanem – tessék figyelni rá – porcokat és forgókat is. Íme, a fehér és fekete mindennapos
villámcsapásainak szélsőséges következményei. Az objektív leírásban (már amennyire objektívnek
mondható ez a leírás a szó köznapi értelmében) a nap-éj váltás e szélsőségesen választott sivatagi
körülmények között nem más, mint érzelmi formulája (egyfajta) közöttiségünk létérzetének. Annak,
ahogy miként formál, fenyeget, hasogat szét élőt, élettelent az idő.
E három, egymástól világosan elkülönülő strófa után (levegő, föld, nappal-éj)
alapmeghatározottságaink ábráin túl már, bonyolultabb és áttételesebb helyzeteket érint a vers – és
inkább csak egy felsorolás célzásaiban érinti. Valójában nem járja be létünk további ellentéteinek,
között-állapotainknak roppant tárházát: jóllakottság és éhség, egészség és betegség, halál és feltámadás,
a lent és fent között tántorgó egyenes gerincű lét („a függőlegesek tűrhetetlen feszültségei”), béke és
háború egymásra épült szintjeit. Alkalom volna ez egy verbális hajlamú költőnek az enumerációra. De
Nemes Nagy Ágnes a megidézett kihagyást tartja az egyik legerősebb lírai hatóanyagnak, s ezért a vers
vége felé még szorítottabban, még inkább szűkmarkúan bánik a szóval. A záró versszak első két
sorában (az érzelmi lezárás előtt) már csak széttördelt, szaggatott, felkiáltásszerű jelzésekre tömörít:
„Éghajlatok. Feltételek. Között. Kő. Tanknyomok.” Minden kifejtés nélkül, az indulat felsőfokán már-már dadogva. Csakhogy ilyen előkészítés után ezek nem dadogó szavak, hanem versszakokat magukba
sűrítő jelképek. Létérzetünk determinánsai. Az éghajlatok, feltételek éppúgy – s hogy mennyire úgy,
azt ezek után fölösleges is magyarázni –, mint a „között”, melyet maga a vers emel érzelemhordozó,
determináló fogalommá (bár maga a szó, itt a széttördelt, de összerakható mondatban állítmányi
funkciót is hordoz). Hogy a követ és a tanknyomokat ne is említsük, hiszen a kő tágas érzelmi jelentése
már a versben (és a felhozott előzményidézetekben) megteremtődött, de ha ez nem volna elég, hozok
fel még rá egy, éppen a tankokkal kapcsolatos további példát: „És jöttek már a tankok. –
Fémhullámhegyek – elől futott az utca kőmederben, – futottak a puha testek fém és kő között” (Ekhnáton éjszakája). S mindezek után már-már agyonmagyarázás hozzátenni, hogy a kő
mellett említett tanknyomok sem azt a csupasz jelenséget hívják elő képzeletünkben, amit
önmagunkban jelentenek, hanem magukba sűrítik, versbe idézik a két világháborút (és összes
következményeit) megélt századot. A háborúk közötti fenyegetettséget. S ez azért más.
Egy század létérzetének öt elvont fogalommal létrehozott formulája áll hát a vers csúcsán – a
feloldó érzelmi lezárás előtt. Maga a lezárás – a megváltoztatott refrénnel együtt a végső öt sor – ad
még alapot a továbbgondolásra, a töprengésre. Változatlanul a sivatagi tájban vagyunk –
kiszolgáltatottságunk lényegig csupaszított színhelyén. Létünk puszta szélén, s akkor elébünk tűnik egy
sáv fekete nád; égbe sötétülve, ahogyan előtte állunk (hiszen természetesen este van), és a tóban
tükröződve. Mint egy írás a még derengő lapon, a lét betűi, melyekre a csillagok teszik ki az ékezeteket,
„az ég s az ég között”, hiszen az ég a tóban tükröződve folytatódik. Egy üzenet egyszerre felülről és
a lábunk felől is, a mindenség áradó jelzése. És megfejtetlen tartalmú jelzés. A vers nem mond róla
többet – csak annyit sejtet, hogy közlése létérzetet érintő. S már-már profanizáló belemagyarázás, de
az egyszerre lággyá, megnyugtatóvá váló verszene alapján jogosult, közlése érzelmi feszültségünket
oldó, ha nem is „jó hír”, de valami hozzá hasonló. Olyasféle meglatolt és szűkmarkú biztatás, mint a
„küzdj és bízva bízzál” vagy az „és mégis, mégis fáradozni kell”. Valami, ami tűrhetetlen
feszültségekkel járó között-állapotunk elviselésére és folytatására késztet. Hogy mi pontosan? Bárki
bármit gondolhat: beszélhet biológiai optimizmusról vagy transzcendens vigaszról – mind e
következtetésekkel már túllépett a versen. Benne csak annyi van: élve a kozmoszban forgó földgolyón,
ég és ég között; létezésünk sötét jelrendszere csillagokkal ékezett.
Mindezzel csupán egyrészt a költő alkotásmódját, másrészt a vers tartalmát
közelítettük meg. S azt is csak nagy vonalakban. Nem érintettük azt a kérdést, hogy milyen költői célok
és milyen speciális adottságok választatják Nemes Nagy Ágnessel az objektív kifejezési formát. Mit
akar vele elérni, és miért tudja elérni azt, amit akar? Induljunk ki előbb a költő céljaiból. Erre nézve
van Nemes Nagy Ágnesnak egy olyan rövid elmefuttatása, amelyet idézni kénytelen vagyok. „A költő
az érzelmek szakembere – kezdi A névtelenek című vallomását tanulmánykötetében,
a 64 hattyú-ban. – Mesterségem gyakorlása során úgy tapasztaltam, hogy az
úgynevezett érzelmeknek legalábbis kétféle rétegük van. Az első réteg hordozza az ismert és elismert
érzelmeket; ezeknek nevük van: öröm, rémület, szerelem, felháborodás. A közmegegyezés nagyjából
ugyanazt érti rajtuk, múltjuk van, tudományuk, irodalomtörténetük. Ők a szívünk honpolgárai.
A második réteg a névtelenek senkiföldje. Ha este hatkor megállok a Kékgolyó utca sarkán, s
látom, amint a Várra egy bizonyos szögben esik a napfény széle, és a Vérmező olajfái egy bizonyos
módon vetik az árnyékot: mindig és újra megrendülök. Ennek az indulatnak nincs neve. Pedig
mindenki állt egy-egy Kékgolyó utca sarkán.
Hányszor vagyok kénytelen a névtelen emóciónak konvencionális nevet adni! És nemcsak azért,
hogy a közmegegyezés srófra járó logikáját olajozzam. Nem. Én magam rontom el értetlen zavaromban
a dolgot, s loccsantom bele a Kékgolyó utcai Névtelent egy tócsányi őszi mélabúba vagy egy kád
történelmi lelkesedébe. No persze, hiszen az őszi mélabú meg a történelmi lelkesedés már a szívünk
honpolgára.
Azt hiszem, a költő kötelességei közé tartozik, hogy minél több Névtelennek polgárjogot
szerezzen.”
A névtelen érzelmek kifejezése és honossá tétele – ez igazán elfogadható, sőt magas igényű költői
cél. Különösen ha a költészetet a megismerés sajátos művészi formájának tekintjük (mi másnak
tekinthetnénk?), s valamelyest elgondolkoztunk már századunk lírafejlődésének legfőbb tendenciáin.
Hiszen hány, de hányféle irányzat, expresszionizmus, szürrealizmus, szimultanizmus, dadaizmus tört
erre, egészen a közlendőiket a szavak kombinációiban kutató költők széles táboráig? Ez az igény
századunkra nézve áll, mint a Sion hegye. Mindenképpen passzol arra a magára adó költői gyakorlatra,
amely a már felfedezett, az eddig elmondott érzelmek ismétlése helyett, a lírai változatok létrehozásán
túl, önkéntelenül is, ösztönösen is, a megismerés határainak tágítására törekszik. Érvényes arra a
költőre, aki, mint Nemes Nagy Ágnes, már egyik korai versében így fogalmazott programot magának:
„Ne mondd soha a mondhatatlant, mondd a nehezen mondhatót”, s aki nemcsak elvontan megállapítja,
de megélt élményből írja: „Tudatunk szélesebb, mint szókincsünk.” Vagyis, aki a névtelenek
megnevezésére nem puszta programból, hanem élményei miatt kénytelen. Mert idézzük csak fel a fenti
szövegből azt az emlegetett Kékgolyó utcai Névtelent, melyről a költő azt állítja, hogy hozzá hasonló
élménnyel mindenki tele van. Tele vagyunk vele – igaz. Csakhogy milyen intenzitással jelentkezik
bennünk? Mekkora erővel ragad meg minket? Tovább lépve elmosódik-e, vagy úgy dolgozik bennünk,
hogy szavakba foglalására, kifejezhetővé lényegítésére kényszerülünk-e utóbb? Névtelenjeinknek itt
az élet-halál határmezsgyéje. Életmagjuk belső kontemplatív világunkban megfogan-e,
megtermékenyíti-e azt? Nos, Nemes Nagy Ágnes elsősorban azért objektív költő, mert kivételes a
világtól való megragadottsága. Névtelen érzelmei kifejezést követelők. Egy költői módszer ugyanis
nem úgy alakul ki, hogy valaki spekulatíve kitalálja, mint elvi lehetőséget – bár mulatságos
paradoxonként az izmusok történetében még erre is van példa –, hanem többnyire úgy, hogy a költő
élményeinek empirikusan keresi a megszólaltatását. A formát nem kiókumlálja, hanem sürgető
szükségében rátalál. Nemes Nagy Ágnes esetében nyilvánvaló, hogy számára elfogadhatatlan az a már
ismertetett esztétikai megállapítás, miszerint az objektív költő érzéseinek tárgyi megfelelőt teremt.
Dehogy teremt! Dehogy spekulálja ki! Hanem a tárgyak olyan erejű „névtelen” érzelmi (gondolati)
folyamatokat keltenek benne, olyan hőfokon válnak költői élményévé, úgy megragadják, egész
létérzetét felkavarva úgy megrendítik, hogy a hozzájuk kapcsolt, általuk indukált egész
élménykomplexus kifejezésére rákényszerül.
Nézzük, hogy vall erről maga a költő. Egy aránylag korai versének, még az ötvenes évek elejéről
való Viadal-nak kezdő sorait idézem: „A két marokkal körbefoghatót, – az állandót
– a képeket szerettem; – Az elevent és mégsem elmúlót – A rezdülőt és mégis rendületlent.” Nem
csupán esztétikai probléma, hanem szinte pszichológiai kérdés, hogy lesz idővel a két marokkal
körbefogható tárgyak szeretetéből (figyeljünk a sokatmondó, pontos megfogalmazásra), az eleven és
mégsem elmúló szeretetéből drámai szenvedélyességű viszonylat. Mert az lesz, mint ahogy a további
idézetek kirajzolják, mégpedig egy itt-ott tapintható erkölcsi kiábrándulás következtében. (Ennek útja
a Kettős világban című vers még harmonikus erkölcsi, filozófiai programjától kezdve
olyasféle, az emberi szférát negatíve megítélő elszórt megállapításokban követhető nyomon, mint
amilyen például a Széndioxid kezdő sorpárja: „Csak a növény a tiszta egyedül, – Nem
ismer kategóriát.”) De a tárgyakhoz való kötődésre visszatérve, már nem a puszta szeretetről, hanem
az egzisztencia mélyét felkavaró, heves megragadottságról beszél egy későbbi vers, A látvány. (Nem
véletlen, hogy a két vers közötti időszakban talált rá Nemes Nagy Ágnes az objektív kifejezésmódra.)
A kék. A zöld. A folyamágy. |
Amint a látvány bent tapasztja végig |
a koponyám falát, mint körmozi. |
|
És éjszaka is felzavarnak, |
északifénye van a falnak, |
és fényes kések: bútorok – |
s fölránt fektemből az a páfrány, |
s rég-rothadt, bonyolult fonákján |
mint bonyolult nagyvárosok |
|
a képek mint, mert élesek… |
|
|
Nem ok nélkül kések itt a bútorok, nem ok nélkül éjszaka is felzavarók, fektéből felrántók a belső
mozi képein zsúfolódó tárgyak. A tárgyi valóság, a látvány olyan elemi erejű hatásáról van Nemes Nagy
Ágnesnél szó, ami speciális; költők között is ritkaság. Olyasféle ösztöneiből keletkezett, de intellektusát
is átható élmény van mögötte, amely elfogadhatatlannak tartja létfeltételeinknek élettelen tárgyra és
eleven világra való merev szétbontását, s a világot (beleértve a teljes mikro- és makrokozmoszt)
egységnek tekinti. Mégpedig a létező és eleven anyag egységének, mely „élettelen” részével is több
híradást, üzenetet közvetít számunkra, mint amennyit pillanatnyilag felfogni képesek vagyunk.
Nemcsak animista, ősi rávetítés és nem is puszta projekció ez, mint ahogyan a kiszakított szövegekből
egy egyszerűsítéssel vélni lehetne, hanem inkább ismeretelméleti reménység. Az átfűlt, kiélesedett
érzékenységű költői tudat feszeget itt egy olyan egyelőre még rejtett viszonylatot, amelyről talán-talán
a jövendő tudománya hivatott beszélni. Magáról az élményről – úgyis, mint az objektív líra szubjektív
alapjáról – álljon itt egy további kiragadott idézet és két önálló vers:
S a tárgyakból is kifelé a sok lassu tekintet |
odvak hatalmas pillantásai észrevehetetlen |
nem mozduló tavakban és kövekben |
kinyilazók szilánkos fényjelekben |
|
A tárgyak
Fent, fent a tömbök. Déli fényben állnak. |
Az én szivemben boldogok a tárgyak. |
|
A tárgy fölött
Mert fény van minden tárgy fölött. |
A fák ragyognak, mint a sark-körök. |
S jönnek sorban, derengő végtelen, |
mind homlokán hordozva mását – |
hiszem a test feltámadását. |
|
Ha ezek után visszatérünk a Között című versre – és ugyanakkor a más versekből
ide iktatott idézetekre gondolunk –, akkor még azt is megkockáztathatnánk: a Között-ben (lévén ez összefoglaló, már-már meditatív vers) a fent körvonalazott megragadottság csaknem
visszafogottabb, mint a kiegészítő idézetekben. S ez magyarázható azzal talán, hogy a tárgyak, a
valóság tényei azt a bizonyos megrendítő hatásukat már az egyes motívumok első megfogalmazásakor
hozták létre a költőben. Akár a levegő ruhaujjaira gondolunk, akár az élő pára fáira vagy a levegővel
lélegzett zúzmarás angyalokra: az izgató, bojtorjánként belénk tapadó látványból (a tárgyi
megragadottságból) már korábban szökkent ki a költői látomás. A kiszakadás (kifejezés) hevessége
akkor volt a zenitjén. (Gondoljunk csak a Lélegzet – „Ne hagyj el engem levegő” –
szenvedélyességére.) Nem véletlen, hogy a Között a tárgyi megragadottság
szempontjából a második és főként a harmadik szakaszában érkezik a csúcsra; a látvány okozta belső
feszültség (a tárgy gerjesztette élmény) itt szökken ki elemien új látomássá, akár a földtan szobraiban,
akár az égő paták extatikusan köröző füstszalagjaiban vagy a fehér és a fekete néma villámcsapásaiban.
S ezzel egy rendkívül fontos ponthoz érkeztünk el, melynek átvilágítása nélkül előrelépnünk,
Nemes Nagy Ágnes költői tulajdonságait a maguk valóságában felfognunk nem lehet. A kritika
általában azt szokta mondani róla, hogy elvont mondanivalói ellenére érzékletes költő. Erős a
szenzualitása. Amit láttatni akar, azt láttatja is. De hát minden valamirevaló költő érzékletes. A kérdés
az, hogy mit akar érzékeltetni és hogy milyen fokú az a bizonyos érzékletesség. Az érzékletességnek
ugyanis fajtái vannak, s azokon belül pedig lépcsőzetei. Hogy a fajtaságot körvonalazzam: Nemes Nagy
Ágnes érzékletessége – nagy példát mondva – legközvetlenebbül Rilkéével rokon; vagyis hogy nála
a láttatás nem önmagáért való, nem leíró fokú (az is lehet költői cél), hanem a világot mint problémát
vizsgáló tudat tartalmaival telített. Egy léttapasztalatait szüntelenül feldolgozó, erkölcsi, filozófiai vagy
akár metafizikus gondjaival szünet nélkül bajlódó elme fogadja be a puszta látványt, és saját
tudattartalmaival felgazdagítva láttatja (úgy, ahogyan ő látja koponyája falán, azon a belső mozin). Így
lesznek például a domborzat váltakozásaiból földtani szobrok, a nappal és az éj szüntelen
váltakozásaiból néma villámcsapások stb., a képes megelevenítés révén valóságukban egyszerre
megerősödve s ugyanakkor belőlük a költő értelmezése miatt némileg kimozdítva. (Pontosan úgy,
ahogyan Nemes Nagy Ágnes a költői képekről szóló tanulmányában vallja: minden hasonlat alakít
valamit a hasonlított körvonalán.)
Nemes Nagy Ágnes szenzualitása tehát – bár nyilvánvalóan megfigyelőkészség az alapja –
elvontan dolgozó gondolattartalmaival ízesül. Nem látványfokú, hanem látomásfokú, hol a kép a
megfigyelésen túl összetett tudattartalmak hordozója. (A percenként húszszori légvétel
így válhat csak zúzmarás nagy angyalok belélegzésévé, a napfény átlátszó érccé,) De e tartalmak
látomásba emelése nagyon kényes dolog. Az elhitetés átütő – gondolatugrató, gondolatkiszikráztató
– képessége kell hozzá. Az érzékletesség említett lépcsőzetének magas foka. A kép megnövelésére való
törekvés Nemes Nagy Ágnes költészetének már akkor is jellemzője volt, amikor még nem talált rá a
későbbi objektiváló formára. Egy harminc év előtti vers, a Hadijelvény indítását
idézem:
Mint iszap, gyönge hegy belébe málló, |
mely önmagától főve körbefortyog, |
mint visszaforgatott nagy húsdaráló, |
mely befelé nyel minden tömör kortyot – |
igy szivja, őrli elmém a világot. |
|
Két párhuzamos, egymást erősítő hasonlat áll itt, erős érzékletességgel, de klasszikus
hasonlatszinten. Hozzá hasonlót a régi versekből a képi erő bizonyítására garmadával lehet idézni.
Például: „Nagy ollóval vágja a nap – rövidre mind az árnyakat”, vagy: „Mint, ha a földet szétlökik, –
a forrás ujja felszökik: – felszöktél bennem, s így mutatsz – talpam alatt forró kutat.” A későbbiekben
azonban ez a fémmetsző szenzualitás összenőtt a gondolati tartalommal – mint mondottam –, a leírástól
a látomás felé tolódva. Nem is emelek ki a változás bizonyítására újabb példát sem a Között-ből, hiszen láttuk, sem a környezetében levő versekből. Egy gondolatot szögeznék le csupán:
a látomásos kép elemi fokú evidenciája nélkül objektív költészet nem jöhet létre. Kifejezésmódjával
csak olyan költő kísérletezhet, akinek erőssége a láttatás.
Végezetül még egyetlenegy megjegyzést a Között nyelvi, zenei jellegéről. A
szavak versbeli egybeillesztésének mindnyájunk számára van egyfajta rejtett, de nagyon is elevenen
érzett érvényessége. Titka a nyelvben rejlik, magyar nyelvünkben és a költő nyelvében egyaránt. Nagy
költőinket néhány sorukból felismerjük – és nem azért, mert olvastuk a verset és emlékszünk rá, hanem
mert felismerjük a költő hangját. Tudjuk, egy szinte fülünkben rejlő tudással, hogy a költő hogyan
illeszti egybe, milyen módon, milyen zenével, milyen gondolkozásmódot idézve milliószor használt
magyar szavainkat. Sőt azt is érezzük, kinek-kinek milyen a mondatlejtése, szenvedélyes vagy tárgyias,
lemondó vagy éppen magabízó. Ismerjük a költők nyelvhasználatban rejlő temperamentumát.
Nos, Nemes Nagy Ágnes hangja nemcsak kedvenc szavaiból, kimunkált motívumaiból,
gondolatmeneteinek szenvedélyes lendületéből, jellegzetes ugrásaiból áll egybe, hanem abból a zenei
dikcióból is, amelyben mindez jelentkezik. Merész, gyakran meghökkentően párosított szavai hangzati
harmóniájából, verssorai lejtéséből, strófái zenei kompozíciójából, mellyel mintegy érzelmileg is
sugalmazza azt, amit máskülönben sugalmazni akar. Ha a Között izgatott, az igétlen
felkiáltásokkal magasan kezdett és aztán egyre magasabbra futó crescendóira, majd a változó alakzatú
refrén zeneileg feloldó decrescendóira figyelünk, akkor talán már nem nehéz észrevenni, hogy az
egyedi létélményt összefoglaló s csöppet sem hagyományos vers nyelvi, zenei, dinamikai szempontból
egy nagy hagyomány talajából hajt ki. Magyar s ugyanakkor világirodalmi hagyományból, az „emberi
sors” kérdéseit nemcsak feszegető, hanem mintegy drámaian ábrázolni kívánó, dikciójával is
megjelenítő versek családjából. Ebben a versben a részletek tördeltsége és a nagyobb zenei ívek
hagyományos harmóniája állandóan kiegészíti egymást, s úgy gondolom, egyik jellemző faktora ez a
közlés és közlésmód olyannyira szükséges egységének.
A Között-et, amely a költő tartalmainak és eszközeinek egyfajta összefoglalója
és amely az emberi lét ellentéteit ütközteti egymással, akár bölcseleti drámának is nevezhetnénk. Persze
annyira bölcseletinek és annyira drámának, amennyire az az alapvető lírai-emocionális közegben
megengedhető. Mindenesetre jó példa ez a vers arra, hogy az „objektivitás”, a „képpel való kimondás”
egyáltalán nem jelent szenvtelenséget vagy állóképet a lírában, amivel pedig gyanúsítani szokták. Ez
a vers nem statikus, nem állóképek sorozata kontraposztosan elhelyezve, ez ütközet, egy egész lírára
jellemző csata, emberi szituációnkkal, szembefeszülő adottságainkkal vívott korszerű csörte.