A gyűjteményes Pilinszky
Pilinszky János: Kráter (Szépirodalmi)
Pilinszky János új verseskönyve, a Kráter, összefoglaló kötet, amely az eddigi teljes
életművet tartalmazza. Benne van mindaz, amit az olvasóközönség régóta hiába keres, s aminek
ismeretében Pilinszkyt legkiválóbb költőink között tartjuk számon. Ami miatt Pilinszky Pilinszky. Ott
a sötét ragyogású indulás, a kamasz-kétségbeesésű vergődés a szenvedély labirintusában, s ott az
ötvenes évek annak idején íróasztalfiókba rejtett és csak szűk baráti körben ismert mélylírája, az az
eredetében antifasiszta ihletettségű líra, melyhez foghatót nem írtak talán sem a kiszolgáltatott
üldözöttek, sem a cselekvő antifasiszták a világköltészetet is számba véve. S ott van végül az utóbbi
két évtizednek az előzőekhez képest mindenesetre bővebb termése, a Szálkák és a Végkifejlet című kötetek anyaga, mely egyszerre oldottabb és elvontabb összegezés,
kísérlet a régi konkrétsággal szemben a létélmények általános egyenleteinek felállítására. S végül van
vagy félszáz új vers is, az 1974-es és 75-ös év termése.
S ha már vers-számot említettem itt, a mennyiség híveinek, a termékenység apologétáinak
megdöbbentésére, hadd folytassam egy kis statisztikával. (Hiszen e költészet lényegéről már úgyis
képet adtam.)
Tizennyolc versből áll az első periódus (Trapéz és korlát), 1940 és 46 között írt
versek, melyek révén Pilinszky a felszabadulás utáni líra élvonalába került. Harmincnégy vers a
rákövetkező tizenkét év termése 1946 és 58 között. Ez a késve publikált Harmadnapon. Az irodalmárok
által cím szerint ismert és gyakran betéve tudott versek itt sorakoznak (Harbach, 1944, Francia fogoly, Apokrif stb.). Szövegük oly tömör, a létérzetet olyannyira felfedező erővel
megfogalmazó, hogy bennük rejlik szinte egy kisebb idézetgyűjtemény. Pilinszky itt – sajátos
adottságainál fogva – magára tudta venni és ki tudta fejezni a már nem antropomorf szenvedést, mely
a tagolt szavakkal valójában elmondhatatlan. Innen az antifasizmusa. De annak idején talán
pontosabban fogalmaztam: „Vállalkozása a legnagyobb vállalkozások közül való mai líránkban: a
század legsúlyosabb, szorongató élményét a lehető legkisebb helyen, maximális tömörítéssel, a
lézersugár élességével fejezni ki… Költészete különlegessége, felfedező specialitása, hogy a mélyen
lappangó létérzetet éppen azok között a tömeges és képtelenül szélsőséges körülmények között tárta
fel, melyeket korunk teremtett kataklizmáival és megismétlődő válságaival a kataklizmák után. Lírája
olyan problémákra szegeződik egy látcső célratartásával, amelyek végiggondolása, végigélése nélkül
századunk emberét megérteni nem lehet.”
A Harmadnapon után, az elkövetkező tizenegy évben (1959-70) Pilinszky
további tizennyolc verset írt (Nagyvárosi ikonok), azt folytatta, bővítette, amit a Harmadnapon-ban létrehozott. Még egyre csak hetven versnél tartunk az eltelt
harminc alkotói év alatt. S tulajdonképpen most válik érdekessé ez a statisztika. 1971-ben beáll a
változás. Az évi két-három verssel szemben (ennyi a bőven számított átlag) 1971-72-ben ötvennyolc
verset ír (Szálkák), 1973-74-ben negyvenet (Végkifejlet), 74-75-ben
ötvenkettőt (Kráter). Vagyis öt év alatt, ami a versszámot illeti, megháromszorozza
életművét.
Nyilvánvaló, nem arról van itt szó, hogy megszállta a termékenység. Nem, látni fogjuk, a költői
céljait változtatta meg. Ha az életmű első hetven verse kataklizmákat átélt emberi fajtánk létérzetének
analízise, mintegy oknyomozása annak, hogy miként és miért alakult ki az, ami kialakult, akkor e
költészet folytatása adottnak veszi már az oknyomozást, s csupán a következmények regisztrálására
szorítkozik. Még világosabban: ha az előzményekben láttuk, miért lett legfőbb ihletője az egyetemes
szenvedés, a fenyegetett emberi egzisztencia – háborúval és KZ-lágerek tapasztalataival roncsolt –
létélménye (ez vált benne általános érvényűvé) s ha láttuk azt is, hogy egy igazságosztó, mindezt múlttá
tevő végítélet rejti számára a reményt, emberi mezítelenségünk felmagasztalását, s mi több: az élet
édességét, sőt bármi paradox: az emberséges, megtisztult folytatást is – Pilinszky a keresztény
jelképrendszerben fejezi ki magát –, akkor az új versekben tapasztalnunk kell: a költő felhagyott
létérzete (létérzetünk) történeti rajzával. Nem célja többé megrendülésről megrendülésre haladva, az
okok és következmények, e jövendő pszichológiai és szociológiai tények tudományt megelőző költői
felmutatása. Sem megsértett evidenciák újravésése a humánum rongált törvénytáblájára.
A 71 óta írt új versek inkább napló jellegűek. Pillanatnyi lét- és közérzethíradások. A múlt, azzal
a roncsoló élességgel, ahogy Pilinszky átélte, csak hatásában él bennük, rejtett meghatározó elemként,
mint egy fojtogató betegség, amelyről nem beszélünk. Másképpen fogalmazva: miután harminc év
hetven versében megalkotta már a saját külön koordinátarendszerét, Pilinszky továbbra is ebben a
rendszerben mozog, de most már az olvasónak kell megtalálnia e mozgás vonatkozási pontjait. Az
ismert, és első megjelenésében reveláló erejű motívumvilág föl-fölbukkanása persze segíti ezt a
tájékozódást; ami azt is jelenti, hogy igazán az tud tájékozódni itt, aki a motívumokat kialakulásuktól
kezdve emlékezetében tartja. És az sem mindig tájékozódik zavartalanul, mert Pilinszky csillagléptékre
készült rendszereit itt többnyire a mindennapok földi mértékeire alkalmazza. S így, ami korábban a
feltárt speciális tapasztalatban általános érvényűvé vált, éppen a kiterjesztő, általánosító törekvésben
gyakran speciálissá lesz.
Az olvasónak, aki Pilinszky János költészetének méltán elterjedt nagy híréért figyelemmel kísérte
e váratlanul termékeny korszak publikációit, ezért lehettek az újabb terméssel nehézségei. De most a
Kráter révén, a hiányzó előzményeket elsajátítva – ha eddig nem lett volna – teljes találkozása lehet
a költővel. A dolgok előtörténetére, a maga történetére is ráismerve a költő egyedülálló, századunkra
nézve forrásértékű felfedezéseiben. Az idegeinkben lappangó múltakon át jutva el a jelenig, ahhoz a
szomjas és elszomorodott emberségvágyig, amely e költészet fekete napja alatt úgy lüktet egyre, akár
a csupasz szív.