A hiány költője
Pilinszky János: Végkifejlet (Szépirodalmi)
Pilinszky János költészetének nemcsak lelkes és titkos szektája van, mint mondjuk, valaha a Füst
Milánénak (akit értékeihez mérten sajnos ma sem olvas eléggé a versszerető nagyközönség). Nem,
Pilinszky, bár egykor évekre számon kívül maradt, már elég régóta vitathatatlanul, csaknem divatként
népszerű – nagy költői értékeihez, teljesítményeihez mérten az. Honnan, miért ez a szélesebb
népszerűség? Érdemes elgondolkozni rajta, mert a dolog nem is olyan természetes, nem is olyan
magától értetődő.
Kezdjük mindjárt Pilinszky tartalmain, az életszemléletén, amely a mai
olvasó előtt első látszatra a leginkább különleges. Nem katolicizmusára célzok itt; a hit által színezett
humánum művészi megelevenítése – lásd például Rónay György költészetét – már a sok száz éves
hagyomány következtében is természetes számunkra. Másról van szó, egyedibb szemléletről. Pilinszky
egy hajó orrán áll, de háttal a menetiránynak. A távolodót látja, a múlót, a reménytelenül múlttá válót,
de azt is csupán egyetlen szemszögből: elmúlásából, önnön lényegét mintegy felizzítva a vég előtt.
(„Egyedül az, ami elveszett, világolhat.”) Ezt a sűrítő, kihagyásos szemléletet, jól tudjuk, a háború
élménysora alakította ki, véglegesítette Pilinszkyben. Századunk történelmének káini tette – hogy a
vallási jelképrendszerben maradjunk –, vagy modern, több milliós áldozatú Szent Bertalan-éje – hogy
vallástörténeti hasonlattal éljünk. Ennek a Szent Bertalan-éjnek (Bergen-Belsen, Mauthausen,
Auschwitz stb.) ő még a fenyegetettje sem volt. Csupán mint véletlen tanú élte át látványként, és
képzelte tovább látomásként, ahogyan egy költő idegzete szabadulásra képtelenül átél valamit. Vagyis
hogy lélekben belerokkant, belepusztult. Nem annyira a bűnbe (pedig attól is meg lehet bomolni),
hanem a szenvedés apokalipszisába. Az az egyszer megpillantott, éhező francia fogoly – hogy egyik
legismertebb versét idézzem –, emlékképeiben visszajárva, nemcsak követelte a szívét, de meg is kapta.
Pilinszkynek a létet kísérő fájdalom, a szenvedés lett legfőbb ihletője. Az az egyetemes szenvedés,
amely egyfelől „az örökös sötétet” tapossa itt „hasadt patákon, hártyás lábakon”, másfelől facipőben
botladozik a halál sarkig kitárult kapuja felé. A kiszolgáltatott lét, a fenyegetett emberi egzisztencia.
Tudálékosan úgy mondhatjuk: a képzelettel meghosszabbított egyszeri tapasztalás alapvető és általános
létélményévé lett; és viszont – mert a folyamat reciprok –: létélményének kifejezési formája lett a KZ-láger – és persze az egész háborús élménycsoport.
Költészetének magja: a létezés tragikuma. S ugyanakkor a vele való küzdelem. Ebben az
utóbbiban bukkan felszínre szemléletének másik különleges jegye. Hiszen mégis élünk, az a bizonyos
hajó mégiscsak halad velünk. „De szállva ím elsők között a sorban – biztatta magát Arany János a
legnagyobb kétségbeesésében – vásznunk dagad, hajónk előre megy.” Pilinszky azonban nem így, nem
ott tudja a tragikum ellensúlyát. Remény csillog az ő képzetei között is. Fényesség van ott, tűző
napkorong, de az valami más: a végítélet napja. Ez a vágyott, kietlen és fenyegető napkorong az ő
bizonyos úticélja. A boldog pusztulásé? Vagy a boldogtalan megigazulásé? Nem tudható, hiszen
tévedés azt képzelni, hogy valamilyen üdvözüléstan tételeivel – és nem egy heves közérzet meghajszolt,
szomjú látomásaival – kerültünk szembe. E látomásokban a végítélet nem is annyira megméretés,
hanem sokkal inkább lét- és teremtéskorrekció. Mintha volna utána még folytatás. Mintha helyreállna
vele a lét „arany egyensúlya”, mely a költő visszatérő képzetei szerint csak a búcsú pillanatában állhat
helyre. Figyeljük csak: „Mint vesztőhelyen, olyan vakító – és olyan édes. Úgy igazi minden.”
Vesztőhely és édes, pusztulás és öröm – így párosan újra és újra visszatérő motívumok. Pilinszky
különben mostani, még inkább lecsupaszított és a régieket már-már magyarázó új korszakában maga
így összegez: „A jövőről nem sokat tudok, – de a végítéletet magam előtt látom. – Az a nap, az az óra
– mezítelenségünk felmagasztalása lesz.” Az előzmények ismeretében talán nem merészség úgy
értelmezni: az emberi egzisztencia kiszolgáltatottságának megszűnése.
Másfelől is indokolni lehet ezt a nem szó szerinti értelmezést. Pilinszky a
hiány költője. Egyfelől elvont formában mindannak a hiánynak, amelyet az emberiség java évezredes
erőfeszítéssel be akar tömködni. Másfelől a lét rendjéből fakadó, betömhetetlen hiányénak. Annak, ami
a semmi megsejtéséből, átéléséből következik. Művészete a konkrét, szubjektív élményből kiindulva
egyre inkább az elvont, az általános felé halad. A tapasztalat felől a törvény felé. Kezdetben volt a
háború. Ez konkrétum. Egzisztenciát formáló alaptapasztalat. De már ezt a tapasztalatot is mily
minimális szubjektív elemmel, micsoda roppant, szigetelő tárgyiasítással írta meg. Kell is ez, nagyon
kell, hiszen huszadik századi képtelen tapasztalataink – már csak méreteiknél fogva is – szinte-szinte
elérik az emberileg felfoghatatlan, a nem-antropomorf határait. Pilinszkyn ólomköpeny ez a
tárgyiasítás, mely megóvja – már amennyire – az élményben rejlő sugárhatástól. Mennyi mindent
elhagy és feláldoz a költői eszköztárból, hogy ezt a tárgyiasítást megvalósítsa: nincsenek szokványos
értelemben vett témakörei, alanyi megnyilatkozásai, nincs itt táj, nincs természet, vagy ami van, az
csupán kivetített megelevenítője a kiszolgáltatottság pőre léthelyzetének. Pilinszky, mint a
forrasztólámpa a lángot, erre az egy pontra tartja rá költészetét.
És itt, ennél a világító pontfénynél pillanthatjuk meg, hogy a költő
vállalkozása milyen nagyszabású. A legnagyobb vállalkozások közül való mai líránkban: a század
legsúlyosabb, szorongató élményét a lehető legkisebb helyen, maximális tömörítéssel a lézersugár
élességével fejezni ki. Hogyan, mivel éri el ezt a jellegzetes pilinszkys élességet, a kifejezés
intenzitását? Nos: szavakkal. És itt a lényeg megvilágítására hadd kérjek kölcsön egy Babits-gondolatmenetet: „Minden igazi író – írja Babits Mihály Minden a szón múlik című
jegyzetében –, aki önnön alkotásának folyamatát figyeli, rájön előbb-utóbb, hogy az írói mű kitűnősége
vagy elhibázott volta legvégső fokon stíluskérdés. Szavak, átmenetek és fordulatok ügye – legalább
amennyire az író azt láthatja és megállapíthatja… A legmélyebb tanulmányokat végeztem; gazdag
vagyok élményben és emberismeretben; őszinte és erős érzelmek hevítenek. Mindez nem ér semmit.
Ha a kellő szó a kellő helyen nem áll rendelkezésemre: művem papirosízű, rajzom érdektelen.”
Pilinszkynek a szóválasztás és a szóelhelyezés a legfőbb erőssége. Nem úgy persze, hogy szép stílusa
van, ez ostobaság. Hanem úgy, hogy szavai láttató erejét, versbeli súlyát, jelzőképességét a maximálisra
tudja fokozni. Sőt, ami már-már kivételes sajátság: csaknem állandóan a maximumon tudja tartani. Erre
minden eszközt felhasznál, ha tetszik, a tömörítés, szóösszevonás, vágás, bújtatott képi látomás minden
modern eszközét, csak trükköt nem, puszta stílfordulatot nem. Vagyis hogy a stíluskérdés – ennyiben
ki kell egészíteni Babits szavait – nála nem stíluskérdés. (Különben jobban utánagondolva, Babits se
tartja annak.) A szó, a kép, a látomás mindig a valóságból fakad, annak párlata, lényegének felismerése,
törvényének megfogalmazása. Pilinszky nemhiába talál rokon szavakra (és persze a semmi átélése
körül rokon élményekre) József Attilával – mint ahogyan ezt Beney Zsuzsa részletesen meg is írta –:
szavai felfedező szavak. Versbeli közlései heurisztikus közlések.
Nehéz ezt ilyen szűk helyen, a szövegösszefüggésből kiragadva, példákkal is bizonyítani. De
mégis, pusztán ízelítőül: „plakátmagány”, a kivégzőosztagra utaló „kockacsend”, a „hamunéma fal”,
„a mulandóság ránca”, „a magány extatikus torlaszai”, „a haragos ég infravöröse”. Példák felfedező
jellegű képi erejére (a szóválasztáson és elhelyezésen túl ez a legerősebb eszköze): „a jelenidő
vitrinében égek”, „felöltöm ingem és ruhám – begombolom halálomat”, „mint tagolatlan kosárember
– csak ül az idő szótalan – nincs karja-lába már a vágynak – csupán ziháló törzse van”. Folytathatnánk
bár, de ehelyett inkább húzzuk alá azt a gondolatot, hogy a stiláris lelemények magja nem stiláris.
Pilinszky hatása meglehetősen érződik a hatvanas évek magyar líráján. Visszatérő szavai, motívumai,
poénre kihegyezett verslezárásai egy sereg költő művében bukkannak fel. Éspedig nemegyszer
hatástalanul. Miért? Mert a pilinszkys szavakhoz a mindig velük együtt járó felfedezés is szükséges –
elkerülhetetlenül.
De hát azt mondtam, a menetiránynak háttal áll, a dolgokat elmúlásukban
látja. Hogy volna mégis felfedező? S azt is mondtam, népszerűségén érdemes elgondolkozni, hiszen
létköltészete lírai divatjainktól eléggé elütő. Csakhogy a múló jelenségvilág számunkra nem múló
híradást közvetít vele rokon, szintúgy tünékeny egzisztenciákról. Ez örök és mély mondanivaló.
Pilinszky specialitása, felfedező különlegessége, hogy a mélyben lappangó létérzetet éppen azok között
a tömeges és képtelenül szélsőséges körülmények között tárta fel, melyeket századunk teremtett
kataklizmáival és megismétlődő válságaival a kataklizmák után. A Nagyvárosi ikonok című kötetben összesített Pilinszky-líra a létérzet topográfiai leírása. (Az újabb kötetek, a Szálkák és a most megjelent Végkifejlet, mindehhez megvilágító
kiegészítés, egyszersmind kísérlet a létélmények általános egyenleteinek, mintegy algebrájának
felállítására.) Vagyis hogy az egész mű együtt, töményebb és konkrétabb kezdeti, oldottabb-elvontabb
mai állapotában, olyan problémákra szegeződik egy látcső célratartásával, amelyek végiggondolása,
végigélése nélkül századunk emberét megérteni nem lehet. S ha közben a szemlélet és jelképrendszer
hellyel-közzel, mint mondottam, tartalmaz is speciális, nehezebben átélhető elemeket, a rejtett
kínjaiban megszólaltatott, a kiszolgáltatott és felmagasztalására váró humánum mindnyájunk vágyott
ismerőse. Azt hiszem, ebben van, itt van a Pilinszky-líra népszerűségének kulcsa. S ha Pilinszky a
dolgoknak, a jelenségvilágnak háttal fordul is, e minden rezdüléséből feltörő humánum révén nem
háttal áll: teljes mellel fordul a jövő felé.