Amiből „kenyér” lesz
Tóth Endre: Mindenért megfizettem (Szépirodalmi)
Bárdosi Németh János: A lélek lángjai (Magvető)
Solymos Ida: Esküminta (Magvető)
Aki rendszeresen sok verset olvas, talán túlságosan is sokat, elszomorodik. Éspedig nem azért, amiért
az újabb költészettől idegenkedő olvasó netán feltételezi. Elszomorodik, mert a versek közül keveset
tud megjegyezni. Még a legjobbak sorából is csak ritkásan egyet-egyet. Pedig a vers az írásos művek
közül a leginkább megjegyezni való. Közlése akkor érik be, akkor válik a sajátunkká, amikor belőle
egy-egy sort vagy sorpárt magunkban már el-elmormogunk. Amikor maga a vers az emlékezetünk
szélén lebeg. Az én nemzedékem – talán az egykori fiatalság élesebb emlékezőkészsége alapján –
ilyesféleképpen „tudja” Ady, Babits, Kosztolányi, Tóth Árpád, József Attila és persze Dsida és a fiatal
Illyés és Szabó Lőrinc művét. Köteteiket újraolvasva ismerős tájon jár, s inkább köti le az ismétlés
gyönyörűsége, mint éri meglepetés.
Aki túl sok verset olvas, köteteket sűrűn egymás után, az a költészetnek ebben az igazi
elsajátításában csökik meg. Az emlékezete nem tud lépést tartani az olvasói tempóval. Nem tudja, vagy
csak részlegesen tudja versélményeit tartósítani. S ez baj. A maga baja, ha műélvező csupán, s közbaj,
ha történetesen kritikus, és az a dolga, hogy esztétikai élményeit kifejezze. Miért? Mert a nem eléggé
kihordott, ismétlések útján nem eléggé megerősített élmény elnagyoláshoz vezethet. Azt eredményezi,
hogy a klasszikusokat, a régről ismert költőket a csúcsaikon méri (hiszen a csúcsokhoz kötődnek a
tartós esztétikai élményei), az újabb költőket viszont csupán az átlagukon. A gyakorlati kritikának
mindenkori farkasvaksága ez, afféle szakmai ártalom, mely sok zavart okozhat, különösen akkor, ha
a kritikus nem úttörő, és nem egyenletes szintű költők életművét veszi számba. Egy példát csupán a
kétféle mérlegelés különbségére: mindenki ismeri, iskolában is tanulja Vajda Jánosnak azt az öt-hat
(vagy nem bánom, bár valószínűtlenül sokat mondok: tíz) versét, amely terjedelmes és felettébb
egyenetlen költői művét fémjelzi. Ami miatt Vajda János Vajda János. De vajon milyen méltatást
kaphatna Vajda, milyen irodalomtörténeti helyet e tíz vers felfedezése és kiemelése nélkül?
Tóth Endre Mindenért megfizettem című kötete a
hatvanéves debreceni költő válogatott verseit tartalmazza. Az életműve javát, feltehetően mindazt, amit
a harmincas évek elejétől napjainkig a maradandóság igényével írt. Az összegezésből kirajzolódó
emberi arckép, Tóth Endre portréja karakteres. Sok mindent megtudunk róla a versek ugyan tartózkodó,
csöppet sem exhibicionista vallomásából. Megtudjuk mindenekelőtt, hogy olyan korban készült
költőnek Debrecenben, amikor ott még hagyományosan nehéz volt költővé lenni. S neki személyesen
még talán annál is nehezebb, mert a szegénység, a proletársors súlya is terhelte. Ő ehhez a sorshoz s
a vele járó mondanivalókhoz – a kötet tanúsága szerint – mindig is hű maradt. A harmincas években
írt versei azt a szociális mondanivalót, azt az emberségvágyat szólaltatják meg, amelyet ebben a korban
költészetünk legjava harcosan hangoztatott. S a háború idején azt a tiltakozó humanizmust, amely –
parázs a hamu alatt – költészetünkben mindvégig rejtve izzott. Ez a tartalom Tóth Endre verseiben nem
hatás, nem átvétel, hanem személyes élmény, egyszerű, hiteles. Legföljebb az élmény megszólaltatása,
túl direkt, egyszerűsítő kidolgozása tart némi távolságot líránk megszokott szintjétől. Mintha a költő
hátrább állna az időben, féllábbal még a Nyugat előtti költők között.
De aki joggal mondhatta el magáról, hogy „a szabadság dalát zengem – poros-lapos
Debrecenben”, és aki szegényen és megtagadva várt ott egy új virradatra, a felszabadulással mégsem
költői kibontakozása irányába indult el. Az első évek után – a versdátumok rögzítik – nemhogy
felívelés, az adottságok szükséges kicsiszolása, hanem hallgatás következik. Majd, verstelen évek
múlva, ilyen keserű a megszólalás: „Ahonnan indultam, – lent vagyok a porba’. – Megalkudva s
hízelegve – többre vittem volna.” Elgondolkoztató költői pályaív.
Az ötvenes évek közepe után, ha nem is nagy bőségben, de újra sorjáznak a versek. Mintha a
harmonikusabb, görcsöket feloldó külvilág apránként feloldotta volna a hallgatás görcseit. De a
körülmények külső szorítását a hatvanas években belső szorítottság váltja fel: hosszú betegség,
szívroham, az egzisztencia természeti kiszolgáltatottsága. Nagy és örök téma – a költői kifejezés
kimunkált birtokában. De nehéz annak elkapni a nagy téma el-ellebbenő csücskét, akit a mostoha sors
éppen a folyamatos költői gyakorlattól ütött el, s aki az elmulasztottakat nemegyszer sietős
versvázlatokkal véli pótolni, ott hagyva abba gyakran a verset, ahol az ismerős érzés és gondolat egyedi
kimunkálása kezdődnék. És mégis, Tóth Endre költészetében máris van néhány számba veendő szolid
csúcs (Ne nyugodj bele, Emlékezés a tengerre) meg számos elszórt költői találat.
Megírta, s meg fogja írni azt a néhány verset, amit majd a kritikus – és persze az olvasó – élményként
megjegyez, és a művet fémjelezve kiemel.
Bárdosi Németh János kötete (A lélek lángjai) ötven év
költői termését foglalja össze válogatásban. Az indulás versei a húszas évekből szólalnak meg, a már
pályájára talált költőé a harmincas évek elejéről. Bárdosi Németh János tehát egy időben indult Illyéssel
és Jankovich Ferenccel. Nem ok nélkül tűnik fel a két nemzedéktárs neve a versekben, hangja a költő
hangjában. Ahogy mondani divat: azonos táj küldte őket, a Dunántúl, s rokon a szociális szemléletük,
a haza-, magyarság-, emberséglátásuk is. „Poros szilfák és sovány kazlak, – engem is váltig
biztatgattak, – hogy a sorsukat kidaloljam” – írja Bárdosi Németh indulása idején Adyhoz címzett
versében.
S ahogy Jankovich mondja, hogy „elmaradt Párizs, s ittmaradt Somogy”:
a magyar valóság, annak minden gyötrő kérdésével, ugyanúgy vet számot Bárdosi Németh is, legföljebb
azzal a különbséggel, hogy számára a tündökletes idegen világ látványát – ahogy azt egyik versében
fel is panaszolja – nem adta meg a sors. De amit megadott, főként a dunántúli világot, szépségével és
kínjaival, aranyával és porával, azt mind hiánytalanul magáévá tette. Nemhiába vall így a harmincas
évek közepén egyik legnevezetesebb versében, a Szegény ország-ban: „Én itt
mindenütt hazatérek, – ismerős minden pajta, fészek, – a csillagok is úgy fogadnak, – mint békés,
meleg tanya-ablak.” Ha ez a hang (és távolabbról a versben megfogalmazódott társadalomváltoztató
vágy) rokon is az Illyésével, a költő maga lágyabb, érzelmesebb nála; mintha Juhász Gyula mélabújával
is beoltották volna. S így a harmincas évek ismerős és oly nemes témái inkább moll hangszerelésben
szólalnak meg benne. Különösen a természeti képek, a táj vonzásáról, szépségéről vallók élednek meg
meleg tónussal, otthonian fénylő színekkel. Érthető, hiszen a hazai földhöz fűződik egyik legerősebb
érzelme, s körülbelül Radnótival egy időben maga is úgy vall, hogy számára se puszta égitest a föld,
„s a táj se térkép”.
De az említett nemzedéktársi nevek mellé két másik költő nevét is ki kell emelnem a kötetből,
kiket Bárdosi Németh szintén versben köszönt, s akiknek az előbbiektől elütő világa a bizonyság arra,
hogy az ő verseszménye tágasabb annál, ahogy itt körvonalaztam. E két másik költő – ki hinné! – Berda
József és Kassák. S mindkét köszöntővers (Egy ínyenc költőnek, Köszöntő pipaccsal) kiemelkedő vers is, s másféle tájékozódás jele. Mert Bárdosi Németh művében jól hallható a vershang
váltása. S míg az illyési, jankovichi intonálás a pálya nagyobb felén uralkodva egy sereg (bizony több
megbecsülést érdemlő) szép verssel gazdagította a harmincas-negyvenes évek líráját (Plakát,
Lucázás, Susog a nád, Paradicsom, Po Csü-ji verseire), addig a hatvanas évek termése a maga
szikárabb, dísztelenebb esztétikumával sem marad alatta az elért eredményeknek. Csak más.
A kétféle hang különbségét hadd érzékeltesse itt két önvallomás, egy korai és egy kötetzáró:
„Uram, te mondd, hogy hű síp voltam, – a magam énekét daloltam, – azt mondtam el csak, amit láttam,
– magamban és a nagyvilágban, – s talán egy kicsit azt is mondtam, – ami ragyog a csillagokban…” (Síphang). S a kötetzáró: „Az vagy, ami a munkád, – nem több és nem kevesebb, –
az eltűnő időből – az őriz meg, – emberségednek ez ad alapot…”
Bárdosi Németh János érdeme, hogy az olvasó mindkét megfogalmazással, a romantikusan
behízelgővel és a prózaian tárgyilagossal egyet tud érteni; a költői pálya ismeretében mindkét
vallomásra rá tud bólintani.
Solymos Ida harminc év termését gyűjti egybe. Kötete (Esküminta) testesebb, termése terjedelmesebb, mint Tóth Endréé vagy Bárdosi Némethé. S ez meglepő,
mert abban a kifejezésmódban, amelyben ő ír, abban a belső világra összpontosító lírában aránylag
szokatlan a bőség. De legyünk pontosabbak. Van költő – ez a gyakoribb típus –, aki a külvilágra, a
külső látványra figyel, és ahhoz fűzi érzelmi, gondolati reflexióit. S van ezzel szemben, aki a látvány
nyomán létrejött belső látomásra vagy kontemplációra. Ez utóbbinak a költői megismerése áttételesebb
s egyszersmind összetettebb: önfelismerésen és törvények kitapintásán át vezet világfelismerésre.
József Attilát szoktuk erre eklatáns példának felhozni.
Azt, hogy Solymos Ida József Attila utáni költő, már a kötet élére tett bemutatkozó vers is elárulja.
Jó néhány mozdulatával, de legfőképpen mintegy költői programot adó verszárásával: „Ige akartam
lenni valaha. – Mikor leszek kenyér?” Az egymástól valójában független megállapításokat, melyek
között ellentét sincs, senki más, csak József Attila tudta ilyen következtetést szuggeráló módon
egybekapcsolni. Ezt a technikát, mely természetesen jogos és érvényes a költészet logikájában, ő találta
ki, vagy legalábbis ő honosította meg.
Persze ez egyetlen jegy csupán – általános jelzése a főútnak, melyen a költő végighaladt. Mert
máskülönben Solymos Ida inkább azon az útelágazáson törekedett előre, amelyen nemzedéktársai jártak
(Pilinszky, Nemes Nagy, Rákos, Rába stb.), kiknek létélménye (fiatalon átélt háború és fasizmus)
jobban illeszkedett az övéhez, mint a Weöres Sándoré, pedig indulásakor Weöres példája bátorította.
Vagy legalábbis egy darabig, csak feltehetően jobban illeszkedett, mert a negyvenes,
ötvenes évek versei nem is annyira a közös élményvilág tényeit domborítják ki, hanem a hozzájuk
vonzódó, velük rokon stílusszándékot.
Solymos Ida azt a versbeli intenzitást igyekezett megcélozni, mit Pilinszky, azt a képekkel zsúfolt,
szenvedélyes eszmélkedő hangot, mit Nemes Nagy. Felvillanások, találatok és kiragyogó példák a
nyomjelzői ennek a hang- és voltaképpeni önkeresésnek. Csak egyetlen példát, hogy a kifejezendő és
a kifejezés magasrendű igényéről képünk legyen: „Mert szól a szem, ha már a száj – nem emlékszik
az anyanyelvre – s megadatik a némaság – testben fogalmazott kegyelme.” Milyen tömör, pompásan
szerkesztett és nem utolsósorban a lét mélységeibe bevilágító, törvényt felmutató strófa. Ilyen és hozzá
hasonló elszórva számtalan van a versek tömkelegében. Mégis Solymos Ida gyanítja, és ki is mondja
éppen az idézett strófa melletti versben, hogy szűnhetetlen gondjának eredménye csak részletek sora.
És ha ő túl szigorú is magához, mondjuk mi azt, hogy az eredmény néhány szép, erős, sikeres vers a
nemzedéki stílusban a sok vers között.
De lassan és apránként történik valami, ami azt mutatja, hogy Solymos Ida stílusszándéka mégsem
volt puszta stílusszándék. Hogy nem ok nélkül kereskedett ott, ahol kereskedett. A kifejezés
igényessége mögött ott rejlett a közlendőké is. Nemzedéktársaival csakugyan rokon élményvilága,
léttörvényeket kutató eszmélkedése ugyanis fokról fokra egyre személyesebb lett; s ahogyan magát
pontosabban rajzolta, úgy vált a kifejezésmódja is személyesebbé, egyedibbé. Önálló, felfedezés jellegű
képei megsokasodtak, tömörítései találóbbak lettek, ugrásai tartalmasak és követhetők, odavetései vagy
pontatlanságai pedig ritkásabbak.
Összegező kötete második feléből bátran ki lehet emelni jó néhány hibátlan, erős Solymos Ida-verset, főleg a gnomatikus tömörítései közül, jó néhány „tövig rágott” egymondatosát. A harmadik
harmadban már ennél is többről van szó: itt már a stílusszándék és a belső világ titokzatos összeérése
révén kialakult a költői önkifejezésnek az a folyamatossága, amely versről versre rajzolni képes az
elmélkedés útját, a belső kontempláció menetét. Benne vagyunk – a kellős közepén – egy lélek
történéssorozatában. Lét- és sorsküzdelmében. A költészetnek abban a nemében, amelyre Solymos Ida
mindig is törekedett, a nálunk József Attila nevével jelzett úton, ez az, amit létrehozhat a költő. És mert
ez a küzdelem embersége és mélysége révén tág teret ad az olvasói azonosulásra, a költőből érdeme
szerint így lesz végül is „kenyér”.