Hegyen, tó fölött
Takáts Gyula: Vulkánok, fügefák (Szépirodalmi)
Takáts Gyula Vulkánok, fügefák című több mint félezer oldalas verseskötetére, melyet
Szántó Piroska szép rajzokkal díszített, szerényen azt írja csak rá: régi és új versek. Holott a kötet
nyilvánvalóan több ennél; s az 1965-ben megjelent válogatott kötetről (Évek, madarak) sem feledkezve meg, a hetedik évtizedét taposó költő lírai termésének első nagyszabású
összefoglalója.
Nemcsak az ünnepi pillanat s nemcsak a termés gazdagsága és bősége miatt nehéz belefogni
ismertetésébe, hanem azért is, mert Takáts Gyuláról pályája különböző állomásain oly sokan, oly kiváló
költőtársak és kritikusok rajzoltak írói arcképet. S mi több, ezek a képek, bár más-más toll, más-más
stílusban vetette papírra őket, oly igen hasonlítanak egymásra. Mozaikképük alapján – hiába 20, 30,
40 évesek – a költő időmunkálta, napjainkban kiérlelt arca világosan felismerhető. Amiből következik
egyfelől, hogy a portrékat olyan nemzedéktársak készítették, akik Takáts Gyula költői arcvonásait a
közös indulás és a közös pálya bensőséges közelségéből figyelték meg, s mellesleg pompásan tudtak
karakterizálni (Radnóti, Vas István, Rónay György); másfelől pedig az, hogy az eltelt idő érlelő hatalma
alatt maga a költő nem esett át gyökeres változáson; folyamatosan, törés nélkül abból fejlesztette
tovább magát, aki volt.
Ott tartunk tehát – belefogva végre a személyes pályaképrajzba –, hogy Takáts Gyula a Nyugat
harmadik nemzedékéhez tartozik. Első kötete, a Kút 1935-ben jelent meg. Ez a
harmadik nemzedék – ha számon tartjuk is közöttük az idővel egyre erősödő egyedi különbségeket –
összességében – legalábbis a harmincas évek idején – egy stílust testesített meg. Új romantikájával a
tárgyszerűbb és köznapibb hangú második nemzedéktől némileg különbözőt. Nyomozzunk utána,
kopogtassuk ki egyetlen versszakon, miként illeszkedett bele Takáts Gyula annak idején, indulása
korában ebbe a stílusba. A Kút második verse (Magány) így
kezdődik: „Az én arcomba jégszemű sikló nem lesett. – Csobogó léptemre széthajlott a berek. – A
vízitök kelyhe kék italt kínált, – s a nád cirmán felejtett emelőhálómba – várt reám a magány ezüstlábú
pókja – Árva szöcske sírt kajla kalapomba…” Mielőtt bármit is hozzáfűznék, előre kell bocsátanom,
amit Takáts Gyula költészetének ismerője eleve tud, hogy az ő szülőhazája Somogyország és
felnevelője, gyerekkori játszóhelye a Balaton melletti Nagy-Berek. S most szemezzük végig a
versszakot sorról sorra: a sikló jégszemétől, a széthajló berken át a vízitök kelyhéig, a nád cirmáig és
az emelőhálóig, sőt a letett kalapban cirpelő árva szöcskéig: csupa-csupa megfigyelt, versbe emelt
pontos valóságelem. Egyetlen nyugatos hangzású jelkép van közöttük, de tulajdonképpen az se rí ki
a nádi képből; a magány ezüstlábú pókja. Ezt leírhatta volna, persze, egészen más
szövegösszefüggésben a fiatal Radnóti vagy Jékely is. De tovább tallózva a régi kötet verssorai között,
lehetetlen fel nem figyelni a példánkban már körvonalazott, speciális valóságanyagra. Ilyesmire
például: (a vén halász) „megroggyant térdit pálinkával keni – konyhája tőle szesz-szaggal van teli. –
Mint a haldögé hályogos a szeme”.
Hadd általánosítsunk: Takáts Gyula sokkal erősebben kötődik a látotthoz (a Balaton-vidék és a
somogyi táj kínálta élményekhez), mint amennyire kapcsolódik a nemzedéki hanghoz, az irodalmi
megformálás korabeli divatjához. „Lírámban – vallja – a valóság az a repülőpálya, amelyről indulni
tudok.” S méghozzá nem akármiféle valóság, hanem túlnyomóan a természeti. Afféle költő-horgász
ő, aki a vízparton töltve a napot, az örökmozgó természet halvillanású benyomásait ejti zsákmányul.
De ahogy előrehaladunk az időben, a valóság Takáts Gyula számára valóban egyre inkább csak fel- és
leszálló tér. A vers röppályáját a látványtól ihletett meditáció íveli végig. Földközeli látomásaival. Ez
a meditáció, ez a nem annyira intellektuális, hanem inkább örök bölcsességeket körbejáró tűnődés
bármennyire helyhez és időhöz kötött megfigyelésből indul a maga kanyargós útjára, általánosabb
tartalmú, nagyobb távlatokat és távolságokat egybefoglaló, mint ahogyan a kiindulásból feltételezni
lehetne. A Somogyországot megörökítő költő nem „somogyi költő”. Hiszen a költő (ha az valóban)
éljen bár Vlagyivosztokban, vagy az Antillákon, Niklán vagy Sztregován, Kaposvárott vagy Bece-hegyen, mindig és mindenütt a világ középpontjában él. Ezt a Takáts Gyuláról szóló tanulmányok így
körvonalazzák: „Somogyisága elválaszthatatlan egyetemességigényétől” (Tüskés Tibor), vagy:
„somogyisága nála is (mint Rippl-Rónainál) világot jelent és nem provincializmust” (Rónay György).
De Takáts Gyula mondanivalóit (lírai tűnődései tartalmát) ne intézzük el ilyen sommás
általánosítással. Mert persze elmondható, hogy a példaképnek tekintett költőelődökhöz, a reformkori
eszméktől ihletett nagyokhoz kapcsolja a természetes vonzódás (még élet-, sőt verselésmódja is
emlékeztet rájuk); hogy etikus magyarság- és emberségeszményükkel, nemes pátosszal telített
humanizmusukkal rokon a humanizmusa. De a humanizmus mégsem elsősorban cselekvésigényként
jelentkezik benne, hanem inkább tudósibb tartalmaival; ősi, tizenhatodik századi fogalma szerint.
Bennünk van és környezetünkben létezésünk titka – Takáts Gyulát ez a humanista alapfelismerés
sarkallja. Az anyagban és lelkünk anyagában. Csak el kell jutni a jelenségtől a törvényig.
A legtöbb költő, századunkban, az emberben, vagyis önmagában befelé indul erre a kutatásra.
Takáts Gyula spontán lírikus létére nem ilyen alanyi, nem ilyen személyes. Verseiből nem rajzolódik
ki élettörténet, nem bontakozik ki a belső vívódásoknak az a felismerésről felismerésre jutó rendszere,
amely mint egy kristályszerkezeti ábra, plasztikussá tenné a belső történések alakulását, formálódásuk
csomópontjait. Az ő patinás humanista kutatása a külvilágra irányult; s a megfigyelésekhez fűzött,
beléjük vegyített személyes líra kezdetben alig lépte túl a klasszikus költészet hagyományait. Rejtetten,
később, persze túllépte. A valóság költői titkainak keresőjéhez (hiszen a költészet benne van a világ
dolgaiban, csak meg kell látni, fel kell fedezni) idővel egy természettudós, egy történész-régész, sőt egy
színek és formák hatását kutató festő is társult. A költőpolihisztorrá lett Takáts Gyula számára az
emberi létezés költőt ihlető örök problémaköre a dolgok létének problémakörévé tágult. Történelmünk
földtörténetté. Egy bazaltorgona, egy mészkőből kibukkant kagylóhéj ember előtti idők eseményeit
vonta bele a versbeli tűnődésbe. De a föld kivetette bronz, a pattintott kődarab csak attól az eleven
kézmelegtől válik költői elemmé, amely a jeltelenségből kiemelte, attól az elmélkedéstől, amely átéli
általa az idő nem mindennapi léptékeit. Takáts Gyula polihisztor szemlélete ahhoz a költői
felismeréshez (foghatóvá, érzékletessé, kézmeleg-elevenné tett élményhez) vezetett, hogy a mi osztott,
emberi időnk a kozmosz csillagóráival egy. S ha verseit forgatva odatelepszünk a költő mellé (mindig
egy hegyoldalba és mindig egy nagy víztükör fölé – vagyis ősi, atavisztikus helyzetben), akkor nemcsak
azt hiteti el velünk, hogy a világ középpontjában vagyunk, hanem hogy a múltjával eleven, teljes
kozmikus időben is. S szinte csak a szemhatár ilyen (tér- és időbeli) kitágítása után – hogy költészete
formálódását tovább kövessem – fordította Takáts Gyula szigorúan vett alanyi önmagára a tekintetét.
(Anélkül persze, hogy levette volna arról a másikról.) Az 1975-ben megjelent Száz nap a
hegyen című kötet mindenesetre a humanista kutatások afféle összegezése – elmúló létezésünk
szemszögéből. De ez már többnyire jelképekkel dolgozó összefoglalás. Igaz, a régi, pontos leírás még
itt-ott ebben is helyet kap, de nem a régi, szólamvivő funkcióban. A lényeg itt a filozofikus,
peripatetikus (vagyis köznek szánt, beszédhangra írt) kifejtés. S a meditáció kérdése most már: mi
módon tehetjük „…értelmes egésszé az ellenünk végtelen teret. Értelmes időtlenné az éppen nem örök
világot.”
S ami egykor könnyen nyíló és egyértelmű volt, ez már áttételes és nehezen megközelíthető
szöveg. Elsősorban az összetett, beért tartalmak miatt. De nemcsak miattuk, és nemcsak a verselésbeli
érdesség vagy bizonyos töredezettség miatt, amellyel Takáts Gyula nemzedéktársaitól mindig is eltért,
hanem a képeken alapuló gondolati íveknek meg-megszakított, majd újra visszakapcsolódó sajátos
pályája miatt. A semmibe meredő, félbe tört viaduktok miatt, amelyek a vers végéről visszatekintve,
mégis-mégis továbbíveltek és vezettek valahová. Ezt a lírai haladványmódot, a közlésnek, asszociációs
vagy képi sorjázásnak ezt az egyedi rendszerét, amely éppen a pályatetőző vállalkozásokban
kristályosult ki, nem is olyan könnyű olvasói feladat elsajátítani. Ám olyan költő csúcsait rajzolják
elénk, aki egy élet megfeszített törekedése árán, fokról fokra növekedve jutott el a hiteles egyszerűtől,
e látszólag könnyűtől az összetett nehézig.