Végtelen nyár
Rónay György: Kakucsi rózsák (Magvető)
Annyiszor emlegettem már, hogy nekünk olvasóknak a költőkkel személyes a kapcsolatunk, szemben a regény- és esszéírókkal (nem is beszélve a más
művészeti ágak alkotóiról), hogy csak tétovázva merem ide írni: gyakran még azt a pillanatot, azt a
verset (verscsokrot) is meg lehet jelölni, amely a közvetlen, alanyi érintkezést létrehozta. Tudni
lehet, hogy mikor zárult a „lélektől lélekig” áramkör, s lett az olvasói örömből a költő iránti érzelem.
Bizony elég furcsa dolog. A magam tapasztalatai között tallózva, a múlt ilyesféle pillanataira
visszatekintve még hozzáfűzhetem: nem is kivétel nélkül a legnagyobb vagy legismertebb versek
hozták létre. Ady például – miért, miért nem – a Krisztus-kereszt az erdőn című
versével tett hódoló hívévé, kamaszként, tizenhárom-tizennégy évesen. Kosztolányi a Szerelmesek és az Ének a semmiről című két versével, melyet a Pesti Napló egy vasárnapi számában olvastam, hosszú villamosozás alatt, betéve
tudva mindkettőt már az út végén. József Attila az Újság című egykori napilapban
megjelent Születésnapomra üde és hetyke merészségével, azzal a bizonyos taní-tani végrímmel fogott meg. Illyés az annak idején elkobzott Rend a romokban kötetével, mely személyiségéről oly rokonszenves, oly vonzó képet formált, hogy másoktól is távol
tartó fogságában tartott egy teljes nyáron át.
De
hát minden versszerető olvasónak – más és más versekhez kapcsolódva – megvannak az ilyesféle
érzelmi eljegyzettséget teremtő élményei. S bár nem volna érdektelen kiteljesíteni felsorolásukat a
jelen irányában, s főképp költőnként és olvasói korosztályonként egybevetni tapasztalatainkat –
hátha kirajzolódna netán valami statisztikával igazolható esztétikai tény –, a továbbiakban mégis
csupán egyetlen ilyen kapcsolatról beszélek, arról, ami Rónay Györgyhöz fűz. Mennyi esetleges,
bemérhetetlen külső körülmény is belejátszik ebbe az esztétikai alapú, de esztétikán túli
megragadottságba! Rónaynak például nemzeti történelmünk egyik legszomorúbb napján kerültem a
vonzáskörébe, 44 őszén, a nyilas hatalomátvétel óráiban. A megmaradás idegtépő latolgatásait, a
„lenni vagy nem lenni” következményű választás feszültségét csillapítottam a Te mondj el
engem című kötetének verseivel. És ez már valóban nagyon furcsa. Mert a versekben
közvetlenül semmi, de semmi nem volt arról, ami akkor betöltött, ami szűnhetetlenül égetett.
Másban rejlett a vonzásuk, olyasmiben, amit a történeti és személyes körülmények áttétellel aktualizálhattak csupán. Az irodalmi foglalatosság, az alkotás romantikusan felnagyított
hite volt az, ami ebből a feszes formaművészettel létrehozott kötetből sistergő pozitívumként csapott
bele a negatívvá vált pillanatba. Az a bizonyos: dalolni „szétrepedt torokkal, tán arabul, csak az
isteneknek”, amely a Szerb Antalnak ajánlott Talán című versben vagy a Hölderlin-ben megfogalmazódik. Az „És mégis, mégis fáradozni kell” fiatalosan heves,
biztatóan kételytelen, a hivatásért lelkesülő változata.
Hol
van ez már? Hol van nyoma a mai Rónayban, például a napjainkban megjelent Kakucsi
rózsák című gyönyörű kötetben? A hevesnek, a kételytelennek, a romantikus irodalmár
láznak semmi. De…
A
művészi személyiségnek egyik legcsodálatosabb tulajdonsága: a maga alakító változása. Az, ahogy
apránként és a szemünk láttára – bontja és építi magát. Létrehozza és túllépve meghaladja, amit
létrehozott. Legyen akár ösztönösebb, akár tudatosabb ez az önalakító mozgás (csak tudatos vagy
csak ösztönös persze aligha lehet), a művészi tevékenységnek mindenképpen a feltétele. Hiszen a
művész nemcsak csinál, létrehoz valamit, hanem teremtve formálja magát, hogy teremthessen. E
belső építkezés nélkül csak a mű terjedelme nő, mondjuk így: ívszáma.
Ha
Rónay György egykori kötetére ma visszatekintek, és azután számba veszem közel négy évtizedes
önalakításának műveken mérhető történetét, akkor sarkalatos változások egész sorát jegyezhetem
fel.
Nézzük előbb a szembeszökő jegyeket. A fiatal Rónay ritkán és csak a felajzottság magas fokán
megszólaló költő volt. Ma természetes beszédű és spontán. Akár a Kakucsi rózsák-at, akár a Mérlegen című egybegyűjtött kötetet forgatva világos, hogy
ami annak idején soha, ma (elég régóta) egyetlen lírai észrevétel már versre készteti, legyen kiváltója
az idő, az évszak mozdulása, egy hangulatvibrálás vagy egy gondolatszikra. A vers az idők során
összehasonlíthatatlanul természetesebb közlésformája lett; természetesebb, mondom, mert azért
műfaji kőre nem tágult lényegesen: ma is, mint egykor, a létezés, a helyzetét vizsgáló egzisztencia
közérzete a fő ihletője. Mintha az egyén viszonyát a léthez – ezt a szűrt, sok mindentől
lecsupaszított problémát – tartaná az alanyi költészet alapforrásának. Ezen a klasszikus
hagyományon belül lett spontán. Ha tetszik, a goethein, amely kételytelenül, magabiztos
közvetlenséggel vonja bele az olvasót akár a személyes élmény keletkezésébe is: „Ich ging im Walde
– So für mich hin, – Und Nichts zu suchen – Das war mein Sinn.” Korunk költészetében oly ritka
mozdulat ez, mint utcáinkon az udvarias kalaplengetés.
A
feszessége. Nemcsak maximális formai tökéletességre törést értek ezen, a rímek és ritmusok
tisztaságát, a szöveg könnyed és bravúros megmunkáltságát, hanem a szavak, kifejezések
megválasztásának eleganciáját is. A fiatal Rónay ebben nemzedéktársainál (Radnóti, Vas, Jékely)
szigorúbb. Ha Jékely a magatartásával, borzongásaival és hevüléseivel, ő a szövegével volt költői
költő. De ma? a Kakucsi rózsák-ban van egy rezignált négysoros, amely erre is
felel: „Minden igének megadni a testét? – Mind kevesebb, akiért érdemes még. – Mit törje magát?
Mivégre beszéljen, – ha szavát sem értik már Ninivében?” Pedig Rónay megadja a testét ma is az
igének, sőt fokozottan adja meg. Nem annyira a hangzásra, választékosságra, hanem ami fontosabb,
az anyagszerűségre figyelve. A kötet kiemelkedő verseiben, akár az infarktus okozta öregedés-versekben vagy a Kettős arckép ciklusban, de legfőképpen a csúcsot jelentő Szerápion legendák-ban (lesz még szó róluk), még költői hatóanyagot is váltott.
Háttérbe szorította vagy eldobta a formát, a költői szavakat, s helyette a látásmód, a tartalom
költőiségével hat. Azt húzza feszesre, többnyire persze rímtelenül, vagy éppen kötetlen ritmusú
szabad versben. Így hozta létre a kötet hagyományokon túllépő kis remekléseit. (Záróra, A
kertész és a rózsák, Ars poetica, A sisak stb.)
De a
külsőbbnek tűnő jegyeken túl nézzük a belső változást. Azt, hogy mi lett abból a már idézett
hivatáslázból, abból a „dalolni csak az isteneknek” hitből? Mi a romantikus lobogásból? A Szerápion legendák-ban rejlik a felelet és még egy kötetzáró nagy versben, A
hajós hazatérésé-ben. Hogyan, Szerápion? Ne szégyelljük felütni a lexikont: „sztoikus
ókori filozófus Hierapoliszból”. S ne szégyelljünk utánagondolni annak se, hogy a sztoicizmus az
elfogadás, a belenyugvás bölcselete. A cselekvéssel szemben a nem-cselekvésé. Ezt hirdetné ma
műve magas pontján a hivő, a cselekvő humanista Rónay?
Nem
mondtam eddig, de a Kakucsi rózsák afféle anabázis, a visszahúzódás, a létből
való kivonulás könyve, akár Illyés Minden lehet-je vagy Csorba halállal
szembenéző kötete, melynek a címe is Anabázis. S ha a költői érzékenység túl
korán is készteti a költőt a tapasztalatok összegezésére (sorsérzet, emberi kötelékek, a hazával való
kapcsolat), a végső képletek leolvasására a távolodás távlatából, akkor is annak kell venni szavát,
aminek szánta. Magától a költőtől kölcsönözve a kifejezést: a „zsongó Hallgatás” szavának, a
végtelenség „néma ajkú” beszédének, „mielőtt visszaolvad elemébe”. S ezzel már benne is vagyunk a Szerápion legendák jelképrendszerében, melyben előttünk „végtelen víz,
mögöttünk végtelen homok, mindkettő enyhén fodrozódva, éppen csak annyi különbséggel, hogy a
tenger mozgékonyan, a homok mereven”. S mi vagyunk, akik állva haladunk, két tenger közt egy
hullámsáv. S hova haladunk? De kategorikusabb itt a kérdés: merre kell haladnunk? Ha szabad
átfordítanunk a többértelmű jelképek sorát, melyeknek jelentését szántszándékkal lebegteti a költő,
akkor a mindennapi tülekedéseken túl, az agorák napi árfolyamáról s az ájtatos tülekedők
tőrvetéseiről tudomást sem véve, saját nyarunk szabadsága felé. Egy önmegvalósító Nyárba, hol ki
mindig magányban él, sosem magányos, hol semmitől sem lehet megfosztani a semmiért sem törtetőt
s semmihez sem ragaszkodót („akármit vettek el, minden hiánnyal én lettem gazdagabb”), hol nincs
is pokol, ha magadban kioltod a másokét is. De az értelmezést szolgáló, tömörített félidézetek
helyett álljon itt egy egyenes idézet, amely képi áttétele ellenére annyira személyes vallomás, hogy
magyarázatra sem szorul: „Látod ott – a madarat? A fél eget átszelte már, mióta itt vagyunk, neszét
se hallani, – csak száll, hasítja egyenletes szárnycsapással – a maga tengerét, mindig tovább. Hová? –
Míg nyarába nem ér.” Íme, a sztoikus vagy a passzív, a krisztusian-keresztény elemek ezt a nagyon
is aktív cselekvést szolgálják, ezt a műre, teremtésre koncentrált ars poeticát. Vagyis hogy az a
fiatalkori alapérzés, amit a Talán című versből idéztem, ha romantikáját vesztve,
de érvényében megnövekedve, millió tapasztalattól árnyalódva és kiegészülve a Kakucsi
rózsák-ban mégiscsak visszatér. Nem programként, mint annak idején, hanem életmódként,
betöltő életcélként. S ha Rónay György műveinek „nesz nélküli” (értsd: az agora zsivajában nem
emlegetett), egyre impozánsabb növekedésére tekintünk, látni kell: élet és művészi hitvallás nála
mennyire egy.
S ha
Rónay, a költő, valaha rég – ezzel kezdtem – érzelmileg magához fűzött a fiatalkori versekkel, most
ezt a kötést – annyi változás után és csöppet sem esetleges körülmények között – újra megerősítette
a Kakucsi rózsák-kal. Tanúsíthatom, a versszerető olvasó tapasztalni fogja, e
csúcsokhoz ért költészet ritka, személyes vonzóerejét.