Egy költői költő
Jékely Zoltán: Az Idősárkányhoz (Szépirodalmi)
Jékely Zoltánt felfedezni? Annyiszor és oly pompás kritikusok fedezték már fel.
Szerb Antal például, aki a széles olvasóközönség előtt ma is talán a legolvasottabb, a legnépszerűbb
tekintély, meg Halász Gábor, aki az irodalmárok szemében a harmincas évek leghitelesebb kritikusa,
meg… de hadd ne iktassam ide napjaink szavahihető műbírálóinak egész kis névsorát. Az utalás, a
hivatkozás úgyis keveset nyom a latban, ha a szélesebb olvasói tudatnak nincs, vagy alig van mihez
kapcsolnia. Ha – mondjuk, a harmincas évek közkinccsé vált verseit emlegetve – csak kevesekben,
csak egy szűk versolvasó rétegben társul Weöres Valse triste-jéhez a Pisztráng balett és a Nizsinszki, Illyés Magyarok-jához A marosszentimrei templomban, József Attila Téli éjszaká-jához a Csillagtoronyban. Ha Radnóti halált, háborút sejtő, tiltakozó
verseihez (az ő „költő vagyok, kit végül is megölnek, mert maga sosem ölt”-jéhez) nem kapcsolódik
a merészen kiálló Apotheozis, a Vasvári Pál nyomában vagy az Öcsémhez című Jékely-vers. Pedig ez a párosítás a lehető legtermészetesebb. A versek lírai
alapanyaga persze más – istennek hála, a költők különböznek. De ha a nagy verseket a költők
sajátos adottságainak titokzatos felszikrázása jellemzi, valami, a szemünk láttára létrejött (és mégis
elleshetetlen) bravúr, önmaguk és anyaguk fölé emelő, akkor Jékelynél, a harmincas éveket tekintve,
csaknem sorozatosan veheti számba az olvasó a bravúrokat.
Nem én figyeltem meg, Jékely Zoltán nemzedékének nálam illetékesebb kritikusa,
Rónay György mutat rá egy remek esszéjében, hogy Jékely lírai alapanyaga mennyire a közismert
érzelmek világából való. Az a fajta érzelem készteti versre (versindításra), amely adott esetben
mindenkiben vagy csaknem mindenkiben megmoccan. Az örök költői. A harmincas évek
lírizmusában ezzel Jékely persze nem áll egyedül, de a korszak költői között mégis ő a legköltőibb
költő – a szó romantikus értelmében. Az, aki az időtlen lírai anyagot, élet, halál, szerelem
alapérzelmeit friss borzongással éli át, és spontán természetességgel írja meg. Aki minden érzelmi
rezdülésbe azonmód beavat. A trubadúr, akit szüntelenül lázban tart a szerelem.
De
azért csalok, amikor így írom le Jékelyt; a romantika felleghajtó köpenyében, mint egy nosztalgiáktól
zaklatott Krúdy-hőst. Mert vajon ez az örök költői valóban csak a romantikától keltezetten „örök”?
Vajon csak azóta eleven számunkra az a bizonyos költői költő? Dehogyis! Bátran mélyebbre
hatolhatunk az időben, s ott kereshetjük ősi ködökbe veszve Jékely társait, sámánok, ráolvasók,
igézők és igricek között, akik mind-mind megpróbáltak szembenézni a pillanatontúlival, a létezés
külszíne mögötti sejtelmekkel. Ott kereshetjük mindazok között, akik felnéztek az égre, vagy le, a
földkivetette csontokra, és megborzongtak. Jékely titkokat sejtő fogékonysága, költői szenzibilitása
archetipikus. A romantika csupán a rájátszás benne. A borzongásban a borzongató keresése, a
halálfélelemben a halállal való kacérkodás, az életszerelemben a nosztalgia túlsúlya.
De
ha ez így van, akkor mit csináljunk azzal a trubadúrlírával, melynek gyönyörű darabjai ott sorjáznak
Jékely költészetében a harmincas évek elejétől szinte napjainkig? És hogyan iktassuk be Jékely-képünkbe Jékelyt, a chansonnier-t – szólaljon meg bár lírájában mindig is a nagyköltészet
instrumentumain a sanzon? (Csak zárójelben: egyetlen példát a fiatal Jékelytől erre a nagyköltészetbe
emelt sanzonra: „A villanydrót öt égi vonalán – izgága hangjegyek a füstifecskék. – Ha
lejátszhatnám, bennük már az estét – az ősz első akkordját hallanám.”) Bármennyire népszerűek
lehetnének is ezek a versek – meggyőződésem, hogy lesznek még –, a Jékely-lírát létrehozó
rengések epicentrumától többnyire azért távolabbra esnek. Maga az epicentrum: csakugyan
tektonikus mozgás: a lét gyönyörűségének és pusztulásának törésvonalán keletkezik. Mint az ősidők
költőiben. Jékely számára még lágy a földkéreg, és a ragadozó idő – hogy apját, Áprily Lajost
idézzem – „áll, mint az ölyv a levegőben” e forró, remegő talaj felett. Ha láthattuk volna a földet
ebben az ember előtti őskorában, az élet képtelenül buja, kegyetlen burjánzásával (csupán a bányák
mélye vall róla), akkor tudnánk magunkban is felidézni Jékely életszeretetének és rettegésének
kettősségét.
A
Jékely-vers tipikus érzelmi pályáját ezek után könnyű kirajzolni. Sebes út ez a csodált élettől a
rettegett pusztulásig. „Hogy futsz velünk gyönyörű, tarka ló: – bolond, makrancos élet! – Lám,
nemsoká megint lehull a hó – s a réteken éjjel hűs lángok égnek. – De jön egy nap, hogy nem lel itt a
hó: – lakói leszünk már a semmiségnek.” Íme az alapképlet, melynek számtalan, szebbnél szebb
variánsa van. A kiindulás többnyire a nosztalgikus vagy beteljesült pillanat: az mozdul el, és válik
múlttá, gyönyörűsége semmivé. A költők időt megállító örök képességéhez Jékelyben romboló
időtudat társul: felmutatja, és azon frissiben elporlasztja a pillanatot. Egy inga következetességével.
Ez a kilendülés és visszalendülés a fiatal Jékely Zoltán életérzésének legsajátosabb tulajdonsága.
Ködbeveszően ősi vagy középkori – a danse macabre értelmében –, vagy
végletességében éppen romantikus: Sokféle jelzőt rá lehet aggatni erre az életérzésre. Egyet azonban
nem, azt, hogy irodalmi fogantatású. Jékely a zsigereiig átérzi, amit ír; és istenáldotta eredetiséggel
szólaltatja meg. A Jékely-hang nem aprólékosan kikísérletezett, kifejlesztett, mint nem egy
nemzedéktársáé – különben semmiképpen sem diffamáló a költőre, ha lépésről lépésre hozza létre a
maga hangját –, hanem megszólalással megtestesült. Mindjárt első kötete első versében.
Esztétikai sarkigazság, bár gyakorta megfeledkezünk róla, hogy verset csaknem mindenki írhat, de a
költészet a saját hanggal kezdődik. (A saját hang persze saját világot is jelent, másképp létre sem
jön.) Valaha régen volt egy hirdetés: „Saját hangja, vigye haza” – a magnó persze elfújta ezt a
hanglemez-üzletet. De a költőkről nekem mindig eszembe jut abban a változatban, hogy akinek van,
annak a könyvét érdemes hazavinni.
Milyen hát ez a Jékely-hang, melyen az archetipikusnak, az örök költői életérzésnek korunkra
transzponált változata megszólal? Csapda a feltett kérdés, nekiszaladás helyett jobb apró
mozdulatokkal próbálkozni. Először is, közelítésül: természetesen a nagy Nyugat-nemzedék munkálkodása utáni hang ez; virtuóz formakultúra hozza létre, mint Weöresét s a későbbi
Radnótiét. De tekintsünk csak bele az előbb emlegetett első Jékely-vers kezdő sorpárjába: „Hogy
vagytok, hé, szegény kóborkutyák, – hogy bírjátok ki mostanság a sorsot?”, s egy Jékely-specialitás
máris kirajzolódik: a közvetlen természetessége. Sorra lehetne idézni a versindításait: csupa-csupa
természetes tényközlés. Az élményt adó lírai helyzet világos leszögezése. Hagyományos – talán
Áprilytól reá szállott – pontosságigénnyel a szándékolt avantgarde homályt, az absztrakt
kifejezésmód bizonytalanságát vagy az ügyetlenség esetleg sokat sejtető mellétalálatát messze
kerülve. Másodszorra – továbbvivő ellentétként – a hagyományos egész egyes részelemei (nyelvi,
képi, rímtechnikai elemek) már csöppet sem hagyományosak, hanem bizony nagyon is modernül
széthúzók, ellentétes vagy elütő tónusokból kikevertek. Nyelvi diszparátság: nagy erejű, el nem
koptatott erdélyi szavak balladai atmoszférája – ez mindenkinek nyomban felötlik –, ugyanakkor az
intellektuális vagy a városi köznyelv tömörítő találatai. „Fák öbliben lábbog a holdkanu” vagy
„suhamlik az idő”, „torha fa” egyfelől, másfelől pedig: „tündöklő égbe disszidálsz”. Vagy egymás
mellett, egymás sarkát taposva a fiatalkori, nagy összegező vers, a Csillagtoronyban, egyetlen szakaszában: „Szinte érzem, hogy hömpölyög, szuszog, – s döcög sómalmi-ló
útján a Föld, – körötte úsznak árjától gyötört, – zilált felhő-archipeláguszok.” S ugyanez a kettősség
vagy akár többszörösség a képi elemekben, megint csak egy versen, a Téli éjszakák-on belül: „Enyém maradsz, enyém, bárhova mennél: – megőriz verseim kék Déva-vára, –
édes Kőmíves Kelemenném!” A felfedezésszerűen beillesztett balladás kép után – Jékely igazán nem
tehet róla, hogy azóta csaknem konvenció lett apollinaire-es vagy Jules Lafargue-os torlasztott
sorok következnek, közepükben egy félreismerhetetlen szürrealista képpel: „A céltalanság tuskója
koponyám behasította; – a seb zeng rajtam, mint fekete kotta. – Minek, minek e könnyező
halandzsák –.” Ha valaki belemagyarázásnak vélné a kép minősítését, félrehallásnak a tónust, üsse
fel a verset, és az idézett sor után vadonatújonnan költészetünkbe emelt két gyönyörű Apollinaire-strófára lel. Pontosabban: Apollinaire-lebegésű két pompás Jékely-strófára.
S végül a rímtechnikáról. Ez külön fejezetet érdemelne. Egyfelől a tartalomhoz
simuló, hibátlan zenéjével, másfelől pedig a meghatódást ellenpontozó mai disszonanciájával vagy
akár iróniájával. De ha példák során át részletezném is váltakozó, édes és fanyar vegyülésüket –
pedig az már túlságosan is szakmai dolog –, még akkor is bizonytalan volnék benne, hogy
eredménnyel jártam-e. Mert hát, istenem, lehet-e egy hangot, ami akusztikus, fogalmilag véglegesen
behatárolni? Egy olyan hangot, melynek éppen a hagyományosan harmonikus és az elegáns
könnyedséggel újított, diszharmonikus elem vegyítésmódjában rejlik egyedisége, messze ható
szuggesztivitása?
Elégedjünk meg annyival, hogy ez az eltéveszthetetlen hang a mollban írt ifjúkori mű után, e költői
költészetnek pompás eredményeit fenntartva, később egy zordabb nagyköltészet dúr hangnemében is
remekléseket hozott létre. Az 50-es, 60-as évek csúcsteljesítményeire gondolok. A csúcsokra –
hangsúlyozom, mert kritikusi balfogás volna egy Jékely-formátumú költőt váltakozó szintű átlagával
mérni. Olyan versekre, melyek szintúgy, mint egykor az Apotheozis vagy a Csillagtoronyban és a Kalotaszegi elégia, emberi és magyar
létkérdéseket summáznak (sodró lírai áramukban a valóság végtelenül gazdag tenyészetét őrizve),
csak amennyivel a régieknél szikárabbak; romantikátlanabbak, annyival mélyebbre hatolnak.
Említhetném itt a Középkori fametszet-et, a talán-talán ismertté vált Futballisták-at, de igazánból a Zsámbék romjai-ra és Az utolsó
szó keresésé-re gondolok.
Megismerendő versek, megtanulandó címek. Nem csupán Jékely Zoltán, de, meggyőződésem,
huszadik századi líránk nagy teljesítményei. Ahogy a nagy teljesítmények közül való – jó volna
belátni, olvasói élményünkké tenni – Jékély Zoltán fiatalkori költészete is a harmincas években.