Beteljesítő könyv
Keresztury Dezső: Így éltem (Magvető)
Ha a köz javáért munkálkodó, nemes, tiszta példakép-embereit próbálom
számba venni korunknak, akkor az elsők között kell Keresztury Dezsőt említenem. Hasznos
tevékenységgel teli, termő élete során sikerült foltmentesen kiállnia a közéleti ember legnehezebb
próbáját, a hatalmat is. Minisztersége alatt, az ország kulturális életének gyakorlati irányítójaként
sem képzelte magáról, hogy ő egyben a Literatúra Köztársaságának is irányítója. Volt benne
szilárdság, férfias jellemerő mindig pontosan szétválasztani a szolgálat érdemét a tehetség vagy a mű
érdemétől; nem keverte össze soha a hivatali rangot az írói ranggal.
A Literatúra Köztársaságának az a Bajza Józseftől származó eszméje, amely annak idején hasznosan
védelmezte önállósuló irodalmi életünket a feudális tekintélyi igényekkel szemben, más társadalmi
körülmények között, sőt saját magával szemben is hatékonyan élt benne. Ahogyan korunk
meghaladva megőrző dialektikája szerint, hagyományaink nemes eszméi szinte kompendiumszerűen
sorakoztak művében. Lét és sors, magyarság és emberség, egyén és közösség, hazafiság és népek
közötti egyetértés külön-külön is tágas problémavilága egy-egy szilárd, patinás reformkori axióma
újrafogalmazásával vagy átalakításával kristályosultak ki benne. De nemcsak e gondolati téren,
hanem érzelmi világának kibontása terén is világos ez a hagyományhoz fűző, erős kapcsolat.
Elsősorban Keresztury szemérmes és általánosító lírai közlésmódjára gondolok itt. Ha eszünkbe
vesszük, hogy egy olyan költőóriásról, mint amilyen Berzsenyi, mily kevés személyes életadatot
olvashatunk ki verseiből, akkor kapunk párhuzamosító támpontot ahhoz, hogy Keresztury verseiben
általában s legújabb, méghozzá Így éltem című kötetében miért beszél úgy,
ahogyan beszél. Abban ugyanis, hogy „Oh a szárnyas idő hirtelen elröpül”, vagy: „Partra szállottam,
bevonom vitorlám”, vagy: „Lélek és szabad nép tesz csuda dolgokat” bármilyen nagyköltészet is, a
költő érzelmi-gondolati mozgásának csupán a végeredményét, a tapasztalattá érlelt rezüméjét kapjuk
kézhez. S amikor Keresztury igazán tektonikus veszedelmeket mutató sorsfordulataira így tekint
vissza (és éppen a címadó versben): „Jártam csillagos házban, menekült táborokban – még előbb
rothadásban, hol rám is égett a folt”, vagy: „Hányszor vágtam neki s hőköltem megtorpantan:
lebukom? milyen kés öl? hol vérzik át a gyolcs?”, akkor a felködlő konkrétumok ellenére mégis – és
a teljes verskoncepcióból még világosabban – egy általános érvényű léttapasztalat kifejtése a cél. És
bármennyire beszédes is a versben az ilyesféle sokat sejtető kitérő: „Nyilván tájékozatlan – voltam
stratégiákban, taktikákban, koholt – vádak útvesztőjében”, mégis szinte mellékesen elmondott
részlet ez, hiszen a vers az életrajzi összegezésekkel szemben éppen ellentétes következtetésekre jut
el: „nem vagyok több a többinél csak elvégzem a dolgom, – míg monoton dobok dobolnak s kél-száll a nap, a hold”.
Nem
vagyok több a többinél – ez az öndeheroizálás elgondolkoztató korunkban (és nemcsak korunkban),
annyira máshoz vagyunk szokva. Hiszen a költői én romantikus önfelnagyítása líránkban még
manapság is érvényesül, ha visszahatásaként már jó ideje jelen van is az esetleges szubjektívet, a
véletlen adta pillanatnyit visszaszorító személytelenítés vagy objektiválás. Ám Kereszturyt nem
ehhez az ötven-hatvan éves újhoz fűzi kapcsolat, hanem sokkal inkább ahhoz a hagyományhoz,
amely a költőt mulandó, porszem-létének tudatában egyetemes léttörvények átélésére és
megfogalmazására készteti. Keresztury szövegéből egyre az élet, a haza, a munka, az örökösen
emberiesítendő világ folyamatosságának a gondolata bontakozik ki. Ez a folyamatosság a vigasza az
öregedéssel és az elmúlással szemben. „Az élet mégis él: medret váj, házat emel magának. –
Szolgáld híven! Egyenes beszéd kell ott, hol munka – a munka, s egymásba kerengő vér új életet
szül.” Ezen a klasszicista életszemléleten, melynek akadnak szép, szinte véshető megfogalmazásai,
csak ritkásan üt át a természetes személyes fájdalom; az, amit a költő legyűr, elnyom magában a
versírás előtt: „de a legnehezebb nyílt szívvel élni alig – sejtve mivégre s tudva, hogy újrakezdeni
nem lehet”.
De
azért szerencsére többször is átüt. Ahogyan régebbi lírai termésében gyerekkorát idézve, a szülőföld
emlékkel teli leírásaiban hangot kap az egyszeri és a személyes, úgy szólal meg itt, ebben a kötetben
is, főként a kimagasló Parton című ciklusban az eltávozott élettárs emlékét
elevenítve. A verset, a szemlélődés gyümölcsét kiszínesíti itt a nem rejtett érzés heve. Fájdalmas
érzésé, természetesen. Ám jelenléte, lírai hatóereje egyszeriben félrelebbenti a tartózkodásnak azt a
fátylát – modernebb hasonlattal élve: azt a hangfüggönyt –, amelyet mintegy alkati adottságként
érzünk olykor Keresztury és verse közé ereszkedni. Megteremti az érzelmeknek azt a lírailag
hatékony intenzitását vagy izzását, amelyet, ha már egyszer felderengni látott az olvasó, akkor
megsejteni képes a hűtöttebb, rejtettebb feszültségű sorok mögött is. A költői mű, bár apránként
épül, mégis egyetlen egész. S ha már egyszer „fogjuk” a hangját, értjük hangszínváltozásainak
jelentésárnyalatait, akkor többé nem egyes verseket választunk ki magunknak – ilyen kiválasztható
szép versekben különben bővelkedik ez a kötet –, hanem az egész szól hozzánk. S ebben az
értelemben, Keresztury teljes lírai termését tekintve, ezért beteljesítő könyv az Így éltem.