Kassák másik arca
Kassák Lajosra az én nemzedékem egészen másképp emlékszik, mint az
előttünk járók. Viszonyunk is más volt vele. A nálunk idősebbek megírták, hányszor, de hányszor,
hogy mennyi konfliktusuk volt Kassákkal. Hogy szíjas, csupa akarat egyénisége nem tűrt maga
mellett más akaratot. Hogy a MÁ-t vagy a Munká-t
szerkesztve, kiváló emberekre, jelentős tehetségekre rá akarta erőltetni nézeteit, egyéniségét. Lehet,
hogy napi közelségből ez volt – vagy ez is lehetett a való. A mi távlatunkból és távolságunkból
viszont inkább úgy tetszett, ahogy Kassák szuggesztív egyénisége kiváló fiatalokat – a későbbiekben
kitűnő írókat – vont maga köré, és tartott a hatása alatt. (Az apagyilkos indulat az ilyen
viszonylatban előbb-utóbb persze felüti a fejét.) S visszatekintve már az is érdem, hogy ebben a jó
értelemben vett lélekhalászatban kiket fogott ki a hálója. Adyról köztudott, hogy nagyon ritka
kivétellel csak mélyen alatta álló emberekkel vette körül magát, csak azokat tudta elviselni. Kassák
nem így: elég a MA, a Munka állandóbb munkatársait számba
venni, kiket publikált, kiket bátorított, ha később összecsapott is velük, vagy azok összecsaptak is
vele.
De a
múltról a valót nem tudhatjuk, nem tudhatom. Amikor Kassák Lajost megismertem, már csaknem
hatvanéves volt. Kapcsolatunkat 1946-ból tudom keltezni. Addigra már a háború végi aléltságból
csudamód, anteusi mozdulással támadt fel az irodalmi élet. Megfiatalodva, duzzadó erővel. Romok
közötti intenzitása ma már legendás. Az a három gyönyörű év! A Vallás és Közoktatási
Minisztérium művészeti osztálya a vidéki szellemi élet fellendítésére és a demokratikus irodalmi
kultúra terjesztésére akkoriban a legkülönbözőbb városokban rendezett kulturális napokat. Azt
hiszem, Kardos László és Kassák közös ötlete alapján. A Szegeden rendezett napokra mint fiatal
kritikust, az Újhold szerkesztőjét, levittek magukkal. Kassákkal a vonaton
„barátkoztam össze”, személyes vonzóereje, szuggesztivitása akkor érintett meg. Mi volt ez a
vonzóerő? Csaknem goromba, mindenesetre őszinte, indulatos közvetlensége. Sokféleképpen lehet
közvetlen az ember. Tersánszky Józsi Jenő is közvetlen volt. Fütyült rá, hogy ő író (méghozzá
milyen!). Annyira fütyült rá, hogy két szót nem lehetett vele irodalomról vagy szellemi dolgokról
beszélni. De Kassák szelleme teljességgel nyílt volt, minden érdekelte. (Már nyolcvanévesen
csaknem erőszakosan vett rá, hogy magyarázzam el neki a strukturalizmust, ismertessem kiindulását,
fő tételeit, s a magyarázaton felindulva, mert úgy gyanította, hogy végül ez is csak az eleven
irodalom ellen működő tudósi dogmarendszer, alig tudtam magamat kimosni, hogy nem vagyok
strukturalista.) Érdekelte az is, ami bennünket, fiatal írókat nyugtalanított vagy szorított: s néhány
szó után nem kerülte meg, nem hagyta homályban, hogy ugyanaz aggasztja őt is. Az írói
szuverénitás, a művészi függetlenség egyre nagyobb fenyegetettsége. Akkoriban – és azt hiszem,
napjainkban sem – ennyire nyílt kártyákkal nem játszott egyetlen neves író. A fiatalok előtt
legtöbbjük szobrot állt. Csakhogy akkori nézeteim szerint – és persze a fiatal szemlélet kritikusabb a
kelleténél – nagyrészt agyaglábakon álltak ezek a szobrok. Ifjúságom nagy héroszai kihaltak.
Meghalt Kosztolányi, akit egyszer hallhattam felolvasni, meghalt József Attila, akit sosem láttam, de
élete utolsó két évében már csodált hérosz volt a szememben, meghalt Babits, akitől egy
népművelési előadáson még hallhattam a Mint különös hírmondó-t, s aki nekem, a
gimnazista diáknak egy életre szóló alapkategóriákat adott, meghalt Móricz, akit már személyesen is
ismertem, s ami ezerszeresen több, ő is ismert, sőt számon tartott engem. A nagy nemzedékből
egyedül Schöpflin élt, aki, később megismerve, a személyes találkozás során, bénultan, a szélütésből
felépülve is az volt, aki volt. (Füst Milán értékeit, nagyságát még nem fogtam fel.)
Akkoriban olvastam az Egy ember életé-t. Mi az, ami ezt a könyvet (első hat
kötetét) az önéletrajzi vallomások klasszikusai közé sorolja, Gorkij trilógiája mellé? A története? A
fiatal lélek pokoljárása a társadalom bugyraiban? Az inaskodás, a munkássors szociológiai
pontosságú, de annál milliószor plasztikusabb felmérése? A tehetség eruptív kitörése a testi és lelki
nyomorból az íróságba? Mindez együtt és még sok minden más is. Legfőképpen azonban a
személyiség karaktere. Ebben a személyiségben, mint az egymást taszító fémek ötvözetében, olyan
végletes feszültséggel van jelen két ellentétes törekvés: az önmegismerés-vágy és a világváltoztató
akarat. Elérkezni önmagamhoz, vallotta Kassák, és ugyanakkor, egy időben újrateremteni a világot
is – s mindkét törekvés döbbenetes erővel.
Akkoriban, 1946-ban, ahogy könyvében az önmegismerés sziszifuszi erőfeszítése ragadott meg, úgy
személyes találkozásunkban a másik pólus: a magabiztossága. A tehetségében, belső indításaiban,
gondolatszikráiban való feltétlen hite. A szegedi kulturális napok kis híján botrányba fulladtak. Az
egybegyűlt népes hallgatóságnak (főként egyetemi fiataloknak) az egyik szereplő író, előbb a szegedi
gondolatról, majd beletüzesedve, már magáról Szegedről, a bűnös városról mondott dörgedelmet.
Horthyék bűneit számon kérni a jelenlevő és csaknem szükségszerűen lokálpatrióta ifjúságon –
elképzelhető ennél jobb taktika is. A zsúfolásig megtelt nagyterem az írókkal szemben egyszerre
robbanásig ellenséges lett. Ez után következett Kassák. Az irodalom, a szellem rangját azzal
mentette meg, hogy a történtekről, az indulatokról tudomást sem véve mondta a magáét.
Később értettem csak meg igazán: mindig a magáét mondta. Nem azért, mert ügyes taktikus volt,
hanem éppen azért, mert nem volt taktikus. Új művészetet hirdető és teremtő író volt, nem hasznos
vagy hasznosnak vélt kompromisszumok zsonglőrje. Elhivatottságában szuverén.
Hányszor, de hányszor voltam tanúja később ennek a kassáki magabiztosságnak. A
véletlen úgy hozta, jártam vele együtt képzőművészek műhelyében, hallottam városépítészekkel
vitatkozni, s mellette álltam, a közelében, kényszerű hallgatásának éveiben is. A legnehezebb idők
elmúltával, hosszú estéken át beszélgettem vele, vagy hallgattam őt, amint másokkal beszélgetett a
művészetről. Volt próba, alkalom és idő elegendő belelátni a titkába.
A titok nyitja számomra nem egészen az volt, mint amit ő megfejtésül a világnak s különösen nekünk,
kritikusoknak kínált. Kassák azt mondta: olyan verseket ír ő, hogy mint egy-egy tárgyat, le lehet
tenni az asztalra. Meg azt is mondta – nem szó szerint idézve –, hogy az ő versei olyanok, mint egy
városi tér; bármelyik utcán indulj el, végül mindegyik beletorkollik, mindegyik a térre vezet. S hogy
ez mind az ő tudatos szerkesztésének az eredménye. Tudatosság? Olyan hosszú időn át volt az
esztétikában a költőket illetőleg afféle félpejoratív fogalom, a spekulatív és a másodlagos
udvariasabb szinonimája, hogy nem árt egy percre elidőzni itt. A szavak mögöttes tartalma ugyanis
változik. Akik például azt írták Babits Mihályról, hogy tudatos költő, poeta doctus, nem dicsérni,
hanem kicsinyelni akarták. Egészen más nézetek szerint a tudatosság afféle kifejlett sakk-képességet
jelent, mely a felrajzó számtalan lehetőségből logikai úton szűri ki az egyedül jót, a leghatásosabbat.
Kassák sem így, sem úgy nem volt tudatos. Másként volt az. Művészibben, áttételesebben. Akár
verset írt, akár részt vett az irodalmi köz- és magánéletben, hallotta a hangot: a személyiségéből
fakadó egyetlen lehetséges választ. Ahogy műveiben nincs spekuláció, rafináltság, ravaszkodás, a
fontolgatás tétovasága, se hideg, se meleg megfogalmazás, úgy nem volt az életében sem.
Személyisége örökösen készen állt a feleletre, de ezt az érett, kimunkált személyiséget indulati,
ösztönös parancsok vezérelték. Ahogy a kezdő autóvezető mindent megfontol, és úgy adja ki
tagjainak a cselekvési parancsokat, a rutinosnak pedig keze-lába önállóan végzi a dolgát –
Kassáknak minden tagja-íze Kassák volt. Ránduló idegszálai pontosan működtek.
Láttam 49-ben vagy 50-ben, ahogy zordan, megközelíthetetlenül dobott oda egy
megszolgált, kiérdemelt királyságot. (Végül is ő volt az első munkásból lett és a szocializmus tanain
felnőtt magyar író.) Elismerés, hírnév, pénz, hatalom – amit csak egy társadalmi rend az érte küzdő
nagy egyéniségeknek adni tud –, minden megillette volna. Minden, ami egy ideig jobbára csak
ügyeskedőknek jutott. Akkoriban az Írószövetség négyoldalas kérdőíveket bocsátott ki – mintegy az
írói felhasználhatóság kipuhatolására. Ez volt a tárgyalási alap. Aztán egy bizottság egyenként
beszélt a megidézettekkel. Kassákkal együtt várakoztam. Kérdőíve nem volt kitöltve: a neve alatt
kemény, nagy betűs kézírásával mindössze ez állt: „Beteg vagyok, semmit sem dolgozom!” Nem
fogom elfelejteni a keserű mosolyt, amellyel megmutatta.
Furcsa dolog, egyre-másra puritanizmusát rajzolják elém az emlékek. A békásmegyeri parasztház
tisztes szegénységét például az ötvenes évekből, honnan természetesen HÉV-vel járt be Pestre, a
nem háborgás nélküli büszkeséget, mellyel félrefordulva elnézte, hogy szomszédos írótársa hogyan
robog el mellette kormányszintű fekete autóján. Vagy azt a diplomáciát nem ismerő
hajthatatlanságot, mellyel, amikor már módja volt képkiállításán az általa becsült írók számára
irodalmi délelőttöt rendezni, a felkérendő szereplőket kijelölte, ahogy egyik költőnk kikötését, hogy
csak a feleségével együtt lép fel, visszautasította. („Az irodalom nem családi ügy!”)
Pedig a puritán, az őszinte, a kemény Kassák – és éppen ez a más a mi tapasztalatainkban – mégis
méltányos és másokra figyelő volt. Indulatosságában sosem vált önössé, sebei miatt vakká,
szívtelenné. A paranoiát idegosztályi sűrűségben produkáló irodalmi életben személyisége biztos
emberi egészséget mutatott. Ellenvetésre, érvekre fogékony volt még haragjában is. Igaz, már-már
szeretett indulatba jönni, mert tehetsége, szelleme ilyenkor fokozottan dolgozott. De azt sohasem
tapasztaltam, hogy a vitát személyes térre terelte volna, vagy hogy érveit tekintélyével vagy
sértődöttségével toldotta volna meg. Merem állítani: egyetlen vagy szinte egyetlen volt a jóval
idősebb írók közül, akivel az egyenlőség jogán lehetett vitatkozni, sőt akivel gyakran élvezet volt a
szellemi torna. Sok mindenben voltunk különböző nézeten, más értékrend, más irodalmi
kategóriavilág adta gondolatmeneteink kiindulási pontjait. Vitatkozás közben természetes tapintattal
sohasem sértette, sohasem érintette ezeket a személyiség mélyén rejlő és mindegyikünk számára
érzelmileg fontos alapképleteket. Zelk Zoltán Kassákról szóló tanulmányaimmal kapcsolatban
nemegyszer mondogatta félmosollyal azt az ellenérvet, hogy Kassák mint aktív szerkesztő (puszta
formai okokból) le sem közölte volna azokat a formahű költőket, kikhez én személy szerint a
legerősebben vonzódtam. Lehet: ez az ő tapasztalata. S a Kassáknál indult s vele viaskodó
nemzedéké. Én viszont húszéves barátságos, sőt – talán dicsekvés nélkül – barátinak nevezhető
kapcsolatunk alatt mindössze két alkalomra emlékszem, hogy egyáltalán előhozakodott volna a
rímes verselés elleni nézeteivel, és hogy – bár akkor is tapintatosan, de befolyásolni akart volna. S
hogy az egyik érzékeny alapképletet említsem: Babitsról – kivel pedig irodalomtörténetileg
dokumentált a rossz viszonya – csak tapintattal és elismeréssel beszélt.
Visegrádon Kassák több ízben is együtt volt édesanyámmal, kinél mindössze két és
fél évvel volt fiatalabb. Csakhogy hét évtized fölött nem az évek számítanak, hanem a testi állapot.
Anyám a sír szélén tántorgó öregasszony volt, kinek elgyötört testében csak a szelleme maradt ép,
Kassák tetterős, javakorabeli férfinak tetszett mellette. Úgy igaz, hogy a férfiak emberségének egyik
eleven próbája, afféle biztosan jelző lakmuszpapírja, hogyan viselkednek az öreg, a nőiségüket
vesztett nőkkel. Aki keresztülnéz az öregeken, zengjen bár fülemüledalt a nemes eszmékről, süketen
hallgatom. Jó volna ábrázolni tudni, hogy Kassák miként volt anyámmal természetesen kedves,
figyelmeskedés nélkül figyelmes, megjátszás nélkül érdeklődő. Valami rokonszenvféle látszott
szövődni közöttük. Egy ízben anyám a kerti sétaúton a földet tartó kőfalhoz vitte Kassákot, s
rámutatott egy virágra, amely a kő között, sőt a kövön, egy cseppnyi földből hajtott ki. – Ezt írja
meg! – mondta. – Ezt a virágot. – Nyugtalanító pillanat volt. Mondom, két és fél év volt közöttük –
és egy évszázad. A virág a kezdődő magyar szimbolizmus témája lehetett volna (ha nem inkább
Tompa Mihály tollára illő allegória), Reviczky még megírhatta volna, Ady már alig. Kassákot mégis
megérintette, meghatotta a témaajánlat. Írt egy verset anyámnak, Egy öregasszonnyal beszéltem címen.
A címből is kitetszik: a vers írója nem tartotta magát öregnek. (Két-három hét alatt akkor több mint
félszáz verset írt!) Nem is volt Kassák öreg – az emberek között. Korát szinte csak a magány
mutatta, ahogy a nyolcvanadik születésnapját ünneplő előadás után a taxiban elengedte az
arcvonásait, vagy ahogy felrezzent, ha az ajtót valamelyik alkotóházban rányitottam. Egyedül,
elrévülten az ember arca döbbenetes. Kiül rá a sorsa. A nagyság zord magányát láttam meg ilyenkor
Kassákon, meg azt a sötét, laokoóni szenvedést, amint küzd az izmaira tapadó, láthatatlan
kígyókkal.