Mészöly más
Tisztelgés a hetvenéves író előtt
Ott álltam Mészöly Miklóssal 1956. november 1-jén vagy 2-án a műteremlakásuk nagy nyitott
ablakában, és együtt figyeltük az utcát. Alattunk, odalent a Városmajor utcában lőttek.
Felkelő nemzetőrök lőtték a szemközti alacsony ház ajtaját, hogy a zárat, a kaput szétlőjjék. Ávós-ház volt, tudtuk. (Később számos titkos felvétel került elő a házból Mészölyről és barátairól.)
Nem szeretem, ha lőnek.
Különösen nem, ha rám. Vannak erről élményeim, háborúból hozottak, és 56-osok.
A háborús előzmény – hogy a legszelídebbet válasszam, – többek között ennyi: 1944 szeptemberében
eldöntöttük Nemes Nagy Ágnessel, hogy befejezem a katonáskodásomat. Még délelőtt kibicikliztem közvetlenül
a határra kitelepített alakulatomhoz, melynek parancsnokhelyettese voltam, este pedig találkoztunk a faluban a
vonatnál. Irány: Budapest, hamis papírok, bujkálás stb. Még a Horthy-féle kiugrási kísérlet előtt voltunk, Szálasi
előtt.
Csakhogy amint ott magamban bicikliztem a határral párhuzamosan a vasúti töltés mentén, túloldalról
egy géppisztolysorozat fütyült el a fejem mellett. Ledobtam magam a gépről, a vasúti töltéshez lapultam. De
amikor meghajolva a biciklit óvatosan odébb toltam és ismét felszálltam rá: újabb sorozat.
Nem mondhatom, hogy rajongtam érte. A magyar katonai ruháért lövést kapni az utolsó katonai
napomon, még a megszokott balsorstól is visszás.
Ennek még semmi köze Mészöly Miklóshoz.
Annak már viszont van, hogy 1956. október 30-án elindultunk együtt Miklóssal, Alaine-nel, Ágnessel
és Jékely Zoltánnal, hogy begyalogoljunk az írószövetségbe. (Közlekedés nem volt.) A Moszkva téren, a felette
átívelő Várfok utcában tömeg, majd az utca végén kis barrikád. Afféle utcai padokból összetákolt dolog.
Nevetséges.
Amint az utcát elálló sokadalomhoz értünk, közeledik feléje egy mentőautó. Ketten-hárman is,
fiatalok, elébe ugranak, és integetnek neki, hogy álljon meg. S akkor a mentőautóból egy géppisztolysorozat,
rájuk és ránk, akik lentebb álltunk, szélén a tömegnek.
Mészöly is, magam is ledobtuk magunkat a füves rézsűre. Az asszonyok és Jékely állva maradtak.
Alaine-t lerántotta Miklós, én Ágnest. Jékely Zoli tétován álldogált. A géppisztoly tovább kelepelt.
– Feküdj! – ordítottuk.
Erre esetlenül leguggolt. Nem volt háborús gyakorlata.
A mentőautó rákapcsolt, a szétspriccelt tömegen, a sebesülteken át, lefutott a dombról. A barrikádon
azonban felborult.
Jékely felegyenesedett, s azt mondta: – No, ebből elég. Elmegyek haza.
Mészöly már nem volt köztünk. Mint egy vadászeb, még négykézláb kivágott, majd kiegyenesedve
futott a vágányok között a téren, az autóból kikászálódott, menekülő ávósok után.
Nekik géppisztolyuk volt. Neki csak az indulata. Az se semmi.
A további előzményeket legszívesebben elhagynám. Úgysem hiszi el senki. Mert hogy valakinek
bizonyos előérzetei legyenek a jövő veszedelmeiről? Ugyan kérem!
Azt mondja aznap estefelé Alaine – együtt
voltunk akkor a mi Kékgolyó utcai lakásunkban –, hogy ma még valami baj történik velünk, nem nagy baj, de baj.
S így lett. Úgy tíz óra felé tankágyúval kilőtték a lakásunkat. Az egyik ágyúlövés a dívány alatt törte át a falat, a
dívány alatt, amelyen négyen kuporogtunk a házon kopogó gépfegyverzáporban. A másik az ablakkeretben
robbant a fejünk felett. Ha csak két centivel arrébb jön és a szobában robban, egyikünk sem élne.
De így, csoda mód („baj lesz, de nem nagy baj”) a hajunk szála sem görbült meg a ránk repült malter
és üvegcseréptől. Az ágyúzás, gépfegyverezés pedig folytatódott. (Kijavított nyomainak fehér foltjai ma is
látszanak a ház kőburkolatán.)
Mondom, nem szeretem, ha rám lőnek. De Mészöly más. Másképp van ezzel.
Bár itt, a műteremlakásuk ablakában álldogálva, nem felénk irányult a puskacső, sem az ágyú, mint az
előző este. Mégis szívesebben mentem volna az ablaktól, de ő nem hagyott. Odacövekelt mellé a megszégyenítő
bátorsága.
Odalent dördülések, sorozatok.
Miklós előre hajol. – Ellógtak ezek az ávósok hátul, a Városmajor felé. Hiába – dörmögi.
Aztán egy kis szünet után: – Micsoda jó két halálordítás volt a Majorban. Hallottad?
Nem hallottam semmit. Sem halálordítást, sem halálhörgést.
Csak annyit fogtam fel, hogy ő más. Amit persze tudtam. Írásait olvasva nem volt kunszt tudni.
Csakhogy itt és most ez az irodalmilag dokumentált másság foghatóvá vált; a lukácsisták úgy mondanák:
„konkretizálódott”.
Mindig is sejtettem, a prózához, miként a lírához (talán az esszéhez is) az egyéniség teljes bevetése
kell. Az egyéniségé, amely többet észlel, másként gondolkozik. Érzékelése tágasabb, indulatmenete szabadabb,
gondolatfűzése merészebb. Szuverén. Ilyesféle ars poetica irányítja – mint ahogyan mondja is Mészöly:
„Használjuk ki helyzetünk hátrányait”.
Hát ő alaposan kihasználta prózánkban keresztutat jelölő, duzzadva feszülő gazdag életművével.
Valami olyannal, ami az olvasót folyamatosan megüti. Észleletei sajátosságaival (lásd a halálüvöltést, vagy a
műben: például a Pontos történetek útközbent), a színvonalat önkínzón egyre
magasabbra emelő, magát csigázó igényességével (Az atléta halála), képtelen
szuggesztivitása atmoszféráival (Saulus), drasztikumig kegyetlen igazmondásával (Magasiskola, Film), jelképpé terebélyesült képzetkapcsolásaival (Jelentés öt egérről), történeteibe rejtett, szinte erőszakos, önmagát se kímélő bátorságával.
Azzal például, amivel ott tartott engem is a műteremablakban. Pedig, ismétlem, nem szeretem, ha
lövöldöznek, éppen mert a háborút jártam. De Mészöly művészetében ő vesz célkeresztre bennünket. Mert olyan
a világ, amilyen, meg olyanok vagyunk, amilyenek. Félek a szemétől. Legkivált a vesékbe látó, természetünket
leleplező, kemény, éles írói látásmódja mélységétől. Attól, amit s ahogyan rólunk „mesél”.