Credo! Miben?
Pár évvel ezelőtt Vas István létrehozott egy terjedelmes, gazdag antológiát a fiatal olvasók számára A Nyugat költőiről. Az úgynevezett Diákkönyvtár sorozatában. Végigpergetve vagy
némi nagyképűséggel végigszerkesztve a készülő antológiát jöttem rá arra, hogy a Nyugat költészet nagy versei többnyire benne vannak ugyan Vas István válogatásában, mégis olykor van
speciális jellege gyűjteményének. Az a specialitása, hogy a kiemelt versek zöme abból az időből való, amikor Vas
István számára egyik vagy másik költőtársa különösen kedves volt. Amikor személyes rokonszenve vagy
barátsága életének egy szakaszában különösen megérintette. Hogy példát mondjak, más volt számára Jékely
költészet-képe, vagy Weöresé, mint az én korosztályomé.
De ha egy nagy költő és csaknem mindenre figyelő irodalmár érzelmi befolyásoltsága minden
„objektivitás” mellett kitűnhet, akkor talán nem visszás elmondanom, hogy a kritikus sokkal kevésbé jelentős
módján voltak nekem is érzelmi befolyásoltságaim, mégpedig éppen Vas István költészetével kapcsolatban. Igen,
éppen az úgynevezett „három éves irodalom”, a 45-től 48-ig terjedő időszakról datálódva. Ez volt baráti
találkozásunknak főideje. Ezerkilencszáznegyvenöt és 46 szorosnak mondható, csaknem napi kapcsolata. Olyan
bizarr és ugyanakkor közvetlen kapcsolat és barátság volt ez, amely a fiatal korosztályok számára a barátság
helyét tekintve képtelennek tetszhetett. Helye ugyanis a későbbi szörnyűség: a magyar belügyminisztérium volt.
Erdei Ferenc megbízásából, 1945 márciusától kezdve 1946 nyaráig osztályvezető voltam ott – mellesleg Erdei
mellett Bibó István főosztályvezető volt. S lett Vas István, akinek akkor nem volt állása, abban az időben
számvevőségi főtanácsos a minisztériumban. „Nagy karrier, Vas úr” mondták neki, személyét bemutatva a
számvevőségi kollégák. S lett egy kis irodalmi kör a hivatali szobámban, mert Vas mellett ott dolgozott velem
Kálnoky László, s délfelé rendszerint megjelent Ottlik Géza, meg Nemes Nagy Ágnes is, akivel a hivatal híg
levesét fogyasztottuk el. Ők beszélgettek, nekem azért dolgoznom kellett közben.
De nem a tény érdekes ma már, az, hogy miként éltünk fiatalon; Vas István és Ottlik harmincas
éveinek férfierejében, a vonzás és taszítás életre szóló mágnes-körében (44-ben Ottlikék bújtatták Vas Istvánt)
Kálnoky pontos, csaknem körülményeskedő bátorságában vagy Nemes Nagy Ágnes zuhatag-hajú szőke
szépségében és nem kevésbé ragyogó intellektusa harcos erejével – mondom, nem a tény érdekes ma már, amely
függő volt és mulandó, a művek következtében afféle szépségével eltűnt múlt-jelen, hanem az az érzelmi
befolyásoltság, amely a későbbiek során is alakította bennem Vas István költészetét.
Ez a költészet ma is még – annyi alakulás vagy fordulat után is – enigmatikus, titkos kettős jelleget
hordozó, mégpedig tartalmában és formájában egyaránt. Tartalmában benne van a racionalizmus és
irracionalizmus szélsőségeinek kivételes egybeforrása: az észhit és az örökre voltunk és örökre leszünk hit
kettőssége. Nem a transzcendencia vágya, mint Adyban, nem a „hiszek hitetlenül Istenben, mert hinni akarok”,
hanem a bizonyosság, mint látni fogjuk a visszatérő, a bizonyosat állító credo quia absurdum. Formájában pedig
egyfelől benne van a romanticizmus áradása, gazdagon hömpölygő énlírája, ódákkal és elégiákkal telített, s csak
elvétve, majd később a hetvenes évektől kezdve jelentkezik benne a szkepszis, az egykori érzelmi ívek sebes
zárlata. Ezerkilencszázharmincnyolcban jelent meg Vas István harmadik s talán lírai tartásra nézve meghatározó
verskötete a Menekülő Múzsa – visszatekintve ez éppen nem volt menekülő.
Vagyishogy ez a Múzsa nem hátrálni akart, hanem előretörni. „Versemből tűnjön el az áradó valóság, / Te Múzsa.
fogj kezen, hogy innen elvigyél. / A szép mezőkre fuss, hol nyílnak még a rózsák. / Hol senkit nem követ, nem
üldöz, nem ítél / Detektív és ügyész, szegénység és hatóság.” Sőt a vágyott Múzsa a későbbi illyési „Haza a magasban” vagy az ottliki „Másik Magyarország” képzetét is előrefogalmazza: „Tündéri szép alak, te áltató, te drága / Te egyetlen hazám, te
szépséggel teli! / Nem jelen arcod az, mely szívem élő vágya, / Szerelmem Magyarország, a képzeletbeli, / Arany,
Balassi, Zrínyi, kurucok szebb világa.”
A garasos, olykor tragikus valóságot félrehárítva a Menekülő Múzsa után, a negyvenes években
továbbfolyik, mégpedig a nagy versek sorában a vágyteli lételmélet, az Önelemzés és
a Monádok tükörképzetekkel teli verseiben. Előbb az Önelemzésben az emberi személyiség titokzatos, időtlen létét vallja, majd a halál tényét kutatja, éppen mint a
legteljesebb megismerést.
Az 1943-as Önelemzés című vers nagyszabású „ódájában” még csak így
pendül meg a lételméleti eszmélkedés kívánsága:
Lehet-e, hogyha egyszer majd lehulltam, |
– Hozzád vagy Tőled – ne lehessek én? |
De nem felejtem, amit itt tanultam, |
Se mennyekben, sem poklok fenekén. |
Ha énértem is haltál a kereszten, |
Ne vedd el tőlem, amit itt szereztem, |
A változások konok kerekén, |
A változások konok kerekén. |
|
De a Monádokban – ez is ikervers, ahogyan az a későbbi Rapszódia egy őszi kertben – már jelen van a létezés bizonyossága:
Semmi se múlik el szívemben és szívedben, |
És fáj és fölbuzog az, ami rég letűnt. |
A saurusok korát megéltük már mi ketten, |
És tudjuk már, hogy ott reszket majd életünk |
A föld halálakor, a végső, nagy hidegben. |
|
Ezek a lételméleti irányulások vissza-visszatérnek a későbbiekben, a negyvenöt utáni időszakban, és
lírai-gondolati láncolatot mutatnak. Jelzik magukat a Nekem beszélhetsz című vers,
ha tetszik racionális irracionalitásai között. („Jaj, minden kell, a jövő meg a múlt, / Mind gazdagon és egészen, /
Mert semmiről, ami valaha volt, / Nem mondhatok le. Nem és nem!”) s ott van Az érti Őt című vers megint csak credo quia absurdumnak tetsző misztikájában. Nyíltan vagy titkosan rejtve
van az Óda az észhez tündöklő racióvágyában vagy a későbbi Rapszódia egy őszi kertben című versében, mely már-már és tartalmi végkicsengésben nem is
olyan titkon a Szeptember végénnel rokon: „És mindig te leszel, és mindig én leszek
/ Holdban, Marson, ki tudja hol” és felbukkan sokkal később Az ismeretlen instancia kettős szonettjében.
A harmincas-negyvenes évek fordulójától kezdve Vas István versei speciális lírai érzetről
tanúskodnak, hol áradó részletezéssel, eltökélt hittel, hol későbbi kétségek között is bizakodva. S talán
elmondható az az olvasói szubjektivitás, hogy roppant gazdag költői eredményei között magas lírájukkal ezek
érintenek leginkább. Különösen most, hogy miként a költő mondja s ahogy kénytelenek vagyunk mondani: „a
szabadult lélek az űrben táncol” s ahol mégis „a sírgödrök fölött, a csillagok alatt” Vas István számára az ész
„Emberi életünk legbátrabb szenvedélye.”