Mándy Iván
Mándy Iván egyik legeredetibb, legmélyebb mai prózaírónk. És sikeres is
– ma már. A régi idők mozija és a Mi van Verával? című „regénye” – bontott-sűrített, modern előadásmódja ellenére – még népszerűvé is tette; elismerést és
közönségsikert hozott neki. De hogy miért késett az elismerés, és hogy milyen évek előzték meg ezt
a késői sikert?… A két évtizedig kiadatlan Előadók, társszerzők (1970) és az 1963-ban megjelent A pálya szélén című regénye képet formál arról is, hogy amikor
kezdők és autszáiderek gurigáztak a zöld gyepen, ő, a mester, miért nem juthatott be a csapatba.
Éppilyen nehéz ma már elképzelni – annyi dicsérő méltatás megjelenése után –, hogy volt egy hosszú-hosszú időszak, amikor gyanús kritikusi ferdeség, jobb esetben bogaras rögeszme volt írni róla. Ha
ugyan egyáltalán hagyták. E rögeszme egy-egy dokumentuma a két alábbi írás. Az első 1947–48
fordulóján kelt, amikor még meg sem jelent Mándy első novelláskötete, a Vendégek a
Palackban. A második pedig – húsz évvel később – összegyűjtött novelláskötetét előzte meg;
egy lépéssel járt végleges írói beérkezése előtt. A kritikus csöppet sem titkolja, hogy tesz néhány olyan
megállapítást – különösen korábbi, csaknem negyedszázados írásában -, ami az olvasónak, más
megfogalmazásban, esetleg már ismerős lehet, ami Mándy művészetét közhelyszerűen jellemzi.
Bár még nincsenek kötetben összefoglalva, beszélni kell Mándy Iván
novelláiról nemcsak azért, mert írójukat a Baumgarten kuratórium éppen most tüntette ki, hanem mert
ezek a novellák olyan művészi eredményei a fiatal magyar szépprózai ábrázolásnak, melyek a
novellaírás nem egy lényeges problémájára megfelelnek. Mit jelent ez? Nem többet annál, mint hogy
Mándy Iván kialakított egy nagyon is sajátos, messziről felismerhető, érett novellastílust, amelynek
segítségével jó, sőt gyakran kitűnő elbeszéléseket ír. Ábrázoló módszerének érvényességéről azonban
korai lenne talán ennél többet mondani. Mégis kétségtelen, hogy novellastílusa beleillik abba a
módfelett igényes íráshagyományba, melyet irodalmunkban Gelléri Andor Endre és Pap Károly neve
fémjelez.
Közhely, hogy a novella legfőbb problémája a sűrítés. Annyi meghatározás mellett, eggyel
szaporítva a sort, mondhatnánk azt, hogy a novella az epika szonettje, azzal a paradox különbséggel,
hogy valójában nagy lélegzetű műfaj. Olyan kürtszólam, amelyet végig a legnagyobb erőfeszítéssel kell
kifújni. Nos, Mándy Iván, a formáló, sűrítő módszerek alkalmazása előtt, már a tárgyválasztásban telt
alaphangú, zárt témakört szemel ki magának. Novellái majdnem kivétel nélkül a külváros vidékén, a
város peremén játszódnak, és alakjai is legnagyobbrészt a társadalom peremén kallódó emberek,
vagányok, suhancok, máról holnapra tengődő kiszolgálók, csaposok, a józsefvárosi terek ődöngő
figurái. Erős körvonalú, sűrű világ ez, néhol szinte egzotikum jellegű, melyet tömör, rövid
jelenetekben, filmszerűen pergetett képekben ábrázol. Íme, egy jellegzetes filmkocka:
„A kapualjban felgyulladt a lámpa, valaki megfogta Spinyóka kezét, és egyszerre ott volt a táncolók
között.
– Hát a Spinyóka nem táncol?
Lehajtotta a fejét, csöndesen vihogott, úgy mozgatta a karját, mintha ringatna valakit.
– Majd kerítünk neki táncost! Dönci, hol a Dönci?
Spinyóka még mindig nem nézett fel, de érezte, hogy a fejére tesznek valamit. Odanyúlt, és
felcsattant a nevetés. Kis koszorú volt a fején – koszorú falevelekből, ágakból. Hosszúszárú, kókadtfejű
virágot nyomtak a kezébe. Így állt a virággal, meg a koszorúval, és nevetett ő is. Hirtelen
elkomolyodott, feje lecsúszott a mellére, sovány ujjai a koszorút babrálták. – De miért, miért?…
– Itt a Dönci!
Szélesen röhögő pofa állt Spinyóka előtt, csíkos ingben, horpadt kalapban. Nézte a lányt, aztán
elkapta a vállát és megcsókolta.
– Tetszik neki! Ugye szép menyasszonyod van, Dönci?
– Éljen az ifjú pár!
Nászindulót játszott a verkli.”
Szembeszökő, mennyire érzelmi aláfestésű ez az ábrázolásmód, és mégis
mennyire tartott, ellágyulás nélküli, rezzenéstelen. Rövid, kemény mondatokkal faragja meg a figurát,
és metszi ki a jeleneteket. „Trükkje” éppen az, hogy a hangsúlyozott lírai anyagot mindig alakjai tudatán keresztül idézi fel; s így anélkül, hogy meghatódnék vagy távoltartását
enyhítené, hitelesen bele tudja helyezni alakjait a maguk elkoptatottan és lucskosan érzelmes világába.
Sőt, éppen azzal élteti őket, hogy az ábrázolás folyamán közérzetükkel telített egész világdarabot teremt
mögéjük, életet meghatározó környezetet, s az összeütközések valójában ezeknek a más-más
életdaraboknak az összeütközései.
Persze, ehhez a környezetbe kivetített érzelmi ábrázolásmódhoz rengeteg élmény, megfigyelés,
írói nyersanyag kell és ezeken túl szigorú írástechnikai fegyelem. Hiszen hiteles anyag hiányában a
figurák csupán üresen kongó társadalomtudományos közhelyek lötyögő overalljait öltik magukra,
másfelől pedig a fegyelem kihagyása nyomban kockára teszi az egész ábrázolás sikerét. Egy rossz
mondat, mellyel kilép alakjából, és állást foglal vagy értékel, sokkal nagyobb zavart kelt, mint egy-egy
írói mellékfogás bármely lazább vagy több síkú ábrázolási módszerben. Meg kell adni: Mándy Iván
bravúrosan állja a sarat mind az írói anyagbőség, mind a fegyelem terén.
Lényegében ez a belehelyezkedő, atmoszferikus ábrázolásmód is sűrítés, mert a környezetet, a
világ valóságait mint lelki tájat, mint a jellemzés eszközét használja fel. A kulissza e novellákban maga
is megszólal, előreviszi a történést. De Mándy Iván még fokozza a sűrítést azzal, hogy filmként
pergetett jeleneteiben – hol a modern epika eredményeit felhasználva idő és tér távolságai között
könnyedén forgolódik – csak a dolgok csontvázát mutatja meg. Az epikai részletezés rendszerint
elmarad, az előzmények, az indokok homályba vesznek. A rövid, tömör mondat csak a lényeges
jegyeket csillantja fel. S így az elbeszélések hiába füzérei az éles reflektorfénnyel bevilágított érzelmi
pillanatképeknek, mégis, éppen az elmosott háttér miatt, puhább, melegebb tónusokat kapnak
részleteiknél. Mint Thomas Mann tetralógiájában Ráchel menyasszonyi fátyla, hiába díszítik kemény,
csillogó betétek, az egész alapanyaga puha és elomló. S így végül is ezek az írások lényegében
tónusnovellák. Vagy mondjuk így: séták az emberi sorsok hangulati tartalmai körül. De mint a novellák
hősei, e hangulatok is meglehetősen körülhatároltak, s árnyalati gazdagságuk ellenére emlékeztetnek
a téli tenger monoton színeire. Végeredményben mind az emberi kallódás világából valók. Az öröm
vagy a szenvedély fényes, lüktető hullámai például nemigen derengenek át a felszínükön.
Mándy Iván tudatában is van tónusos ábrázolása színcsonkaságának, láthatóan tágítja is újabb
írásaiban novellái világát, fokozza történetei drámaiságát, hosszabbakra oldja keményen kopogó
tőmondatait. Kísérletet ki nem adó, szigorú és néha már görcsös írásmódjával fokról fokra lép előre.
Művészetét a műgond szoros abroncsként fogja körül, de ez az abroncs, bármennyire érett is stílusa,
nem tágíthatatlan. Ha módszere, műgondja, mellyel jeleneteit komponálja, jelzőit vagy interpunkcióit
felrakja, emlékeztet is mondjuk a németalföldi zsánerfestészet munkamódjára, mégsem bizonyos, hogy
művészetének is ott van a határa, ahol a zsánerfestészetnek, vagyis a figuraábrázolásban. Írói igényei
megejtő erőfeszítéssel szabadítgatják ki minduntalan írástechnikájának ebből a csapdájából.
Nyilvánvaló, hogy lélektani érdeklődésének fokozódása lesz végül is a legbiztosabb mentőangyala.
Modora pántját ma is ez az érdeklődés óvja a megmerevedéstől.
Mándy Iván mégis szerencsés író. Szerencsés, mert széleskörű értetlenség,
tartós félreállítás ellenére gazdag és egyenletes életművet hozott létre, melynek eredményeit a fiatalabb
prózaírók egész iskolája hasznosítja. Negyvenes évei végére elérte, hogy helye, rangja legjobb
prózaíróink között vitathatatlan. Munkásságának megvan még a népszerűsége is – éppen az igényesebb
olvasók körében, ha olyan népszerűségre persze sohasem is számíthat, mint a sikerírók; s olyanra sem,
természetesen, mint a régebbi klasszikusok, akiknek prózájában van valami kivételes kolorit, valami
belülről áradó ragyogás, amely a szórakoztató irodalommal való konkurrenciát lehetővé teszi. De vajon
napjaink kiemelkedő íróiban, bel- és külföldön egyaránt, sok van-e még ebből a tolsztoji vagy stendhali
koloritból? Ebből a fehér izzásból, amely mögött a teljes színskála áll? Bárhogy van is, Mándy egy szín
írója, egy életérzésé, egyfajta lelki reflexé. De annak az egynek csaknem maradéktalan feltérképezője;
ábrázolásának úttörő, realista mestere.
Másfelől szerencsés író azért is, mert művének szinte észrevétlen megtörtént a jóvátevő
perújrafelvétele. Olyan irodalomtörténészek kezdeményezték, mint Vargha Kálmán és Nemeskürty
István, olyan esszéisták és kritikusok vitték előre, mint Rónay György, Török Endre és Szabó György,
s végül olyan részletes elemzések mondták ki ügyében a döntő szót, mint Vitányi Iván és a jugoszláviai
Bori Imre tanulmánya. Vitányi Iván (Valóság, 1963. 6.) éppúgy, mint Bori, az elidegenedés elleni
tiltakozásban ismeri fel Mándy írói mondanivalójának magját, ebben a tiltakozásban találja meg az
írásra ajzó szenvedélyt, s rendkívül körültekintő és tudatosan új ítélethozatalnak szánt tanulmányában
ilyen mondatokkal foglalja össze végkövetkeztetéseit: „Művészetpolitikánk eddig ilyenféleképpen
beszélt Mándyhoz: Te, Mándy Iván, nem vagy a mi emberünk. Nem érted, ami nálunk történt, nem
veszed észre a szocializmus építésének eredményeit, az új erők feltörését… Ezt nem nézhetjük jó
szemmel… Hogy megélhess, írj olyan műveket, amelyek nekünk megfelelnek… Évtizedek múltak el,
s te keveset közeledtél hozzánk. Az idő halad, s úgy látszik, te mindörökre lapalji jegyzet leszel
nálunk.” „Úgy gondolom – összegezi elemzése eredményét Vitányi –, az elmondottak bebizonyították,
hogy a marxista művészetpolitikának így kell beszélnie Mándyval: Te, Mándy Iván, a mi
szövetségesünk vagy még akkor is, ha nem vagy ennek tudatában. Szövetségesünk vagy, mert ugyanaz
fáj neked, mint nekünk, az ember önmagától, munkájától és embertársaitól való elidegenedése.
Szövetségesünk vagy, mert többet leéltél már, mint az emberélet felét, de nem tudtál ebbe beletörődni.
És szövetségesünk vagy, mert ugyanaz a vágy él benned, mint bennünk, a teljes emberi élet, s a
megtalált harmónia után.”
Mándy Iván új könyvéről szólva, miért érdemes ezt az „új ítéletet”, bár elismerem, leegyszerűsítve,
és összefüggéseiből kiszakítva, mégis idézni? Miért kell visszatérni rá, holott a kérdés, mint
mondottam, eldöntött kérdés? Azért, mert a Séta a ház körül, amely anyaga
nagyobb részében dokumentumjátékok gyűjteménye, a maga mindenkihez szóló, népszerű műfajában
valóban mindenki számára teszi világossá az író alapállását, legbelső szándékait. Az az „ars poetica”,
amelyet a novelláskötetekből és kisregényekből a kritikusok, az értők mint egy röntgenképből
kielemeztek, az itt egy fénykép közérthető tárgyiasságával rajzolódik ki. A dokumentumjáték ugyanis,
a novellával szemben, áttételek nélkül vagy sokkal kevesebb áttétellel dolgoz fel egy ilyen vagy olyan
társadalmi problémát, s közvetlen ábrázolásában egyszerre közvetlen értelmet kap
Mándy íróságának gyakran félremagyarázott és egymással összeszövődött két alaptulajdonsága. Melyek
ezek a tulajdonságok? Unalomig szemére hányta már Mándynak a kritika, hogy hősei túlnyomóan az
élet fő áramából kiszorult, a társadalom margóján élő figurák, terek ődöngő alakjai, munkájukba
belefáradt kispolgárok, ügynökök, fűtők, kiöregedett drukkerek, magányos öregasszonyok. Unalomig
elmarasztalta már azért, mert írói részvétét olyan esett hősökre pazarolja, akik sorsuk összegubancolt
szálait már kibogozni képtelenek, s ha a jobb vágyát hordozzák is magukban, lelki reflexeik többnyire
a megvert ember elgyötört reflexei. Eddig a sietős kritika. Hogy általánosítása igaz-e, érvényes-e
például az utolsó novelláskötet, Az ördög konyhája legfrissebb írásaira, számba
veszi-e az író világának szembeszökő tágulását – ne bolygassuk. Elég most annyi, hogy a Séta
a ház körül dokumentumjátékai igazán egyértelmű feleletet adnak a témaválasztás társadalmi
miértjére. Akár a káli cigányember mesterien megszerkesztett monológját hallgatjuk meg, akár a
magányos vidéki tanítónőét (Rajzold fel Kávés Katicát!) vagy a családból
kiebrudalt, szociális otthonba tett öregemberét, kisiskolás szinten is tudni lehet, milyen morális
állásfoglalás, milyen emberi hűség vezeti az írót. Másfelől viszont, azok az elbátortalanodott, csaknem
sérült lelki beidegzések, amelyek a Mándy-figurákon műről műre csakugyan eluralkodtak, nem kapnak-e kivételes hitelességet itt, ahol mégiscsak szemmel látható egy-egy életpálya tényeinek feltárása
közben a berögződésük? A kishitűség, a tétova önbizalomhiány, mely a jobbra való vágyból és a
remény újabb és újabb elillanásából fakad, a novellák rejtettebb indokoltságával szemben nyílt
társadalmi indokoltságát itt igazán elnyeri.
De a Séta a ház körül-kötet mégsem csak dokumentumjáték-gyűjtemény.
Benne van néhány novella is, többek közt a Vak varjú meg a Ketten
haltak meg című film alapnovellája, a Ciklon. (Mellesleg, hiába
kívánkozik filmre az anyaga, nincs szerencséje Mándynak a filmrendezőkkel.) Továbbá benne van
szerényen, a kötet végére iktatva, egy „ars poetica” is, a Mit akarhat egy író?
Őszinteségével, kedves, mulatságos öniróniájával igazán szép és bátor írás. Hadd vitatkozzunk mégis
egy kicsit vele. Azt mondja itt Mándy, hogy nem tartozik írói adottságai közé se a cselekményformálás,
se a fantázia, se a megfigyelés. Nem, ezekhez mit sem konyít. „Marad a belső világ – nevezi meg
írósága alapját – meg ami az élményekből ebbe belefut.” S hogy élmény és belső világ hogyan
keveredik, erre nyomban elénk tár egy példát: „Próba közben láttam egy színésznő arcát – írja. Nem volt
játékban, magára maradt, és az arca is magára maradt. Fáradt, magányos arc. Beteg, öreg szülők
botorkáltak át ezen az arcon. Akiket már nem lehetett kituszkolni, hiába is halnak meg, örökké ott
vándorolnak azon az arcon.” A belső világ, hát persze – minden valamirevaló író azt írja. De mégis jó
volna tudni, hogy kerülhettek erre az arcra az öreg szülők, ha nem a megfigyelés és a fantázia együttes
mozdulásával? Jó volna tudni – az esztétika szakmai nyelvén szólva –, hogy lett akkor ez az arc a
puszta külső látványnál tartalmasabb, már-már sorsjelkép? Hadd vessünk itt be egy kulcsfogalmat
Mándyval kapcsolatban: a részvétet, az együttérzést. Ez már csakugyan színtisztán a belső világ
sajátsága. S akkor mit tanúsít ez a színésznői arc? Azt, hogy Mándyban nem elvontan, esetleg csak a
téma végső tanulságában él a részvét, mint a melegszívű, rossz írókban, hanem jelen van a megfigyelés
primer mozzanatában, a képzeletet is hasznosító írói élményképzésben. S most vegyünk egy másik
példát a Séta a ház körül egyik novellájából. A Ciklon-ban az
öngyilkos lány szülei vendégüknek meghitt családi fényképeket mutatnak. Múltjuk, ifjúságuk csupa-csupa biedermeier idézetét. De se egy fénykép, se egy célzás az öngyilkosságba kergetett lányról. Az
nincs, mintha nem is lett volna. S Ciklon, a vendég, ettől az apránként kirajzolódó embertelenségtől
egyszerre megiszonyodik; fizikailag is úgy megüli a gyomorforgató utálat, mint az álszeretettel kínált,
túl édes süteményektől. Mi mozgatja itt a megfigyelést és a képzeletet? A belső világ másik
alaptulajdonsága: az emberi torzulástól való elborzadás. Az embertelenségre való különös érzékenység.
Mert Mándy nemcsak együttérez, hanem elborzad, ítélkezik is. Persze, nem dagályos felháborodással,
hanem a torzulások plasztikus rajzán keresztül. Mit higgyünk hát vallomásáról? Azt, hogy mint minden
erős realista íróét, az ő élményképzését is determinálja kulcstulajdonságaival a belső világ. Nincs benne
megfigyelés – a puszta leírás fokán; és nincs fantázia – mint céltalan elrugaszkodás.
És most nézzük a cselekményformálást – az itt a leglényegesebb kérdés. E téren uralkodik egy
mesterségbeli babona, mely szerint a cselekményt, mint az írás vázát, logikai úton, előre létre kell
hozni, s aztán a jelenetezés során rendben megvalósítani. Mint egy vasbeton vázra a ház, úgy épül rá
a regény. Minden jó mesterember e szerint jár el – a legtöbb jó író pedig nem e szerint. Miért? Mert
ez a módszer fordított: a logikai konstrukcióhoz alkalmazza az írói anyagot, és nem az anyagból bontja
ki a benne rejlő konstrukciót. Mándynak ehhez a logikai cselekményformáláshoz valóban semmi
érzéke. Ő az anyagát követi, azt a folyamatot, ahogy a megfigyelésben igenis gazdag és fantáziadús
élményeit belső világa egyberakja. Sokszor megírták már, hogy eközben filmszerű vágásokkal pergeti
az egyes jeleneteket, s mindent kihagy, ami fölösleges. Ehhez azonban még hozzákívánkozik, hogy a
külső látványt mindig olyan erős belső valósággal egybekapcsolva tárja az olvasó elé (az arcot az öreg
szülőkkel), hogy a külszín (gyakran a szükséges tudnivaló is) elcsökevényesedik. Mintha röstellné
leírni az írói ténymegállapítás köznapi mondatait: pofon ütötte, felszállt a villamosra, megfogta a kezét,
azt mondta stb. Csaknem betegesen irtózik az egyszerű közléstől. Így aztán az olvasónak könnyen az
a benyomása támad, ami ugyan nem teljesen igaz, hogy örökösen belső síkokon mozgunk, az egyik
szereplő belső síkja reflektál a másik szereplő belső síkjára (mint például Ciklon a torzult szülőkre),
de hiányzik az objektív vagy objektívabb harmadik sík – az íróé. Márpedig világos, hogy a cselekmény
a legegyszerűbben (és persze legtartalmatlanabbul) ezen a síkon játszatható. Elhiggyük hát Mándynak,
hogy nem tud cselekményt formálni? Dehogynem tud, csak azt is jobbára a szereplők belső síkjain
futtatja, magát csigázva, az olvasót meg kisebb-nagyobb rejtvények elé állítva. A tónus, igaz, ettől
egységes lesz, érzelmileg-lírailag egységes, de egyben gyakran monoton is. Egy képtárban szerepe van
a képek közötti üres faldarabnak is – a szemet nyugtató köznapinak, a lélegzetvételre jó ürességnek.
Mándy egyelőre szorosan összetolja a képeket. Méghozzá egy markáns, nagy tehetség szuggesztív,
rokon hangulatú képeit. Semmi térköz. Semmi pihenő. Sőt, jó néhányszor a felirat is hiányzik: vagyis
az író objektív közlése, történetegyszerűsítő átköltése vagy netán intellektuális tárlatvezetése.
Ez az oka, hogy a novellákból az írói szándék – mint mondottuk – néha nem bontakozik ki elég
pregnánsan. Pedig benne van az már az egyes elemekben, a fantázia mozdulásában, a jelenetezés
érzelmi tervében. Csak az arányokon múlik elevenebb kirajzolódása, ha tetszik, az úgynevezett írói sík
megerősítésén, a lelki reflexek változatosabbá, „objektívabbá” tételén, mely nélkül novellán túlmutató
nagyobb epikai vállalkozás alig képzelhető el. Mándy a maga ösztönös, nagy tehetségével, úgy tetszik,
régóta érezheti bizonyos módszerátalakítás szükségességét, s Az ördög konyhája
ifjúságról szóló novellasorozatában – a kötet csúcsában – óvatosan, látványos kísérletek nélkül mintha
éppen ebbe az irányba indult volna. A Séta a ház körül dokumentumjátékaiban
pedig, az anyag szorítására, már nyilvánvalóan errefelé lép.
A kötet eredménye így kettős. Vitathatatlan irodalmi rangú, a műfajban csúcsteljesítményt jelentő
dokumentumjátékokban népszerűsíti Mándy értékeit. Élesebbre vonja, vastagabb vonásokkal rajzolja
át a nagyközönség számára portréját. Másfelől pedig a dokumentumanyag természete visszahat
művészetére, úgy tetszik, tovább lazítja Mándy zárt artisztikumát, mely a maga kivételesen magas
szintjén napjainkban egyre tágasabb életanyag megformálására válik alkalmassá.
|