Egy lappangó regény
A mohácsi csatatéren akár egy gépfegyverrel is meg lehetett volna
fordítani Magyarország történelmét. Melyik tizennégy éves fiúnak nem jutott ez eszébe, kit nem
ejtett meg egy ilyesféle nemzetmentő, Csaba királyfi szerep? Az egész fantáziajáték azonban csak
akkor ér valamit, ha a többi eleme korhű, ha máskülönben belehelyezkedik az adott valóságba. És
éppen ezért a XVII. századi Erdélyben például aligha lehet új történelmet csinálni azzal az egy szem
modern fegyverrel. Néhány csata sorsát ugyan megfordíthatja, de aztán, mi lesz aztán? Hősünket
megkerülik, vagy egy éjszaka jól fejbe kólintják, s megsütheti a fegyverét. Más szituáció ez. A
mérlegelő okosságé, a bonyolult politikai realizmusé. Mindez közismert dolog, fölösleges is
elvontan beszélni róla. De szemtől szembe, a magatartást formáló életanyag izgató és tanulságos. A
magatartás magasfeszültségeiből keletkezett irodalom pedig ma is gondolatindukáló.
Lépjünk egy lépéssel közelebb. Furcsa dolog, de így van: az emlékiratokban
vagy a korabeli levelekben jobbára csak a magatartás gyakorlata eleven, az plasztikus – elméletéről alig
esik szó. Első látszatra az egész politikai élet olyan közgondolkozáson alapul, melyben érvek helyett
gyakran elég kacsintani. Zrínyi tételeket fejt ki, megcsinálja a talpraállás elméletét. De Bethlen
Gábornak nem maradt fenn elmélete, csak a gyakorlata, a kacsintásai. Ilyesmi például: amikor
Nagyszombat alól, kedve ellenére, hazaindulnak török és tatár segédcsapatai – alattomban üzen a
magyar végházaknak (vagyis az ellenségnek), hogy vágják, űzzék őket. Pedig a fejedelmek közül
Bethlen Gábor az, akit a porta leginkább segített, akiben legjobban megbízott. Vele is megesett ugyan,
hogy Bécsbe küldött titkos levelei nagyobb utat tettek meg a kelleténél, s végre, Konstantinápolyon át,
a török követ kezéből kapta őket vissza. Kemény János mégsem vele mondatja el az erdélyi politika
koncepcióját, már amennyit egyáltalában elismétel belőle, hanem Pázmány Péterrel. „Átkozott ember
volna – mondja az Önéletírás szerint Pázmány a fiatal Keménynek –, ki titeket arra
késztetne, hogy töröktől elszakadjatok, ellene rúgoldozzatok, míg Isten a kereszténységen másképpen
nem könyörül; mert ti azok torkában laktok: oda annakokáért adjátok meg az mivel tartoztok; ide
tartsatok csak jó korrespondentiát…” Ám ez nem több annál, ami mindenkinek a kisujjában volt.
Kemény nyilván csak azért jegyezte fel, mert pikantériát látott a passzus zárómondatában, abban a
„gallérink alá pökik az német”-ben. De Bethlen Gábor ebből az alaptézisből nagypolitikát csinált,
melyről maga Kemény írja meg, hogy az önálló magyar királyság helyreállítását célozta. Örök kár, hogy
Kemény nem azt rögzíti le, amit magától Bethlen Gábortól hallhatott, márpedig egyet s mást hallania
kellett, mert belső inasa volt, s a fejedelem inasaival titkos tárgyalásait is nemegyszer rejtekhelyről
kihallgattatta, hogy tanuljanak belőle. Az emlékiratok olvasója így többnyire csak az eseményekből,
a magatartásból, rejtvényszerű utalásokból következtet a politikai koncepciókra, de megérezheti
ezekből is, hogy a fejedelemség fenntartása mélyebb, intenzívebb és átgondoltabb politikai és
diplomáciai mű volt, mint amennyi belőle lerögzítődött.
Mindez itt azért fontos, mert ennek a diplomáciai mesterjátékra kényszerített közéletnek, melyet
a hatalomért folyó belső küzdelem s a vallás leple alatt folyó társadalmi harc csak még nagyobb
feszültségben tartott, hatása az élet minden területére kisugárzott. Akár a köz-, akár a
magánviszonylatokat vesszük szemügyre, egész kis gyűjteményt – s méghozzá milyen szuggesztívat!
– lehet összeállítani a bonyolult lélektani kombinációkból, az indulatokat fegyelmező ész
gyakorlatából, a diplomata okosság villanásaiból. Első pillantásra kitűnik, hogy Erdélyben a birtokos
nemességnek összességében eszélyesebben kellett élnie, ma úgy mondanánk, intellektuálisabban, mint
Magyarországon. Ez a viszonylagos intellektualitás azonban – kivételes dolog az intellektualizmus
történetében – páratlanul reális életszemléleten alapult, egy háborús szigorúságú valóságviszonyon,
melyet az a tapasztalat formálhatott ki, hogy a dolgok, használati javak, vagyontárgyak léte vagy
nemléte, a helyzetek, körülmények bomlása vagy erősödése többnyire élet-halál kérdését jelenti.
Minden, ami elveszett, pótolhatatlan, s minden, ami megszerezhető, megszerzendő. Több ez, mint
puszta anyagiasság, praktikusság, végletekig heves birtok- és haszonszerzési szenvedély, hanem a
dologi valósághoz fűződő, már-már babonás viszonylat, kivételes hozzábilincseltség. Máskülönben
aligha lehetne megérteni azt a pontosságot és aprólékosságot, amellyel az emlékiratírók félszázad vagy
negyedszázad távolságból felidézik a körülményeket, időjárást, étel-ital dolgát, lovuk állapotát, egy tőr
vagy egy páncéling árát, megszerzésük mozzanatait, emberek szokásait, arcát, hogy gyakran még a haj
és a szem színét is hozzáteszik. Nemcsak a kuriózumra – erről még később lesz szó –, hanem minden
külsőleg megfigyelhetőre annyira rá van nyitva itt a szem, s minden vonatkozását
olyan aprólékossággal jegyzi föl az agy, ami a mai embert egyenesen elképeszti.
Ám könnyű észrevenni a határokat. Ugyanakkor, amikor a francia udvarban a lelki élet
eseményeitől, a szerelmi történetektől visszhangzik az irodalom és a levelezés is, ez az erdélyi
realizmus – talán éppen a közélet elvadulása és túlburjánzása következtében – kívülrekeszti a lelek
kérdéseit, a „gyengéd érzelmeket”. Nemcsak az önéletírásokban, hanem az élet legközvetlenebb
dokumentumaiban, a korabeli levelekben, míg egyrészt imponáló az ország dolgainak meggondolt
pertraktálása, másrészt riasztó a lelki csonkaság, a magánérzelmek majd teljes hiánya vagy alacsony
foka. Kemény János Lónyay Annához írt leveleiben a körmondatok nyugodt palástja mintha még
szemérmes szerelemfélét takarna, de már Teleki Mihály napról napra küldött „szerelmi” levelezésében
– fehér holló ez a levélfajta a többiek között – csak a legtestibb értelemben van szó szerelemről. Teleki
jobbára két gondolatot variál újdonsült asszonyának, azt, hogy „de szeretném már veled együtt nyomni
az ágyat”, s hogy „a szénára pedig vigyázzatok, kíméljétek”. A kifejezésmód és a dolgok
összekapcsolása egyformán vall – ha alacsony fokon is – magáról az életszemléletről és annak
határairól.
Ami mármost magukat az önéletírásokat illeti, melyek ezen a közéleten és
közszellemen alapultak: a politikai élet jelentékeny szereplői jobbára fogságban írták őket. (A Magyar
Századok sorozatban Tolnai Gábor, illetőleg V. Windisch Éva előszavával és V. Windisch Éva
példaszerű gondozásában, kitűnő jegyzeteivel megjelentetett mindkét memoár, Bethlen Miklósé bécsi
fogságban, Kemény Jánosé Bakcsiszerájban, tatár fogságban készült. De ugyancsak fogságban írt Gálfi
János vagy Wattay Ferenc: hogy a száműzött Rákóczit akár ne is említsük.) Joggal hihetné hát az
ember, hogy a visszaemlékezés: puszta politikai önigazolás. Bethlen Miklós tesz is arra célzást, hogy
munkáját a maradékra pajzsul és védelmül hagyja, nehogy azt higgyék majd, különösen sok
szenvedését, kétszeri fogságát tekintve, hogy Erdélyben ő volt a leglatrabb ember. (S ha jól belegondol
az olvasó, könyve második részében, kancellárkodása idejéből akad is egy-két pilátusi kézmosása.) Ám
alapszándéka mégsem ez, hanem „Isten előtt mezítelen”, már-már rousseau-i őszinteségű vallomástétel
– vagyis vitathatatlan tágabb írói szándék. (Nemhiába intézkedett írói öntudattal halála utáni
„kibocsátásról”.) Kemény János szűkszavú ajánlása is ugyanilyen: „Nyomorúságos életemnek… – írja
– némely nevezetes dolgoknak… szomorú, de igazságos leírása, emlékezetül hagyásra.” A politikai
önigazolást mint egyetlen írói hajtóerőt – persze, nemcsak az ajánlások alapján – el kell vetni. Marad
tehát a szándék és a műfaj jellemzésére a memoárírás. Igen, de – anélkül, hogy a műfaji kérdéseken
érdemes volna lovagolni – van valami ezekben az önéletírásokban, Keményében és Bethlenében
bizonyosan van, ami miatt túlnőnek a memoárkereten. Vessük csak egybe művüket a korabeli külföldi
regényformákkal – nem a szerelmi regényekkel, azokhoz semmi közük, hanem az úgynevezett
pikareszkirodalommal –, s nyomban kitetszik, hogy van itt hasonlóság, sőt, valódi regényt rejtő
megfelelés. A kalandról kalandra lépő, laza történetsor, melyet csak a hős személye tart egybe, náluk
is a mű alapja. S vajon hitelesebb, regényszerűbb-e, hogy a kalandot ott az író találja ki, itt pedig az
élet, a történelem teremti? Vajon például La Sage Gil Blas-a (körülbelül vele
egykorú Bethlen Miklós műve, ez 1710-es, az 1715-ös) a fogalom mai értelmében szabályosabb
regény-e, mint ez a két önéletírás? Le Sage előadásmódja nem epikusabb, ábrázolása nem objektívebb,
szerkezete nem zártabb, jellemei nem elevenebbek. Sőt, Keményhez és Bethlenhez képest a Gil Blas valójában leszűkített memoár, vagyis egy élet összefoglalása pusztán a kaland, a
különös jegyében. S ha ebben a néhány magyar malgré lui pikareszkíróban szintén
megvan a hajlam a különlegességek mélyebb cél nélküli rögzítésére (Bethlen Miklós úti
beszámolójában például gyakran lép előtérbe a naiv, szinte gyermekes érdekességkeresés), s ha náluk
nem beszélhetünk, mint a modern regényekben, jellemfejlesztésről, mégis memoárregényeik
fejlettebbek, modernebbek a kitalált regény memoároknál. Ennek három oka van: egyrészt az ítélő-bíráló, lelkiismeret-vizsgáló kiindulópont, másrészt a sajátos erdélyi realista életszemlélet, végül pedig
a történelem munkája, mely a kalandsorból sorsot, tanulságot rejtő drámát teremtett.
Tekintsünk végig ezeken az okokon tüzetesebben. Legelőször is, ha – mint mondottuk – az
önéletírásokban nincs is szóba foglalva az önálló Erdély politikai koncepciója, annál elevenebben él
bennük felszívódva mint konstruktív moralitás, mint az egész művön végigvonuló komor és puritán
írói ítélkezés alapja. Nem kevesebbet jelent ez, mint hogy egy korban, amikor az európai irodalomban
még meg sem született a társadalmi regény, nálunk a történelmi helyzet, az állandó veszélyeztetettség
létrehozta a műfajához szükséges író magatartást. Létrehozta az események egységes szempontú
megítélését, a jellemek megfigyelésre alapozott, már-már analitikus kritikáját, a levonható
sorstanulságok szándékos számbavételét. A pikareszkregényben ilyen eszmei bázisról természetesen
szó sincs. Ott az írás miértje más. Mert a pikareszkregény alapformájában mégiscsak „szórakoztató”
irodalom, célja a csattanós történet, jellemei sémák, s bírálata, ha van, a tekintélyek és hagyományok
kigúnyolása. Kemény János a pikareszkíróhoz képest kevésbé szakmabeli, viszont igazabbul író. Nem
mintha nem tudna elmondani egy-egy csattanós történetet; Bethlen Gábor esetét gombostűkkel
kipreparált bársonyszékével, mely vizslája helyett vigyázatlanságból a fejedelmi ülepet szúrkálta össze,
Tóth Béla is beleveszi a magyar anekdotakincsbe. De Kemény „regény”-szövete, ahogy Bethlen
Miklósé is, a „kalandos” anyag ellenére, sűrűbb szövésű s egyben egységesebb feldolgozású, nem
anekdotikus, nem poenjeivel hat, hanem mozzanatról mozzanatra kibomló, egész életanyagával. S így,
ha a történetsor laza, pikareszkszerű is, mert nem művészi kompozíció, hanem az élet esetlegessége
fűzi láncszemeit egybe, mégis ott, ahol a cselekmény egy központi esemény vagy személy körül mozog,
a rejtett erkölcsi, ítélkező szemlélet és a megfigyelésről megfigyelésre haladó előadásmód
következtében kialakul egy olyan önmagában tökéletes regényrész, egy olyan realista regényhang,
amelyhez foghatót a világirodalomban is csak már a XIX. század hozott létre, s melynek
megközelítésére nálunk a XIX. században egyedül Eötvös és Kemény Zsigmond tett kísérletet. (Lásd
a Bethlen Gáborra és főként Brandenburgi Katalinra, valamint I. Rákóczi György 1644. évi hadjáratára
vonatkozó részeket.)
A „modernség” másik oka, mint említettük, a sajátos erdélyi realizmus. Azt, hogy egy írónak
milyen a valósághoz való viszonya, eleven irodalomról szólva, rendszerint közvetve szoktuk
mérlegelni: a történetet, a figurák cselekedeteit vetjük össze azokkal a lehetséges történetekkel és
jellemekkel, amelyek bennünk valóságtapasztalatunk nyomán kialakulnak. Vagyis hogy az egész hitelét mérlegeljük, nem a részletekét. Ám ezt a módszert itt el kell vetni. Ami
valóságképzetünk van a XVII. századi Erdélyről, azt végül is jobbára az emlékiratírók alakították ki.
Hogyan viszonyíthatnánk hát? Mégis itt van a kérdés nyitja. Mert, ha valaki elolvassa Kemény Jánost,
olyan otthonos lesz a XVII. századi Erdélyben, mint Balzac olvasása után a restaurációs francia
kapitalizmusban. Méghozzá nemcsak az intrikák, hatalmi küzdelmek, diplomáciai sakkhúzások és
háborúk történetében, a korszak egész struktúrájában, hanem magában a tárgyi világban, az intim
köznapi valóságban is. Azt szoktuk mondani, hogy a realista regényirodalom nagy mesterei koruk
valóságának totális ábrázolásáig is eljutnak – ez az esztétikában afféle képes beszéd –, mintegy a teljes
anyagi gazdagságból formálva ki a lényeget. Az Önéletírás olvasója végül a saját
abszolút otthonosságából következtethet: Kemény János ezeknek a kifelé figyelő, korösszegező
tehetségeknek az előfutára. Gyakran egy-egy mondatán is észlelni lehet azt az anyaggazdagságot, amely
az ilyesféle totalitás feltétele. Üssük fel szövegét szinte tetszés szerint. „Midőn az fejedelem enni akara
éjjel, új bort kívánván, mert az forratlan csípős mustot innya igen szereti vala, parancsolá, hogy az
várba bémennék, és olyan italt szerzenék számára; elmenvén, mivel az utcákon az takarodó seregek
megszorultanak vala, megtorzlódván egymásban, felette igen nagy szorongással, vesződéssel kellett
későre általverődnöm köztük az sütétben, sok szidás, riogatás esvén rajtam, mivel nem esmértek, ütés
is néhányszor kevésben múlt, és kopja tövével való döföldözés, hogy nem esett; az mi későre lehetett
ugyan hozék, de hát immár az fejedelem ételét elvégezte, le is nyugodt. De azonban serkenvén
indulánk, és eképpen én éhen is maradék, nem is nyughatám sem magam, sem alattam lévő lovam, az
eső is jól megáztata, mert zápor talált hertelen s nem vihettem vala köpönyeget.” A megfogalmazás
időpontjában, 1658-ban, harminckét éves emlék ez az éjszaka. Nemcsak sűrű elevensége meghökkentő
(micsoda remek részletekre emlékszik: újbor, dárdanyél, zápor!), hanem elgondolkoztató az
objektivitása is, vagyis a legszemélyesebb részvétel melletti érzelemmentessége. (Ebben különbözik
egyébként a korabeli külföldi memoárirodalomtól, mely jellegzetesen alanyi és reflexív.) Egy mondaton
persze nehéz azt érzékelni, ami az egészből világosan kiolvasható: az életanyag aprólékosan
mozzanatos, sűrített, de látszólag hideg közlését. Még nehezebb persze megmondani, hogy ez a ritkán
megtört impassibilité, mely talán nem beleképzelés: eltakart belső izzásával
fokozott hatást kelt, vajon ez meddig korabeli érzelmi csonkaság, az élet tényeinek edzett, közönyösebb
elfogadása, s meddig, éppen ellenkezőleg, hatásra törő, fojtott érzelmeket takaró, írói tudatosság. Egy
azonban bizonyos: Móricz Zsigmondig nem akadt senki a magyar regényirodalomban, aki akkorát
markolt volna fel a megélt élet tapasztalatkincséből, s aki annyira a puszta tények kommentár nélküli
leírásával ért volna el szuggesztív hatást (lásd például a Barbárok-at), mint Kemény
János és Bethlen Miklós.
Lehetséges, mondom, hogy ebben a hatásosságban az időnek is szerepe van, az időnek, mely
Kemény érzelmileg tartózkodó kora és a mi tartott ízléseszményű korunk között eltelt. De végül is nem
bújhatunk ki a bőrünkből, nem értékelhetjük Kemény Jánost mondjuk a korabeli francia regényírók
szemszögéből, akik nyilván a szenvedélyt s a galantériát kérnék rajta számon. Ügyetlen restaurátor
volna, aki az idő patináját ily mértékig le akarná maratni az emlékiratírókról, ügyetlen és értetlen, mert
van itt még más ilyen idő munkálta patinaféle, amely megint csak a realista társadalmi regény jegyeit
emeli ki memoárjaikból. Arról van szó, hogy náluk nemcsak a mellékszereplők elevenednek meg
rendszerint sorsukkal egyetemben, hanem – s itt nyilatkozik meg az idő, a történelem munkája – hogy
az általuk átélt egész „kalandsor” akarva-akaratlan sorssá áll egybe, méghozzá a kor legfőbb
problémáival viaskodó, Shakespeare-színpadra kívánkozó hősök sorsává. Bethlen Miklós drámája
ugyan jobbára kibomlik magából az önéletírásból, bár jó néhány tanulságot még nála is hozzátesz a
történelem, de Kemény János írása akkor szakad meg, amikor a felnövelt, nagyszabású hősnek hurkot
vetett a sors. Egy utolsó fejezet hiányzik itt, az író szemléletének, realizmusának drámai nyomatékot
adó végkifejlés, melyet bármennyire hozzátartozik az Önéletírás-hoz csupán a
történelem írt meg helyette. Ebben a végfejezetben maga Kemény János próbált dacolni az Önéletírás „ítélkező szemléletének” alapelveivel, az adottságokkal számoló, morális tartalmú
realizmussal. Tragikus bukása, bármely frivolan hangzik is, művének ezért betetőzése.
Az események, fejedelemségének történeti tényei közismertek, a lelki dráma mozzanatai pedig
nyomon követhetők a leveleiben. Kemény Jánost a tatár fogságban, hova II. Rákóczi György hadainak
fővezéreként került, érte az első kísértés és egyben az az ütés, mely irreális politikai útra taszította. A
kísértésnek még ellenállt, a tatárok hiába unszolták, hiába fenyegették, segítségükkel nem volt hajlandó
beülni a lemondott Rákóczi fejedelmi székébe. Az ütés azonban éppen ezt a józan önmérsékletet
rombolta benne szét. Megtudta ugyanis, hogy Barcsai, a nagyvezér kijelölésére választott új fejedelem,
nemcsak hogy nem szorgalmazza kiváltását, hanem különös gondja, hogy ő soha meg ne szabaduljon.
Az az ószövetségi indulatú, s mégis csupa fegyelemmel írt levél – átok, prófécia, józan érv, személyes
érzelmi appelláció –, melyben Krímből szó szerint megláncolt kézzel viaskodik Barcsaival – azért
verték vasba, mert a fejedelemséget újból visszautasította –, ritka erővel motiválja az
elkövetkezendőket. Mert amikor kétévi rabság után végre kiválthatta magát, s visszatért, s
legtekintélyesebb tanácsúrként Barcsai és a trónra újra igényt tartó Rákóczi között közvetíteni és
választania kellett, hirtelen új politikai koncepciót rögtönzött, és a romlás okozóját, Rákóczit
választotta. De az új koncepció: német segítség keresése és a román vajdával való összefogás a török
ellen olyan légvár volt, melyről Bakcsiszerájban az Önéletírás megszakadt utolsó
mondatában – különös hangsúlya a véletlennek – maga mondott ítéletet. Az a Kemény János, aki
Bethlen Gábor oldalán fejedelmi jelvényvivőként vett részt a Habsburg császár elleni háborúban, s aki
I. Rákóczi György alatt fővezérként vezette a hadat a császár ellen, méghozzá olyan példás hadi
taktikával, hogy az erdélyi szélektől a morva határig vonulva, s onnan megint Erdélyig visszakozva,
állandó harcok közepette, mindössze félszáz embert vesztett – ez a Kemény János kapaszkodott most,
előbb Rákóczi híveként, majd már fejedelemként a császári segítség szalmaszálába, s kísértette a
szerencsét olyan korban, melyben maga jól megtanulta, s művében mindenkinek tanítja: nem lehet
kísérteni. A végjelenet eseményei közismertek: a késve, alkudozások árán küldött segítség
cserbenhagyta Keményt, aki miután felidézte Erdély újabb kirablását, hogy a felégetett falvakban –
török mondás szerint – mindenütt nagyobb lett a kemence, mint a ház, s ahogy maga írta: „bővebben
öntöztetett meg a haza földje keresztény vérrel, mint égi harmattal”, 1662 januárjában a Nagyszőllős
melletti csatában lezuhant lováról, s úgy tudjuk, összetiporták az üldöző törökök elől menekülő hívei.
Ha bajos is összefoglalni azt, ami a valóságban még bonyolultabb, még
erősebben motivált – íme, a végfejezet vázlata, a már-már realista társadalmi regénynek beillő nagy mű
monumentális, s csaknem modern író kezére valló, történelmi záróköve. Mert míg az Önéletírás-ban véges-végig a főhős tárja fel az élet adott törvényeit, mutatja az ellene vétők
büntetését, s példázza, elsősorban a saját tetteivel, a helyes magatartást, itt szinte írói rafinériával magán
a tanító hős bukásán igazolódik a mű alapszemléletének az igazsága. A kor és az adottságok által való
determináltság, ez a legmélyebb, legmegragadóbb, de ki nem mondott, s nyilván öntudatlan „eszméje”
Kemény János életregényének, itt kapja meg, ebben a történelem által megcsinált „írói trükkben” végső,
szuggesztív plaszticitását. Itt érik be – még ha csak levelek vázlatában is – Kemény János műve egy
egész korszakot átvilágító, drámai erejű, nagy regénnyé.
Rossz hagyományunk, hogy a magyar regény kezdeteit valahol a XIX. század első felében
keressük. Meggyökeresedett előítéletünk, hogy Kemény Jánost és Bethlen Miklóst egyrészt csak
történeti kútfőnek, másrészt olyan nyelvi televénynek tekintjük, melyből csupán stílusunk
gazdagodhatik. Holott – s ez gondolataink summája – művükben a magánélet érzelmi csonkasága
ellenére, regényirodalmunk kezdete és olyan kivirágzása rejtőzik, mely a mi távoli korunkban is
példaképet adhat egy-egy nagyszabású, korösszefoglaló vállalkozáshoz. Példaképet adhat
különösképpen egyfelől tárgyi gazdagságra, az életanyag bőséges, s mégis mozzanatos előadására,
másfelől epikai tömörségre, szűkszavú drámaiságra, valamint a szereplők sorsának olyasféle
kiérlelésére, melyből egy korszak törvényszerűségei világosan, s mégis leegyszerűsítés nélkül
bontakoznak ki. Lehet, nem valami nagy újság ez, hiszen sejtette-érezte igazságát Móricz Zsigmond.
De ha ő már rátapintott, és élt is a mélyről jövő ösztönzéssel, mi sem feledhetjük, hogy aránylag szűk
epikai hagyományunkban kevesen vannak, akik olyan egészségesen, olyan hasznosan
termékenyíthetnék az új magyar társadalmi regényt, mint Kemény János és Bethlen Miklós.
|