Nyílttenger
Egy-egy jelentősebb verskötetben rendszerint tudni lehet, hogy a költő
számára melyek a fontos versek. Melyek azok, ahol egybegyűjti itt-ott már bevetett motívumait,
mintegy összefoglalja legbelső mondanivalóit. Rába György kötetében ilyennek hiszem az értékben
is kimagasló Egy katona történeté-t. Miről van itt szó? Nyilván nem egy katona
háborús élményeiről, hanem egy általános életérzésről. A merész képkezelésű indításban a háborús
menet és a múló idő menete máris egybemosódik:
A dobpergés útra kerekedett |
az arcok már úgy úsznak mint a dokkon |
az út mentén eperfák a szívek |
és mint redőny zuhog le minden alkony |
|
A háború persze mégsem kellék itt csupán, nem ürügy az állandósult
idegállapot kivetítésére. A vers zömét tevő rohamleírás, az ilyen képek: „torkolatfény: ennyi volt a
remény” vagy „a becsapódás gombái alatt felnőttnek lenni s magunkra hagyottnak” a meglevő
érzésállapot származástörténetét mondják el. Az Egy katona története 1958-ból való. Hogy ez a háborús alapérzés folyamatosan és hasonló módon alakította Rába
György költészetének motívumvilágát, arról tíz-tizenegy évvel korábbi versek tanúskodnak. „Mint
bombázót látom lecsapni – a nappalt s az éjszakát, – s a szerelembe úgy bukom, mint – futóárokba
katonák.” Vagy (megint az időmúlás és a háború gondolattársítására): „A hajnal már kitűzte dúlt – táján
réz szuronyát, – egy lovassereg, mint a múlt, – áradt a hídon át.” A motívumok szuggesztiója világos:
Rába György számára – mint ahogy a vele egyidőben íróvá ért nemzedék java része számára – a háború
látványa kitörölhetetlen alapélmény, a fasizmus ütötte seb a léttel szembeni magatartás meghatározója.
Mi következik ebből náluk? Magány és önelemzés. Ám ez semmiképpen sem romantikus
önelemzés vagy egzisztencialista magány. Az olvasó minduntalan konkrét élményeket kap: mint egy
röntgenlelet, úgy fedi fel az analízis a magatartás rejtett okait: a háborúban megcsúfolt emberségigényt,
a katona magányt, amely dideregve vágyik a valódi közösség melegére, a kifosztottság, összezúzottság
lelki mélypontjait, ahonnan mindig fölfelé és kifelé vezet a
költő útja. Kifelé, a világ felé, nemcsak a morális ítélet és a részvét útján, hanem már az analízis
módszerében is. Rába György legalanyibb élményeit is lehetőleg objektiválja, vagyis – a túlnyomóan
gyakorolt költő módszertől eltérőleg – a világot ábrázolja úgy, hogy abból a lírai élményre vissza
lehessen következtetni. Ez a módszer az én háttérbe szorítását, sőt valamelyes tartózkodást von maga
után, s ugyanakkor megnöveli a költészet megfigyelésen alapuló valóságtartalmát. Innen a vágott vagy
filmszerűen egymásba úszó képek, az a tartalmas sűrűség, az életjelenségek zsúfoltsága, amely sorait
feszíti. Szigorú és egyben megrendítő birkózás ez sorssal és alkattal: Rába György nem azért magányos,
mert állandóan önmagával van elfoglalva; magányának morális fogantatása van, s vele szembeni
küzdelmének aktív társadalmi szerepe: ez az egész sötét tónusú költői világ, egyértelmű
motívumkincsével, egy letűnt korszak feltárója és megbélyegzője; olyan lelki mélyfúrás, mely kivételes
hitellel dokumentálja a háború és a fasizmus belső rombolásait.
A lélektan ma még csak éppen körültapogatja, mit tehet az idő s a változott viszonyok munkája,
hogyan és mennyire tüntetheti el a fiatalon elszenvedett sérülések és rögződések nyomát? Rába György
költészete azt példázza, hogy bizonyos sebesülések éppen a mélyebb alkatoknál nagyon lassan
hegednek: kiírásukhoz hosszú-hosszú idő kell. De már maga a kiírás: tiltakozás és szembeszegülés. Ő
a rákovácsolódott magányosságból két irányban is megpróbál kitörni; egyik útja a részvét (rímel azzal
az erkölcsi felelősségigénnyel, melyet egyik korai versében megfogalmazott: „Világ strázsája, állok
minden éjjel!”), másik útja a társkeresés: a szerelem. A részvét még a „pusztulás árnya alatt”, a háborút,
fogságot idéző versekben is, bár fanyarul, kétségbeesetten, de fenntartja a közösségigényt:
Repülőgép árnya alatt hasmánt |
az árvaság végre összefűz, |
számkivetett ujjak, s ránkborul, mint |
sátorlap a fedélzeti tűz. |
|
S ennél erőteljesebben és életigenlőbben szólal meg – mintegy a feloldódás
útjával biztatva – például az Angyalföld 1930 külvárosleírásában vagy az Afrika című vers világgal azonosuló, bartóki kantátájában. Vagy – hogy még tovább
szaporítsuk a példát – Az öregség házá-ban, ahol már kollektív formára lelve,
kollektív hagyományban folyik a küzdelem a sorsütötte sebekkel. Ki is mondja: „Kenyeret hoznak
nekem kókusz-harapást mézes szavakat” – de az alapélmény még mindig visszahúzza, mintegy
jelképezve az egész költészet roppant erőfeszítését: „most egyedül most egyedül most egyedül
viaskodom – az éjben nincs mérték s betölthetem a terek árvaságát.”
Rába Györgynek a kimenekedés és megbékélés útja ott is szenvedtető, ahol a költőknek általában
könnyebb: a szerelem sem juttatja el a feloldódásig. Valószínűleg ennek is története van, egy lány
pusztulása, megint a fasizmus bűne. (Lásd A tábornok bánata című kimagasló
fiatalkori verset meg A magány maszkjai-t.) Mert az utánuk következő „szerelmes
versek” szinte a Szabó Lőrinc-i önelemzés hőfokán vallanak az érzékiség kényszeréről és vigasztalan
hiábavalóságáról, a vágyódás-csalódás, társkeresés és magány állandó körforgásáról, a szenvedély
„tragikus kelepcéjéről”. Néha intellektuális reflexiókban fogalmazza meg, mint A vak szobrai-ban: „A szerelem iskola a magányra”, vagy „csalódásomhoz járok, mint patakra, lehűteni
átforrósult agyam”, máskor meg olyan képbe rejti, melyen a maga tartózkodó módján átüt a
feloldhatatlanság mély szenvedése:
szerettem illó gyöngyház lobogását, |
húmusz voltam, ő édesvízi hal, |
és földemről az aszály nem vonult el, |
most síratom porló rög-könnyeimmel. |
|
Ez a kép különben – hogy Rába György költői eszközeiről is szóljunk –
jellegzetesen továbbfejlesztett, modern kép; egy cseppnyit disszonáns is, hiszen nem egynemű
elemeket fog egybe (a „gyöngyház lobogás”-ról ugrik át az „édesvízi hal”-ra). Költői gyakorlata
általában hajlik az ennél még nagyobb ugrásokra. Néha azt is megteszi, hogy csak jelzi a képet, s
mintegy feladványul, kiteljesítését rábízza az olvasóra. Mindez a tömörítést, sűrítést, a világ tágabb
beáramlását és a verskompozíció feszítettségét szolgálja. Helyenként kitűnően és példaszerűen
(„csüdömben marsok szenvedélye dróton”), helyenként azonban olyan asszociatív ugrásokkal, hogy
az olvasónak az az érzése: a vers egy képben elakad, és egy másikkal lép megint tovább. Igaz
ugyan, hogy a kép többnyire önmagában olyan éles és plasztikus, mintha látcső hozná – mert amit
Rába megmutat, azt ilyen látcsőintenzitásban mutatja. Az egész költészet és motívumkincs
ismeretében rendszerint össze is kötődnek ezek a távolságok, sőt szerepet kapnak, hiszen ilyen
magas lírában a kihagyások, vágások, le nem írt sorok szorosan hozzátartoznak a vershez. Rába
György pedig, újító módon, olyan eszközök alkalmazásával kísérletezik, amelyek nélkül képekbe
objektivált élményvilága nem is volna megszólaltatható. Minden mozdulatán, még a nehezebben
megvilágosodókon is, érezni a költő legteljesebb hitelességigényét, a mesterség iránti szigorú
moralitást.
Nem könnyen magához engedő, nem fülbemászó költészet az, amit megteremt. Nem fülbemászó,
legalábbis a szó közkeletű értelmében. Korai versein ugyan ott az apollinaire-es dallamvezetés, amely
hangulati egységbe fogja a távoli elemeket, később szikárabb lesz a verse, disszonánsabb, de akkor is
telíti egy erős, egyéni verszene. Ez a zene – voltaképpen Rába György hűvösen szenvedélyes hangja
– költészetünkben eltéveszthetetlen; intenzitásával, élménytartalmaival az olvasó lelkiismeretének
legmélyét visszhangoztatja.
A Nyílttenger-t egy csokor jól válogatott, szépen megmunkált műfordítás
egészíti ki, az idegen versek tolmácsolása közben is érzékeltetve azt a magas mesterségbeli
igényességet, amelyet Rába György költészetében megvalósít.