Egy korszak életrajza
Rónay György tanulmánya a Petőfi és Ady közötti irodalomról
Irodalomtörténet? Egy korszak összefoglalása? Vagy, ahogy az író szerényen
maga vallja, az ihlet és a stílus változása az irodalom egy periódusában? Nehéz Rónay György Petőfi és Ady között című könyvére megfelelő címkét találni. Mert valóban nem,
semmi esetre sem szabványos irodalomtörténet: bár példaszerű tudományos gondossággal dolgozik,
nem írói portrékon keresztül vázolja a folyamatot, és a történeti összefoglalásokkal szemben, nem
közvetlen célja az értékelés. Viszont nem is ihlet- és formatörténet csupán, mert az esszénél
gondosabban dokumentál, s valóban felöleli az egész korszakot. Egy irodalmi kor „életrajza” – kínálja
maga az író a helyes meghatározást; igen, de akkor ilyen életrajzfélének kellene lennie az igazi
irodalomtörténet gerincének.
Rónay György lényegében három lépcsőben halad, a külvilágból kiindulva, az irodalom belső
dolgai felé. Először minden különösebb szociológiai bemosakodás nélkül lerögzíti azokat a történelmi
adottságokat, amelyek meghatározzák egy-egy nemzedékre érvényesen a sors kereteit. Második fokként
bőséges idézeteken át elemzi az írók magatartását az adottságok között. Végül – s ez könyvének a
legmélyebb rétege – föltárja a magatartás és az ihlet, a magatartás és a kifejezési formák rejtett
összefüggéseit.
Könyve több mint ötven év történetét foglalja össze. Némi leegyszerűsítéssel, lényegében két
nemzedék tölti ki irodalmunkban ezt az ötven évet. Az egyiket még a reformkor nevelte, és telítette
klasszikus életeszmékkel. Ez a nemzedék (Arany, Kemény, Gyulai stb.) az életet „a bölcsőtől a sírig
ívelő, egységes és erkölcsi tartalmú folyamatnak” tekintette, melyben a költőre nemzeti és általános
emberi feladatok hárulnak. Ebből az alapállásból következik a nemzedék egész esztétikája, végleteket,
különöst, egyénieskedést kerülő, népies klasszicizmusa. A nemzedék tragédiája – hogy némileg
ismertessük Rónay György koncepcióját – éppen az, hogy a nemzeti klasszicizmus esztétikája Világos
után „a szenvedélyek hullámsírja” fölé épült; erkölcsi és nemzeti elhivatottságú irodalmuk egy
cselekvésre teret nem adó történelmi mélypontra esett. Az őket váltó új nemzedéket viszont (Reviczky,
Komjáthy stb.) már a passzív ellenállás kora és a kiegyezéses Magyarország torz közélete nevelte, s
ebben „már nem volt nemzetet irányító, egységes eszme, az egész társadalmat átható magasabb
törekvés, mint a reformkorban”. A nemzedéknek keserű kiábrándulás lett osztályrésze. A valóságból
az irrealitásba, a közösségből a kiváltságos lelkek szellemvilágába, az életből az álomba vonult hát ki.
Esztétikája – az öregekkel szemben – a különöst, az egyénit, a narcisztikusan szubjektívet glorifikálta;
a konkrét és objektív ábrázolással szemben a belső élményt, melynek egyik jelképi kifejezője csak a
külső valóság.
Ez a szépen felépített, világos elmélet persze nagyon kézenfekvőnek tetszik. Már-már olyan
evidens, mint a geometriai alapigazságok. Csakhogy egy-egy elmélet igazát az irodalomban mégsem
a ráérzés, hanem egyedül a gondosan ellenőrzött, tágas érvényesség igazolja. De éppen ez az, ami
Rónay György könyvében példamutató. Mert a történeti-társadalmi adottságokat meghatározva, és a
nemzedékek alapmagatartását lerögzítve, adatok seregével, pontos elemzésekkel tárja fel egyrészt az
öregek vergődését (Aranyét például), kényszerű témaválasztásaikat, ihletük és kifejezési formáik lassú
átalakulását az elnyomó körülmények között, másrészt a fiatalok, a kiegyezés sivárságába belenőttek
teljesen új életérzésből fakadó élményvilágát, új szerelem-, halál- és létélményüket s formáik ennek
megfelelő változásait. Rendkívül gazdagon dokumentálja, melyek a kor közérzetet-kifejező, kedvenc
hasonlatai (például: a világ: színház vagy kártyaterem; az élet: álom stb.), hogy alakulnak a költői
képek, hogy válik az álló hasonlat dinamikussá, drámai jelenetté, hogy tolódik át a szavak használata
a versben a konkrétból a jelképi felé. E helyenként detektívhistória-érdekességű, s nyomozókörútnak
is beillő kutatásnak bevallott célja: feltárni Ady előzményeit, lépésről lépésre követni, hogy készíti elő
irodalmunk Ady tematikáját, kifejezési formáit, egész nagyszerű költészetét, melyben – kéretlenül
megfogalmazva Rónay György ki nem mondott, de világosan kiolvasható koncepcióját – az Arany-nemzedék közösségi és erkölcsi magatartása egyesül a kiábrándultak modern kezdeményezéseinek
páratlan kibontakoztatásával.
Az irodalmi értékű irodalomtörténeti összefoglalásoknak rendszerint az a fő hiányosságuk, hogy
több bennük a konstrukció, mint az anyag számbavétele, tudós elemzése. S ez nagyjából természetes
is, hiszen az írót a fő jelenségek érdeklik, az új téma és kifejezés jelentkezése, azok az alkotók, akik
mintegy egymás kezéből veszik és adják tovább a fáklyát. Az ilyesféle tárgyalásokból rendszerint
kimarad a közepesek hasznos vagy kevésbé hasznos tenyészete. A tudomány persze semmit se
hanyagolhat el, ha bölcsen tudnia kell is, hogy bizonyos távlatból szemlélve, maga az irodalomtörténet
végül mégis a teremtő tehetségek „históriás deákja”, és nem a közembereké. Rónay György
módszerének az az újdonsága, hogy – az írói irodalomlátás és koncepció mellett – ismeri, és nem
sajnálja dokumentumként elénk tárni a részletjelenségeket. Esszét ír – tehát érdekes és élvezetes
olvasmányt –, de az esszéíró általánosításait kerülve, nem hallgatja el a folyamatok részletjelenségeit,
s így a fejlődés vázlatos rajza helyett a tenyészet lassú átalakulását ábrázolja. Ha könyvének dinamikája
ezzel le is lassul, hitelessége megnő. S így ha kénytelen is, éppen a komplexitás érdekében, egy-egy
mellékjelenség tárgyalásával időzni, vagy általános jegyeket az egyéniek fölött hangsúlyozni, s ha az
időrend tiszteletben tartása kedvéért – akár Babits Európai irodalomtörténet-ében
– többször foglalkozik egy-egy íróval, élete különböző korszakaiban rögzítve meg vonásait, mégis
egészében módszere az eddigieknél mélyrehatóbb és egyben gondosabb is. Úgy összegezhetnénk: az
irodalmi értékű irodalomtörténetet tudományos hitellel ruházza fel; vagy fordítva egyet a szemponton:
a tudományt teszi – egy-két kiváló tudós, elsősorban Horváth János nyomdokain haladva e téren –
irodalmi értékűvé.
Ami mármost a könyv tartalmi újdonságát illeti, jottányival sem marad az el a módszerbeli
újdonságtól. Sőt, mivel nemcsak a tudomány szűk körét, hanem az egész élő irodalmi tudatot érinti,
tán jelentősebb is annál. Hajlamosak vagyunk megfeledkezni arról, hogy az egész modern magyar
irodalom születése pillanatától kezdve a gyökértelenség, a nemzeti léttől való idegenség vádjával
küszködött. A konzervatív kritika nem is Arannyal és Petőfivel, hanem a városba szakadt vidéki ember
falunosztalgiáit kiszolgáló népies epigonizmussal dorongolta le a „nemzetietlen”, a „dekadens”
nyugatosokat (Adynak Szabolcska Mihály volt például az ellenlábasa), s ezt annál is könnyebben
tehette, mert egyrészt a nemesi irodalmat hordozó nemesi értelmiség egy fél évszázad alatt retrográd
lett, a polgári fejlődést többnyire elutasította, s így az új élményeket hozó, modern irodalomnak szűk
volt, és túlnyomóan az asszimilálódott polgárságból adódott az olvasóbázisa, másrészt megtehette azért
is, mert a mostoha körülmények miatt irodalmunkban az irodalmi tenyészet nem oly folyamatos, nem
épül úgy a hagyományra, mint a nagy irodalmakban, több nálunk az egyéni bravúr, mint a szerves
kiérlelődés. Az irodalmi köztudat így könnyebben tekinthette ellenséges részében kelevénynek,
híveiben olyan csodának a modern irodalmat, amely szinte a semmiből fakadt, mint mondjuk Csokonai
költői kivirágzása. Igaz ugyan, hogy már maguk a nyugatosok felmutatták nem egy előfutárukat, Ady
Vajdát, Babits Komjáthyt (és éppen az utolsó évtizedben nem egy kiváló irodalomtörténeti
részletkutatás haladt ezen a nyomon), de a múlt századi írók közepes képessége miatt nem volt világos
az egyenes fejlődés, s nem tömődött be magától az a mesterséges szakadék, amelyet az ellenséges
irodalompolitika nem az üldöző kun sereg, hanem a modern irodalom Szent Lászlója
bebuktatására nyitott meg. Rónay György könyvének újsága ennek a szakadéknak a teljes
eltüntetése. Világos után kiindulva, lépésről lépésre nyomon követi az irodalmi élet folyamatát, és
feltárja ebből az átlagolvasó számára gyakran tengermélyi mélységből az egész átfordulás menetét.
Nem olyan mértékben a költészetre korlátozva a kérdést, mint ahogy ismertetésünkben tesszük,
rengeteg adattal támogatott, tiszta, szép vonalvezetéssel rajzolja meg nemesi irodalmunk
urbanizálódását. Vagy hogy konkretizáljuk az irodalompolitikai harcok miatt félreérthető kifejezést:
költészetünk objektív lírából szubjektívbe való átfordulását, egész irodalmunk élmény- és
kifejezésvilágának korszerűsödését. Gondos, anyaggazdag és finom megfigyelésekkel teli elemzéssel
tárja fel a legapróbb mozzanatokat; a küldetést betöltő, a vátesz-költő kiformálódásától kezdve, az
újfajta szerelem-, halál- és pénzélmény, szóval a nagy Ady-ciklusok előzményein át egészen az eszközi
átalakulásig. Számba veszi a képek felszabadulását a szemléleti valóság alól, a jelképi hasonlat
térhódítását, mely a külső logikát a kép belső mozgásával helyettesíti. Még egy-egy híres Ady-motívum
előzményeit is elénk tárja. Hagyományt hoz a felszínre, múltat teremt a modern költészetnek. S ha az
öreg Arany szerepét nem is domborítja ki eléggé ebben az urbanizálódásban – pedig helyénvaló lenne
–, nincs szakadék Petőfitől Adyig – bizonyítja. A múlt talajában gyökeredzik a tegnap és a ma, s ami
tán kísérteties: még a gyökér férgei is – hogy képletesen szóljunk – ott vannak az őstalajban. (Aranyt
például a petőfieskedő epigonok akarják a Parnasszusról kiszorítani.) De félreértés ne essék, nem az
analógiák – hiszen minden igazi alkotás felveti az olvasóban az analógiákat –, hanem az előzmények
világos, tiszta rajza tágítja itt az olvasó s tegyük hozzá az irodalomtudomány szemhatárát. Rónay
György múltat tisztázó erőfeszítése így ér el közvetlenül, méghozzá megvilágosító erővel a jelenig.
Nem kétséges, hogy aki a modern magyar irodalom történetét meg akarja írni, annak valahol ott kell
felvennie a szálakat, ahol ő abbahagyta, s olyasféle módszereket kell alkalmaznia, amelyekre ő ad
példát. S ezzel nagyjából körvonalaztuk is könyve jelentőségét és érdemét.