Ahogy leghívebb mesterünk tanítja, |
az ész: kifogni minden kényszeren, |
reszketve is, világ, gazságaidra, |
mely minden élőn bokrosan terem, |
s felfalja fészkét, mesebeli hidra, |
nemet mondani mégis, kénytelen, |
csukott ajkkal s nyitott szemmel, ha másképp |
nem óvhatja az ember a magáét. |
|
A magáét, de közös lázban égve, |
s szégyenben is, ha, szabad akarat |
kisemmizettje, búvik fedezékbe |
a sérthetetlen csillagok alatt. |
Az istenek halnak, az ember él – de |
milyen kevés, ami közös maradt, |
amit meghagyott a rosszkedvű évszak |
annak, kinek nem jó érv az erőszak. |
|
Aki a végső képletekre réved |
nyugtalanul, bár annyi testközel |
madártest-lüktetésű édes élet |
egy még lakható sarkában a térnek, |
annyi gyönyörrel lankasztó teher, |
sóvár kívánság és kimondhatatlan |
nyilallás az oly esendő anyagban. |
|
S mivégre mindez? A közel s a távol |
miképp lehet egy-szívű egy-alak? |
És miképp, hogy a szenvedés s a mámor |
túlajzott húrjáról szálló szavak |
kiváljanak a soknemű homályból, |
s valami pontos célba csapjanak? |
S felépülhet, belőle, valahára |
egy eszme-ország, mindenek javára? |
|
Vagy az a végérvényesen személyes, |
az a mással már meg nem osztható |
fájdalom, melyet minden íze érez, |
az a szétroncsolt élet mire jó? |
Hogy tanúsítsa mégis: lényegéhez |
nem férhet hozzá a kínvallató, |
hogy nyomorában is sebezhetetlen |
ereje a megsebzett néma testben? |
|
|