Felirat egy hulló levélre
50 éve halt meg Szentgyörgyi István
Lassan hivatalból megritkul s nyoma vész annak a nemzedéknek, melynek közvetlen
élmény alapján „kedvenc színésze” lehetett Szentgyörgyi István. Mert már kerek fél száz esztendő
betelt azóta, hogy örökre vállára kanyarította valamelyik legendás köpenyegét vagy cifraszűrét, s
elballagott a rivaldafényből. A szó szoros értelmében. Hiszen azok közül a kultúrát szolgáló
apostolok közül való volt, akinek a hosszú élet is megadatott – az élet általános divatméretével
szemben –, s aki azt ki is használta becsülettel, az örömökre s a szolgálatra egyaránt: élete utolsó,
89-ik évében még színpadon látták, miután a hét évtizedes pálya folyamán többszáz szerepet játszott
el, százával keltette életre – s nem akárhogy, ettől fogalom Ő is a magyar színház történetében – az
alakok sokaságát, kik testünk s történelmünk képében előttünk jajt és üzenetet hordoznak, amint
az írva vagyon. A krúdys kor egyik Szindbádja volt, megtestesülés s aztán a megtestesülés
megtestesülése is, kóbor lovagja a mindmáig legszenvedelmesebb művészetnek, ki a
dinasztiaalapító: az ős-Latabár társulatával került egyszer a színházhoz, annak idején, még 1870
táján, hogy örökre itt maradjon, itt kövesedjék. S íme itt is márványlik ábrázata, hulló levelek s
pelyhek alatt, a Házsongárdi temető csendes panteonjában. Vele nyugszik a legendás testi erő, mely
aggastyánkoráig hűségesen elkísérte, s vele a hivatás láza, mely míg élt, nem hagyta pihenni még
a babérokon sem, vele nyugszik ama sok régi tél és nyár, kirobbanó siker, nemcsak korabeli
fogalmak szerint kiváló teljesítmény, s a sok fojtott perlekedés a kulisszák megett, vele omlik le
élettelenül megannyi színpompás kor, a történelem egész lelki-testi-szellemi ruhatárának tarka
másolata, vele a jó borok imádata, egykor rózsaszirom színésznők futó csókja, szerelme s végső,
öregemberes kőágyában vele hűséges oldalbordája, Restea Mária. Legendája maga az összecsukott
„játékszín”. Benne ollóval kivágott figura immár, színes papírból ragasztott mentében, tógában
Julius Caesar és Feledy, Jágó és Bánk, Gonosz Pista és Lucifer. A legnagyobb előadás pedig, mely
épp azóta vette kezdetét: az emlékezet. Ezt tulajdon kistermében tartja meg, a koponya boltozata
alatt mindenik nemzedék, a sok-sok nemzedék, és legalább a sétatéri színkör, a Farkas utcai
játszóház legendásult tudatát, hangulatát, őrizgetett látványát, mely egyre inkább afféle hasznos
látomássá nődögél önismeretünkben – egy-egy név, anekdota, szemcsillanás erejéig – továbbítja
azóta is. Ebben a szálában a függöny sosem megy le immár, csak mintha kissé egyre messzebb
kerülnénk az egykori, petróleumlámpákkal megvilágított dobogótól, az évekkel, évtizedekkel egyre
szaporodó sorokkal egyre hátsóbb sorokba, de a havazás függönyén át egészen jól látjuk még
Dérynét s Kótsi Patkót, Jancsót, Felekyt, E. Kovácsot, hát hogyne, Szentgyörgyi szépszálember
alakját is…