Ketten„A zenével nemcsak zenét tanulunk” – figyelmeztet Kodály, s Vojtina ars poeticájá-val a kultúra társadalmat tartó lánchídjának, acélsodronyának szétbonthatatlanságát bizonygatja Arany. Tételesen és túl a tételen – s azon a véletlen adta szimbolikán, hogy ahol befejezte egyik, ott kezdődik a másik útja – Arany és Kodály tanításának összefüggései mélyek, közös vonásai nyilvánvalóak. A rendkívüli tehetség parancsoló tekintélye mindenkor az irányadó lelki formák megteremtésében és megtartásában segítette a népeket. Mindketten a formát és a rendet tisztelő, a tisztázást eszménnyé emelő alkotó elmék, akik a népek sorsában mindig meglátták, ami közös, ami a közösségre utal, meg a kölcsönösségre. A szó legszebb értelmében voltak nemzetiek és egyetemesek, az otthon s a szomszédság szeretetét, megbecsülését egyaránt megszerezve. Egész életükben tudatosan őrizték és ápolták a múlt hagyományait, nemcsak tulajdon népük múltját, miképpen nemcsak a maguk eredményeivel gazdagították a szellemet, hanem iskolát teremtő munkásságukkal. Arany a nyelvben alkotott, Kodály a hangban – és a nyelvben. Szellemük nyoma maradandóan ott van anyanyelvünkön. A nyelvművelés kezükben korántsem csak elméleti, hanem mindenkor gyakorlati stúdium, életnek és tudománynak természetes, szoros összefonódása. „Csak röviden említem, hogy nyelvünk sajátos hangrendszere, kötelező hangszerelése az egész magyar költészetnek… a beszéd szinte a nemzetért való testi kiállás egy formája… Ha nyelvünk harangszavát repedt fazékká engedjük zülleni, ne csodálkozzunk, ha senki se hallgat ránk, és elmerülünk a népek tengerében!” – fogalmazza meg Kodály; Arany egy egész életművet épített erre az alapelvre. A népzene gyűjtése, tudományos feldolgozása, kiadása, hangversenytermi elfogadtatása épp olyan hatalmas program volt, mint a félbeszakadni nem engedett Petőfi-féle program végigvitele: a népet uralkodóvá tenni az irodalomban… Egy történelmi hivatás folytatását, seregnyi el nem végzett munka, meg nem oldott probléma felkarolását vállalták ők ketten: Arany és Kodály. |