A távol közelében
Profán gondolatok a költő ünnepi helyéről
Negyven éve volna már annak a József Attila-decembernek s a különös öregségnek, mely így, a
föld alatt éri be mégis a költőt. Ha még ilyen egyszerűen lehetne mérni az időt! Egyszer csak
centenárium következik be, mint valami bányaomlás, az igazi nyomokat ünnepi nyomok fedik el,
onnan kezdve forrásértékkel, és utókorvízió kerül az egyetlen hiteles arckép helyett a galériákba. Pedig
csak néhány rongyos év! Nagy sűrűségű közeg a mi sorsunk: egy fél évszázad alatt már kész volt,
odalett Ady és József Attila. De egy évszázadnyiba Petőfivel mind a hárman belefértek. A rezgésbe
hozott emberi minden valamennyi szimfonikus következményével! Forró ólmot
akartak fülükbe öntetni, és nem akartak ágyban, párnák közt meghalni: mennyit foglalkoztak a
testükkel, miközben éppen test szerint hanyagolták el őket. „Az ám, Hazám!” Valóságos klisé, hogy
az átkos múlt csak a kamarilla vaddisznóit uszította rájuk, mi meg virágesőket, új időnek új
meteorológiája szerint. Nincs nagyobb inger az értelem számára, mint folyton utólagos beismerésben
látni a világot. Mire egyik eljut a bőrkötésig, az összes művek már alig csonkított számozott
példányáig, más, jobb, bölcsebb nemzedékek elől már nem kell menekülnie, természetesen, hiszen
akkor éppen már mások vándorolnak ki a Nagyonfáj kapuján, a halottak élén. Mert nem ért véget az
élet s az irodalom nagy befejezetlen disputája. Valahol „negyven éve” van már örökre, mint madame
Tussaud híres panoptikumában, önmagát hosszan kitartva látható ez a borzongató képária is: József
Attila a síneken. Mondták már azóta, hogy véletlen baleset volt, megvizsgálták a menetrendet, és
felmutatták a kórlapot. Elég egy pillantás a század menetrendjére, hogy evidenciának tűnjék a
vonatszerencsétlenség. Ahol az összeütközés bekövetkezik, a sínek mellett rendszerint ott hever
Európa, ez a szétszaggatott kényszerzubbony. Az akarat műve ez már, nem futás. Nem futamodik meg
éppen az, aki egy életmű flóráját, faunáját, emberiségét szülte, teremtette, átkozta-áldotta ide a
kortársak közé, megoldásul és segítségül. És nem a dicsőség örök, hanem az örökség dicsőséges. A
hadak útján vörös jeleket látó, a forradalmak tiszta világszabadságát jövendölő, a költői pontosságtól
csalhatatlan időérzékű, melynek az is kevés, ha ENSZ-mennyországot lehetne végre varázsolni a földre,
hogy pillanatonként tehessen panaszt a tudásnak, a józan észnek. Műveinek utóélete életünk valóságos
része. Iskolapadban és esztergapadnál ott van az ő végleges helye az eszméletben, láthatatlanul a
megszólaló épkézláb mondatunkban, kultúrájában mindannak, amire jutottunk. Úgy lakja ezt a meg
nem várt, be nem várt jövőt, mint szellemi nagyhatalom. A szellem másfajta nagyhatalom, érdekei,
útjai néha szinte egyeztethetetlenek a testtel, de nem az élettel.
József Attila – valóságos és enunciált súlyára nézve – egyelőre sorozatzáró költő: az óriás triász
harmadik nagyja, történelemre visszaszámítva, társadalmi tekintetbe ágyazva elismert forradalmár.
Politikai és esztétikai újító, megújító. Petőfi–Ady–József Attila háromságunk tudatba sulykolt és
tudatban helyet kapott sajátságos klisé, fontos konvenció, száz százalékon túli igazságfedezettel. József
Attila, „esetére” nézve, a párnák-közt-meghalni sikeresen nem akaró s az ágyban-párnák-közt
kimondottan szerencsétlenül végző mellett, a kettő valamilyen tábori kombinációjaként a társadalmi
és személyes kór önkézzel beteljesített áldozata. Statáriális ítéletként: az egy egészséges és két
nagybeteg triumvirátusában csak időrendben az utolsó, erőszakos halál tekintetében a középső.
Fontos erre igét vesztegetni, mihelyt híres betegsége összefügg „szervetlen” pályazárásával s az
akörül folyó filoszi, szakorvosi, családkutatási, önképzőköri és pszichiáteri vitákkal. A zseniség nem
önmaga számára fokmérő, hanem az emberi szellem teljesítőképességének stádiumaiban alulról
alkalmazott tisztelettudó űrmérték. Jobb híján személyes dicsőség díszéül válik, de ez rendszerint
utólag éri agyon az ünnepeltet, mikor már haszna is általánosan ismertté, elismertté válik. Különben
sem abból áll, hogy tenger mélységéből támad, valakire is! Ez megint fogadtatásának
tömegpszichológiai velejárója („A lét dadog…” ugyebár). Mert különben nem lehet ok nélkül, egyből,
egyedül, egyszemélyi esélyből az égig ugrani sehol a vizsgálható művészettörténetben. Ugyanis: „Egy
eszme lehet üres, pudvás, alacsony egy néphez (tessék ezt rábizonyítani), de sose lehet magas. Azzal,
hogy egyik tagját föl tudta emelni az eszméig, maga is elérte, megérett rá” (Németh László).
József Attila újító, nem iskolát – egész „tanügyet” alapító avantgarde költő. Az ilyesmiben
rendszerint némi szerepe szokott lenni alkatnak, a természet önmentő-önmegvalósító, a
szürkeállományt néha furcsa körülmények köré összekuporgató, koncentráló esélyeinek, valamint
annak, hogy amibe készként beleszületett, a zseni csak épp azt nem tudja ott folytatni, ahol abbamaradt,
de tudja rögtön az egészet, tud mást, s hogy ez a más mennyiben esik egybe valami lehetőséggel, épp
a „fejlődés” vonalában. Itt-állok-s-bizony-annyiféleképpen-tehetek alapon nyílik, épül aztán a maga
választotta nagy út. Melyet járni megint csak némi sajátságosan felhalmozódó inercia segít neki. „Az
értelemig és tovább.”
Ott tovább várhat a költészet időleges – mert kiválasztott – magánya, világot beváró magánya, de
részvétlen, amorális magánya soha. A nyelvi, képi, formai és tartalmi eredmények, a költészet számára
meghódított új régiók felől nézve mindmáig legmesszebb törő és valóban eljutó avangardunk e
harminckét éves „töltőtollkoptató”. Helye semmi esetre sem azok közt az atyák közt leszen, akik a
lényeg mellett elrohanó játékként, akadémiákra morgó reakcióképp holmi permanens újítást,
oszlást-sorakozást tennének kizárólagossá, hanem azok közt, akik valósággal konzervatívvá
zsugorodnak (amennyiben másat, de formát vesznek fel végül) annak koncentrált ismeretében és
tanításában, hogy ez az egész, amin belül a költés is csak jó, alkalmas valamire, egyáltalán nem babra
megy, „az ám, Hazám!”
A zseniről legszívesebben azt hisszük, hogy fütyül az előzményre, en bloc, hogy nem ismert
semmit, sőt óvakodott is, csak zavarta volna stb. sőt, ő mondta meg (el) igazán először, hogy milyen,
hogy mi is a világ. Hogy kitalálja és eltalálja a dolgokat, még a múltat is ő nevezte néven igazán, csak
semmi építkezés! Pedig hát Petőfiről is tudjuk, hogy nemcsak ismerte, sőt többször olvasta Schiller,
Heine, Lenau verseit, de a „fájdalmas hangú” Mathissonért (?) rajongott, a „temetők, sírkertek és romok
angol költőjéért” (A hó a holt föld téli szemfedője…). Adyról még többet tudunk; vele kapcsolatban
valósággal mazochisztikus hévvel tanulmányoztuk vélt és valódi idegen ganglionjait, idegelágazásait.
Ám vessünk egy pillantást a dialektikusan mozgékony utóéletre, mely talán csak sejtelem még,
némi logika és vízió.
Szóval a helye itthon, lelki-szellemi otthonában, fészkében, hangárában (a méretek nemtetszés
szerint változnak úgyis) megvan. A helye a világirodalomban (Goethének köszönhető fogalom, mely
most borul csak igazán az írásművészet adminisztrációja fölé!) is alakulgat – mondják az optimisták,
és felmutatják a világnyelvi fordításokat. Sajnos J. A. nyelvi közegén kívüli utóélete rajta, művén kívüli
törvényszerűségeknél és folyamatoknál fogva ütközik gyakorlati akadályokba. Ki lehet mondani: a
pusztán szellemi érték nem mindig elegendő indíték még a XX. század végén sem a cirkulációhoz.
Egyéb, alkalmiságában is törvényszerű indítékokra érdekes példa, hogy az „Itt a nyilam, mibe lőjem,
királyi szék áll előttem…” kezdetű vers perzsa (farszi) fordításban végre esetleg elindította Petőfit
például, hogy a mai Irán egyik ismert, „nemzeti” költőjévé váljék, az utca ajkán zengjen.
A világbajnoksági elvre épülő ranglista, ahova méltányossági alapon tájak, országok, irodalmak
legelsejét gyűjti össze a szervezett, néha manipulált, nobeldíjasított „köztudat” – nemegyszer az értékek
összezavarását segíti. Sajnos, olyan mértékben szaporodnak az elkönyvelendő tételek, tények, hogy
immár lehetetlen is a méltányos megméretést, összevetést, elrendezést elvégezni, még az egyén
tudatának szintjén is. Ott szinte már szükségtelen is. A jövő még nagyobb eltolódásokat hozhat.
Szakemberek dolgává fajul, mondhatni süllyed a tájékozódás kérdése, akik a köztudat (értsd: mind
általánosabb műveltség) számára hivatalos ranglistákat, kivonatokat, comicsokat, digesteket,
irányelveket, sűrített, az áttekinthetőség kedvéért torzító „térképtávlat” információkat állítanak elő –
nem gonoszságból, csak kényszerűségből –, s így a tünemény lassacskán már csak a névre s a két
alapadatra szorítkozhat; no nem az egyes alkotókéra, hanem lassacskán az irodalmakéra: Udmurt
Irodalom, szül. kr. e. 1001 körül, kihalt 1988-ban…
Mindebből nem holmi krízis-jelenség a megjegyzendő, hanem hogy krízisek láthatatlan, de a
tudatban összefonódó vektorainak liliputi kötélzetével a nagy művészet eme sajátos kis ága-bogát, a
költészetet időnként kimondottan az átvészelés önfenntartó ösztönével saját kikötőjében horgonyozza
le: abban a nyelvben, amelyből vétetett. Meggyőződésem, hogy az elmúlt fél évszázad még nagyon sok
kis népének irodalmában lappangó kiválóság várja igazi, „rendes feltámadását” – ama fogalmi
Emberiség s a valóságos egybeesésének eljövendő aranykorában. József Attila csillaga el- és
kimozdulni látszik erről a holtpontról.
Még mindig nagyon fáj, ami nagyon fáj, „sebed, a világ ég, hevül s te lelkedet érzed, a lázat”.
Pontos diagnózissal szolgálni s a művészet biotikumával is, egyre sürgetőbb tennivaló abban a XX.
században, öröklött anyagból tenyésző emberi világban, mely még mindig nem annyira épül az
egzaktra, a cselekményre, mint amennyire a pszichikumra, pszichózisra, a manipulációra és
rávehetőségre. A József Attila korabeli kedves, pici abesszin és spanyol válságok post mortem, az
életmű életében a lényegig szennyezett apokalipszis légkörévé tudnak válni. Hetvenötödik esztendejére
szinte naivnak volna tekinthető konfliktus-tapasztalata, sajnálnivalóan egyszerűnek az az idegketrec,
kutyaszorító, melyből lám máris nem lehetett szabadulni, pedig mi ez az azóta átélt, személyes életekbe
koncentrálódó és emberiség-életrajzba belestresszelő több és borzalmasabb mellett! Szerencsére
ilyesmiről szó sincs, akkora személyes szenvedések és művészi értékek fedezetének védelmében,
amekkorától Ő nem egy évszázadszilánk vidéki notabilitása, hanem a jelenkor egyik Nagy
Menthetetlenje, Mementója.
A költő Aki A Tudásnak Akart Panaszt Tenni. Erre biztatott, ezzel érvelt és fenyegetőzött.
Észjárása, mely ilyesmire ragadtatja a költőt, a legnaivabbak és leglogikusabbak közül való:
embercentrikus, emberi méltóság centrikus. Nagyon rossz kor az, amikor már meg se teheti, legtöbb
helyén az időnek-történelmi térnek még hagyják, hiszen gyakorlatilag úgysem ér egy fületlen gombot
valóságot átszövő apparátusokkal, tankokkal, még testvéri tankokkal szemben sem, melyek rímeit
dübörgik szerte, vagy sem, valamit itt-ott csak letaposnak, hogy aztán újfent legalább költők szavát kell
felemelni ellenük, meg az újonnan letört kalászokat, ledöntött falakat, fiókokból kiszórt kisemberi
holmit. Ez az észjárás mégis az egyik kiutat jelentő konvenció marad. Csak természetesen: „költői”
megoldás. Ám manapság már legalább maguk a költők átgondolják, hogy ugyan bizony mi lenne, ha
önszavukat komolyan vennék s aszerint kezdenének élni, amilyen magas eszményekről tesznek, a
versben egy tapodtat sem engedve, tanúságot. Mégsem póz ez, és mégis szomorú.
Ki is a Tudás: 1935–36-ban „már három milliárd”, ma már négy, az ezredfordulóra, mondjuk, hét
lesz – ha nem volna többnyire megfélemlített kisemberek összegének végösszege, akkor valóban
valami jóindulatú óriás lehetne, ám nagy bütykös ujjaival úgysem tudna odanyúlni minden megszegett
szerződésért, meghurcolt áldozatért, belehullt szőrszálért a be nem avatkozás sok kis levesébe.
De bár a logosz közös, úgy él a sok-sok ember, mintha külön gondolkodása volna – mondja
melankolikusan már Hérakleitosz. A költők pedig úgy tesznek, mintha egyetlen gondolkozásba fogható
volna a világ, csak egy-két szép meggyőző szóra van még szükség. Ebben hasonlítnak a diktátorokhoz,
az egyedül üdvözítő paradicsomok erőltetőihez. Szerencsére hatalomtalanok, lúdtalpasok, zseniálisok,
s nyugalmat nem lelnek, csak papot. Az észjárások s gondolatmenetek pedig úgy különböznek, mint
az ízlések és pofonok. Montaigne, jól benn az árnyalt eszeveszettségek sűrűjében, már pontosabban
pedzi: „Az igazat mondom. Nem úgy, ahogy tudom, csak úgy, amennyire merem. De ahogy öregszem,
évről évre egy kicsivel mindig jobban és jobban merem.” Kettőjük között, mintegy a dolgok ritmusának
láthatatlan szimmetriatengelyében ott van Róma bukása, mikor egy Odoáker bácsi globális
kultúrfölénye ellen először volt tehetetlen a haladó világközvélemény. Annyi minden után, egy újabb
szimmetriatengely szaggatott vonalánál, ott, ahol szakadni szokott, ott bátorkodik az utca és föld fia,
kinek nem volt azúrkék paplana, és költeményben, zseniálisban, érvényesben, szinte
megismételhetetlen teljesítményében egy önmagát nagyon komolyan vevő kis kultúrának, nyelvnek
– tehát versben elkészíti újra az etikai leltárt: „Az ám, Hazám!” De hát csak költészet az is. „Nagy ég!
Negyven éve prózában beszélek, és nem tudtam róla!” – égbekiált Molière úrhatnám polgára. Mert hát
az észjárások és gondolatmenetek különböznek. Valamint a korok. S a sorsok. Ilyen különbözés az Ő
személyes sorsa is, benne az Egész borulása újra. A vasúttól kicsit távolabb. Még egy, romlandóságon
múló kísérlete a kozmikus logikának! Pedig egyre megengedhetetlenebb a megfutamodás.
Kivégzőosztag elől a halálba. Vagy a sifrírozott értelmetlenségbe. Mindkettő végzetes. Nagyon ritkán
engedhetjük meg magunknak, hogy az állandósult konfliktushelyzetben ne legyünk józan
ítélőképességünk teljes birtokában. Ez a nagyon ritka még sohasem fordult elő. Annál többször az
olyan helyzet: „Légy fegyelmezett!” A Don-kanyar napóleoni idővé változott: körülbelül annyira van,
mint a napóleoni idők negyvennyolc-negyvenkilencben. A költészet feladatait különböző bizottságok
és tekintélyek hozzák, ünnepélyes lassú gyászzenével a költő hetvenötödik születésnapjának
talapzatára, koszorúzni. Elöl a költészet horatiusi feladatai. Aztán a költészet rilkei feladatai. Valahol
hátul a költészet jenőkei feladatai, helyi szóvirágkertészetekből. Az idők szépen megkülönböztethetők:
vérzivataros, daliás, régi szép, békebeli, satöbbi idők. Van, ami, sajnos, nem talál, annyira nem talál
egy-egy alkotóhoz, mint az olyasmi, hogy dr. Petőfi. Ennyire nem talál nagy költőnkhöz az utólag is
közel merészkedő helyiérdekűség. Jól van, hogy ott tetten érve J. A. alkalmi hómunkás vagy
bútorszállító, ha költőként nevezi meg magát XY hatósági közeg, alispán, államtitkár, esetleg
főszerkesztő előtt, nem hiszik el neki. És a mindig főleg kikapcsolódni kívánkozó köztudat számára
figyelemreméltóbb, miszerint Márta, Gréta, Hanna toalettje bájos volt a leányszövetség, a nyugdíjas
ítéletvégrehajtók idei, kétvilágháborúközti jótékony célú estélyén; de hát utólag is, a helyreállítás, a
jóvátétel, az ismeretterjesztő vándorkiállításokon bemutatott mélyrétegek, az elnevezett utcák, terek,
lakótelepek, díjak, akadémiák, izék után is, és meddig?
Aki hetvenöt éves, de történetesen vagy szerencsére már nincs, még fiatalon elhunyt, sajnálatos,
ám esetleg nagyobb tragédiákat, személyes és össznemzeti megaláztatásokat megtakarító körülmény
közt – az mégsem „nagy öreg” ugyebár, valamelyik vidék elmaradhatatlan védőszentje? Talán. Hisz
„oly rövid dal a lét” (Határ Győző), alig elég világrengetésre, hogyan lehetne szomorú új stílust
teremteni – triste stil nuovo – a kornak, ha folyton a régi hangulatában kell sírva-nevetve fürödni, abban
forgatják meg a szót, a színt, az élet játékszíneit. Inkább módot kellene találni rá, hogy ne csak utólag,
emlékiratból és adomából derüljön ki, hogy is bántak a költővel s miért… Mint minden negyed, fél,
háromnegyed és egész centenáriumon, arra koncentrálva folyik a szó, hogy mennyire szeretjük, értjük,
vállaljuk, valljuk. Még azokat is, akik nem voltak minden mércén hibátlanul „haladók”, s ezért
száműzettek a hidegháborús tankönyvekből: a koka-kolával együtt rehabilitált jelenkori Ovidiusokat.
És milyen érdekes, nem ma van április 11., de a ¾ centenárium ma lesz, itt van, itt is van, ebben
is van. Ők, azaz mi, tegnap és holnap ünnepelnek. Akkorra készültünk el az ünneppel. A vaníliás
koszorúkkal. Úgy elképzelhető azért, hogy aki valóban RÁ akar gondolni tisztelettel, kegyelettel és
némi szófogadással, hogy nos ma épp hetvenöt éve volt, hogy kinyitotta pörös kis száját, az itt áll s
bizony annyiféleképpen tehet, mennyi minden amatőr, civil fura formában, elképesztő érzelgős és
primitív szertartások közepette teheti – akárcsak a nagyérdemű nyilvánosság, mely a lényeget még
mindig aligha fedezheti fel hangosan is J. A.-ban, -ben, -ból, -ből. Ezért azt is el lehet képzelni: hogy
az elidegenedés itt szükséges rossz; hogy hányan, de hányan vannak mégis szerte a világban, akik
otthon és önként, olvasva, fellapozva ünnepelnek. És tanulnak, készülnek. Szárszóra, Széphalomra,
Kerepesire, Házsongárdra. Tiszteletet kivívni, méltóságot, nyugalmat megőrizni, a
megpróbáltatásokban s a diadalokban, az üldözés s az ünneplés közepette egyaránt erkölcsi bátorságot
tanúsítani.
Mert ugyebár frigid, aki nem tud részt venni, minden körülmény közt is, az áhítatban. Csak mert
esetleg nem feledheti, hogy még mindig a semmi ágán ül szíve, azért szomorúan és hatalomtalanul
üzeni: a XX. század végén már valóban nincs bocsánat semmilyen inkvizícióra, a tudás várja a panaszt,
de nem ígér magyarázatot. A többi néma csönd, hamleti sápadás, áprilisi illat vagy tréfa, húsvéti
vonatfütty, ünneprontás, annak, ki mindig fűtve lakik öt szobát és szélmalomharc, medvetánc. Miért
szabadkoztok? A humanizmus (a költészet s minden egyéb nem kívánt törlendő) nem az informatika
technikai tökéletesedésében működik tovább. Hanem a meghagyott fejekben.