Óda az álomhoz

Világos esték, még alig ment el
a nap. Világos esték, és mégis elment.
Világos esték, és hogyha elment, ki
maradt tőlem olyan távol? Ki maradt
velem, ha minden este elment rendre?
Ki maradt azzal, akitől el lehetett
menni? Ki maradt azon a helyen, ahol
valakik voltunk együtt és egyszer csak – –
Neked honnan van ez az estéd?
Még él az ajtó, rendesen csapódik.
Az utca hallomásból: vagy szél, vagy
közelgő autó. Függönyeiben esik az altató
eső. Lenn még emberek utaznak, betűvonaton
üldögélnek a nyitott ablaknál, kinéznek
közös estéjükbe, hazafelé a fák közt,
és van, hogy összeáll egy-egy szó is, betű-
vonat robog át a tájon. A papír tájain.
Itt alszom el mindig a papír közelében.
Négyszögű neandervölgy. Ez a
minden utáni mosoly, ahogy fellobban
az ész öröme: a kedvem.
Itt a papír közelében. Ha esetleg fordul
a szél, felírom. Óra, veréb, ábrázolható
szív, szerelem, körvonal, ennyi a világ
az okos agyakban, és nem fogok nélküle
gondolkozni soha, mert EMBER a neve
ennek az álomnak minden időben. A csend
nagy antológiája valahol. Előre jelzett
felhősödés: a felgyűlő sorok. Esik.
Esik. Eljött a csend az antológiába.
Egy álom tér vissza a kérdéseimből. Álom.
Azért tükör, hogy bárki áll eléje,
felel neki. Honnan van ez az estéd?
Függönyeiben esik az altató eső.
Becsap a nyitott ablakon, minden
új oldalam telesírja. Eljött hát,
mégis eljöhetett ez a nap, ez a
dátum is, ez a bármelyik este. Milyen
későre jár a dolgokban, s én még
mindig ébren vagyok. Közel
zörög a világ, a tetőn kopog,
hangosan hullnak az olvasott
betűk odabenn. Vagy csak az
eső olvas. De érzem: ember
van itt, érzem körülöttem a szobában,
valaki van itt. Lehet ÉN, és ennek
az egy főnyi közönségnek játszik
most ez az este. Vigyáz rám, valakit
faragni szeretne belőlem a jók
és szegények oltalmára, okossá,
megfontolttá és igazságszeretővé
akarja tenni ez a világnyi apa
az alkalmi semmit, aki már annyi
mindenen átment, miközben néha
kettesben maradnak végre, ilyen
órákban, folytatni végtelen
nevelését az ókori mesterek alapján,
és nem-Eukleidész szerint, s a
holnapra kitűzött feladatokkal.
Tessék a falakra, sínekre, fákra
leöntött ma esti szöveget
megtanulni. Olyan világos ez a
sötétség, mint bármelyik oldal a
polcokon, bárhol, vagyis mindenütt
kinyitható és elkezdhető ez a
lecke: magamban bíztam és tebenned
bíztunk és mibennünk bíznak eleitől
fogva. Hangosan hullnak az olvasott betűk,
vagyis az eső olvas fel, orgonál, fordít,
kiált és közvetít mindentől
mindenig, mozdul egy toll, hogy
kezet ragadjon, a tintába mártsa, és
hegyével továbbírja a lelket. Csak a
fegyelem tart még össze igazán a
világgal s velem. Magamban bíztam és
tebenned bíztunk. Elindulok a sötét
szobában, botorkálva, a bútorok
sarkának ütődöm. Különös munkám
ott ül most is az asztalánál, ott
sír felette, írás közben könnyezik
helyette az idő, ez a mindig az én
ablakom előtt tanyázó nyár – ősz –
tél – tavasz – reggel – dél – este – éjszaka
sír most is az írnivalója felett,
lehet, írni se én írok, hiszen én
hallgatózom és kinézek, a kezem
pedig összekulcsolva az ölemben,
mint elalvó, estére fáradt gyermek,
nemlétező kisfiam szobra a két
kezem, akkor ki más írhat itt szóról
szóra mindent, mert valaki szóról
szóra megőrzi, írja fel nektek,
nekünk a világot, ezt a megint
egyedül megélt életünk, ami a
mienk mégis. Olyan lettem; mint akit
elhagyott, aki még nem is szerette.
Valami személyhez nem kötött szerelem
fájhat. Világos esték, még alig ment el.
Világos esték, és mégis elment. Világos
esték, és hogyha elmegy, ki marad
tőlem ilyen távol? Mert most a mások
szeretete kell. Az én szeretetem sosem
lehet elég megtartani magam.
Átutazóban az emberiségben – félek,
még sosem jártam itt! Segítség,
álomszép álom! Legyen most rajtad a sor
ennyi megismert, megértett nappal után.
Az élet műfajon kívüli, nem szívesen
segít az eleve gondolkozónak. Csak
eszembe szorult kellemes alakod
befolyásolja a formát, a hangot. Én most
öreg-Galilei köpenyegemben járok,
jövök-megyek az itt-ott ajtó nélküli
termeiben, könyvtárfaltól könyvtárfalig,
kézirathalmazoktól roskadó rendetlen
öreg asztaltól kézirathalmazoktól
roskadó rendetlen öreg asztalig,
macskák, lehullott porzók, forgács és
bokáig érő huzat közepette. Ide is
összegyűlt már egy világnyi (hány
világnyi lesz hát?). Ó, hányan vagyok,
hogy itt is, ott is meg lehetne halnom,
tele kell halni a világot! Ó, ezek a
személytelenül szép életkorok nekem!
Néha visszajárok szellem-Európából,
kő-Európából, kép-Európából, könyv-
Európából, kenyér-Európából, csók-
Európából, harc-Európából gyermeknek.
Amilyen okos és nyugtalan vagyok,
sajnálom a fákat, hogy mindig egyazon
tájon állnak, és sajnálom magam, hogy
megint felnövök: felébredek, és
ugyanabba a naprendszerbe omlik
vissza anyagom, ha már ilyen nagyon
kiváltam belőle, ilyen nagyon
kiváltam. Bizony
becsaptak: itthagytak helytállni.
S lélegzem, mint a kő – – a kő nem
lélegzik, lélegzem, mint a föld – – a
föld nem lélegzik. – – Lélegzem,
mint az – – – nem lélegzik. Lélegzem,
mint – – – nem – –. Mennyi minden
meghazudtol, miután egyedül reám bízta
értelmét, – – –át, – –ét!
Egy lámpa alatti holdfényen
kézen fogom hát magam. Azért
köszönöm: ti lesztek ilyenné, aki a
nyelveim, helyzeteim s az igazaim
fordítom le minden lehetséges
helyzetkülönbség nyelvére – emberre
fordítom magam. Ógörög homlokzatok
egyik felének, mindent kibíró, épen
maradó felének súlyáért kiáltó
borzasztó merevedések, a vállalt feladat
görcse! Vidám halál az élet!
Ne emelD a hangod!
De azért gyertek, én meg is mutatom
a metaforáim: hogy milyen napsütés
az eső, hogy mekkora acéltraverzek
vannak minden lepkeszárny mögött. Hogy
hány felébredés van ama
nyugodtanigazánörökre vigasztalanul
fáradt végleges elalvás előtt. Hány
kikapcsolódás a legmélyebben meg-
értett gondolat előtt. Hány vidéki
jeltelen gyermekkor a felnőtt
bölcsesség emlékműve mögött. Felkel,
mosakszik, eszik, dolgozik, verekszik,
lefekszik (az ember) – mindössze
ebből állt eddig a legmélyebb
értelmű esemény, melynek története,
matematikája és erotikája van,
logikája és galaktikája, poétikája
és politikája, – ezen kívül még mind-
össze az élet elképzeléséből. Én
ezekkel vagy ezek nélkül vagy ezek
nevében az egyetlen szabályos
szabadság vagyok: EMBER. És elalvás
előtt most jókedvem, rosszkedvem
kerekedett. Soha ilyen szépen
visszakívánkozó őszöm (tavaszom, telem)
nem volt. S a különös, hogy épp ilyen
lehet nemcsak egy valóságos emberé,
hanem egy elképzelt emberé is. Másban
fájni, másban nemfájni! Hallom, hallom
valaki hanglejtését, hallom a hangomból
valaki természetét magamból. Feltámadt
az a mindig múltkori beszélgetés. De
miben is szoktunk különbözni ott közelről,
hétfőn, kedden, amikor van, ahonnan már
évezredek hete se kivehető! Persze,
akkor honnan van ez az estém, melyen
a folytonos nagy álomtól külön kell
elaludni? Persze: honnan vagyok én – és
hétfőhöz-keddhez vagy az egészhez való
a szimatom, szerepem, szépségem?
Ápriliséji idegek fehéren.
Illat az, hogy emberen kívüli is
a világ: hogy család és szerelem után is
tavasz tud lenni, tavasz lehet
a halál után és közben. Ó, engem, engem,
ne az életet, soha, csak engem
öljön meg, ami megszüntetni akar
még valamit! Senki se tudna úgy
megszűnni, mint én: a jól végzett
öröm munkájával, legfennebb kicsit
keserűen háromszor elkiáltva, hogy
nem is számítok, hogy úgysem magamból
kell a világot tanítanom, hanem a
világból kell tanítani a világot!
Különös fickó mégis, ki nem hagy
aludni: Kínában és Egyiptomban már
kétezerötszáz éve fölösleges verseket
irkált, s most is ugyanazt fogalmazza
az egész, rajta kívül teljesen érthető
mindenség ámulatára vagy nevetségére,
különös valaki, s azt hiszi, túlél
valami egészen súlyos fenyegetést.
Igende, igende, igende! Ha mégis
jön már az álom, a kedves polgári
elmúlás, amely mindig ilyen átlátszóan
fenyegeti bennem az eszméletet, csak
mert a lehunyt szem mögött az okos
látás egy ideig nem táplálja, védi
az életet, milyen szónoklattal
fogadjam ezt a kedvesen patetikus
és kiismert álhalált, ha még mindig
csak ez a Gutenberg óta olyan
nyomdakész nyelv van kéznél, melyet
bármilyen alkalomra rám bízott
minden művészetek arisztokráciája?
Mivel tehetném egyszer, csak
egyetlenegyszer emlékezetesen
ünnepélyessé ezt a sajnos
mindennapivá áldott-átkozott
találkozást a csupán önmagára
emlékeztető jóindulatú semmivel?
Ódát az álomhoz! Jöveteledkor
kétoldalt félreállnak az egyébként
mindig a helyükön található
dolgok, az őserdők, vénusz-fehér-arcú
állatszobrok, a klasszikusok s a
kentaurok. Mikor fehérorgonán
hallod a korálokat s Beethoven
igéi kísérnek, mint jó ideje az
előttem elvonulókat, tudd meg, hogy
készen vagyok én is: ha hozzám jössz,
legbelső termeiben a lelkiismeretnek
várlak, amióta első csatakiáltásom
elhangzott, ebben az ünnepélyes
fogadó-tartásban fordulok arra,
ahonnan érkezel. Te különös valaki-
valami, aki nem hagy ébren maradni, s
ugyanakkor vagy kétezerötszáz éve
költöget: költ… akinek hangján én
hangosan is megszólalok az írás
hómezőin végigseprő ember-téli
szélben, férfiarc abból a mélyből,
ahol együtt lakunk a mondatok két
utcája közt, a minden éjszaka
hajnalig égő villany ablakai
mögött! Világok autója jött értem,
és ketten, hárman, négyen, mi férfiak
szótlanul, az előre eleve elosztott
feladat biztonságával nekivágtunk
a befejezésnek, utánunk csak
az ELMENT hangulata marad, mint
minden hajnalra bármelyik
nagyvárosában a telő időnek
azokban, akik akkor még néznek, még
néznek még néznek utánunk.
Hát nézek rád, mintha már utánad.
Ki vagy, hogy mikor a legnagyszerűbb
és legfontosabb, legfrissebb
emberiségtől is türelmetlenül
elfordul már a sértett érzékenység,
még felteheti valaki, a magány
legbölcsebb állapotában, hogy
hozzád beszélhet!
Magát olyan érthetetlenül
kiszolgáltató elmém, értelmem álma, te
legmerészebb a körbejáró állat-
világban, kit nem véd már semmi,
se ösztön, se mirigy, se fájdalom,
forradalom, se félelem, csak emlék,
csak jó messze előreküldhető
emlék! Tudom, hogy tudom, hogy egészen
más napoknak vágtam neki benned,
egészen más valakinek készültem
ebben a másik fél-életben, magammal
hoztam az eddigi otthonos zajból a
feljegyzésre érdemes dolgaink, a
könyvek hangulatát, azt, aminek össze
nem állni végre bennem: bűn! és most
itt élem tovább ezeket az ügyesen
emlékké váló alkonyatokat, ezeket a
lány- és autóillatú esti órákat, de
hiába világítasz bármilyen hangon
az útkereszteződéseknél, az
asztalomra, ez még mindig a sötét,
ez még mindig a munka előtti élet,
ez még mindig a felkészülés valami
helyiérdekű pillanatra, amelynek
helyettem kell aztán megmaradni.
Elalvás előtti utolsó szavam, hogy
te vetted el az erőt, amellyel még
nyelven gondolkodom és járok és
kérek, elpanaszolok; ha elvetted,
élj akkor reggelig helyettem!
Segíts te is, hogy én, aki az
egészhez kimért egység vagyok, ne
adhassam magam egészen a részlethez is,
csak mert éppen előttem áll!
Ez az állapotom, szándékom, gondom se
más, mint könyvek szerelme, hangulatok
házassága. Ha szíveden hordod a
végeredményt, figyelj: ezennel
elhelyezem palackom én is
a parttalan üzenetben:
tudom, hogy rettentő becsvágy,
de szeretném számológépek nonstop
teljesítményét adni, úgy mondani a
teljes tanítást valami olyan
közönségnek, melynek értelme
határtalan és nem zavarja folyton
érzelem. A megértés visszfénye, haszna
nem kell, ne süssön vissza, mert nem is
talál ott. Nem rajtam múlik, hogy élve
sosem fogadják odaadásom a
személytelen, feladatvégző értelem
dolgaként. De hát mit érne úgy az egész,
mire izgatna, mi volna az a teljes,
határtalan megértés, ha nem váltana ki
mást, mint tudást! Mi más lehetne, mint
elképesztő képességeink bizonyítása!
De ki előtt, ha szünetel minden
indulat? Akkor inkább elképesztő
félreértések, elképesztő
elfogultságok, elképesztő hangzavar
és zűrzavar, akkor már inkább az
elképesztő hiúságok, termékeny
érdekek és legkisebb közös
távolságok! Az igazságérzet nem
kozmikus inger, hanem a dühöngő
emberi rendszeretet. Hát kielégít.
Én, régi ébrenlevő a mai éjszakában,
alszom most helyettetek, akik nem
tudtok már aludni a halálban, én,
mindnyájunk egyetlen biztos
olvasója a két lehunyt szem
iker-vetítővásznán, mialatt a
gyengéknek átengedem az
erőgyűjtés öntudatlanságát, hogy
elmerülhessenek szokásos kedves
éji foglalatosságaikban, s ne lássák
ahogy kinn, hogy kívül percről
percre lemegy a világ, percről
percre feljön, hogy a költők
sokat isznak, keveset alusznak, s
folyton együtt járnak önmagukkal,
kabátzsebbe dugható régi és új
kiadásokban biztatják egymást, önmaguk,
hogy most! ne most! Hej mi mindent
elmondtunk már közben, na halljuk,
ki tanulta be a verset! Négyszögű
neandervölgy! Futó lábak a
félignyitott gyufásskatulyában.
Hajnalban csend van a városokban,
a léptek madárdala is hallszik.
Hajnalban a kakukk, a föld órájából
kiénekelt a kakukk. Félálomban
megszámoltam. Nincs mélyebb, szebb,
rejtelmesebb és titokzatosabb jóslat,
mert az a dolgok erdőközepéből jön.
Most száztizenkilenc. Most százhetvenhat.
Ennyi évig élek. Ennyi évig lesz
béke a földön. Ennyi évig élnek
a könyveim: ennyi évig élek.
Kívánj valamit te is, álom!
Mit szeretnél olyan napok után,
mikor mindened megvolt? Szeretem
az olyan napok ékességét: az álmot,
mikor nem volt meg minden. Szeretem
mások örömét is, mint enmagamét.
Valami száll, mozog még, mozog
már, maradék madár, mint tavalyi falevél.
Hajnal van, mikor a tennivalók
közösközleménye újra parancsol.
Ó, ez a véletlenül igeidőkre osztható
cselekvéssorozat, melynek
mozgásra vetített fejében
ott alszom én /is/! Alszom a
fény felé fordulva, mert ha az
álomhoz sötétség kell, annál több fény
vegyen körül engem, az álmodót.
Túlságos tájakra még álmomban se
kerültem el. Hová is kerültem volna!
Hol van még egy olyan bonyolult
alakú ország, mint az ember! De
nem is védhetők, alig védhetők
határai. Határai belülről
védhetetlenek. Kinn vagyok
légterében, szokásos utunkra keltem,
Ikarusz, aki direkt zuhanni szállt fel.
Aztán olyan tájon nyugodni, ahol ilyen
napkelték, ilyen esők, ilyen telek és
ilyen felhők vannak felettem, ilyen
hegyek, ilyen a kék, az arany, az
árnyék s a lélek. – – –
Voltak éjszakák, mikor a szükséges
csendes elszántsággal ébren maradtam.
Mindentudó szívemet arcom ablakához
szorítottam,
és együtt énekeltem az álommal.
[ Digitális Irodalmi Akadémia ]