Bolyai hegedűje

 

(A paralelák)

Honnan tudnák, hogy sosem tudható,
ki bolondult bele – nem épp a sok,
az összes többi nem bírta tovább,
s megállt az ágyban, ágy alatt, aludni?
Akinek más nincs, nyugodt álma van.
Nem osztott rész a feladat:
csak minden. Honnan tudnák, ha mégis
tudható, hogy aki nem hasonlít,
az az EMBER, csak ő talál a
roppant furcsa tájhoz, a végső tájhoz,
mit az ész megérez, valahol kinn vidéken,
vaksötétben. Bizony, bizony, de
csak magánszemély.
 

(De hát a 2 x 2)

A Föld domborzata.
A világegyetemé.
És a lélek.
És akkor azt kívánjuk, hogy a föld a
mindenséghez és az emberhez, akkor azt, hogy
a mindenség az emberhez s a földhöz, akkor azt:
az emberi mind a háromhoz, áttekinthetően,
helyesen! De hát, de hát
a kétszerkettő mégse költemény,
mit bárki megtanulhat. Nem szép,
s nem okos. Lehet, hogy nem is annyi,
ő csak AZ, aki felett nincsen hatalma
még a szívesen békülő életnek sem.
Tessék mással, könnyebbel, közelebbivel
foglalkozni, ha fáj! Az értelem igazán
nem követelte, hogy valamennyien elrontsátok
érte a kedvetek, a kedvünk. Néha
már maga is diszkréten, udvariasan,
de határozottan tagadná, milyen eredetű.
Még a végén csak emberi dolognak
nézik. S kezdik megtanítani.
 

(A tan)

Volt, aki semmit, csak az életet
alkotta, ő is játszott, ahogy én se.
Valahol van határ: a tér, lehet,
tagad, – ezért áll meg a test határain a sejt növése.
Már fertőzött ez itt: a mindenség-egész.
A gondolatra fölényesen-képes
befutja majd, mint láthatatlan vész,
és minden felfogott anyaggal végez.
Az lesz a csend, a majd a szám, a nyelv utáni,
mert ellencsend, s már mégse tudja ember,
az kezd magán a kérdés ingerére várni
most már a drágán megtanult kérlelhetetlen nemmel.
 

(Eroica)

Miért nem?
Miért is nem hősi az egész?
Ó miért nem hős?
Csendes, nagyon emberi, szerény kisember
szelíd-szerényen, a konyha közepén
most ül egy széken. Meglátogatott, hogy
egyetértsünk. De nem negyvennyolc!
s nem Ferencjóska! Tessék hát –
itt a villám – megragadni!
Nem más ez sem, mint mennyei szögesdrót
magasfeszültség alatt. Tessék
hát elengedni szépen. A lehetséges
paradicsomból magasztos zene szól át,
ünnepélyes, – s a csendes, meghatóan
emberi ember szelíd-szerényen
a konyha közepén ül egy széken.
Most miért nem hős?
Miért nem hősi az egész?
Miért nem?
 

(Az ultimátum)

Én – BOLYAI,
kinek emlékezetét áthelyezték,
párbajra hívták, elbocsájtották, lelőtték,
kiéheztették, vallomásra kényszerítették,
deportálták, felszabadították, kitüntették,
igazi külön életrajzot kapott és személy-
azonossággal felérő jelenlétet különböző
gyanúsan helyeslő utókorokban, miután
testi valómban áthelyeztek, párbajra
hívtak, elbocsájtottak, lelőttek,
kiéheztettek, vallomásra kényszerítettek, mert
ugye nem tudhatták – ÉN, BOLYAI,
felhatalmazom azt, akinek majd
emlékezetét át fogják helyezni, párbajra
hívják, elbocsájtják, lelövik, kiéheztetik,
vallomásra bírják, megkövetik és kitüntetik,
mert ugye nem tudhatják –
vallja be Ausztria császárának, hogy
valóban veszélyes vagyok, agyafúrt, mint
a tér, ahol a legeslegjobban kiképzett
hadsereg éppen győzelmek után
ténfereg.
 

(Appendix)

Csak hegedül. Konkrét kis este van.
A vallomás a többiek nevével.
A csont nem ég, a rég kivégzett földet
még egyszer nem lehet bitóra húzni.
Csak hegedül, és egy falu a tér.
Tíz jegenye és ezernyolcszázhatvan.
[ Digitális Irodalmi Akadémia ]