Bach ólomban

Minden belső ablakom betört.
A színesek, az érzékenyek, melyek ólomkeretben,
mint a hangok, mint az illatok, védték a külső
csendtől a belső csendet. Egy futam
lövell az orgonából, mintha töltőtollal
vetnék papírra, kiírt írással, gyorsan:
mi lenne, ha –
mi lenne, ha – mi lenne, ha –
mi lenne, ha –mi lenne, ha – mi lenne, ha –
mi lenne, ha –mi lenne, ha –mi lenne, ha – valóban,
mi lenne, ha egy pillanat tört része
alatt zajlana le a növényzet lassú robbanása,
ha dührohamszerűen serdülnének fel és
öregednének meg az emberöltők, ha egyetlen
délutáni zivatart venne igénybe a világ
megfontolt színeváltozása az évszakokban.
Ha az elgondolás és megértés közt minden
emberi lénytől minden emberi lényig akkora
volna csak az út, mint egyetlen ÉN udvarán –
mi lenne, ha –? Érzékelhető időn és teren belül
valóban minden emberszabásúan viselkedik.
Egy hang áll most kétlábra, egyetlen átlátszó hang,
láthatatlanul szaporodik, mint a spirálvonal,
egy hang, melyben mint olvadt ólomban, mint forró
ősemberben – elvész minden előzmény, benne van
minden csend és hang. El kéne dönteni, hogy a szív
ütőhangszer-e, hogy az elme ágyú vagy orgona; és én –
az egyetlen megmaradt ablakszemet, kígyóvá olvadt
rácsok közt az egyetlen ép karikát, benne
kék üveg az ég, a múlt, az ember: Bach ólomban.
[ Digitális Irodalmi Akadémia ]