Milyen

Milyen könnyen irkálunk! Csak bemegy két-három ember a szorosba, lepattint egy nagykapunyi táblát a sziklafalról, aztán ebből száz ívet ide, az ablak elé, az íróasztalra, ahova legjobban besüt a délelőtti fény, egy pohárban pár szál narancsszín virág, s a költő nekiül, diadalmas jobbjában kicsi hajlékony írószerszám, csuklóján, mint kerek kalács vagy kozmikus karperec, mitológiai bilincs, elkallódott szaturnuszgyűrű: az elődök glóriája, odaveti első gondolataként a leheletét (ötmillió év), a szerelem (a nap súlyának negyvenkilencszerese), népe történelme (– vérben, borban számolva, összesen –), az anyanyelv (minden szavában legalább ezer méter omladozó várfal vagy erdőnyi fenyőrönk súlya), a nehezen megszerzett ipar, a zuhogó metropolis-zaj, a persze hogy pártütő felelősség, a személyes szabadság és becsületének kikoplalt súlya, mellyel szavatol (egy gerezdnyi tank s egy füzérnyi cukorgyár súlyával ki sem fejezhető). Aztán bal keze mutatóujja, könnyedén, mint egy legyecske, még egyszer átfut a sorok alatt, a fehér közök csipkeútjain, s készen is van, vihetik már a verset, a költőt, a papírlapocskát, az ablakos íróasztalt, virágos napfényt, vállra kapható az egész befejezett világ, mint mikor vége a számnak, könnyű volt, kecses, jöhet a következő. De ha szívemben csak egy lat ólom jön mindehhez, ott fekszem a segesvári csatatéren, s egyszerre lustának tűnik ez a szaggatott mozdulat, mellyel még befejezem.

[ Digitális Irodalmi Akadémia ]