A csend órái, mikor fölfelé kúsznak a vadászó
gázlómadarak
lábán, egy szórakozottan lelógó esőcsepp
hajszálcsövében, a
töltőtoll szivattyújában, a csend órái hatszázezer
kilométeres
sebességgel közelítnek minden értelmes dolgot építő
hatása
maximumához. A csend óráiban még az ember is képes
olvasni, felfogni, megérteni, megsejteni, összeszorított
szájjal
és összevont szemöldökkel helyére tenni például a zöldet
az
összezavart dolgok kibogozásának rendszerében. A
csend
óráiban csak az „ahá”-k kattognak minden nyelven s
hangtalanul ott, ahol a felismerés ritmusra szerelt vezetékei
ezt
megkívánják. A csend óráiban én lábujjhegyen
benyitottam
a történelem olvasótermébe, s a jelenkor ajtaján ki is
osontam
lábujjhegyen a folyosóra cigarettázni, míg lezajlik
egészen,
program szerint, a végső tisztázásig halhatatlan,
tiszteletet
parancsoló, ésszel felérhetetlen értekezlete mindennek
mindennel. Hogy utána végre kezdetét vehesse ez a drága,
világi,
villogó, fülsüketítő zűrzavar. Akkor dolgozni kezdhetek
újra
magam is, aki a térdre szorított noteszben megoldott feladatok és tudósítások hadseregéhez tartozom, éppen az
utolsó osztaghoz, akik még 2000 előtt születtek, s
keményebb
s hiányosabb a kiképzésünk, semhogy valaha is el
lehetne
hitetni velünk, hogy a világ legésszerűbb elmélete is –
mint
pusztán a templomkapura kiszegzett igazság s képlet –
elegendő lenne ahhoz, hogy leüljön egymással tárgyalni a
fog
és a kenyér, a fű és a bárányok gyomra, a hiéna s az
oroszlán,
a tőkés s a proletár, az igazságérzet s a pimasz
hatalomvágy,
a teológia, s a természet dialektikája, a repülés s a
gravitáció,
a tűz és a víz, az élet s a halál, én és azok az ostoba
fickók
amott – s mindenek végül is megtalált mederbe
feküdjenek,
mint betű a könyvbe, kés a húsba, hím a nősténybe,
részeg a
sárba, halott a sírba. De azért így zajban-vasban, menet
közben megteszünk mindent, hogy kivehető legyen a
természet
faarcán is a haszonnal felhasznált falatok egészsége,
hogy
kihallatszódjék a vonulás ritmusából, az erőltetett
menetelések ellenére is a haladás dobogása, hogy rátaláljanak az
elhamvadt városok alatt is a mindig megmaradásra
berendezkedett élet képére, hogy az európák, porcelánok és
mozartok
finom és fontos nyersanyaga összegyűljön, és
fennmaradjon,
amíg minden következő kor önálló öntudatát kikeverheti
belőlük, hogy halálunk előttre ne maradjon nagyon sok
fehér
folt bekerítetlen, de mégis szabad, szabad, szabad legyen
a
szellem, hogy nevünk feledésbe merüljön, de kitudódjék
a
világ. |