Raron, a templomtemető

A műveltség, a buták égi bankja letétbe fogadta kegyesen őt is, aki szerint szintén egyetlen megoldás van a halhatatlanságra: örökre élni. Ezért örökre halott lett, tanúsítván, hogy még a legnagyobbak mentésére se lehet megtenni mindent, ha az is csak emléknek elég, hogy valaki évtizedekig Rainer Maris Rilke volt.

 

Raron, a templomtemető. Egyik kőlapon most levelek csipkéje borzong. Az égtájak képviseietében itt is mindig ezer kis afrika parázslik a naplementétől, s jegesmedve-manccsal csattog rajtuk az árnyék. Az idő meghal, mint az ember, s a tér, mint a majom, játszik a tetemével.

 

Gyűlölni kell a mindig megzavart befejezettség-esély nevében a befejezetlenséget, melynek oly bőven van ideje, hogy most is, mindörökre él.

 

Tudom, hogy hiába vagyok itt én, aki ismerem, nem törődik velem ő, aki nem ismer, s ettől is pusztulásnak van kitéve a mindig széthúzó emberiség. Nem ajánlhatom fel életerőm bőven nélkülözhető sugarait sem az öregebbnek, s nem hallom panaszát sem arról, hogy mennyire fáj, ami már nem fáj.

És ha rokona vagyok?

És ha most sétára akartam hívni ebből a kórháznak-börtönnek-lágernek ezerszeresen megfelelőből?

Ki nem engedi el?

Hol van hát, ami őrzi, a halál?

Vezessenek elé, meg akarom ismerni személyesen, eleven sérthetetlenségem menlevelének oltalma alatt, ezt a kivégzőosztag-vezénylő, ellenünk kirendelt keretlegényt, aki legjobbjainkat is pimasz fölénnyel bántja.

Megbízatásáról, persze, csak a logika juthat eszembe.

Hatalmas volna költőkbe menekülni, ha már a tűzhányók mindenütt kitörnek a lapuló számlapon, s megjövendölhetetlen időpontokban, halál-logika szerint, a templom falába kerülnek végül az eredmények, csakhogy félreálljanak útjából a végtelen szabadságnak, mely minden változatot végig akar hajszolni a földön látható nappalok s éjszakák villámlásain.

 

Rilke is nyitva a látogató értelemnek, mint a Kunsthistorisches Museum, mint a könyvtárak, mint a fegyelmezett, valódi béke. Nevének i betűjén a pont minden este éppen naplementekor kinyílik, mint egy szem, s megvizsgálja a tájat. Ritkán az i betű fölé a pont helyére a feje is kibújik, és nyílik egy teljes tavaszi éjszakán. Csak lélegzik, nagyokat szív és sóhajt. Ilyenkor szél kerekedik és elfújja a papírlapokról, mindenütt a mérsékelt égövön, az idejében meg nem született elégiákat.

 

Mikor a költő meghal, az élő többi érzi egy iszonyú pillanatra: hogy lehet, nekünk már késő. Másnak kell megszületni, például kőpengének vagy agyagmécsnek, már nem embernek.

Egyelőre

még

újra

nem embernek.

 

*

 

Két világosságunk is van: egyik a csend. Amit az ész megmentett a rengő világból, anélkül nincs már valódi törvény se, valódi építő nyugtalanság, talán már nem is a mi ügyünk az értelem, olyan szépen szolgáltuk gyarapodását a természet testében. Itt már a versek is gondolkoznak, időnként elméket, embereket: eszméleteket költenek. S úgy sugárzik egyetlen fizikai következményük: a csend, mint odakünn a napfény.

Egyik csend egyszer csak elhallgat. Sötét lesz Rainer Maria Rilke, olyan fekete, mint egy történelem előtti éjszaka a város helyén, amelyben tejfinom orgonafúgát fütyöl egy szél a senki fülébe.

 

A költő életével és halálával is éppen csak annyit kérdez, mint a vak: VAN ITT VALAKI?

[ Digitális Irodalmi Akadémia ]