A vers határán
A fű a porba cseppent olajokkal egy kilométerkő mellett
a műút mentén. Reggel tíz óra, árnyék. Az utat kémlelem,
délről autót várok. Dübörgő teherkocsit, dörmögő terepjárót, a város felé. Az út fasorban fut. A cigarettafüst is megáll egy pillanatra, mintha arra nézne, aztán elillan fehér szoknyájában a mező felé. Egyenként tűnnek el így a füstleányok.
Talán a hetvenediknek utána nézek: ki volt? Már követi a
másik. Kél a szellő, s az újabbak már úgy rohannak, hogy
megkülönböztetni se tudom őket.
Messziről milyen furcsa lehet ez a játék: egy férfi áll az alig
érezhető szélben, s úgy kapkodja a fejét, mintha pillanatonként átfutna előtte valaki.
S azok a valakik láthatatlanok ötven méterről, a dombról,
a városból, ahol olyan sok mindenhez értenek az emberek,
láthatatlanok a szerkesztőségekből, az atomfizikai intézetből, az akadémiáról, a minisztériumokból, s a csillagvizsgálóból. De én látom őket.
A látszat szerint egy férfi áll ott a napon autót várva, vagy
mégis inkább a néptelen tavaszi mezőre figyel –
most tétován int –
még tán kiált is arra,
és hirtelen megindul valaki felé…
|
Elvileg az öntudatban, mint a térképeken, határozott vonalrajza van a szellem kontinenseinek: eddig az értelem, mint a
szárazföld, a biztos talaj – onnan az érzékenység, mint az
ingatag óceán.
Az emberiség óriás, ezért a világtérkép távlatából látja s kezelheti ezt a határvonalat. A költő viszont olyan arányokkal
csöppen erre a határvonalra, ahogy a valóságos ember
kisétál a valóságos tengerpartra.
S közelről ezen a tengerparton is, ahogy tengerparthoz illik,
állandó hullámzás mossa a közérzet érdes homokját: most
eddig tart a tenger, hat pillanat múlva addig, most visszatér…
Itt élek ezen a sávon. Szemem előtt teregeti folyton az egzakt
fizikára áttetsző csipkéit az emberi kiszámíthatatlan.
|
A vonat ablakán kívül az este lassan tükörré sötétül. Az
üvegen kettős képet kelt a kinti visszaverődés s a benti villanyfény. A felfémlő vadvizek gondolatritmusára felfigyel a szem,
s keresni kezdi a kinti tájat. Ehelyett a fülke tükörképét találja, belekeveredve az elvesztett tájba;
a nénike horgolt asztalterítője hol itt, hol ott merül meg az
Oltban, a sárban, de mindig hófehér. A horgolt csillagok
fehér fogaskerékrendszerét nem állítják meg a közéjük keveredő jegenyék, árnyékos esti ágak;
a szemben ülő kezében a könyv átutazik a háztetőkön.
A címlapról az a kék A betű terpeszállásban nézelődő távoli
emberalak, suhan a mindent átütő talapzaton. Valahogy a
hangulatok útja ez, egyetlen képben, az az óriás-képesség,
amellyel az olvasott szó uralmat ad a tér és az idő felett;
az arcom. Mélyen áttetsző. Szemem mögött hirtelen kigyúl
valami távoli műút lámpasora, majd hirtelen kialszik, újra
gyúl. Igen, van bennem ilyen végtelenbe kívánkozó út. Talán
a homlokom mögött a lilaarany felleg is igaz. Vagy jóslat.
Hirtelen vashíd. Mintha erős vonalakkal keresztül-kasul
húznák a rosszul sikerült képet.
|
Ez itt a felnyitott koponya: a hegység.
Rezgő gleccserek között folyékony sziklák. Aztán minden
megmerevedik. Az agysebész REPÜLŐ-TÁVLAT föléje hajlik, mintha gócot keresne.
Kék erek az összefutó völgyek mélyén, és itt van a góc is
– a város. Valami gondolatszületéshez hasonló füst dereng
belőle, s terjed, terjed, kérdőn tapogatózva.
A város alatti homályban – egy, kettő, tíz, tizenöt – fakó
téglaszín ritmusból zökkenve fogalmazódik egy szerelvény.
Mint ahogy kimondanak egy gondolatot.
S már jön is a válasz: délről, hasonló ritmusban másik vonat.
|
Az exkavátor-fülkébe nem férünk be ketten.
A vaslétrán állok a két kéz magasságában. Balra lepillantok
a földfalra, ahol most markol a gép kanala. Aztán fordul
velem a torony, a vár, a vastraverz-lábú mindenség-makett.
És újra.
Harmadszor.
Lehet, azt kérdezi magában a mester: mit nem értek még?
Mindent értek. De nem szállhatok le ennyivel. A mozdulat
ritmusát akarom érezni még.
Ezért inkább a kezeket nézem. Ez annyi, mintha a többit
behunyt szemmel próbálnám kikövetkeztetni.
A kezeket nézem. Azt a teljesen különböző ütemet, távot,
táncfigurát, mely felnagyítva kiváltja a gépóriás egészen más
mozdulatát. Nem egyszerűen felnagyított emberi mozdulat
ez. A két ököl munkája úgy viszonylik egy kanál föld útjához – mint a világ szkafanderébe bújt huszadik századi ember elegáns nyugalmú gesztusai:
a laboratóriumi kísérlet,
az osztályharc
vagy a zeneszerzés
az anyagok és társadalmak robajló reagálásához.
Most ki fogom nyújtani a kezem, és ha meg is lepődik a mester, a következő mozdulatát végig az öklére szorított markommal fogom kísérni. Egy – kettő – három – négy – öt…
Vi-lág-moz-ga-tás!
|
Látok. Mennyi tavaszom lát minden szabályosan ismétlődő
ismerős motívumot ebben a tavaszban! ez a HÓVIRÁG
SZAGÚ DÉLELŐTT – emlékszem, második elemista koromban ismertem először rá az ilyen délelőtt hangulatára.
S egy ilyen leánykanév tartozik önkényesen hozzá: Judit.
A jég széle alatt beszorult levegő-amőba lüktet. Reá kell
lépni, hogy kiszabaduljon.
Most helyettem Sanyika lép rá, akivel kézen fogva megyek,
és nekem kell vigyáznom rá, hogy ne lépjen sárba. A pocsolyák kísértései közepette lehet legjobban megtanulni az önmegtartóztató rendet.
De ezt nem akadályozhatom meg. Ugyanazt az ingert érezzük külön-külön, anélkül, hogy elárulnánk egymásnak. Én
persze már türtőztetem magam. Most rajta a sor.
Sanyika nem úgy néz ki, mint aki figyeli és megjegyzi magának mostani hangulatát. Mégis, évek múlva valami megértő
érzékenységgel engedi ki egy ilyen pillanatban a kézfogás
kötőfékéből az akkori Sanyikát.
|
|
|