Száz arcod

AMIKOR FÖLTESZI az est,
mint sötét gramofonlemezt,
a völgyek- és a dombok-
barázdált földkorongot,
és ahogy forog, felszakad
a hold kemény tűje alatt
valami csöndes, fekete
dodekafon zene,
s kezdik az árnyak és a fák
szervezni már az éjszakát,
gyepre ágakból esteli
fényrácsokat szerkeszteni,
vagy midőn hűvös ablakok
mögött pelyhes köd kavarog
(bontja az égi kárpit
a félhomály csodáit),
s látjuk a nyirkos üvegen
hályogosan, halhidegen
a táj arcát – mélytengeri
akvárium – derengeni,
ilyenkor, este tíz körül,
mikor félkörben rávetül
(vászonra mozilámpa)
a hold szobám falára,
már te következel, tudom,
szívdobogásom, pulzusom,
az árny, a csend, fény selyme, nesz,
minden téged jelez:
legörbedő szám mostoha
fordított mosolya,
a csikorgás fogam alatt,
a ki nem mondható szavak…
igen, mindennap tíz után,
ha elkezdi szelídpuhán
az agy gépháza filmjét
pörgetni ismét,
és hirtelen a csendben
csend támad, mérhetetlen,
mi sötét volt, sötétebb,
fénylőbb lesz, ami fénylett,
csupán a koffein forr
ereimben, ilyenkor
a homályból te lépsz ki,
az vagy megint, a régi,
az elpusztíthatatlan,
akit szeretni tudtam,
ahogyan csak szerethet
a szerelem szerelmet,
igen, e hold-kirajzolt
szép arc igazi arcod,
e jó, e hű, szem ünnepe,
fénybe tévedt zene,
óh, túlcsordulni tőled!
ez volt mindig erősebb;
veled továbblobogni!
ez volt, mi sose fogy ki,
ezzel, e messzi, nyugtalan
arccal változtál untalan,
míg dolgozott a szerelem
tökéletesítéseden –
HOL KEZDJELEK?
most vizsgázik a képzelet,
belső barlangfaláról
a homlok fölvarázsol:
már közvetíti arcaid
piktografikus rajzait,
fény, szín minden vonásban,
óh, ezt csodáltam,
míg büszke nyakam térdeden
nyugtattam, mint a vérpadon,
várván ítéleted,
halált vagy életet;
hogy szerettem zsámolyodat!
szemed ma is rám mosolyog,
remegtem, fáztam
mosolyod zuhanyában,
kértelek, adj egyetlen
szilárd pontot szivedben,
én onnét a világot
kimozdítom, kívánd csak!
mert rajtad vezetett át,
metszette egymást,
a kezdő
délkör s az egyenlítő,
véltem találkozási
pontjuk is szinte látni:
a világ közepe!
és „mindig már” és „sohase”;
hogy szerettem amfora-szép
testi burkod költészetét!
ahogy kezdte a hát
szárnyaló himnuszát,
ahogy elégikus karod
kitárt egy ablakot,
s átsütött kínon, gyönyörön
az ütemre tagolt öröm –
DE ARCOD új ruhában,
szád most nyílik puhábban,
valahol itt tanyázott
ronthatatlan varázsod,
milyen lágy, milyen eleven!
rajta a szerelem
még felismerhető,
őrzi nyomát minden redő,
és rajta minden ránc, vonal
szíved felé rohan;
ez értett, ez az egy talán,
ezt, ha lehetne, tartanám,
maradj még! nem, már úszik el,
már egy másik arcod figyel,
a szelíd és a gyengéd,
tűnt perc – örök jelenlét;
hogy pihen, hogy pihenteted
szememben most is szemedet!
ha ilyenkor látnád magad,
megértenéd tán vágyamat –
KIBONTOTT ÁRBOCCAL lebeg
szemed tükrén a képzelet,
ujja alatt a szélnek
a vitorlakötél zeng,
már a hajó vasorra
ösvényt vág a habokba,
játékos táncba kezdenek
nyomán a naphalak, cetek,
és a fedélzeten
te nézed az örvényt velem,
te vagy, akit minap
Spártából elraboltalak,
most viszlek végzeted elé,
Helené, Helené!
de vagy-e igazán,
vagy csak rajz habok iramán?
ím, éj ködén, párákon át,
zengi történeted tovább
kukoricaselyempuha
öled árnysötét eposza –
A LÉLEK TÁJAI felett
arcod mint sebzett nap remeg,
kezdődik – végső számadás –
valami belső utazás,
nyílnak világok,
mélységek fénye árad,
sebek tengerszeme,
zárva az út visszafele;
mosolyod, mint fagyott,
rezzenéstelen tó ragyog,
szívem decemberében
homlokod süt fehéren –
ARCOD NŐ MOST, mindent betölt,
a teljes ég, a messze föld,
víz, pára, szikla, parthossz
háttér csupán az archoz;
felettem új arcod kering,
arcomba új arcod tekint,
ha ilyenkor látnád szemed,
megértenéd szerelmemet:
mindent, amit a lélek
tájáról arc idézhet,
ez a süllyedni-kész
távoli arc mindent idéz –
ÉS ÚJRA TENGER, újra szél,
fenyőbárka új útra kél,
árboc szarva kibontva,
téged hozlak, Izolda!
vízi mezőn a gálya
barázdát vág az árba,
ujjongó táncba kezdenek
nyomán kékbálnák, delfinek,
hab zöld üvege villan,
ajkadról már felittam…
most már küzdeni meddő,
te vagy jelen, jövendő,
borszín hab árja ringat,
ajkamról már felittad…
mit akartál, akartam,
ezentúl olthatatlan:
a vágy mély örvénye felett
süt tengeri-csillag szemed,
hajnal és alkonyat
hozza szélnedves hangodat –
ARCOD MEREV MOST, hallgatag,
arcaid rajzanak,
mind gyötrők, megvetőek,
választhatok belőled:
folyó fölött ülsz, bérchegyen,
kőszívű, kőerkélyeden,
ezüsttel szőtt fürtjeidet
ott növeszted – vajon kinek?
ember szerelme a habok
fenekén megfúl, tudhatod,
miért merítsz mégis, felelj,
az ár mélyére, Loreley?
az agy szürke tája felett
arcod mint rögeszme lebeg,
erek vérfolyamára
vetül gyötrelmes árnya –
S EMLÉKSZEL? hétszáz éve sincs,
megláttalak megint,
egy kilencéves gyermeket
gyújtópontjába vont szemed;
és aztán soha semmi más,
csak ez a ragyogás,
csak ez az egy komoly,
néma, félelmetes mosoly:
még ez is elég volt, ami
te vagy, örökre hordani,
és egy szív, egy életen át
ezt a percet verte tovább –
ARCOD KEMÉNY MOST, vézna, nyers,
arcod most véső véste vers,
itt nincs puhaság, nincs derű,
szilárd, kőszürke, szfinxszerű –
AZ ÉJ árnylepte, síma
arcod szürkére szívta,
arcod szélfújta puszta,
arcod ajtó, becsukva,
arcod nyugodt, szemedben ég
csak valami ugrásrakész,
mintha rácsok mögül
villogna rejthetetlenül,
a megnevezés, a szavak
ketrecébe zárt arcodat
őrzik, mint képpé változott
csodát, vonagló verssorok:
objektív dialektikád
tükröző kategóriák;
teremt viharsötét szemed
körém iszonyú tereket,
arcod egy percnyi dráma
monumentalitása,
arcod zöld-kegyetlen vizek
ölén az egyetlen sziget,
milyen jogon mered
kívánni hát: feledjelek?
vagy ajkadon fordult elő
egy mosoly, mely feledhető?
arcod rajza hiába
süpped vissza homályba,
vonásaid lenyomatát
mély ráncaim őrzik tovább;
utad fullasztó sivatag,
ott jársz: te is végképp magad,
kétoldalt csontvázak, romok,
leölt szívek jelzik nyomod,
és senki nincs, aki szeret,
s nincs számodra se felelet,
most szólnál, de nincs már szavad,
nincs nálad boldogtalanabb –
PÁRNAFEHÉR ARCOD felett
mint ölyv kering a képzelet,
arcod most megvetett ágy,
ráhull a megvetett vágy:
nem mondtam le rólad soha,
voltam Lóránd, az ostoba,
ki őrjöngve követtelek,
s olvastam minden fán neved,
vésve barlang falára,
kőbe, porba, virágra,
te voltál beleírva
örömbe-kínba,
vizekre, ködbe, az egek
boltjára vetítettelek,
hegy és domb hajlatán, tavak
tükrén továbbrajzoltalak,
éreztelek, mint illatot,
és gyilkolt minden pillanat,
s lett arcod percről percre más,
arcod: örök feltámadás;
mert szöktél, bújtál bárhova,
nem mondtam le rólad soha,
part oldalába tűzve
lehettél szürke fűzfa,
ami tekintet egy gyökér
burjánzásába belefér,
én arcod látni véltem
folyondáron, fakérgen,
még vízfolt a falon, az is,
penész, hulló vakolat is,
minden téged idézett,
formád, jelképiséged,
arcod láttam bele,
ha villant a folyó szeme,
őrizték a nép-éj fényei
belőled, ami lényegi,
ha csak neved kimondták,
mintha szívembe bombát…
és te voltál a csacska
– ágak hegyén – a fecske,
és minden, ami szárnyal,
füst, lepke, vers, madárdal,
és minden, ami fénylik,
rajongás, szenvedély, hit,
és minden, ami tiszta,
ég-tó ultramarinja,
és minden, mi kudarc, kín,
mene, tekel, ufarszin,
és minden, ami forró,
a perc, a suttogott szó,
és minden, ami éget,
ereimben a méreg,
a marólúg boromban,
pad hátán a monogram,
kezdőbetűid ágban,
iszalag kanyarában;
neved izzott az éj falán,
hittem, szeretsz talán,
faggattam nyári lombokat,
lehetünk boldogok?
most zörgi künn a száraz ág
szíved szomorú válaszát:
reménytelen!
tudom már, de nem érdekel;
a lélek mélyvilága
felett, mint égi fáklya,
baljós fénnyel lobog
ölni-kész mosolyod –
S HA SZÁZSZOR reménytelen is,
ha tilt gőg, dac, sors, nemezis,
ha egy jelet, mozdulatot
kicsikarni sose tudok,
túl a magány végső fokán,
valóságon, metaforán,
túl, ami terhet hordani,
túl, amit szív tud mondani,
túl józan észen, mindenen,
lehetőn, lehetetlenen,
ha már elkezdtem, így marad,
akard vagy se, megtartalak,
túl rajtad és túl magamon
fölemelsz mégis szabadon,
mert nincs utam, nincs más utad,
a vérképem is kimutat,
keserűség, téboly pedig
igazsággá nemesedik:
túl szégyenen, túl vágyakon
enyém maradsz, mint fájdalom –
ARCOD BŰNÁRNYAS, szenvedő,
arcod csatamező,
arcodon néma, vértelen
harcban az Igen, és a Nem,
már ebből kell kihallani,
mit nem lehet bevallani,
felfogva, mi szemedben
megfellebbezhetetlen –
ILYEN MÉLYRŐL még sohasem
tört elő szerelem,
nem volt szeretni-tévedt
vágy halálraitéltebb,
mert nem az a halál,
mikor a szív megáll,
nem, ha a test fölött
kopognak a rögök,
de amikor egy eszme,
az törik cserepekre,
amikor egy hit vérzik el,
s hitetlen mégis élni kell,
és vonszolni tovább
üres órák iszonyatát,
a céltalanná változott
percet, órát, napot:
ez a halál,
mikor a vágy agonizál,
mikor már a remények
fölött fú az enyészet,
nem a hús pusztulása,
nem, ha arc hull a sárba,
hanem, mi szépség volt s csoda,
az dől oda;
ha, mint hernyók a lombot,
falják keserü-boldog
emlékedet
évek, havak, hetek,
mikor feléli végleg
tápanyagát a lélek,
s a fa – nincs már miből
megújuljon – kidől,
s a szív hiába lázad,
lázadni is gyalázat,
hiszen akit megváltanál,
az a halál,
s az ember lehajtja fejét,
most egyszerre mindent megért,
s hiszi vakon, mit eddig
bár látott, látva sem hitt,
míg egy koponyaszemgödör-
sötét ablak mögött,
vakon, könyörtelen
megtörténik a förtelem,
Atlantisz-arcodat pedig
jéghús habok visszanyelik,
fújnak sivár szelek
világvégi vizek felett –
EGY ÓRA ketyegéstelen
mély csendje szemeden,
amely feltört, a láva,
időtlenül bezárta:
nem múlhat le róla soha
örök pompei mosolya,
a megdermedt hamu alatt,
ahogy utolszor, úgy marad.
[ Digitális Irodalmi Akadémia ]