Önnevelésünk tervezői

Pistikével, aki nyolcéves, az iskolában találkoztam. Ült a padban, és csendesen merengett. Ajkai hangtalanul mozogtak.

– Mi bajod van, Pistike? – kérdeztem tőle.

– Semmi – felelte. – Csak meditálok.

– És min meditálsz, Pistike?

– Az akaraterőn, mely önnevelésünk motorja.

– Máskor is szoktál meditálni? – kérdeztem.

– Igen – felelte. – Tegnap például azon meditáltam, hogy milyen ember szeretnék lenni.

– És milyen ember szeretnél lenni?

– Jó gazdag.

– És mondd, Pistike, nagyon szeretsz meditálni?

– Egyáltalán nem szeretek. Csak muszáj. Benne van a napközi általános napirendjében.

Megnéztem a napközi általános napirendjét, tényleg benne volt, mint harmadik pont: Meditáció.

„Rövid, öt-tíz perces elcsendesedés a tanteremben.

Funkciója: ráhangolódni a komoly munkára.

Közösségépítés.

Önnevelés.

A meditáció irányított gondolkodás megadott gondolatokról.

Az első félév anyaga címekben:

Ismerd meg önmagad!

Az önnevelés.

Ismerd meg a világot!

Feladataid, kapcsolataid.

Milyen ember szeretnél lenni?

Önnevelésünk motorja: az akaraterő.

Önnevelésünk tervezői: az igazság és a szeretet.

Az akarat ellenségei.

Az ész ellenségei.

A szív ellenségei.

Feladatod a világban.”

Nagyon irigyeltem Pistikét, hogy már zsenge korában meditálhat, nekem ez, sajnos, nem adatott meg. Talán még nem késő – gondoltam magamban, és elhelyezkedtem Pistike mellett pancsantra ülésben. Meditálni kezdtem egy megadott gondolatról: Az ész ellenségei. De nem kellett sokáig meditálnom, a napközi általános napirendjével a kezemben hamarosan választ kaptam a megadott gondolatra.

Továbbá azon meditáltam, hogy miért van annyi gyenge idegzetű gyerek manapság.

[ Digitális Irodalmi Akadémia ]