Bizánc

Olvastam a lapokban, hogy a pécsi színház felújította
Herczeg Ferenc drámáját, a „Bizánc”-ot.
Régi emlékek lelőrétegét kavarta fel tudatom altalajában
ez a hír. Visszaemlékeztem a harmincas
évek végére, mikor megboldogult, de akkor még élő apám már
Eger megyei város polgármestere volt,
és a meglehetősen mérsékelt látszat-jólétből
néhány kurta évre a nagypolgári életmód
paradicsomába csöppentünk, ahogy azelőtt
a főtt marhahúst ízesítő, szerény paradicsommártás
csöppent mellünkre vagy ölünkbe,
ha túl mohón estünk neki. Egy alkalommal
fővárosi pénzembereket hívott meg apám vacsorára,
akikkel városunk vezetősége új beruházásokra
fölveendő kölcsönökről vagy lejárt kölcsönök
kedvezőbb törlesztési feltételeiről
tárgyalt. Abban az időben
a magános bejárónőt szakácsnő, szobalány
és egy városi hajdú váltotta fel,
aki a polgármesteri házban
háziszolgai és küldönci feladatokat
volt ellátandó. Fizetését továbbra is
a város folyósította, nekünk csupán ellátásáról
kellett gondoskodnunk. Aznap este
szülővárosomban is, ahol nem működött állandó színház,
éppen Herczeg Ferenc „Bizánc”-át mutatta be
a nyaranta nálunk játszó debreceni
vagy miskolci színtársulat. Az előadás fényét
a budapesti Nemzeti Színház egyik, egri származású művészének
vendégszereplése emelte, aki ugyan a fővárosban
inkább csak epizód-szerepekhez jutott, most azonban
Konstantin császár szerepét alakította.
(Szülővárosom mindig fölöttébb megbecsülte
a hírnév fényében idegenben sütkérező szülötteit, amit én is
a saját bőrömön tapasztaltam.) Szóval, lezajlott az előadás,
hazamentünk a színház polgármesteri páholyában
helyet foglaló vendégeinkkel együtt, de lakásunk ablakai
sötéten ásítottak, beleértve a konyha ablakát
és üvegajtaját is. Szakácsnőnek, szobalánynak,
hajdúnak nyoma sem volt, úgyhogy anyám
maga fogott a vacsora elkészítéséhez.
Már a munka felénél tartott, amikor beállítottak
az eltűnt személyzet tagjai is. „Hogyan késhettek ennyit?”
kérdezte, némi szemrehányással hangjában,
szelíd lelkű anyám. „Hát vártuk a törökök
bevonulását,” – válaszoltak azok hárman kórusban.
Kiderült, hogy mikor az utolsó felvonás végén
az egész bizánci Udvar lehajtott fővel készült a közeledő halál
fogadására, és legördült a függöny, a karzat közönsége
még sokáig a helyén maradt. Nemcsak a mi háziszemélyzetünk,
hanem a szegényebb iparosemberek és hitveseik,
sőt az utóbbi napokban kapott borravalókat
bor helyett színházjegyre költő
inasgyerekek is. Velük született dramaturgiai érzékük
befejezetlennek tartotta a darabot. Úgy gondolták,
joguk van látni az egymásnak szemközt bókoló,
hátuk mögött egymást gyalázó,
szolgalelkű urak és hölgyek méltó bűnhődését.
Csak akkor hagyták el a színházat, mikor már a lámpákat is
javában oltogatták a fő- és alvilágosítók.
Annak idején jót mulattunk szegényeken, ma azonban
úgy érzem, valami nemes, plebejusi indulat
fűtötte őket, és egészségesebb, bár egyszerűbb
színpadi érzékről tettek tanúságot, mint a mesterség fortélyait
jobban értő szerző. Ők tiszta forrásból akarták meríteni
szomjas várakozásuk italát. Én, sajnos,
akkor még túl irodalmiasan vélekedtem,
még ha nem is tartottam Shakespeare
méltó utódának Herczeg Ferencet.
Igaz, ha meggondolom, a török had bevonulásához
akkora statisztériára lett volna szükség, amekkoráról
egy vidéki színigazgató vagy rendező nem is álmodhatott.
No de akkor is!
[ Digitális Irodalmi Akadémia ]