Befejezetlen szimfónia a Symphoniáról, a Trabukóról és társaikról

Mándy Ivánnak, „A trafik” nagyszerű szerzőjének, aki – tudtommal – sohasem dohányzott.

 

Első tétel

Allegro con fuoco
Mint az utcagyerek, aki fölszedi a csikket a földről,
mint a kamasz, ha rágyújt magányos onanizálás után az uszodakabinban,
mint a beteg, mikor a kórházi w.c. előterében a „Dohányozni tilos!” feliratú
tábla alatt pöfékel, mint a kövér vezérigazgató, aki kényelmes fotelében
hátradőlve, óvatosan hántja le a szivargyűrűt, akár egy arab sejk,
miközben a barna bőrű rabnő ágyékáról a széles, színes övet lassan leoldja,
úgy élveztem hosszú éveken át ingerlő és mégis megnyugtató
füstfelhőiteket, szakértő lélegzéssel mellre szíva
és kibocsátva újra, hogyha asztalnál ültem munka közben,
vagy az utcán siettem valahova; sőt halmoztam az élvezeteket,
s még a pásztorórák egy-egy szünetében is rágyújtottam,
párába burkolva egy szőke vagy barna női arcot;
fújtam üvegablakok vagy tükrök lapjára is, és láttam
szétterülni a füstöt, mint veszélyes ködöt a lápvidéken,
melyet ha megpillant, sietve szedi össze szerszámait a tőzegásó.
Ihletet adtatok, megvigasztaltatok, ti karcsú, fehér
vagy barna és zömök rudacskák, Nílus, Sztambul, Szultán és Khedive,
ti drágalátos cigaretták, s ti, csak különlegességi trafikokban kapható
kubai szivarok, majd szűkösebb években a Dráma, Magyar, Symphonia és Levente,
Trabukó, Portorico, Cigarillosz és Rövidszivar,
végül, a háború utáni mélyponton az újságpapírba csavart
kapadohány, mitől akkoriban még ép és egészséges
szívizmom minden slukk után egy-egy csuklással jelezte,
micsoda kemény próbára teszem. Azután jobb idők
is jöttek, szívhattam újra, ami csak jólesett,
és szívtam is, operált féltüdővel, mértéktelenül.
Két végén égettem a gyertyát, úgyhogy végül csak a megfulladás
vagy a dohányzásról való lemondás között
választhattam. Immár tizenötödik éve
nem gyújtok rá, és tudom, miről kellett lemondanom,
énrám nem áll az „ignoti nulla cupido”.
Én már tudom, amit tudok.
 

Második tétel

Andante con moto
Te absztinens maradtál, és lám, mégis megírtad
„A trafik”-ot, ezt a hibátlan prózakölteményt,
amely már első olvasásra egy nem nagy méretű,
de tökéletesen csiszolt drágakőre emlékeztetett,
s mit egyre újraolvasok, szinte már dohányzás helyett,
a cigaretták, szivarok kifinomultabb pótszeréül.
Így lettél te, az önkéntes absztinens, egy muszáj-aszkéta vigasztalója.
Tudom, együtt gyújtunk mi rá, ha majd testünk is füstszerű lesz,
és nem szorulunk a hörgőrendszer szomorú korallerdejére.
Füst-alakban kóválygunk, elfüstölhetnénk önmagunkat,
ehelyett sorra látogatjuk a pult mögött várakozó
özvegyeket, vénlányokat, hadirokkant kistrafikosokat,
akik úgy várnak a nikotin rabjaira,
mint háló közepén a pókok. Újra odaülünk
egy krigli sörre, egy pár virslire
a Trieszti Nő valamelyik homályos asztalához,
ott gomolygunk majd a Bodográf Mozi előcsarnokában,
két előadás között, én füstölögve, te elmélázva valami
elszürkült némafilmen, ahol mintha örök eső zuhogna,
pedig csak megkopott a celluloid szalag,
és olyan nevetségesek lettek a fazékszerű, karimátlan kalapok,
a flitteres ruhák az egykor csodaszép
női filmsztárokon, hogy csak sajnálni tudjuk őket.
Mégis visszaszivárgunk fiatalságunk színterére,
ahol pumpából permetezte szét az olcsó illatszert
valami rosszul öltözött alak a széksorok között. Viszontlátjuk a csinos
cukorkaárus lányt, akit egy garniszállóban fojtottak meg
titokzatos körülmények között.
És megjelenik a vásznon az érzéki szépségű Clara Bow,
az ibolyaszende Janet Gaynor meg a törékenyen
bájos Lilian Gish, aki hetvenhárom éves korában
elküldte fényképét neked. Mi hol leszünk
hetvenhárom éves korunkban? Hiszem, hogy itt vagy ott
együtt leszünk, nemcsak a dohos irodalomtörténetekben,
de máshol is. Csak hadd rágódjanak
rajtunk, akiknek túl nehéz falat vagyunk,
illet-e minket külön fejezet. Tudom, te mindig
fütyültél az efféle dicsőségre. Tőled tanultam meg én is fütyülni,
akármi történjék is. Hiszen mi éltük is az életet, nemcsak írtuk!
Tanúja kétoldali roncstüdőm, a füstkígyók méregfogának
harapásaival, e már érzéketlen hegekkel.
Tanúja arcod, mely igen sokáig
örökifjúnak látszott, de most már kikezdte
az irgalmat nem ismerő idő. A te hajad is őszül.
Mindegy! A legnagyobbak is így végezték,
miféle jogon járnánk mi jobban?
Az a fontos, hogy nem mi gubbasztunk a pult mögött!
Minket örvendező nyikorgással fogad
az ajtó, hogyha benyitunk. Elővesszük irhabundánk zsebéből
a vaskos pénztárcát, és finnyásan válogatunk
azokban a tarka szivaros vagy cigarettás dobozokban,
amelyeket nem tart nyilván a Dohányjövedék,
s tartalmukhoz hasonlót az öt világrész dohánygyárainak gépei nem sodornak,
és e földi siralomvölgynek szegényes trafikjaiban
sohasem lesznek kaphatók.
[ Digitális Irodalmi Akadémia ]