Merengő asszony*

Kék pamutrojt-subás heverőn ül, könyöke térdén, kezében arca, arca fehér, feszes, puha,
sűrű szálkabordás, pihebolyh-szálkahártyás, mint egy hattyútoll, rózsaszín és sárga szálkaháló-
pihereszelők dombormű-térképe az arca, rózsaszín flamingótoll, íbisztoll pehelyhártyasziget, ül
fekete szoknyában, fehér harisnyában, villámzáras fekete tutyicipőben, bokáig-érő fekete
posztócsizmában, koponyája hajforgóján, a csillámló rózsaezüstörvényen kis ezüst csomag,
gyűrt ezüstpapírból hajtogatott leveles almapogácsa, mintha egy fehér fokhagymafej nőtt volna
a koponyára. Ül sárgakockás vászoningben, fehérszürkére mosott kötött pamutkabátban,
kezén az elvékonyodott bőrű ujjhegyek fehérek, pihések, fekete-eresek, mint a légy szárnya.
Már az én kezem is az elmúlás felé int. Már az én kezem is az elmúlás könnyű rácshomály-árnya.
Már az én kezem is készűl lenni csontvázcsillag a semmi homlokán, földbe-száradt tengeri csillag,
megkövült ősiszapba kövült halandóság-lenyomat. Márványos ember-volt lenyomat, a semmi
kővályú-csokorága, mint megkövesedett világtavasz-hordalék páfránya, levele, madárlépés-
nyoma, üresség-kővirága. A semmié. Már az én kezem bőre is csupa szálka, rost, gyűrődés,
ránc, vonal, redő, vágás, vályú, rácsozat, szita, keresztezés, vonalháló, hiányhínár. É s az övé?
A ferdén, vaksin és sután levágott vékony puha körmök, fehérgomba-szitás szarupikkelyek
és mindenféle más halállal-megbeszélt módosulás, bütyök, ujjközti tyúkszem, az ujj-oldalak
kavics-pupillás szarurózsája, rög, csomó, görbület, ujjvégi sárgás, hártyás elfinomodás!
Madár nincs itt. Nincs itt madár. Madár nincs itt, csak a zöld tapéta-pálmafán. Zöld pálmafák
hegyes, hajlott, zöld zuhatag-üst levelein pödört csigaház-farkú barna majmok piros szemekkel,
piros pávaférfiak barna szemekkel, ülnek a zöld szivárványtollakon, mint Noé bárkája menekülő
őserdejében barna gubbaszkodással, piros csipkezuhanás faroklángolással a néma hiányok.
A jövő-győzelmek, tegnap-adományok. Tölcséres kristályvázában piros szegfű, könyv kinyitva.
A halál helyén most piros paprikafüzérek, fehér fokhagyma-copfok. A halál helyén aranyozott
képkeret. A halál helyén gyöngéd vérszivárgás, bebábozódott képzelet. A halál helyén a nincsen keresztje.
Kint gyűrődő, hólyagzó ólomhályog-vásznak, lágyan gördülő habos aranykövek, döcögve, billegve,
hintázva úszó tömör selyemsziklák, világnagy, kék szemgolyó dől a háznak, a fehérárnyék fekete pupilla,
a barna fény nagy söprűi kaszálnak, vérzése elmúlt már a násznak, piros vacogása erjed már
a láznak, százlábú csillagok futnak kristálygyűrű-hullámzással, büdös gyomornedve folyik a
gyásznak, taréjos gyíkárnyak a fényben-sodródó levegő-táblákra másznak, fáznak a bizsergő
barna hangyakúpok a hűvös híg tűz alatt, a rózsabokrok pudvás higanymezőkben áznak.
Fölszáradt a nász-vér és vérrel behintve az emberi enyészet! Nem a részlet gőg-sejtjében
vagy hűsége az egésznek, de az egész hűségében tenyésznek a részlet csillámtényei, az összetevők!
Itt bent, a halál-anyaggal zsúfolt keskeny szobában aranyból-öntött merengés ül a létsűrű,
tér-ritka magányban, könyöke térdén, kezében arca, s úgy néz a zöld pálmafa-dzsungel
falra, mintha vékony aranycsőből forrasztott kétágú fordított távcső végén látna lüktető, száraz
aranypontokat. Oldalt semmi tér és alúl semmi tér és felül semmi tér, csak száraz aranypontok
előtte a barna-majmos, piros-pávás, zöld pálmafás őserdő-falon. A zöld magány-dobozon.
S a szoba, mint egy üveg méz, mint egy üvegdoboz mézzel teleöntve. Mint egy átderengő utolsó
enyvkoporsó, mint egy ritka-hónaljszőrzetű szobros borostyánkripta, tömör napfény-szarkofág.
Mint tányéron, zöld porcelán-csészealjon egy doboz kiöntött sárga tengeri halikra. Mintha
sárga foszforfestékkel lenne megtöltve az egész. S az aranyban merengő amit lát, szemének
az a korlát. Nem látta a tűbe befűzni a cérnát. Hát abbahagyta. Nem látta a benti
fényben a szálka-fémben a semmi pontot, az üresség-csőszigetet, nem tudta a tű tégla-ovális
ablak-lukába, pont-üregébe fűzni a cérnát, az üres levegőt döfködte, böködte a két ujja közé
szorított fekete cérna bolyhos végét nyállal lándzsásra pödört hegyével, döfködte a csöndet
a fekete nyálas cérnadárda kígyófejével, mintha fekete kígyót fogna feje tövénél, nyakánál,
tarkójánál, jobb mutatóujja, s hüvelykujja közé szorítva, a sárga, recés borostyánrög-csillagok
közé, szúrt a sodort hegyű nyálas cérnával a lukas tűfejtől jobbra, a lukas tűfejtől balra,
bal keze ujjai között a függőleges fémszál, mint Isten tengelye a semmibe szúrva. Kotorta
a tű körül a csöndet, a levegőt böködte a hosszúfarkú fekete cérnaheggyel, mintha
szikrázó száraz csillámport kotorna szempillaszőrrel, hosszú fekete szempillaszőrrel, amit
most vett le ráragasztott nyálas ujjheggyel vérhálós, kapilláris-bolyhos, vértollpelyhes, könnyes
szemgolyóról. Nem ment, hát megunta. Unatkozott benne a munka. Csak ül a kék
pamutrojt-subás heverőn, könyöke térdén, kezében arca. Ül, mint az elhagyott emberiség.
Mellette a kék rojt-ömleny összevissza bolyhos takarón a piros, aranyrózsás fémdoboz, a cérnadoboz,
a tűdoboz, a gombdoboz, ami cukorkásdoboz volt azelőtt, talán Párizsból hoztam, nem tudom,
és mi minden van abban a piros aranyrózsa-dobozban! Piros, kék, fekete, sárga, zöld cérnagomolyok,
mintha többezer szines cérnafürt-polip egymáson gomolyog, tűk, gombostűk, piros mágnespatkóra
szívott sündisznócsokor-tűrózsák, tüskés tűszálka-hárfahegedűk, csontgombok, aranygombok,
ezüstgombok, rácsos-sugaras cérnagombok, mint a napraforgó sejtes, rekeszes tányérfeje,
s arany-gyűszű is, Fingerhút, ahogy németül mondják, ujjhegy-kalap, ragyás fémcilinder,
pontozott körtető holdkalap, pontszivaccsá szurkált barna fagomba stoppolófa, fehér
papírkürt, cérnás papírtekercs, elszakadt zoknik, ingek gyógyulása, kabátok folt-reménye!
A tegnapi szegénység szégyene, fénye! Ember-akvárium! Asszony-akvárium! Mintha
szobányi keskeny üvegláda lenne száraz fényrögökkel betömve, s a száraz, szilárd
fényrögök rései, folyékony repedései, kocsonyás fugái között fürtösen burjánzó zöld
hínárok és zöld vízi-zellerlevelek vízszintes csipketerpedése, s lebeg a nehéz
zöld gyanútlan ámulat árnyékterpedés-tócsái alatt a vérző áhítat, a ráncos öntudat.
Ül a merengő, könyöke térdén, kezében arca, fordított kettős aranycső-látcső
nézése vastag aranypontokat szögez a zöld tapéta-pálmafatörzsre. S hemzsegnek
aranypontok a zöldön, mint nyüzsgő aranybogarak őserdei zöld fatörzsön. Így néz
a magányos hétköznap délelőtt. Így néz a merengő hétköznap: mészpolip-szorításban.
Azt akarja, hogy lássam. S széles hengeres léctornyokat épít sejtelmeiben a rettegés.
S lomhán-gyűrődő villamosság-sivatagokat ás ki lényéből a szorongás. Ül, mint
érett hályog a szemlencsén. Ül, mint nehéz ragyogás a pupillán. Ül, mint könnyű
pikkely a gyíkháton. Ül, mint száraz homály nedves ragyogáson. Ül, mintha már
csontvázként földben ülne. Ül, mintha előtte állva a gyermek Wolfgang Amadeus Mozart
hegedülne. Ül, mint rózsabogár szőrös fénylevélen. Ül, mint alkonyi térgörbület
holdfehérben. Ül, mint halott sárga szájszögletén derengő mosoly. Ül, mint
száraz szalmavirágon ezüstgyanú lepke. Ül, mint esőcseppen az alkony vérpelyhe.
Ül, mint lángnyelv közepén a piros szív. Ül, mint virrasztásban sárga homokba
taposott lábnyom. Ül, mint recés csöndben kirohadt dobhártya. Ül, mint
Homérosz ölében a vak aranyhárfa. Ül, mint aranyredőkre hintett fehér rózsa.
Ül, mint akinek már nincsen adósa. Ül, mint aki szülni készül, pedig nem
szülhet már régen. Elszáradt a tenger és az Isten kimondhatatlan asszonyölében.
S nem látja, hogy nincs ott magában. Mellette csontvázak ülnek a tűzarany szobában.
A kék heverőn, a szekrény tetején, a levegőn, mint üvegszékeken, a csöndön, mint
üvegpadokban sorban, a széken, a szőnyeges padlón, a fényháló-sugárszita
napraforgófej-szobasarokban, mint öreg pókok a falon, a szobasarokban,
a televíziós készülék tetején, a ruhás-szekrényben fogason lógnak, mint sárga
ballonkabátok, fekete tutyicipős lábai előtt ülnek a földön körben kuporogva,
mint gyerekek fekete fatörzs körül madarak és fák napján az aranyszivacs-zöldszivacs
erdőben gyerekkorában. S ő is ott ült az arany-nyálba áztatott borostyánban
s a lombok között zöldfejű, pirostaréjú, sárgafoltos fekete harkály verte csőrét,
a hosszú aranytőrt az ágkéreg mohos gödreibe, mint egy óriás sárgafoltos fekete darázs.
Sárgafoltos fekete tojásvillanás piros mellényben, zöld köpenyben, zöld taréjsisakban.
Ó, te hűség! Merengő egyszerűség! Mibe kerül? Mondd mibe kerül a titoktalan hűség?
Mert tudod: ha hűtlen vagy, szétoszlik minden, mint a füst, elfolyik, elbolyong a levegőben
fodrozva, legyezősen, a létezés gyémántja elpárolog, mint egyszer a minden-világ.
Másképp nem lehet. Szeresd az önfeledt gyermeket, nézd ahogy játszik, s úgy szeret, sír,
cívódik, veszekszik, nevet, verekszik, zokog, kiabál. A kisebb meg fekszik hanyatt az
ágyban, csöpp kezeit nézi a levegőben, nem tudja még hogy körötte mi van, nem érti
még, csak látja, s hallja, csak azt tudja hogy éhes, csak azt tudja hogy fél, nem a sötétben,
csak a létben, csak a csöndet tudja, a vígasz-mosolyt. S testével nőnek árnyai a növekedésben.
[ Digitális Irodalmi Akadémia ]