Márványviasz tél-keringő*

Izzó zöld parázspénz a kutya éji szemében, függőleges izzó zöld pázsitpénz a kutya éji szemében, mind a két
szemében, ahogy előttem áll a havas lámpafényben, a szemhólyagszélig tágúlt pupilla-tényben izzó zöld parázs-ostyák,
fölizzó zöld parázs-pogácsák a kutya éji szemében, a pázsitpénz zöld sűrű szemcserácsa arany szűrőkkel ragyog, éllel
elbillen, forog, ahogy csavarja, elhasítja egy keskeny árny-dolog, már csak zöld parázs-reszelő, zöld pázsit-szalag, pénz-éle
rece-ív, ahogy ferdén rázuhan a szorgos, szigorú villanylámpafény, az áhítat-tömény, ahogy ráomlik égve a folyékony,
hideg, sárga foton-kéve. S a hó fölötti kemény téli telehold nehéz fényhúsában ázva merednek a fák a fehér árny-sugárra,
derengve szűköl a szűk fehér rühesség, mint tubusból kinyomott sárga festék rücskös holdnapfény a havas faágakon, a téli
telehold a hóizzás-fényhaszon, a havas háztetők fénylő sárgával bekenve, mintha ágaskodó gyík-csoport lenne folyékony
arannyal bekenve, s lehajlik, mint fehér toll-legyező kupola a havas faág a havas föld felé, fehér növényi toll-hamvadása
most nem az emberé, lehajlik fehéren a görnyedt lét-alkalom, amit a semmi súlya nyom, s szálkásra, görbére hasít a szilárdan
moccanatlanúl rázuhanó aranyhalom. A fénysemmi halmaz-arany, aminek fény-minden világűr-súlya van. Némán,
behavazottan alszik a madár a havas faágak közt, a hókehely bokorban, havas szemhéja mozog merev szemgolyóin, szőrös
szemhéjjal hunyorog, mint behavazott csillag, forró szárnyhónaljában a tollpihék forró szilánkpelyhei között csőrös feje,
mint anyaméhben a magzat alszik önmagába temetve, fényes farokesernyőjén szikrázó csillagfátyol-vászonablak, mágneses
holdéji verőfény. A madár csöpp szivében lehalkítva ragyog az atomtűz, félig fölhúzva az atom-máglya-tokban a pontos
grafit-rudak, halkra csitítva a nukleáris bomlás égés-üteme, szerkezet-hőzátony a termonukleáris hiszékeny
szupernóva-hőben, higgadt a madárhő-égés a madárszív-időben, a mindenség csöpp szerves anyagában, apró titkos
anyag-szervében. A madár: az egyik Éden, a sárga téli telehold a másik, a hó a harmadik. Az én szivem nincs tüzében
lefosztva. Az én szivem nincs téllel lefokozva. Az én szivem nincs hőráccsal megosztva, hűtő-oszlopok égést-fékező
dugattyú-fürtjével boldog szívhő-ragályom nem osztozik. Égek grafit-fék hőt-közömbösítő rúd-kévéje
nélkül, elmúlás-hajnalig. Halál-holnapig. Az én szivemet nem csitítja hőgát, semmiféle anyag, anyag-korlát,
az én szivem nem gubbaszt téli ágon, havas ágon holdban kuporogva, havas ágon és behavazottan, mintha éppen hóra
tojást tojna, tojás-csöndet, fagy-tojást a hóra, hűtött testéből párásan kifújva nagy fényhólyagot, csönd-buborékot.
Kint a tél. És idebent az ünnep. Ünnep van. Hát ünnepelek. Csillag-tüzemmel rádlehelek nyolcvan-éves anyám:
Andresz Borbála. Vak, vacogó kis csontvázadra fújom én a halál-oldó lángot, csontvázad vékony, finom, ráncos,
kék ér-páfrány-földrészes, májfoltos, hipermangán-lencsés húsköpenyére fújom én a halál-űző lángot, ez a
halandóság halála, ez a megmaradás hajszálcsövessége, ez az önző iszonyat gyönyörűvad vére. Szerelmes lángom
madártollal növi be asszony-magányod, szerelmes táncom a te ünnep-palástod te kicsinyke édes, Mama, nyolcvan
éves, özvegység lánya, léthűség könnyű kis embertartománya, a hazugság hiánya, halál ellen-árnya: Andresz Borbála!
Az én szivem nem gubbaszt havas ágon, mint havas madár holdban dideregve, az én szivem már győzött a halálon, akkor
is ha holnap meghalok. Az én szivemben nincsen téli álom, benne nem a holdas téli éjszaka világít, az én szivemben
nincs a holdas téli éjnek fagyott csillag-sikolyokkal teleszurkált gyémánt űr-szaga. Ünnepem vagy sárga holddal-
könnycsepp ötmilliárd-éves földi tél-éjszaka. Szól a magnetofon-zene: Johann Strauß téli valcere,
An der schönen blauen Donau, Wiener Blut, Geschichten aus dem Wienerwald, Rosen aus dem Süden,
s hátadon karom, kezemben kezed, vállamon karod, s úgy forgunk vakon, lassan keringve, mint lassú-lángú páros
lassú égitestek, s merev szemüveged, mint egy szitakötő kiálló gyémánt-küldetés szeme, te szédülsz és én majdnem
belehalok, így táncolhatnak a halottak a túlvilági bálon, s vállam alatt a viaszmárvány zsúfolt kicsi arc!
Így táncolhatnak a semmi kertjében a halottak, terpedő széles semmi-fák alatt, semmi-zsiráfok, semmi-keselyűk között.
S emberként néz a sok túlvilági állat, életre-éhes emberszemekkel, az orrszarvú, a viziló, az elefánt, a teve,
a zebra, a tigris és a páva, az őz és az oroszlán, a krokodíl, a denevér, a papagáj, a tukán, a szivárvány-sziszegés kolibri.
S bután bámúl a papucs-csőrű gólya, mint egy fosszilia-gémeskút, őskőzet-csákány, s egy-lábon állva, fejét
szárnya alá hajtva rózsaszín tollkígyó-nyakkal a rózsaflamingó, szárnyát lobbantva kecsesen ásít a fehér íbisz,
s mint egy madár-arcú ősi bőrfújtató ősi kovácsnál aranybőr hajó-puttonnyal, aranyhártya támasztó talpcsillagokkal állva
böfög a tömör, együgyü pelikán. És semmi-lepkék, és semmi-virágok illatoznak, nárciszok, liliomok illatoznak, mint a Szűz
Anya méhe, mint a Szűz-Anya cimpás és rostcsigás szülőedénye, mint a Szűz-Anya placentája, mint a szűz menyasszonyok boldog keresztrefeszítés, boldog
lándzsadöfés után, illatoznak vérrel és fehér takonnyal, illatoznak, mint az első szülés, a rózsa, labdarózsa, bazsarózsa, tearózsa,
babarózsa, jázmin és jácint, orgona, istenkürt, bodzavirág. Óvatosan ölellek Mama, mint egy virágos ágat, gyöngéden lassan
forgatlak és csodállak, így forog együtt az erő és a bánat, egymást ölelve, egymással keringve, egymást karolva, fény-gyűrűláz-
surrogásunk egymásra hintve, pedig te rám se nézel, csak valahova messze előre hátra, mint énekkel, zászlóval, csengővel,
rezesbandával megtaposott virágszőnyeg-kocsiútra és virágszőnyeg-hídra az ünnep úrnapi kifosztott, Isten-üres,
hervadó tölgyfalomb-sátra, s a villanyfény-levegő csupa gyöngyházgombos piros polip-gomolygás, csupa áttetsző
tintahal fej-üvegcsokor lövődés, csupa sűllyedő, lebegő, pörögve lágyan bolyongó üvegtakony hidra, valahová máshová
nézel, egy másik világba, vagy a túlvilágba, vakon vaksin mosolyogva forogva, s föléd hajlik a csönd árnya sziszegve, mint
egy szív-fejű, két tölgyfalevél arctoll-bőrtarajú, fölágaskodó, merev, csiszolt tüzkő-szemű kobra, s merev nagy
szemüveged függőlegesen tükrözve villog ráncos csodaszikla homlokod alatt, kicsike, vékony asszony-rom arcodon,
mint Holdra-telepített lézer-tükrök, bekeretezett szigorú üvegpallosok szabdalják forgásunk körül küllősen az árnyat
és a fényt, árny-küllők, fény-küllők vízszintes kerékforgása táncunk, arany-küllők, kőszén-küllők vízszintes lassú
kerékpörgése, mint vízszintesre kifeszített harmatos könnyű pókháló, sokszögletű halálragacs lapos szikrázó, hajnali
vonal-vitorla, lassú pörgés-szálakból csévézett rombusz-alakú szoros, zárt cérna-orsó, mint egy függőleges, villogó
nagy üvegkoporsó, amibe ketten vagyunk egymást-átölelve beletemetve, mint állva-forgó vastag kristályoszlop fényből és sűrű
homályból, roskadt könnyű télből és érett tiszta nyárból összevilágosodott és behomályúlt forgó kristályoszlop, anya s fia
kettős néma ember-örvény, ragyogó forgástölcsért gyűrűzve az embermesszi sugárkristály mélyben, a múlt-idő jelen-dobogású öreg
szivében, zárt-lengésű könnyű lánchinta-pörgés volt a mi táncunk, ölelő egyhelyben-keringés, bütykös, tyúkszemes, villámzáras, fekete nagy
bundás-csizma toporgás, mert minden más cipőben fáj a lábad, hatvan éve fáj, óriás sárga tyúkszemeid, struccok, emuk, nanduk,
gnúk-szeme nagy nagyujjbütykeid ragyogva és ropogva fájnak, mint Krisztus húsának hatalmas vas-szögei, amiken legyek, méhek,
bögölyök, darazsak zsongnak zsibongva, gyász-szalagokkal karikázva, barnakék bársonyövekkel, arany-álarcokkal, vérfoltos aranyhártya
Afrodité halotti maszkokkal és aranypánt-csigarugóval szikrázva és mállva, szemük zöld, kék, piros, vörös, szivárvány-parázs
féklámpák a bozsgás szögecses páncélhomlokán, te keringtél velem-csoszogva, én forogtam gyöngén veled-kanyarodva,
keringve én húztalak, keringve te vontál feketében fehéren Johann Strauß téli valcerében, forogtál velem könnyedén
vakon, hisz szemlencséd helyén csipke-alakú lék-gödör van, kis befelé-kúp üresség-gödör a szemtest rugalmas húsában,
s a másik szemedben mész-palás korallcsőbozont idegsorvadás, s látásod, mint a messzi város, amit sárga szalmacsövön át
látott Arany János, a szalmacső-gukkeren, a szalmacső végiben a fényhártya körablakon, a fénymembránhártyafalon párologva és remegve áttűnő
fekete vaskakas-taréjú fehérláz templomtorony, s délibáb-gulya, délibáb-ménes, fordítva szivárványosan rezegve a puszta
sárga mása, az éghabos síkföld okker-ragyogása. És tétova vak szemed fölött az elmúlás tükre szemüveged, s kis
szikkadt kontyod göndör fonás-csomag fehéren kilátszó koponyabőrödre sóval-meghintett perecként tapasztva, s homlokod
gyűrött, ráncos, összehajtogatott, s kisimított-hajtogatású nyitott könyv, s két vakság-szemgolyód, mint a megfagyott
könny, te picike, aprócska, egyedűlvaló, bonyolúlt, egyszerű, gazdag, árva, aki ömagadba vagy bezárva, mert látásod halálába
vagy bezárva! Táncol, aki elmenni készűl, mert már mindíg elmenni készűl, az elmúlás majd vele kiegészűl, kering
szegényen Johann Strauß valcerében, s a semmire gyorsan fölvázolt rajz lesz a köldök alatt a kemény rost-pajzs, a barna
szilárd hónaljfüst, amit annyiszor láttam a hajladozó nagyteknős habsikoly nagymosásban, a szikrázó sáskaszem vese-emlők,
a kőszilánk lábujj-körmök, pergament-rózsaszirom kézujjkörmök, s a gyűrt, összevagdosott, zománcosra-tördelt, üveg-
repedésesre zúzott, puhagyűrt, kemény ránc-lemez beültetéses sárga viaszmárvány kicsi arc, az összezsugorodott gyermek-ámulat.
Ó, Mama! Oly pici lettél, oly könnyű, olyan apró, olyan törékeny, a halállal olyan makacs, az élettel olyan engedékeny, mint
az a picinyke aranykontyú fehérporcelán Vénusz-szobor, amit egyszer a kertben a földből kiástam, s nézett rám festett
kék szemével, rúzsozott ajkaival, s a csöpp porcelán-emlők bimbói arany-pontok, mint a bogarak léces kitin-
szárnyainak pöttyei, pontjai, ahogy feküdt a tenyeremen, mikor nyálammal s ujjhegyemmel dörzsölve a föld-piszkot
tört fehér torzó-testéről letöröltem s tenyérvonalaim, tenyérléceim mikrobarázdás völgydombjai közt csillogott fehéren,
arany-konttyal, kék szemekkel, piros szájjal, aranytűpont-emlőgombokkal, mintha két aranypénz feküdne fehér
asszony-hulla-emlőn, akinek karjait, lábait levágták vállnál, térdbütyöknél: a picinyke fehér porcelán-asszony,
a Vénusz-meztelen föld-húsa üzenet. Oly picinyke lettél, olyan apró, olyan könnyű, olyan árva egyedűl-magad
márványviasz-sárga, s nem fiad lesz, akit becsap az arcodon egymásra lemezesen torlódó, egymásra ráncokkal
forgó viaszos márványhű húsiszap, arcod tószéli sáriszap lemezes, legyezős, ránc-morzsa zománcos szikkadás-sárga
magány-állománya, kezeid sárga viaszkesztyűk, amibe belenyomva zöldleveles, indás folyondárszövetek, lilakék tollpihék.
És már elkezdődött a csúcsosodás, elkezdődött a kihegyesedés, valahogy hegyes, csúcsos és szögletes lett mosolyod és sárga magányod.
És már elkezdődött a beteljesülés, és már indulnál, mennél, pedig itt táncolsz velem Eleven Kicsi Emberi Történelem,
könnyű, lágy feketébe-öltözött márványviasz-szobor táncol velem, viaszmárvány súlyos könnyűség, karomban a
velem-forgó csillagos ég, a világegyetem végtelen csillagburjánzása karjaimban, a fénnyel bepontozott, fény-ikra
örök sötét, s a sötét néma lét-szülő halálba szőtt végtelen csillag-mennyiség, húszmilliárd év lüktető, emberszemnek
sárga, látható és láthatatlan, irgalom-hiány, borzongó, hömpölygő égitest-tartománya, fény-születése, fény-halála!
Johann Strauß téli valcerére táncolsz velem, s aranyozott szemüveg-lemezeiden arcom bajuszos tükörképe,
forgunk, s forog körötted a szobányi lét, mint a kivilágított emberiség, sorsod minden hiánya, hozama, picike
Mama, forog veled minden lét és nemlét, forog veled a teljes létezés-árnyék, mint festett körkép legyező-lejtős
nagy deszka-korong körűl, mint Feszty Árpád körképe a Ligetben, amit ámúlva néztünk mi kézenfogva ketten
gyerekkoromban, a Honfoglalás, a Magyarok Bejövetele, úgy hittük igazi a ló, igazi a tűzparázs, a vitéz, a tehénpásztor,
a hét vezér, az egész gyermekvarázs áhítat-csalás honfoglalás, körötted sokszögű körkörös álló lemezlapok szines
varázsgyűrűje forog, minden lét, minden állapot, minden jelenés, dolog, minden tegnapi jelen és valóság-történelem,
minden igazság, minden hazugság, napszám, gyerekkor, kamaszkislány-vakság, az Ó-magyar Mária-siralom,
Jézus Krisztus a boncasztalon, fölboncolt, összevagdosott véres apád a koporsóban, fehér katonaingben, fehér
katonagatyában, a havazás Isonzóban, Zita királyné barna bársonyruhában, barna bársonykalapban, Károly király
aranyvért-egyenruhában a biai vasútállomáson, ahogy az állomás-misén áldozva térdepelnek aranybojtos arany-vánkoson,
mint egy bögöly aranyszita szemén, Horthy Miklós ágyúlövése, a festett Horthy Miklós kép, a kirúzsozott-szájú vágtató
idegen lovas-tisztek, kórházi ágyban párnák közt ülő férjed, akinek csípőtől vállig fölvágott hátából úgy álltak
ki a fémcsövek, mint hárfás-hullámú orgonasíp-legyező, mint egy hal tüskelegyező hártyauszonya, a hátán, mint
Galapagos-szigeti varánuszgyík hatalmas tövislegyező háttaréj-bőrhártyavitorlája, meg a mosóteknő, meg a te-főzted
mosószappan, s a kerítés előtt üvöltve habzó irígy kis falusi csőcselék 1956-ban, meg az a bolond kis
elmebeteg asszony, a halál adósa skizofrén gyémánt-rózsa, a mániás-depressziós törékeny, kicsi ember-felhő, aki
azt hitte: egyszer öregségre felnő, aki nyáj se volt, se pásztor, s rettegett a vérzés-elmaradástól, s a kútba akart ugorni
mezitláb, s nagy konyhakéssel szaladt utánad, te meg zokogva futottál: Időtlenség, Betegség-Naptár, forradalom és
ellenforradalom, meg a háború, meg az erőszak-rettegés, haldokló legény-fiad fejénél az égő gyertya az éjjeliszekrényen,
és Ferenc József Habsburg-sívár bajsza és Joszif Sztálin kegyetlen csontváz-sivatag földrész-bajsza, a tankok a kertben és a szőke
Miskin-herceg a disznók között a szaros téli disznóólban, döglött deres lila katonaló, aminek fejszével-levágott combját vállamon vittem, mint Jézus a keresztet,
meg mind a három szülés, Hitler Adolf tajtékömlenye a rádióban, a szegénység-megváltás a mesebeli
aranydióban, és Rákosi Mátyás arcképe gömbölyűen a táblákon, plakátokon, és mindenféle kölcsön és
adósság, a végrehajtó sívár szív-apály, hullám, munka, változás, állandóság, körötted festett körképként
suhogva elforog minden megtörtént és elképzelt dolog, csontvázak, halottak, halottas-ágyak, ravatalok,
koporsók, temetők, Szűz Mária hét tőrrel átdöfött szivével az ovális hímzett szines faliképen a sugártömb
holdesőben aranykeretben, aranyozott fakarika-tojásban, minden angyal és szellem a látomásban, a csillag-viszonyok!
Te márvány és viasz gyűrődése, keveredése, hiúság száraz szalmavirág-csokra, te húsarany asszony-apadás,
picínyke roppant csúcs, világegyetem-kimagasodás, aki keringsz velem lágyan, csoszogva, fehéren, a hó-kegyelem
havas téli télben, Mama, nyolcvan-éves, már távolabb tőlem, s közelebb a Halál Szivéhez, nem hagylak magadra!
Most itt táncolok veled nyolcvan évben, keringünk Johann Strauß valcerében, te világegyetem-tengely kristály-rúdja!
Majd letáncolok én veled a földbe, két karommal pörgetve emelve téged, kis emberiség-nagy, mindenséganya-asszonyalak.
Majd körülnézek odalent a földben, föld-ágyadat megvetem fehéren, lágyan betakarlak. Nem lesz könnyű fiad vissza-útja!
S visszanézve hosszan nézem: a Föld-mag izzáslénye fölmelegíti hideg csontvázadat, lilán megitatja, pirosan átmerengi aranydarázsként aranyló arany-húsodat.
[ Digitális Irodalmi Akadémia ]