A megépülő fájdalom*

1

Túlságosan is sok baj és bánat ért az utóbbi időkben ahhoz, hogy ne legyek nagyon jókedvű.

2

Fölkészületlen is vagyok ilyen beszélgetésre: hiszen hol van az én időm?

3

De nem fölkészületlen a szívemben! A szívemben nem vagyok készületlen.

4

Mondhatják is: az egyetemen legyen tárgyilagos az ember, az előadó. Dehát én nem vagyok egyetemi tanár, csak költő, és nem is tudok tárgyilagos lenni a fájdalomban. Mert azt nem lehet.

5

Mint ahogy valóságos, igazi költészet sincs érzelem (akár fájdalom) nélkűl.

6

Nincs tárgyilagos költészet: a költészetben nincs tárgyilagosság, legföljebb a tudományban. Az a Költészet, ami tárgyilagosnak mondható, ha jól megnézzük: nagyon is szubjekúv – és hazúg!

7

Mondom ezt azért is: mert most maguk nagyon közel vannak ahhoz, hogy tapasztalhassák a költészet és a valóság viszonyát. Ahhoz: hogyan iramlik át a valóság a költészetbe. Hogyan lesz költészet a megtörtént valóságból!

8

Mert: a költészet (hangsúlyozom!): egyik alapeleme, ténye, vagy szükségessége: a megtörtént valóság. Nemcsak a képzelt valóság: ami szintén lehet (mert hiszen volt, van és lesz) egyik nemzője, vagy képzője a költészetnek.

9

És láthatni fogják, mert foghatják látni, hogy (most nagyon közelről) a megtörtént, az emberi cselekvésben és emberi cselekvéssel megtörtént valóság hogyan tündöklik át költészetté!

10

Nemcsak a Lét Állandó Valósága. Az Örök Változó Van. A foszlékony, változó, tűnékeny, elemeire bomló és széthulló és elemeiből újraépülő állandó valóság: az anyag, a Lét általában, vagy amit annak mondunk, a törékeny és tünékeny Állandóság: az a valami, ami elemi létezőiben és elemi szerkezetében mindíg van és lesz. Az anyag: és annak termékei, annak virágzásai, annak szellemisége. Annak dolga, jelentése, állapota, változása és jelenségei.

11

Szívem kérdése persze most az: hogyan valósítsam meg fájdalmaimat?

12

Mert a költészet a személyes fájdalom anyaggá: költészet-anyaggá kristályosítása is!

13

Három dolog van, mint a Költészetet létrehozó tényező! Három dolog kell hitem szerint ahhoz, hogy verssé tűnjön át a Sors! Egy: az állandó valóság: a természet és jelenségei! Kettő: a cselekvésben megtörtént valóság: az, ami az emberrel, vagy egy nagyobb embercsoporttal történik, megtörtént! Három: a teljes érzelmesség: tehát a valósághoz való kizárólagosan egyéni, a költőnél szubjektív indulat.

14

Mert viszonyunk (a költő viszonya a költői megvalósításban) a valósághoz csak indulatos lehet. Elemien indulatos, iszonyatosan indulatos, kegyetlenűl indulatos, féktelenűl indulatos. Csak vad indulattal: gyűlölettel, vagy szeretettel, szerelemmel, vagy halállal: lehet költészetet csinálni! Az indulat-nélküliség: hazúgság a költészetben, vagy a költészet halála!

15

Mert a költészet nem matematika, nem mértan, nem térkép-készítés, nem ragasztás, nem gépesített játék, nem „objektív hozzáállás”, ahogy mondják, de iszonyatosan indulatos gyűrkőzés, bírkózás, dühödt és dühös formába-gyűrése a széthullni, vagy önmagát elfeledtetni akaró megtörtént és állandó valóságnak! A tárgyi világnak, a természeti világnak, a fájdalomnak, a szenvedésnek, vagy az örömnek.

16

A költészet: támadás! A valóság elfogása, hálóba-fogása, legyőzése, belegyömöszölése a forma zsákjába.

17

A valóság, minden valóság (a megtörtént is), vagy nem mer tudni, vagy nem akar, vagy nem tud önmagáról. A valóság fél a költészettől. A valóság: gyáva! Mert a költészet: a valóság szembesítése önmagával. S a valóság gyáva önmagához, meg akar feledkezni önmagáról, nem akarja, vagy nem meri megismerni önmagát. Pedig a Költészet (nemcsak a valóság vállalása), de szembesítés! A valóság szembesítése önmagával! A Költészet rákényszeríti a valóságot, hogy szembenézzen önmagával. De a valóság védekezik. Ezért harc a költészet. S a harcban, ha igazi: győzelem a valóságon.

18

A valóság esztétikailag gyáva! Nem akarja igazi arcát megmutatni. Ha meg tud mutatkozni: csak a művészetben: kimutatva lényegét, kimutatkozva burkolataiból: mintegy levetkőzi ruháit: hámjait és rétegeit, hogy ott ragyogjon szemünk előtt tiszta lényegével.

19

Ez persze csalókának hat így: hiszen sokszor a művészetben, mintha a ragyogás öltözne föl: millió ruhába, millió rétegbe, részletbe, szalagba. Dehát ez csak a látszat. A lényeg a központi, a lényegi ragyogás. A központi láng. Amit a ruha takar!

20

Mert hiszen millió-fajta ruhája lehet a költészetnek!

21

Annyi fajta, ahány ember él a földön!

22

Mi ez a központi láng?

23

A lényegi, ami mindent átvilágít, mint sötétet a lámpa: csontvázat, húst, bőrt, bőrfelületet: tehát a lényeg öltözékét?

24

Ettől a láng-milyenségtől izzik át a költészet, tündöklik föl, vagy gyászlik a vers erkölcsi milyensége.

25

Mi ez? A hit vagy a hittelenség?

26

A hit az élet értelmében, vagy ennek az ellenkezője! Ettől függ: sötét lesz-e a szövet: kékbarnán ragyogó, vagy aranyfehéren égő.

27

És emellett már másodlagos dolog: hogy a vers hosszú-e, vagy úgynevezetten rövíd.

28

Minden vers: állapot. Nincs kizárólagosság.

29

A hosszú vers, a rövid, vers is: lehetséges, egyszerre egy költőnél is.

30

A hosszú vers is állapot tehát.

31

Vagy egy állapot lehetősége.

32

De a rövíd vers is ugyanez.

33

A kérdés az: mit hogyan lehet és kell megvalósítani.

34

Egy-egy műforma hitem szerint: nem történelmi kategória. (Vagy nem csak az! Mert lehet az is!)

35

A hosszú vers azért hosszú vers: mert az abban foglaltakat elmondani másképp nem lehet!

36

Ostobaság lenne elvárni: csak szonettet írjon egy költő.

37

Hosszú vers is millió formájú lehet! Mert hosszú vers: S. J. Perse költészete; Kassák Lajos: A ló meghal, a madarak kirepűlnek című éneke; Csü Jüan elégia-izzása; Ezra Pound: Cantos-katedrálisa; de hosszú vers Petőfi Sándor Apostola is!

38

Nem igaz tehát, amit egy kritikusom ír, szólván rólam, idézve egy német szerzőt: hogy a hosszú vers út a rövíd vershez!

39

Ezután marad: a fájdalom, ami most a szívemben van. S ki tudja, hosszú versben épűl-e föl a fájdalom, vagy rövidben?

 

Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán tartott előadás vázlata.

[ Digitális Irodalmi Akadémia ]