A költészet és a jövő

 

 

 

 

Ha van Jövő! Ha lesz Jövő! Ha lehet Jövő! Mert csak akkor beszélhetünk,
csak akkor érdemes beszélnünk a Költészet jövőt-célzó föladatairól. Csak
akkor lőhetjük ki énekünk virágzó vesszejét a létünkre-göngyölgő időben
előre. Ha lesz kinek és lesz minek? A halál nemcsak múltunk és jövőnk.
A halál kérlelhetetlen Jelenünk. Élve is lakjuk tenyésző Csont-birodalmát,
fekete Átok-országát. Ott bizsereg, ott mocorog, ott vakaródzik, ott tüsszent,
ott ásítozik minden pillanatunkban. Vár a Megmásíthatatlanra, a Beteljesülésre.
Vár önmagára. A csontra, a húsra, a belső szervekre, a körömre, a szőrre, a
szemgolyókra és az agyvelőre. De én most nem Róla akarok beszélni. Nem
Róla: a Személyiségünkre-áhítozóról. A Bennünket-fogai-közt-morzsolóról.
Aki majd átharapja létünk öves csonthéját, mint az őskori páncélos-övesállatot
a fölpáncélozott-húsú és páncél-csipketaréjú ős-kétéltű, hogy elmeszesedett
szívünkön, értelmét-vesztett árva koponyánkon nagy lukakkal repedezik szét
kúp-fogsorának harapás-nyoma, a csontlékek, mint a hold fény-gyűrűs kráterei.
Mert nem több ez, mint a magányos veszteség! Mint a szép Megmásíthatatlan.
A folytatás egyetlen mámora. A még-tovább csont-tüske csillagvégű
ostora. A kezdet értelme. De a világ-veszteségről szólok én. A teljes
lét-pusztulásról. A Földgolyó-halálról. A soha-többé-nincs-virágzás-
Lehetőségről! Fölrajzoltam én üszkös és kormos és parázs-sistergő szavaimmal,
véres vérző hajakkal és még-lüktető velővel, bőrhártyás embercsontszilánkokkal
és szőrökkel teleragadt szavaimmal a Jövő Rémület-térképét a Jelenre,
és fölrajzoltam én a Földgolyó-Halál, a Túlélő Halál, a Terméketlen
Halál és a Rosszra-termékeny Halál virágzó vad világát, és
a Holnap penész és rothadék-tájait a nappal arany-deszkáira, megfontam
döbbenet-mirigyeimből kitóduló szavaimmal (amelyek mint a pók
szövőmirigyeiből a lágy fonál-váladék-kötegek a fonószemölcsön át nyomódnak
a levegőre, hogy ott megszilárdúljanak), piros-kristály szavaimmal a Világ-
Halál-Jövő rézfonal-szobrát, a Megdermedt-Emberiség pókfonál-szobor-
kosarát, az Iszonyat-Drótváz-Földgolyót, az Iszonyat-Drótváz-Embert,
a Pókháló-Csontváz-Emberiséget, az anyag-nélkülit, a húsnélkülit, az Iszonyat-
Drótváz-Létezőket. A Drót-Mindenséget, amelyen az ember-lét cafatjait,
a világlét-cafatjait rázza, lengeti tépi a világszél, a forró, a deres, a közönyös,
az árva. Jaj, mi értelme a Költészetnek, ha a Föld a tűz és a tüzes kő alá
temetkezik? Ha létünk: akaratunk, szerelmünk és irgalmunk a tűz pikkelyei
alá temetkezik? Ha eltékozolt értelmünk a láng és a füst és a robbanás
mítoszi rózsái alá temetkezik, a Világegyetemet-benövő, a Mindenségbe-
dagadó Rózsa alá temetkezik, amelynek gyökere tűz, szára robbanás, véres
szirom-salátája láng, tüskéje arkangyal-aranyfog, s levéltetvei a nyálzó,
kiszáradó csillagok, galaxis-csomók, kozmikus fény-anyagszigetek. Ha
létünket magába-szívja a Világmindenséggé-dagadó Tűz-szemgolyó,
amelynek erezete tűz, írisze láng, pupillája halál, szemfeneke az Emberiség
vastag vér-gubanca. Ha részei leszünk a Szemnek, de megtagadtatott tőlünk
a Látás, mert ez a szemgolyó a Vakság. Mi értelme a Költészetnek, ha izzó
hamu rakódik lassan, évszázadokig, szakadva, mint a Pokol havazása, a
Bűnhődés tűz-esője az Emberiség halálra-nyitott szemére, a próféták halált-
átkozni-vágyó, halálba-tátott, halál-fogsorú, leperzselt-szőrzetű szájára?
A költőkére és a megváltóéneket-vágyakozókéra. És ha marad valami, hát
mi marad? A kő, a bunkó, az állat-lábszárcsont, a szőr-harang, a köröm-
tekercs, a szőrösödés, a makogás, a hullaevés, a gyilkosság, a rablás, a csonka
gép-kotyvalékok, a város-kőcsontvázak, a babonák, a dárda, a kőbalta, a huzal-
értelmetlenség, a szörny-elszaporodás, az istenek, a kolibri-ember, a medve-
asszony, a sün-anya, a krokodílus-isten, a disznó-ős, a kentaur, a szirén,
a faun, a szatír, a sellő, az Egyszemű, a nimfa, a najád, a törpe, az óriás, az
elvarázsolt béka, a madár-ember, a Hulladémon, boszorkány, Hattyúlány,
a Zöldszakállú király, sáska, denevér, rágcsáló, a Sárkánykirály, az
Ördögkirály, a Fekete saskirály, a Zöldmadár, a Csodaszarvas, az Aranykacsa,
Kígyóbőrű Kámán Sára, Vasorrú-bába, Jufijankó, Planétaisten, Nyárfa-anya,
a Fűzfa-apa, a Fügefa-szülő, a Myrrhafa-szülő, Tölgyfa-fiú, a Nyírfa-fiú,
a Háromfülű Kék Ló, az Égitestszabadító, a Bólintgató-csontváz, a Tűzkirály,
a Lángkirály, Vas Jankó, a Békakirály, a Kígyóvőlegény, a Hableány, a
Mennydörgés-isten, az Ördög-fejedelem, a Nyolclábú Szárnyas Paripák,
a Világ-Ügyelő-Férfi, a Városi-Fejedelem-Öreg, Babszem Jankó, a
Gyöngysíró-leány, a Medvevőlegény, a Madárvőlegény, a Békavőlegény,
a Sündisznóvőlegény, a Nagy-Erdőbeli-Öreg, a Barlanglakó-Öreg, az
Aranyszakállú-ember, az Állatsógorok, a Halottból-lett-kisgyík: Fanampitoloha,
a Kardinális-madár, a Kétlábujjú-Szellemszörnyek, az Álomszellem, a sakál,
a hód, a csőrösemlős, a kenguru, a gnú, az esőmadár, a rozmár, Baiame:
az esőküldő, Hét-Coboly-Magasságú-Rezes-Vas-manó, a Rézember, a Medvefiú,
a Macskafiú, a Tóöreg, a Fehér-kanca-fia, a Viziszellem, az emberbeszédet-
értő állatok, a Kutyaorrúak, Egérnővérek, a Viziszörny, a Medvefeleség,
a Ködasszony, a Gyermekrabló-Csillag, a Hideg-Idő-Ura, Bátor Vidra, a
Tintahalkirály-Tengeriemlős-Ember-Viziszörny, Hüvelyk Matyi, Rókaöreg,
a gyík, Madárleány, a Coboly-lélek, a Rozsomák-lélek, a Tigrissé-vált-ember,
a Beszélő-teknősbéka, az Erdei-Szellem, a Róka-bíró, Rózsakirálynő,
Medvekirályfi, a skorpió, ganajtúróbogár, a Mohalány, az Emberevő-lány,
a Gazella-lány, a bagoly, a teve, a dzsinn, sajtán, ifrit, márid, a Szellemlovak,
a bülbül, az Elvarázsolt madarak, a Kőember, a Sirálykirály, a Békakirály, az
Aranymadár, a Farönk-királyfi, az aranyásó hangyák, a Négy-Kígyó, a majom,
az elefánt, a mósuszökör, az Emberfejű Naga-kígyó, a Ravasz nyúl, a
Kígyódémon, a Hattyúkirály, a Disznószellem, a Föld Szépe, a Hét-arasz-
szakállú-és-három-arasz-termetű, a Jóságos emberevő, Gülbahar: a Rózsa-
tavasz, Gülizar: a Rózsa-arc, Gülperi: a Rózsatündér, Tök-tábornok,
a Százlábú-leány, a poloska, a tetű, a bolha, a rüh, a Hegyiszellem, a Pók-nő,
Béka-nő, az Ember-alakú-szellem, a Kobold, a Táltos-cethal, a Csiga-ember,
a Majomisten, a Mézmadár, a sakál, a cerkóf-majom, a pávián, a lajhár,
a csimpánz, a hangyászsün, a tatu, a jaguár, a Holtak-ura, a Gyümölcs-
fia, Mani: a nyolcfejű, a Szivárványhal-bátyák, a Cápaisten, Vasjankó,
Rigócsőr-király, a Szarvas-rénbika-formájú-fejedelemhős, a Csontos-
rénbika-formájú-fejedelemhős, az Obi-hattyú-orrú-bálvány-öreg, a Nem-
szerencsés-fejedelemhős-fiad-körme-íze-nem-fogja-kerek-kőbálvány-öcsém,
az Oimét-nép-embere-habos-szablya-vőnk. Ők majd szétözönlenek a
Földgolyón, s az űrben, a Jóslatok, a Mámorok, a Rémek, az Ember-nélkűl-
értelmetlenek: az angyalok, ördögök, négyarcú-négyszárnyú Kérubok,
a kristály-szárnyúak, a láng-szárnyúak, szeráfok, lelkes állatok, Pirosmalac,
Hajnalpelika, az Angyalbárányok, Pancimanci, Zöld király, a Hattyunő,
a beszélő koponya, Vas Laci: a papirkerékké-váló, a sárkány: a vaskerékké-váló,
a Lidércek anyja, a Jós ökör, a jósló madarak, Hattyú-lovag, a jós méhmagzat,
az emberbeszédű állatok, az emberbeszédű madarak, Ribike: a gyíklány,
a holló, a Csodásökör, Veresálnok Vitéz, az aranyfogú testvérek, Fordítottfejű
János, Vasfejű farkas, a Medvék királya, a Rókák királya, Kalefaktor: a
szárnyas ember, Hajnalkötöző királyfi, az állatanyától-származó-fiú, a Griff,
Fanyűvő, Vasgyúró, Kőmorzsoló, a hegyesszakállú törpe, a Vénusz madara,
a félkutya-félember, Fehérlófia, a Varjak királya, Kutyafejű
Hétszünyükapanyányimonyók: a hosszúszakállú kis ördög, a méhmagzatnak-
elígért-tündér, Világszép Sárkány Rózsa, Veres juhocska: a juhásztól-
megesett, a tehén-fiú, a hét-sing-szakállú-hét-sing-ember, az embertől-teherbe-
esett-medve, Hegyhengergető, Messzehajító, Lélekrabló tündér, a háromlábú
ló, a rák-ember, az inci-pinci-piripócsi-pöttön, a tehetetlen démon, Kutyaszemű
Jankó, Ződ Imre, Növény Ferenc, Csonkatehén fia, az odvas-fában-fekete-
bárány-ellette-ember, Kakasel, az őrző-elefántok, a tyúklábú ember, Bai
Ülgön, a tizenkétszárnyú ló, az ólomfejű-barát, az arany-cethal, Csillag-
kalapáló, a sokfejű-szörny, Háromlelkű, a pelikán, a kutyahal, a tengeri kutya,
a véreslábú csikó, a szélbe-dobott-repülő-száraz-rózsa, a csonttal-koponyával-
telt-ló, Tórem: a Földre-szent-tűzözönt-lebocsátó, a Szőlőfürt-fiú, az
emberbeszédű békák, az aranyfülű szamár, a tűzokádó medve, a tűzökrendező
oroszlán, az emberszülő malac, a halfiú, a virágból-született-fiú, Baba-Jaga:
a csontlábú, az aranysörényű-tüzesfogú-kutyák, az aranyagyaras Vadkan-
király, az alma-apák, a víz-apák, a Liliomleány, Szegfűhajú János, a hiéna,
a borz, az óriást-őrző kakas, a koporsót-turkáló-tüzes-ökör, a tüzes vaddisznó,
Naperesztő, Zöld dragonyos, Olenburisz király fia, Kékvár-tornyán-forgó-
kék-kakas-lány, Félvilág csősze, Éjjelt-nappalt-zsebében-hordó, Bolha-inas,
Hangya-huszár, a Csodaszörny, skorpió, Kékszakáll, Lidérckirály, a
Medvecár, Halál-ló, a Zöldnadrágú szakács, a Marhahólyag-fejű, a Disznógyomor-
fejű, az Ürügyomor-fejű, a Csöcsös-emsehas-fejű, a Kecsketőgy-fejű, a
démonok, a halottevő-hűtlen-anyák, a mókus, Hirtelennőtt, Égigérő-nyakú
táltos, a vak béka, kétfejű kutya, a tündértörpék, a tündérpók, Isten fehér tevéje,
Mongus Pakai: a kőszívű, a gyökér-remete, a faháncs-ember, a tapló-szűz,
a gomba-asszony, a csikóhal-király, a tarajosgőte-bálvány, a csíkbogár-démon,
a viziló, a tapír, az orrszarvú, a zsiráf, a csillagruhájú sárkány, az ötlábú-
háromfejű-táltosparipa, a kis tengeri nyúl, Széltől-fogantatott, Macska-
Csinosomdrága, az egér, a Darázs-szúnyog-légy-királyfi, a szövőszéken-
katonákat-szövő-asszony, Virágok Vitéze, Sasfészek-fejű, Észak Vén
Banyája, a hétfejű menkív, a szélasszonyok, Rothadt-szív: a reves-fa-szívű
herceg, a keselyű, Durumó: a pokol királya, a Rubicek-madár, Pestisasszony,
Nyomorasszony, Sárgahalál: az elbomlasztó, Zöldhalál: a fölsarjasztó,
Sárgalábú-vöröslábú-a-többi-teste-zöldbe-s-veresbe-játszó-Csontváz-ember,
a négyszárnyú táltosló, Harkálytündér, Skorpió-boszorkány, Sokagancsú-
szarvas: mely-csak-addig-él-míg-szarvai-égig-nem-érnek, Magas-szikla-hollója:
mely-csak-addig-él-míg-alatta-a-mélységet-ganéjjal-meg-nem-töltötte,
Huszonnégyfogsorú, a Méhek királynéja, a Halak királya, a Madarak királya,
a Hangyák királya, a fehér pelikán, a Páva-hajú lány, Teknősbéka-fiú, a leányfejű
kígyó, Szalmakirály, a Miki-máki öregember, Harmatból-fogant-kilenc-
anyától-született-lány, a bajuszos patkány, a hatlábú jávorszarvas, az
angyalmalacok, A Napba-röpítő-fehér-ló-melynek-két-fülében-két-szál-gyertya-
ég, Virágok királya, a kalt-bálvány-képű-rénbikák, Páfrányvirág, Lúd-
szállta-harminc-embernél-öregebb-bátyák, Fagy-öreg, Felső-Ég-nyugodt-
vizében-növekedett-bálványhúsban-dús-fejedelemhős, Húsz-daru-magas-
lábíz-bátyák, Kacskaringós-fejű-vöcsök-madár-anyám, Járványvész-fejedelemfi-
fürtös-fejedelemhős, Himlő-anya, Halálangyalok, Nyusztos-nép-embere-
nyusztprémben-bővelkedő-fejedelemhős, Járvány-anyó, Sok-föld-emberének-
insége-fejedelemhős, Hideglelés-leány, Nátha-anyó, Kanyaró-apó, Takony-apó,
Kelés-apó, a fénylő-hátú-teknős, a kolibrimenyasszony, a fóka, Bakuraó-
madár, a bálnaevő poloska, a nyérc, a Világteremtő Varjú, Isi: az Uaku-
gyümölcs-fia, az Égből szállt-asszony, a félig-hús-félig-fa-testű, az alligátor,
az emu, a kristályból-lett-hattyúk, az opossum, Mullinga, Baiame: a
virágküldő, Bibiolona: a Nagy Állat, a kőbéka-lányok, Mooroonu-mil-da:
a szemnélküli-az-orrlikain-keresztül-látó, a Boogoo-doo-ga-da: az esőmadár,
a krokodíl, Ooboon: a kéknyelvű gyík, fölűl-ember-alul-kristályszikla-istenek,
Bun-yun Bun-yun: az árvizi béka, Maya-Mayi: a hét kristályruhájú nővér,
Ég-leány-széltől-víztől-teherbe-esett-Vízanya-akinek-térdén-egy-kacsa-
fészket-rakott-s-abban-hat-aranytojást-és-egy-vastojást-tojt-ott-kotlott-költött-
a-ruca-amíg-a-Vízanya-térde-mint-izzó-szén-térdén-rándít-s-a-tojások-a
tengertajtékba-hullanak-cserepekre-törve-tojás-alsó-fele-lesz-föld-tojás-felső-
fele-lesz-ég-sárgája-felső-fele-lesz-nap-fehérje-felső-fele-lesz-hold-tojástarkája-
lesz-csillag-feketéje-felhő, a madár-hüllő-párzás, a pikkely-toll-szerelem,
a rovar-emlős-bagzás, a szárnyas amphibiák, az ezerszemű, négyezerlábú,
húszezer-orrlikú, negyvenezer-ujjú, húszezer-fülű, tízezer-farkú, nyolcszázezer-
karmú reptiliák, a zsákállatok, húsevővirágok, pókok, rákok, polipok, csigák,
medúzák, férgek, elhízott delfinek, halak, bálnák, cetek, virág-erjedések,
növény-tajtékzások, rózsa-dühöngések, porzó-háborúk, bibe-forradalmak,
vagina-tébolyok, ágyékszőr-erjedések, fallosz-őrjöngések, emlő-csecs-milliárd-
bugyborékolások, rovarcsáp-páfrányerdők, szemgolyó-szemkristály-trillió-
rügyezések, világuralkodó városnagy Rovar-Atyaistenek, Bogár-Szűzmáriák.
Ez lehet Jelenünk. És ez lehet Holnapunk. Jövőnk. A Költészetnek értelme
akkor van csak, ha van Jövő. De ez a jövő a Költészet halála. Az elvadúlt,
lét-alatti lét fölfalja nemcsak a Költészetet, de a Költészet spermáit is, mint
az önhitt és gőgös és zsarnok népmese-sárkány az Ország lányait, a Vizet,
a Napot, a Holdat, a Csillagokat. És jöve a Sötétség. A korhadás, a rothadás,
a penész, a moha, a dér, a világganéj. Ez lesz-e létünk sorsa? Ez lesz-e a
Költészet jövője? Győz-e a tűz, és a tűz után a penész? És dagad-e új szellem-
embrió a pusztulásból? Megtermékenyűl-e a Föld új szerelmes-nemzésben?
A költészet tárgya: a lét. A költészet értelme: az ember. De milyen ember?
Nem a Maradék-ember! De a Vágyakozó-ember, a Kiválni-akaró-ember, a
Szeretetsóvárgó-ember, a Halállal-társalkodó-ember. Ember nélkűl
fölösleges a Költészet. Ember nélkül a Költészet: puszta kő, szürke pala,
pórusos kőzet, amelybe belenyomódtak a lét csipkés, sejtes és eres szavai,
életünk csontvázai és szerelmes rajzai. Ember nélkül a Költészet: bűn, téboly,
a magány üresség-háza, mint a kürtős-darazsak fészke, amely sár-kürtjeivel,
sár-zsebeivel, sár-kéményeivel, sár-zacskóival, sár-zsákjaival, sár-trombitáival,
sár-erszényeivel, sár-bélrendszerével, sár-hólyagcsöveivel, sár-barlangjaival,
sár-celláival, sár-tülkeivel, sár-korallbokrával és sárkancsó-csokraival,
sárkehely-csomóival, sár-serlegrózsáival, mint egy omladékony, barna-héjjal-
vedlő-gyökerű löszfalra tapasztott ezersejtű sár-virág: értelmetlen,
terméketlen, céltalan és illattalan. Szagtalan iszap-és-darázsnyál-keverék-rózsa.
Mi hát a dolgunk: a Jelenkor költőinek? Egy költőnek sincs hatalma arra,
hogy elhallgattassa az átkozott fegyvereket. Hogy mint Sztravinszkij opera-
hőse az ördögöt a földbe: visszakártyázza a fegyverré-kovácsolt-érceket a
földbe: érc-kristályrózsának, érctüdőnek, ércembriónak, érc-daganatnak. Egy
költőnek sincs hatalma arra, hogy mint áttörhetetlen és átéghetetlen kristály-
redőnyt az Iszonyat-Jövő előtt lehúzza az Időt, így védve az élet jelenét a
lángtól és a hamvadástól. Egy költőnek sincs reménye arra, hogy Jézus hatalmával
megmilliózza kis kenyerét és kőhártya-pikkelyű halát: hogy szétosztván
juttasson minden éhezőnek, gyermeknek, öregnek. Egy költőnek sincs hatalma
arra, hogy szája prófétatüzével elolvassza, mint jégcsokrot, jégvirágkoszorút:
a bűnözést, a hatalmi tébolyt, az elnyomást, a koncentrációs táborokat, a
szexuál-banditizmust, az önámítást, a szesz-mámorba-menekülést, a drog-
mámorba-menekülést, a könyvégetést és könyvbezúzást, a fajgyűlöletet, a
kizsákmányolást, az ember és a költészet szép szabadságának hisztérikus
gyűlöletét, és mind a fölsorolhatatlanúl-többieket. Mi hát a lehetősége nemcsak
a Jelenkor költőjének, de a Költészetnek általában? Mi a lehetősége és
kötelessége? Hogy éljen hitével és reményével! Mert ez a hatalma! A
Költészetben nincs kivételezettség. Kivételezett tárgy, kivételezett forma,
kivételezett indulat, kivételezett kifejezésmód. A Költészet mintája a Mindenség.
De a Költészet dolga nem a Mindenség utánzása, hanem azonos-rangú
Mindenség teremtése. Így a jövő megtervezése. Az ember, bár a természet
akarata ő is, azzal több, mint a természet, hogy ítél, dönt, dacol, lemond,
kimond és vállal. Megteszi ezt napjaink Költészete? A Költészetnek őriznie kell
önnön szabadságát: a szó, a nyelv, a kimondás, az ítélet, a konokság szabadságát.
A tisztaságét. Az aggódás szabadságát. Őrizkednie kell a Megtévesztőktől,
Beleszólóktól, Hamisaktól, Júdáspénzt-adóktól! Megteszi ezt napjaink
Költészete? Ne a kora határozza meg Költőjét, de a költő határozza meg korát:
építse meg a lét gyémánt-szerkezetét, s fonja be, borítsa be világ-álmú, világ-
értelmű fogalmaival és szavaival. Mert az előbbi: gyöngeség, esetlegesség,
esettség, lemondás, árvaság. De az utóbbi: tiszta akarat és törvényerejű
teremtés. A jelen legjobb és legszebb erővonalainak összefogása, és szikrázó
gyémántfonalainak tündöklet-katedrálissá-fonása. Éneklő Tűzfonadék-
templom. A Jövő Háza. Hisz a Költészetnek nincs múltja. A Költészet a
mindíg-jelen! Múltja csak a költészettörténetnek van. És a tér-idő-
teremtményeknek. A Költészetnek csak jelene van és jövő-reménye. Hite.
Hite, hogy az ember nem adja föl önmagát. Hite, hogy az Emberiség nem adja
föl önmagát. Hite, hogy szavára testvér-szavakkal felel a lét. Hite, hogy
egyszer föloldódik világegyetem-magánya. Hogy egyszer találkozni fog
világegyetem-testvéreivel. A Költőnek hite van és reménye. Hogy szavai a
jövőre-írt tűzkacskaringó-époszok. Hogy nem pusztul el ostobán és reménytelenűl
a Föld, hogy zöld penész-gombócként keringjen majd céltalan Tűzanyja körűl,
makogva, hörögve, sikoltozva, vinnyogva, cincogva, ugatva, reszelve, cirpelve,
károgva, víjjogva, nyihogva, bőgve, zizegve, cuppogva, csattogva és kopogva.
Hite, hogy nem pusztul el iszonyú tűz-szerelemben a Földgolyó, s lesz a
világűrbe-lógó-hajú füst-gyapjú-hulla-ősanya, megkövesedett sárkánytojás,
amelyben ott ülnek évmilliárdokig a kő-sárkánygyík-embriók; megkövesedett
sárkány-anyaméh, amelyben kő-sárkánytojások fürtjei, óriás kő-szőlőfürtök,
s a kő-szőlőszemekben emberkezű, csikószemű, kő-orrlikú, kő-fülkagylós,
kőpajzs-tarajsörényes, kő-körmű kősárkánycsecsemőmagok eres, kő-
szemgolyós halmazai várnak a soha-föl-nem-támadásra. A jövendőnek-szánt
Emberiség! Hite, hogy nem hal meg az Értelem, az ember legszebb reménye,
a költő legtisztább szerelme, hite, hogy nem pusztul el, nem hal ki Atomtigris-
lánghörgésben az a nép, amelyből vétetett, az a nagy-álmú és nagy-
szenvedésű nép, amelyből szólnia kiválasztatott, hite, hogy nem szárad el a
Ringyó-robbanás világpusztító-csókjaitól az a nyelv, amelyen szólnia rendeltetett,
most és mindörökké.

 

 

 

[ Digitális Irodalmi Akadémia ]