A kiválásról és a feladatról

 

 

 

 

Alig múlt két hete, hogy levelet kaptam Franciaországból egy festőtől,
barátomtól, gyermekkorom, kamaszkorom és ifjúkorom mesterétől és bűvöletétől:
Hantai Simontól. Attól a festőtől, akit a világ mai művészi mámorosságában,
ingerűltség-örvényeiben, vérpettyes dühkitöréseiben, fekete hörgéseiben,
csődör-szagú és kanca-szagú bíborlásaiban, ánusz-gyűrű-és-kloáka-kehely-
csillogásában, mozgó, zenélő, pillogató, pislogó, víjjogó, földagadó, önmagából-
kizuhanó, békaszemgolyóként-dülledő, a kaméleon agyagfonadékkosár-
szemgolyó-bőrkorsójaként-forgó, csápjaival emeletes póklábakként kaszáló,
defekáló, az üreges viaszkoponyában agyvelő helyett kis gumibáb-emberkék
csomóját rejtegető, Krisztus szögeiként meredő, gipszes, gumihártyás, mohás,
zsákszövetes, fémforgács-rózsás, drótszál-csontgerendázatos, porcelános,
üvegbuborékos, viaszgyertyás, kötél-magányos, növény-szigorúságú, állat-
szőrrel-beborított, pettyes párducprémmel és ezüstmoha nyúlbőrrel felöltöztetett,
kitömött, üvegszemű, barna pikkelygatyás, faháncs-csizmás madarak dermedt
diadalmával beültetett, madár-csontvázakkal és állatcsontvázakkal korall-
mészcső-ágakkal, szines csigahéjakkal és kő-penészes kagyló-kőlegyezőkkel
teleragasztott tárgy-halmazában és dolog-halmazában a legtisztábbnak tartok,
attól a festőtől, aki ebben a művészetében démonian fölgerjedt világban a
közönyt, a hisztériát, a gőgöt, az unalmat, a lét-depressziót, a restséget,
tunyaságot, butaságot, beleegyezést és eltűrést, gonoszságot, gyilkolásra-fölhízlalt
hatalmat, rossz szédületeket és hamis hiteket, önámításokat és önhittségeket
mohó, nyúlványaival áramló és lényével pöfögve, buborékozva és gőzölögve
áradó óriás sejthalmaz-állatként bezabálni-kész, belsejébe-inni-és-gyűrni-
kész, magába-gyömöszölni-kész, és egyetlenségéből kiüríteni-kész művészi
erjedésben és gyönyörű elemi erjedtségében hitem és ismeretem szerint
a legtisztább, leggyötrelmesebb, legmagányosabb, és leggyötrődőbb. Hitem
szerint annyira, hogy csak óriás-kortársához: az árva, önmagát-csontig-
lefosztó, a természet kérgeit, háncsait, bőreit, hártyáit, kagylóhéjait, virágzás-
cafatjait kegyetlenűl letépő, fölöslegeit zordan lehasító, mint a halál csontváz-
önmagáról a húst, hatalmas ujjaival gyötrelmesen lecsipegető, az egyszeri,
az állandó, a biztos lényegit kereső Giacomettihez hasonlítható. Levelében egy
színes fényképet is küldött barátom. A fényképen műterme (amit csak a
felső sarok három-ágú fehérsége jelez), lazán kiterített, könnyedén a falra-
akasztott, gyűrődéseikkel és redőzetükkel egymásra-omló színes vásznak
hatalmas-méretű tömege borítja a mennyezetig és a szem ütköző-pontjáig
az egész fénykép-teret. Mintha egyetlen óriás szines kristály-halmaz ragyogna
bíboraival, kékjeivel, feketéivel, narancs-sárgáival, szögeivel, éleivel, üveg-
csokraival, szakadékaival, hasábjaival és szeleteivel. Csak nehéz szívemre és
arany-uszályú őszi tűnődésemre vethet kristály-árnyékot levelének tartalma,
két sorát mégis fölidézem most, föltépve magányunk burkát, mert a
művészi teremtés lényegét, a teremtő akarat legfontosabbját, a művészi
megvalósulás, a kiváltódás és kiválás értelmét mondta ki ezzel, a minden-
teremtő-akaratra-érvényeset, a mindnyájunk-teremtő-vágyának figyelmeztetését
és rettenetét, mintegy fordítva, a művészi teremtés egyetlen lényegét, lehetőségét
és föladatát. (Mintha egy földuzzadt és önmagával kifordított mélytengeri
lény belsejével: erezetével, mirigyeivel és belső szervei eres hártyavonaglásával,
nyálkás és fodros lüktetésével magyarázná eredendő állapota célját.) Azt írja:
Hónapok óta dolgoztam most, de egyelőre semmisem jött létre, ami a fehér vászon előtt
megállná a helyét. És a fénykép hátúlján: Nem maradt belőle talán semmi. Igen,
mert a kiválasztásra-készülődő, az emberkéztől-háborítatlan, az önmagában-
való, az így tiszta anyag, a zárt anyag-tömb a minden-együtt, a minden
lehetőség együtt, az általános megvalósulás, amely az egyszerit várja, a soha-
többé-másat, ha lemállanak róla majd a kegyetlen fölösleg héjai, zsírjai és
rostjai. A fehér, szürke, szikrázó, sárga fém-szerkezetű anyag a lét önmagában-
való erkölcse és felelőssége, nemcsak a lét anyaga, amelyből kiválásra vár a mű,
tehát a művész erkölcsisége és felelőssége. A fehér vászon, a kőtömb, a nedves
agyag-halom, a tiszta papiros a mindenség együtt, és a félelem és a magány,
s az anyagból a művésszel kiválasztott, kiváltott, megváltott mű a mindenség
egyik egésze, szerkezete, jelentése, így célja. A feloldódás és megváltás.
A múltról és a teremtés-indulatról szóltam, azzal, hogy a magam életének,
milliárd-sejtű cella-várának egy cella-ajtaját nyitottam föl most. Boldoggá
teszi és fölemeltté a gyötrődő és fölemelkedni-vágyó embert az a mű, amely
az általános anyagból való kiváltódás érdemesültje, amely ezzel a kiválással
hordozza létét és értelmét. Ezek a művek nem vágynak vissza az egy-tömbű
anyagba, mert a kiváltódással találták meg helyüket és létezésük okát
nehézveretű, talpig-és-koponyáig-beborított-páncélzatú, vastag hajzatokkal,
és tajtékosan leomló sörényekkel vágtató életünkben. A művészetnek sokfajta
akarata volt már az emberiség történetében. Volt akarata a tajtékzás, a mozgás,
és volt akarata a cselekvés is. De volt akarata a mozdulatlanság is, a csönd is,
a fölragyogás és a derengés, a titkok mosolya és a szenvedések görcse:
néma fuldoklás, vicsorgás és hörgés. Hisz mindennek van lehetősége és indulata.
És volt akarata az állapot-meghatározás is. E művekben a lét, de inkább létünk,
emberi létezésünk, egyszeri voltunk állapotai jelennek meg. Életünk merengése és
szigorúsága, csöndre-hajolása jelenik meg itt, a termékenység-állapot, a
megtermékenyűltség-állapot, a teremtő kezdet és teremtő akarat csöndje, a
fáradtsága, magánya, gondja, gyásza, szerelme magányában ülő ember,
a csönd mítoszi, ősvilági és a halál-világi csönd-virágait két bronz-rücskös ujja
közt merengve tartó ember, a csönd ragyogó kelyheit és tündöklő szirom-
koszorúit tűnődve vigyázó ember. Eredendő állapotok ezek! Mozdulatlan
eredendő történések. Ez a titkuk. Ez az értelmük. A nem-dermedt, de állandó
állapotok végtelen bizonyossága. Belső csöndje és külső csupaszsága. Önmaguk
értelmének bizonyossága, Jelentésük tisztaságának bizonyossága. Világunk
tömve van zajjal, gyásszal, robbanással, vijjogással, dübörgéssel, mozgással,
hörgéssel, iszony-torzulásokkal, fegyverropogással, szenvedéssel és jajgatással.
A művészet, bármilyen indulatú és megjelenési formájú is: cselekvés. Azzal
cselekszik, hogy van! Nem önmagát cselekedteti, de önmaga a cselekvés. Nem
hirdet erkölcsöt, mert önmaga az erkölcs. A művésznek, éppen ma, szenvedő és talán
végső-elárvulásra-készülő világunkban cselekednie kell. Léteznie és akarnia
kell! Lennie kell! Nem fújhatjuk magunk köré a szótlanság véreres, dagadt
hártya-buborékát; nem ülhetünk tündöklő, meztelen, boldog Ádám és
Évaként világító szappanbuborékban, amely pávatollas kék csészealjú,
csipketollas-szőrű, piroslevelű növény virága; nem rémüldözhetünk egymásra-
borúlva meztelenűl, tomporunkig-érő üvegharangban a kelepelő-gólyás-hátú,
tüskés-sörényű vadkanon; nem táncolhatunk köldöktől-pucérok, medve-
mohás, vadkan-bozontú kan-harangütőkkel, köldökig-tajtékzó dühödt
ágyékszőrökkel, kékeres-hálózatú földagadt hassal (amelyen áttetszik az
önmagába-göngyölt magzat, mint a csikóhal-apa hús-borostyánkő-buborék
hasán, fölrepedni-kész teher-teljességén az óriás-lárvaszemű, kristálytrombita-
orrlikú, pórusos borostyánkő-liliom-fejű tengericsikó-embrió), derekunktól-
óriás-szívbe-nőve, kezünkben piros almákkal, közös szív-fejünkön óriás-
bagollyal; nem ülhetünk, édeni ruhátlanok, tüskés piros óriás-gubacsokban,
begöndörödött-végű, piros-öves, rubint-dongás rák-torpáncélokban, zöld-
kéreg gyöngykagylókban, hímzett kaskákban, pikkely-hímes porcelánfazekakban,
repedezett-mázú cserépgömbökben, rákolló-tollú, aranycsengettyű-rojtos,
szemfedőharangos, horgolt bársonykalapban; nem úszhatunk óriás kék
vadszederbe harapva és kapaszkodva a kék tóban; nem lovagolhatunk,
meztelen boldogok, vállunkat-zsírozó hajjal, labdarózsa-emlőinket begöngyölő
hajjal, csípőnket és aranyrózsa-tomporunkat behömpölygő sörénnyel kék,
fehér, piros, barna, fekete lovakon, kecskéken, vadkanokon, medvéken,
tevéken, egyszarvúakon, szarvasokon, üveg-hólyag-sisakba dugott fejjel
(amely, mint a vállig-lehúzott, csúcsánál-leforrasztott lámpaüveg, amelynek
az emberfej a láng-arany-virága) a pirosfejű madáron, miközben hártya-
harangunk, üveg-buborékunk és üveg-kelyheink körűl és fölött nyüzsögnek
a jelképi rémek: patkányok, varangyok, halak, sündisznók, lepkék, hüllők,
a tóban deréktól-páncélba-öltözött-vaskesztyűs-vitéz: fején-madárcsőrű-
páncélsisak-vasderekától-delfin; tüskés-hal-hátsórészű, szőke-hajbozontú,
nagymellű kanca: a szirén; a levegőben rovarcsáp-páfrány-szárnyú meztelen
férfi, kék-madármellkasú-madárfejű-fácánszárnyú piros oroszlán,
szitakötőszárnyú hal, négyszárnyú ember-szitakötő, s néznek merengve az
óriás aranybóbitás, piros-fejű, zöld-fejű baglyok, vadkacsák, óriás-csőrű
óriás énekesmadarak. Mert Boldogság-kertünket, Édeni-virágoskertünket,
(ahol az ánuszokban, vaginákban, orrlikakban és szájakban kék és piros virág,
alma, eper, szamóca), üvegharangunkat és buborék-hártyánkat széttöri a vas
zaja! Nem ülhetünk a Csönd-anya szivárványhéjú magzatburkában (nyeldesve
szőreinket, vizeletünket és magzatvizünket), nem ülhetünk, összegöngyölödött
jövendő-embriók, a Némaság-asszony hasában (magzatvízben kiázott,
csikóhalgyöngykéreg-körmű, ráncosra-ázott arcunkra hajtogatott kis kezekkel,
amelyek, mint az öreg mosónők keze) a megváltó-születésre várva, mert
nem tudunk megszületni. Nem is lehetünk, mint a Virágok gyermekei, akik
„istent látják egy virágban”, s úgy őgyelegnek virággal a kezükben, virággal
a hajukban, a fülük mellé tűzött virággal, a meztelen mellbimbókra ragasztott
és a meztelen köldökre ragasztott virággal, virággal-behímzett ruhákban,
virággal a fogsoruk között, mint a Virágok gyermekei, akik a bőrükre,
mellükre, mellkasukra, hasukra, tomporukra, nyakukra, orrukra, arcukra,
homlokukra és halántékukra, kézfejükre és tenyerükre, nemiszervükre virágot
festenek, akik élnek virágoskerteket ültetve és kapálgatva, mert a virágok
növényi csengettyűszavára és illat-csengettyűire nem fut el iszonyodva a
Rettenet és a Bűn, nem párolog el a virágok néma hatalmára. Dolgoznunk
kell! Minden vonás, elmondott állapot, ami a csöndet árasztja magából, a
csöndre int, a titokra int, a szerkezetre int, a jóságra int, önmagunkra és
szégyenünkre int, a szigorúságra int, a fölemelkedésre és kegyelemre int
boldogság-üveghártyánál, szerelem-hártyaköpenynél, álom-buborék-
harangnál keményebb, tündöklő, áttetsző, tiszta páncél-harangot épít az
Emberiség köré, megrettent szívünk köré. És a Költészet-Kristálybuborék,
a Tündöklés-Álomüvegharang meg tudja védeni szívünket, Emberiség-
érdemünket az örökös haláltól.

 

 

 

[ Digitális Irodalmi Akadémia ]