Apokrif imák

 

 

 

 

Ima az utódokért

Például

akik odalenn vihorásznak gipszmárvány oszlopok közt falkába verődve, a nyakuk vékony, és mellkasuk behorpad, korcsosult sarlók, imbolyogva fémmel patkolt lábakon; a vastag talpbőr őket köpésbe és kőre szórt magokba ragasztja. A lányok a semmitől viselősek a hasassá duzzasztott dzseki alatt – a jelentéktelen csúnyaságot így változtatják legalább a rútságban jelentékennyé: ők a botránkoztatók, a régen elpackázott eufória kikövetelői

Te legboldogtalanabb Boldogasszony, Mária-anyácska

lásd meg őket, ahogy rossz fogaikat nyelvükkel cuppogatják, hajuk egy már fölöslegesült, s ezért kipusztult madárfajta, fülükből hullámosított pléhszívek lógnak vagy zsíros üvegkönny csillog cimpájukon. Nincsen bánatuk, mert ők maguk a bánat, ők a nagy-közös kudarcok egyikének látványos viselői, a bedumált létértelmetlenség borzasztó gyermekei

Te legilletékesebb Közbenjáró, Mária-anyácska

kés és lánc az ő játékaik, de hát nevelőik is részben korbács, részben maszlag, s némelyikük tán így is született: valami lényeges elem nem szállt be, kívül maradt már akkor, amikor megtörtént egy-egy fogantatás

Te legsterilebb Edény, Mária-anyácska

méhedbe egy Isten is belefért, de lásd meg, a roncsolt méhek sokasodnak, nem bírják az emberfokú ember terhét

Te legvédettebb Termőtalaj, Mária-anyácska

nagy a baj, ha az ocsú is kivirágzik – a félkész, sietős lélek áthalad a mérgezett ondón is: szellemi koraszülöttek bámészkodnak a világ rettentő dolgaira, és semmit, de semmit sem értenek, sem az áltanítók egy ponton amúgy is mindig logikátlan magyarázatait, sem az egyszerűségükben lenézett alapigéket

Te legkifosztottabb Kincstár, Mária-anyácska

lásd meg, milyen nyomorultak és szegények, bárha gyilkolnak is; mennyire ők azok, akik „nem tudják, mit cselekszenek”, kínlódva és izzadtan makogják el kierőszakolt bűntudat nyomán a tettet még tovább minősítő önvallomásokat: „marha voltam”, „hülyeség volt”, „most kellemetlen”, „egy kicsit meg is ijedtem…”

Te legszívósabb Pártfogó, Mária-anyácska

lásd meg őket az utcasarkon, a kapualjban, majd a zárka mélyén és a kötél alatt, végül

Te leggyöngédebb Dorgáló, Mária-anyácska

lásd meg bennük is, bennük is Tennen-Fiadat…

Vagy

például

akik a felszínen tüsténkednek, viselik az egygombos zakót, halszálkás öltönyöket, az épp csak lazított csomójú nyakkendő kipárnázott felsőtestüket szabályosan, éppen középen osztja ketté, ez a halott inga nem leng egyetlen millimétert se jobbra, se balra, a nadrág bugja sem trottyosodik

Te legkönyörületesebb Parancsvégrehajtó, Mária-anyácska

lásd meg őket, ahogy általános elégedettséget szuggerálva lassan elővillantják hibátlanná kalapált fogsorukat, a mosolygás szögét az esedékes mondanivalóval szigorú szinkronba igazítva. A komikus hajpamacsot is lásd meg a hamar kopaszodó koponya közepén, vagy az alacsony homlokba fésült Napóleon-tincset, és a fülközeli választéktól az ellenkező irányba igyekezettel nyálazott gyér hajszálakat szintén… Nincsen szomorúságuk, mert ok a szomorúság hivatalos megtagadói, ők a másik nagy közös kudarc tapsrend szerint elővezetett szereplői, a meghamisított létértelmezés szánalmas csemetéi

Te legszerencsétlenebb Kegyelt, Mária-anyácska

ők úgy beszélnek, mintha gondolkodnának, s ez veszélyes! Arcuk egy-egy semleges kötőszó előtt mély, aggodalmas ráncba szalad, a tekintet megüvegesedve a fölparcellázott jövőbe néz, s a szólam, mint súlyos axióma, úgy hangzik el, egy-egy hatásvadász, mesterséges szünet után. A semmitközlés gyakorisága megtokásítja az olykor sovány állakat is – a látszatnyüzsgés állapotában tekintélyessé válik bármily nyeszlett alkat

Te leggazdagabb Megrabolt, Mária-anyácska

lásd, kilopták belőlük a személyességet; esetleg, mint túl szögletes poggyászt, ők maguk hagyták odaát könnyelműen, ilyenre sikeredtek, és ráadásul ezt roppant élvezik, gyanútlanul görgetik a már élesre biztosított gránátvilágot, mint mókus az aranyozott diót

Te legbántalmazottabb Túlélő, Mária-anyácska

csalhatatlanságuk siralmas, alkalmazkodókészségük más korokban tán lehetne hősies, kényszerében a fennmaradásnak, de a fennmaradás most az óvatosan elszánt hirdetés mégis

Te legvakmerőbb Kísérő, Mária-anyácska

lásd, az olajozott fogalmazásban ők mily messzire mentek, még csak nem is színlelnek, „ami a szívünkön, az a szánkon” – joggal mondogatják, valóban őszinték, magukhoz képest – s ebben rejlik igazi tragédiájuk. A színváltónak még van reménye – a színtelennek nincsen.

Te legigénytelenebb Kárvallott, Mária-anyácska

lásd meg őket az első padban, a pulpituson, a Volgák hátsó ülésén és a süllyesztőben végül,

Te legfegyelmezettebb Lázadó, Mária-anyácska

lásd meg bennük is, bennük is Tennen Fiadat…

Vagy

például

akik szorgosan sürögnek-forognak, látástól vakulásig, és nem szólnak semmit egyáltalán, s ha igen, csak a hétköznapi szükségletek szakszavait, haladnak a korral meg a divattal, miközben egy helyben járnak

Te legáttetszőbb Realitás, Mária-anyácska

lásd meg őket, ahogy lógó nyelvvel és lihegve, időt-fáradságot nem kímélve loholnak holmi „jugoszláv szekrényért”, „olasz csempéért”, „francia kárpitért”, „német turmixgépért” – minden mentség nélkül; ahogy más társaik éjt nappallá téve, nyakukban bőgő kisdedekkel egy be nem omló szobáért, egy nem bicegő székért, hat darab egyforma kanálért, egy pár vízhatlan csizmácskáért teszik az ugyanehhez hasonlót, de nem, nem ugyanazt, mert

Te legemberibb Égi, Mária-anyácska

lásd meg és lásd be: ha felesleges is a felesleges, azért a szükséges bizony szükséges.

Te legtipikusabb Rendkívüli, Mária-anyácska,

így aztán mindüknek a „fütyülő kulcs”, az „éneklő doboz”, a „hódfarkú cserép” oly ismerősek, de kertedben fel sem ismerik már a szóló szőlőt, nevető almát és a csengő barackot… Tervszerűen ölelnek: két csupasz szerv, két mechanikus végrehajtó működik a praktikussá redukált szeretkezésben

Te legéteribb Szerelmes, Mária-anyácska

lásd meg a két idegent, a szórakozott, májszín körmöt a borotvával felnyírt tarkón, lásd meg a lopott vagy szerződött randevú gondosan beszerzett kellékeit, a Henessy vagy Lánchíd márkájú bontott konyakot, a Marlboro vagy a Sopianae csikkjeit a tálban, a Kleopatra bársonyágyat vagy a Réka ripszvászon heverőt… Itt már a kellék a vonzó, mert a laza homokba vert céltáblát egy cinikus kéz duggatja boszorkányos gyorsasággal napról napra távolabbra…

Te legeredményesebben Férfitszülő, Mária-anyácska

lásd meg a teremtéstől elkedvetlenedett fiatal férfiakat a napi hajszában, és a lebegésből robotmozgásúvá szabályzott édes asszonykákat

Te legvegytisztább Nőnemű, Mária-anyácska

lásd meg őket az áruházak mozgólépcsőin, a kiárusítások tumultusában, a Trabantot vagy a Volvót mosva, a tizenharmadik óra pluszmunkáiban és a diliházban végül

Te legaktívabb Áldozat, Mária-anyácska

lásd meg bennük is, bennük is Tennen Fiadat…

Vagy

például

– ne takard el kéknek ábrázolt szemedet, kérlek – itt vannak az ifjú terroristák, a fejük búbján lifeg a kontyra kötött fekete harisnya szára; az elrákosodott elvközpontúság iszonyú suhanckatonái, bizony itt vannak és hitből ölnek, mikoron pedig

Te legdiadalmasabb Legyőzött, Mária-anyácska

a Tiéd a hitéért halt meg, éppen ellenkezőleg!

Te legszemérmesebb Szemlélő, Mária-anyácska

muszáj meglátnod már a lefelé fordított, földbe szúrt keresztet, a sátán keresztjét, az ivadékok mágikus táncát a toccsanó vérben

Te legvesztesebb Győzedelmes, Mária-anyácska

muszáj meglátnod őket a bérkocsiban, a templomok előtti lesben, a repülőtereken, sufniban lapulva és szétlőtt dinnyefejjel végül

Te legelveszettebb ügyek Ügyvédje, Mária-anyácska,

muszáj meglátnod bennük is, bennük is Tennen Fiadat…

Vagy

például

– s most már könnyebb a szívem, mint aki a nehezén túlesett – nézd, hogy sokasodnak ők is: a meg nem – és bele nem – nyugvó keresők, kopott, de nem előkoptatott farmernadrágban, rongyos, de nem kirongyolt gumicipőben, télen-nyáron nyitott nyakú kockás flanelingben, egyre csatakosabb szakállal. Nézz rájuk

Te legteljesebb Szótár, Mária-anyácska,

mennyire túl okosak és ezért érchidegek olykor, mások meg mennyire percnyi indulatból ütnének! Már korán tikket kap a bőr a szemük alatt, hangjuk már korán elreked, hát nézz rájuk

Te legösztönösebb Tudás, Mária-anyácska

hiszen akár a kipányvázott versenylovak, hátra egy se, de előre szaladna mind; mi az, ami nem kell, azt ők hibátlanul tudják, de ami kell helyette, az még nékik is homályos.

Nincs igazi kenyerük,

Te legéhesebb Föltáplált, Mária-anyácska,

nincs igazi italuk,

Te legszomjasabb Megitatott, Mária-anyácska

lásd meg hát őket a füstös kiskocsmákban, az albérletek vassodronyán, a szobrok talapzatánál, a Duna-parti ingyen-fényben és a kórházak pótágyain végül

Te legrejtőzködőbb Nyilvánosság, Mária-anyácska

lásd meg bennük is, bennük is Tennen Fiadat

(és engedd, hogy ők is, ők is láthassanak Téged…)

Vagy

például

íme, az a néhány, talán nem túl előnyös küllemű, tétovának tetsző, de elszánt jót cselekvő: hiszen léteznek ők is köztük, köztünk… Szenvedélyes hangon kérlek, nézd meg őket jobban: a barna fűzős cipőket, a kinyúlott kötött kabátot, a házilag nyírt frizurát, a tövig vágott halovány körmöt

Te legszegényebb Gyarapító, Mária-anyácska

nézd meg, ténykedésük milyen zajtalan, s mennyire természetesen köszönet nélküli. Nyugalmas arcukon nincsen csinált mosolygás és korrigáló máz, de valami örök derű az öröklött fájdalmat csak-csak földeríti. Ők azok, akik nem fintorognak, ha szennyes a láb, amit szappannal-vízzel és nem csak, „jelképesen” meg kell mosni,

Te legrangosabb Beosztott, Mária-anyácska,

ők a nem fogyatkozó Törvény fogyatkozó őrei, ők a lesajnáltak és kikacagottak, ők az alávetettek és mégis fönnmaradók,

Te legcserbenhagyottabb Fölmagasztalt, Mária-anyácska

nézd meg hát őket jobban, szövetségeseidet, nézd meg őket az egyetem csarnokában, a munkagépnél, a nyomorékok között, az öregek odúiban és a halál megérett órájában végül

Te legkoldusabb Nyerő fél, Mária-anyácska

nézd meg bennük is, bennük is Tennen Fiadat

(és nézz vissza rájuk többször: százszor-ezerszer…)

Vagy

például

– én tökéletlenségem! – akik kimaradtak: a seregnyi változat, keverék, a milliárdszor milliárd „volt” és „lesz” élő élet, minden előd, aki talán utódként megérkezik újra meg újra… Lásd meg a dermesztő földi magányt, a fölcserélt lakhely viszonylagos kietlenségét

Te legmagányosabb Miasszonyunk, Mária-anyácska

lásd meg az égihez-régihez viszonyított tehetetlenséget,

Te leghűségesebb Elhagyott, Mária-anyácska

és azt a sok káprázatosan szép hiábavalót, amivel a hosszú száműzetést színezik, színezzük,

Te legotthontalanabb Hazahívott, Mária-anyácska

lásd meg a fényévnyi terekben, időtlen időkben, mindig és mindig majd bennük is, bennük is Tennen Fiadat

(… és segíts, hogy ne vesszenek el ők is, mint ahogy mi sorra elvesztünk, vagy legalább ilyen mértékben megmentődjenek!)

 

 

 

A gyermek imája

Jézus-baba, hát eljöttél.

 

Ide a ronda panelbe, hozzám. A kék égből jöttél, mondják, én meg a lila óvodából.

Nézd, a többiek alszanak már. Ketten vagyunk ébren.

A holdautó pörög és berreg.

A robotember nyikorogva lépked.

A lézerpisztoly villog és sivít.

Ezek az ajándékaim, bizony, most kaptam őket.

De Te csendes vagy, nincs semmi mutatványod. Csak fekszel itten a gipszjászolban. Mert Te jó vagy. A rossz én vagyok, mert szaladgálok, izgek-mozgok folyton. Fetrengek is, ugrálok is. És azt a nagyok nem szeretik. Azt szeretik, ha ülök vagy állok. De a legjobban azt szeretik, ha alszom.

Jézus-baba, tedd, hogy csak akkor kelljen aludnom, ha álmos vagyok. Maradj mellettem éjjel, amikor annyira félek. Mert jön lefelé a gonosz manó a csőben. Tudod, az, amelyik a rossz gyerekeket a lábuknál fogva behúzza és leviszi a csatornába. Ahogy a nagyok mondják, hogy ez megtörténhet. És akkor a fejem nem fog átférni a lyukon. Össze fog törni darabokra. Mert előbb-utóbb ez lesz a vége. Még az anyukám is ezt mondja néha. Hogy értem jő a gonosz manó. Mégsem viszik arrább a csőtől az ágyat.

Értem jő a gonosz manó. Ha csak meg nem javulok.

Jézus-baba, segíts javulni! Meséld el, mi kell egy igazi, érvényes javuláshoz!

Ők már – tudod, ők itt – vajon végképp meg vannak már javulva? És hogy jobban hallják egymást, azért ordítanak? Csak egy kicsit vedd le a hangjukat, kérlek. A nyomogatós fekete irányítóval a távolból is megteheted. Amit nekem nem engednek megnyomni soha. Pedig jaj, de szeretném. Futtatni előre meg hátra a videón a képet. De az árt. És ami a holmiknak árt, az a legtilosabb. A kár hamar megvan. S hiába nem akarattal, ők megvernek mégis.

Jézus-baba, szólj nekik. Látod, minden játékom tud valami izgalmasat. Te sem lehetsz butuskább. Hiszen ma este rád mutattak és úgy szólítottak: megváltó. Hogy ez pontosan mit jelent, nem értem.

Van beváltás (forintot dollárra)

van kiváltás (láncot a zaciból)

Van felváltás (ezrest a közértben)

van leváltás (ez érte apukámat)

és visszaváltás is van, a sok-sok nehéz és büdös üveggel.

De ez a megváltás – ez még valahogy homályos. Mindenesetre – ha ez valami jó dolog – válts meg engem is. Ki ne hagyjál belőle.

Mert engem ki szoktak hagyni.

Az óvodában a játékból

itthon a beszédből

az utcán a fagylaltból

és engem csúfolni is szoktak

az óvodában az orrfolyásért

otthon a kényeskedésért

az utcán a csámpás lábam miatt

pedig – azt mondják – mindez csupa katonadolog, helyt kell állni, mert később jönnek azok a bizonyos nehézségek

de Te ezt nálam sokkal jobban tudod talán, hiszen téged egyszer nagyon meg fognak kínozni, van erről egy képem, sőt föl is szögeznek majd egy keresztre

– ha ezt egyáltalán előre megmondták neked –, én ezért nagyon sajnállak, Jézus-baba, olyan kicsi vagy, és külön rám mosolyogtál, amikor a gyertyák égtek

talán még nem is olyan biztos, hogy ez a szörnyű történés meglesz, a tavasz még messze van, csak most kezdődött a tél.

Tanácsolom: próbálj egy kicsit lassabban nőlni. De ha mégis valamivel nagyobb leszel, hógolyózunk

és én fogok rád vigyázni,

kő a hógolyóban ne legyen

persze vigyáz rád az anyukád is, itt van, egészen melletted. Szelíd anyuka, nincs karcos gyűrű a kezén. Ráér – csak ringat téged. Az apukád is csendes: nem randalíroz, csak békén örvendez. Akarták, hogy Te megszülessél. Pedig milyen szegények

istálló

szalma

és mindenféle állatok

nekem állatot nem engednek, elég gond vagyok nekik én magam is, mondják.

Bizony, szomorú, hogy ekkora gond vagyok szerencsétlen anyukámnak.

Ha elmennék innen, biztosan könnyebb lenne neki. De én nem merek egyedül elmenni.

Rosszaság

hogy lógok a nyakán, amikor siet,

hogy benyálazom az arcát,

amikor éppen kifestette magát,

hogy nyaggatom a meséért,

amikor a tévét nézi.

Igen, talán akkor lennék jó, ha hipp-hopp, nem lennék,

de azért, Jézus-baba, mégse engedd, hogy a gonosz manó darabokra szaggasson a csőben,

hanem úgy intézd, hogy valahogy egészbe maradjak, úgy vigyél el, mert akkor, ha az anyukám mégis sírna értem, rögtön vissza tudnék jönni,

és akkor talán kapnék legalább egy plüssmackót, mert egyelőre ilyesmit sem kapok,

mert a mackó fölfeslik, és a fűrészpor a szőnyegekbe beleeszi magát,

helyette itt a lézerpisztoly, nem csinál kárt, nagyon ártalmatlan,

illik szépen megköszönni,

és volt ám nekem első apukám is

egyik napról a másikra elpárolgott, állítják mind a nagyok,

és – Jézus-baba – ez is rettenetesen félelmetes, hogy egy erős felnőtt csak úgy megy az utcán és hirtelen pára lesz belőle, mint a vízből, ha sokáig forraljuk,

és ez mindenkivel akkor megtörténhet, Jézus-baba, egészen váratlanul,

ezért aztán félek a téren, különösen, ha fúj a szél, mert a szél még aztán a párát is elfújja.

Most is félek például.

De ha kiáltok, jönnek és megszidnak.

És akkor mégjobban félek.

Szerencsére szívjóságból ma este egy parányi fényt hagytak.

A Te csillagod világol a jászol fölött.

Látni téged, Jézus-baba.

Ne áruld el, mit tudsz. Ne áruld el nekik.

Mert akkor irigységből bántanak.

Jézus-baba, érdekes: ha üres a zsebem, a játékból kilökdösnek, de ha szebb valamim, agyon akarnak érte ütni.

Jézus-baba, tente-tente. Várj, betakarlak. Jól megleszünk mi ketten. Úgy sincs öcsikém.

Én vigyázok rád,

Te vigyázol rám.

Majd – ha már olvasni is megtanulsz – írok neked levelet is. Kívánságlistát.

Amit kérek, nem drága dolgok. Én inkább arra vágyom, Jézus-baba, anyukámnak ne legyen szüksége annyira pénzre, mert közben a lelkét is kifacsarják, s ez borzasztó lehet neki,

az új apukám legyen egy kicsit a régi,

óvoda csak vasárnap legyen,

és az az egy darab maradék nagymamám öregedhessen meg végre.

A nagymamám nem az a versbeli, hanem

sárgabarackszínű haja van

és lila a körme, mint az óvodánk fala. Mindig eszembe jut egyikről a másik.

De azért a nagymamám nem rossz, nehogy azt hidd, Jézus-baba.

Pénzt is ad, csak tilos elköltenem.

Matrica, vattacukor, mesekönyv. Ezek a legtilosabb költekezések.

A matrica ragad,

a vattacukor maszatol,

a mesekönyv porfogó.

Majd, ha én keresem rá a pénzt.

De addig is, annyira szeretnék!

Van egy dobozom, a pénzemet abban tartom. Már majdnem tudok számolni. A nagymamám örül ennek, mert az életben ez a legfontosabb.

Csak már öregedne meg a nagymamám végre. Mert addig nincs idege a gyerekre.

Majd ha már végképp megöregszik, lesz neki rám idege is. Megígérte.

Hát ebben például segíthetnél, Jézus-baba. A nagymamám is biztosan szépen megköszönné.

Talán ma jön az alvás. Ma van a szeretet éjjele. Ez délutántól reggelig tart. Ilyenkor muszáj nekik szeretni.

Jézus-baba, meglátod, minden jóra fordul. Csak bízzál Te is bennem. Nem akarom, hogy meghalj. Nem akarom, hogy a felnőttek csúfoljanak. Az, akit a képen láttam felfeszítve, egy másik volt. Nem Te. Nem Téged.

Csak bízzál bennem, ez nem fog előfordulni újra, ezt nem szabad elkövetni minden évben, hogy télen megszületsz, és tavasszal mindig megölnek és nagy keservesen tudsz csak feltámadni

csicsija, Jézus-baba,

mi ketten tartsunk össze,

gyere hozzám játszótársnak,

akkor is légy, ha nem látnak

Isten éltessen, nyugodtan nőj csak nagyra, aztán alapíts majd egy csapatot, és vegyél be – legalább Te – abba a csapatba, engem, aki még nem tudtam egészen megjavulni, s ezért el vagyok küldve mindenhonnan

nyárra is maradj itt

csak el ne áruld a terveinket, mert akkor ezek kidobnak a kukába, engem meg kiröhögnek, ahogy ez már lenni szokott idáig mindig

meleg

fény

álom

 

 

 

Apokrif imák
– alkalmakra

 

Reggel

ma még minden megtörténhet
ami tegnap sem történt meg
 
most még jövő ami estére a múlt
 
kecsegtet a jelen teli van a pult
 
most még gyúrható ami estére bekövül
 
kibújtak a tervek álmom fátyla mögül
 
Kettős ingembe hál’ Isten visszatértem
 
tegnapi tudatlan: talán ma megértem
 

Délben

amit elkezdtem, be kell azt fejezni
amit tanultam, ki kell azt fejezni
ami téveszme, le kell azt fejezni
 
csak el ne siessük
 
csak le ne késsük
 

Este

 
most már odaát várnak
 
nyílnak-kattannak a zárak
 
hét ajtó hét küszöbén
 
merre futsz, hovajutsz, kicsi én?
 
szomorú, szomorú ami lett
 
elszakadt, elszaladt az a tett
 

Munkában

Szokott munka
 
mégis nehéz
a kapott szerszám
 
csupa penész
pincefényben
 
ne hagyj minket
világítsd meg
 
gépeinket
 
add meg a mi méltó bérünk
 
hogy mérhessük, mennyit érünk
Te légy a mi
 
munkáltatónk
Te vond le a
 
jogos adónk
 
zumma – zumma – zumm
 

Tüntetésre

 
Sza-bad-sá-got
köz-ke-gyel-met
nyo-mor-gók-ra
több fi-gyel-met!
 
Em-ber-lé-tet
jog-ál-la-mot
nem tart-hat-tok
mint ál-la-tot!
 
Te írd meg a kérvényünket
követeld ki érvényünket
fesd táblánkra szenvedésünk
ne engedd, hogy tovább féljünk
 
szenteld meg a harag napját
tartsd fiánál meg az apját
virágot adj keményszárút
dugaszold el a vízágyút
élhessük meg: csoda esik
a gumibot is kirügyezik
 
hej, haj, hahó!
 

Nagypénteken

Vegyek részt teljesen
kibúvót ne keressek
megmentőt ne várjak
és anyámra se nézzek
vegyek részt teljesen
az ecetet ki ne köpjem
a jajgatást vissza ne tartsam
és ne hivatkozzam érdemekre
vegyek részt teljesen
a gúnyra ne válaszoljak
csupaszságomat ne röstelljem
és ne reklamáljam sorsomat
vegyek részt teljesen
az ítélethozót és a végrehajtót
a közömbös ácsorgókat
és még az élvezkedő tömeget is
egyaránt megkövessem
 
Bocsássatok meg, hogy még rosszabbá
 
váltatok
 
éppen most,
 
a föl nem ismert történet által.
 

Nagyszombaton

 
Már szabad ám remélni
 
a péntekről regélni
 
már szabad visszatérni
 
és a túlnant fölidézni
 
már szabad a sebet bekötni
 
részvétekben megfürödni
 
már szabad a választ kérni
 
már ami volt, csak Isten érti
 
már szabad újra lábra kelni
 
a szenzációt széthirdetni:
 

Húsvétvasárnap

 
Giling-galang szól a harang
szellő támadt
holt feltámadt
tetszhalott csak aki halott
hagyjatok most csapot-papot
ál-tanítvány, hű tanítvány
egymás mellett hű s a hitvány
 
legyen tele minden utca
sugárút az Isten útja
leborulni itt az idő
felemel majd ha erre jő
 
az Istenség jelzőt váltott
az eltörlésért legyen áldott
„Bosszúálló” nincsen többé
„Irgalmas” lesz mindörökké
 

Húsvéthétfőn

De jó
 
de jó
 
de jó
 
itt lent
 
(az égbe van – ki égbe ment)
 
de jó
 
de jó
de jó
 
a lent
A vigasság még nem gazság
mulatozzunk – hátha hagyják
csak egy napig
 
hadd feledjük
mi végre
 
és miért lettünk
 
hopszassza, hopszassza
 
senki el ne mulassza
 

Fájdalomkor

Semmi ez ahhoz képest, ami az volt
 
– törlesztés. Részesedem.
 

Örömben

Semmi ez ahhoz képest, ami az lesz
 
– előleg. Részesítenek.
 

Nyereség (győzelem) esetén

A vesztes fél látványa kedvemet szegte,
ami több itt, az lett ott kevesebb.
A világ egy fikarcnyit sem gazdagodott.
 

Veszteség (vereség) után

Ez az egész nem annyira fontos,
a küzdelem szép volt, bár néha szégyenletes.
Csak a döntetlenek számítanak igazán.
 

Szerelemben

Add, hogy föl ne zabáljam –
Add, hogy föl ne zabáljam – s valahogy mégis megemésszem
add, hogy különvaló lehessen –
add, hogy különvaló lehessen – bár a legszervesebb részem
add, hogy közel érezzem –
add, hogy közel érezzem – ha távol van is a térben
 
De ha meghal – lelkét ne kampózzam vissza
 
s magammal többé meg ne kínáljam
 
maradjon is üres, ha üres az ágyam
 

A gonosszal való viadalkor

Találkoztunk.
El nem futok
meg nem búvok
(hiszen ismerem erőnléted és klasszikus fortélyaidat)
utolérnél
megtalálnál
karon fogva vonszolnál oldaladra.
Beszélsz hozzám
figyelek
nem vágok közbe
(hiszen méltánylom érveid és sajátos logikádat)
különben lehülyéznél
felületesnek csúfolnál
és dobhártyaszaggató szócsövön át ordítanál fülembe.
Megmutatod a szörnyűségeket
a szememet nyitva tartom
nem kapom el a tekintetem
(hiszen nagy stílművésze vagy a szenvedtetésnek)
nehogy lenézz
vagy dilettánsként kezelj
és orromat a saját mocskomba oktatólag beleverjed.
 
Igen, igen; sok mindent rád hagyok
 
de köztünk még sincs alku tárgya
tetőtől talpig megszemléllek
de nem bonyolódom véled hitvitába
 
színváltó köpenyed szétnyitom
 
s aki mögötte van, szinte semmi
sajnálattal leplezlek le
mert én viszont akarok lenni
 
Megnevezem megbízómat
 
és néven nevezlek téged
 
a halhatatlan csalhatatlan
 
és övé az élet
 

A születő üdvözlésére

 
Megmosdatunk, megmérünk.
 
Azt hisszük, pontosan tudjuk súlyodat.
 
S titok, kit szeretünk benned.
 
Ott: Isten veled
 
Itt: Isten hozott
 

Halottbúcsúztató

 
Megmosdatunk, felmérünk.
 
Azt hisszük, pontosan tudjuk a veszteséget.
 
S titok, kit szerettél bennünk.
 
Itt: Isten veled
 
Ott: Isten hozott

 

 

 

Ima az átkozottakért

Szánd meg őket is. Ha Te nem léteznél, ők sem volnának szánandóak. Mert ha Tőled „eltekintünk”, a zsarnok élete (akár a tömeggyilkosé is!) „sikeres” élet. Ha Te nem néznéd őt a működésben, ő lenne a nyertes; hiszen amíg élt, élvezettel élt, saját kénye-kedvére. De mert mindig is voltál és mindig is mértél: iszonyatos az ő sorsuk a Te irgalmad nélkül.

Tudom, Júdást – félig-meddig eszközödet – már megszántad. Csak teste függött az ágon: lelkét lábad elé tette, s Te tovább görgetted, újkori próbákra. Hát az embert elárulókat is szánd meg; nyúlj utánuk, ahol éppen vannak

a gyehenna hő-anyagába

az öröksötét alsó-levegőbe

a nemlét nyálkás pocsolyavizébe

nyúlj utánuk, akik nem kiáltottak Hozzád a mélyből, mert a nyomorultak azt hitték, a magasban vannak; sőt néhányan még azt is hitték, ők maguk a példa. Helyedbe és nem a nyomodba akartak lépni.

Aztán sorról sorra bizonyosodott be, milyen az, amikor kés kerül a majom kezébe!

Vlagyimir Iljics vágott vele (felületes diagnózis, műtét pontatlan kézzel),

Adolf kasztrált és csonkított (téves diagnózis, de a kéz, sajnos, nagyon is pontos),

Joszip Visszarionovics pedig a kést egyszerűen markolatig döfte (találomra is találat). A szörnyű választékból ezúttal csupán három frissen néven nevezett. Elmentek mind; de írmagjuk bizony itt maradt.

A szorgos és makacs Iljicsek, akik látják a bajt, de nem látják a kórokozót,

a szívós és könyörtelen Adolfok, akik ráfogják a baj okát a mindenkori „másra”,

a színjátszó és szadista Joszipok, akik unalomból és félelemből ölnek.

A tanítványok száma – lásd be – a mínuszban is végtelen. Különböző fokon, de mégiscsak beteg elme oktat itt tudásra, s már milyen régen!

A rövidlátó,

a vizionáló,

a vak

egyképp a magáét látni tanít.

Hát szánd meg őket,

vedd magadhoz a kést,

ne küldd őket többé hozzánk

csodadoktor-álruhában,

ne általuk serkents minket

a keresésre,

könyörülj rajtuk és könyörülj rajtunk.

Könyörülj Vlagyimir Iljicsen és szétszórt fiain: a tehetetlenségben is erőszakosokon, akik akarva-akaratlan, de bűnösként állnak minden ordótól lecsupaszítva, kinevetve és kiközösítve, bambán és értetlenül a huzatos utolsó órán –

könyörülj Adolfon és kései maradékán, mert gyűlöletben halnak a gyűlölet halála helyett, és rémálmokkal mennek a hosszú aluvásba, ahol is minden kínzatást hiány nélkül, rendre visszakapnak –

könyörülj Joszip Visszarionovicson és soknyelvű ivadékain, hiszen nem lesz hatalmukban a megcsúfolt szabadság, sem kisajátítható köztársaság az égben, hanem minden féreg alá rendeltetnek, s a lumpendémonok majd rajtuk tapodva vigadoznak –

Lásd, testvéreinkért imádkozunk, mi, Káintól érintett Ábelek – egy Ábel érintette, tisztultabb Káinért.

Mentsd meg őket, mert csak így menekszünk mi is; ne lökd őket új s új alakban vissza, ha csak a borzalom elavult módozatai öltenek bennük modernebb formákat, de küldd őket (ha lehet, s ha van ilyen) alázatra és tanúságra, hogy kiáltva kiáltsák: jaj annak, aki azt hiszi, gonosszal lehet a gonoszt kiűzni. Küldd őket potenciális áldozatnak, hogy a kiegyenlítődés végre beteljen ezen a hóhér nevelte Földön.

Szegény testvéreink, ez a másképpen-más fokon bűnös három. A széles választékból ez a három néven nevezett.

Uljanov

Schickelgruber

Dzsugasvili

kár volt a születésben megszentelt neveket hamissal és hangzatossal felcserélni. Súgd meg nekik – ha ugyan a halál óráján meg nem súgtad.

Az ő Istenük is voltál – bármily szomorú, de az övék is.

Te tudod, mi tudjuk: nincs kivétel.

A Tőled jött Krisztus sem válogatott. Segíts hát rajtuk, s mi tagadás, ezáltal rajtunk

hiszen látták és láttuk, híres hatalmuk mivé lett

amikor az egyiket lassúdan megölték

a másik hirtelen megölte magát

a harmadik az ágy lábánál

verődött tudatborulásig

fekete mesében fekete királyfik

mentsd ki őket,

hogy még dacból se kövesse

példájukat senki,

mert elég volt

az optimista halálmenetből

az összecserélt útjelekből

a fölvérző simogatásból

az okosak hazugságaiból

az ostobák igazságaiból

és elég volt, hogy folyton-folyvást ismétlődjék ez

a kibírhatatlan

elképzelhetetlen

beláthatatlan

leírhatatlan

megbocsáthatatlan

s félek, jóvátehetetlen

Isten és ember elleni merénylet.

 

 

 

Ima kétezer küszöbén

Isten,

a küszöbhöz érve szűkszavú az ember. Már becsöngetett és most vár a nem előbb és nem később nyíló kapunál. Nincs kedve fecsegni; nehéz a vallomás, és az illúziókkal jórészt leszámolt. A híres vagy hírhedt (utólag kiderül) harmadik évezred majd kötelességszerűen bebocsátja.

Isten,

a dicsőítő jelzőidet elkoptatták, a körülírások pedig mesterkéltek,

puszta neveden szólítunk hát, s még ez is csak közelítés – még ez sem telitalálat:

Isten!

A mi népünk így hív, így átkoz, ezen a néven felejt el. Egyébként a szerte elterjedt néhány száz hangalakhoz több milliárd kusza értelmezés.

Mondhatnánk: milyen reménytelen.

Egy az Isten – és mi ennyien vagyunk rá.

Mohóságunkban majdnem ízekre téptük

– de Isten nem magántulajdon,

mint az övéké, csak annyira miénk.

Tagadásunkkal majdnem megöltük

– de Isten nem halandó,

csak mi halunk meg,

ha kigyilkoljuk.

Közönyünkkel majdnem kihűtöttük

– de Isten nem fagyhat meg, hanem

mi leszünk jég, ahogy megszűnünk szeretni.

S most lassacskán egy újabb ezredév mögöttünk. A második, Krisztus óta.

Mondhatnánk: gyerekidő.

De azt is mondhatnánk

túl sok a lázálomhoz

túl sok a hamis tudathoz

túl sok a zsibbadtsághoz

túl sok idő

többnyire csali-ligetekben

csaknem-útvesztőkben

sötétzárka-önmagunkban

kétezer évig – alig változva – élni!

Kétezer év. A türelmes Isten egyetlen pillanata: de talán a legfontosabb; melyben kitetszik, mire ment az új szövetséggel az ember.

Ilyenkor a bérlő – kénytelen-kelletlen – leltárt készít:

mi maradt

mi jött hozzá

és mi veszett el

A mérleg különös, mert

ami volt, megmaradt

és nem veszett el semmi

Mondhatnánk: mily reményteli.

Csak ami hozzájött, az ne jött volna!

Isten!

Te tudod:

a szorgalom nem erény, ha a romboló szorgalmas

az ész nem érték, ha a szellem még felelőtlen

és a csók sem gyönyörűség, ha nincs már

benne a lélek varázsa.

Bizony, nem mindig jobb, ami több.

A fölösleg csapdájába estünk. Fölösleg csak a rosszból van; semmi, ami jó, nem fölösleges. A jó Istenig fokozható. A gonoszság mértéke azonban hamar betelik.

És most itt állunk. Hová nyílik kétezer? Válaszolj, Isten!

Vértől maszatos talpunkat csiszatoljuk:

a szelídek és ártatlanok a lábtörlőink

csak a bűntudat zavarát leplezzük

hetyke füttyögetéssel

A tenyerünkhöz nőtt bunkót

világfi módjára sétapálcaként meglengetjük

Köszörüljük a torkunkat,

hogy aztán mint az érctrombita zengjen

de hiába

mocskosak és terheltek leszünk,

hebegünk vagy hadarunk majd,

szinte mindegy

érvényes nevünk mindenképp elmosódik.

Nem átlépünk akkor az új ezredév küszöbén – némi feltételezett méltósággal –, hanem botladozva, szégyenkezve, úgy-ahogy általbukunk rajta

lesz ami lesz

vár aki vár

történt ahogy történt

dac, csőlátás és áthárítás

az alázat, a rátekintés és a vállalás helyén.

Tápászkodás utána

vállrándítás undok mozdulata: valahogy ezt is meg lehet tán úszni. Csomagjaink a kezünk ügyében.

Isten, elegáns, formatervezett koffereinket nézd majd szánakozva

mert voltaképpen szörnyűségeket cipelünk bennük

a kilyukasztott ózonpajzs

a felszabadított atom

a magunkra eresztett AIDS

mintadarabjai, csinosan cédulázva – minket kétezren túl is elkísérnek.

Ezek a szerzemények; tetszetős, tudományos rendbe rakva.

Hozományunk pedig a jobb sarokba hanyagul begyűrve:

a rongyolt gyermeki ing

a gubancolt védőháló

a berozsdált iránytű

az elhalványult képmás

az összefirkált tereprajz

a rabbá tett szabadság

a félreértett egyenlőség

a fölhígított testvériség

tekints ezekre is, Isten!

Ha segítesz

talán még

meg lehet varrni

ki lehet csomózni

ismét átfényezni

alapszínét visszaadni

hitelesen átmásolni

a gúzsból kikötni

értelmében fölmutatni

újra besűrítni

ha Te segítesz, Isten!

Mert kihez forduljon végtére az ember?

Így kétezer előtt, feje fölött lyukas ózonpajzzsal, atomsugárral a sarkában, halálos kórral a nyelve hegyén?

Kihez forduljon az ember? Hol talál a nyilvánvaló elkövető egy csekélyke védelmet? Folyamodhat-e kegyelemért?

Isten, segíts!

Ne csak a néhány (szám szerint tán nem is kevés) igazakért – hanem nyúlj le mindenkiért.

Még egyszer, Isten. Valamennyire, valahogy. Ha nem is oly erővel, mint kétezer éve (mert Az nem ismétlődhet, oly végleges!), de valami biztató jeleddel jelenj meg újra, mert látod, a büntetést helyetted úgyis mi magunk elvégezzük

mi készítjük a Föld halálát

már az áldott napot is ellenséggé tettük, vegyi úton, elég találékonyan –

játékos kezünkből az energialabda bármely percben a talajnak ütődhet, csak egy kis ügyetlenség vagy sanda rosszakarat –

testünkből hovatovább kipusztul minden immunitás, ami a káros ellen zseniális összhangban védett –

és az ok elég világos:

(üdv a kivételeknek!)

minden test összemártózott

minden testtel miközben minden lélek

minden lélektől elzárta magát.

A nyavalyák irtózatosak, de legalább beszédesek. A meglottyadt szellemizomzat már régóta nem áll ellen semmi gonosznak. A test, mint a gazdát utánzó szolga, most csak a példát követte.

Mondhatnánk: a világsorsban nincsenek véletlenek.

És van, nem pedig véletlenül lett az Isten.

Kétezer előtt és kétezren túl, érintsd meg hát könyökünket,

Isten,

így korrigáld a Tőled megszokott – talán túlságosan is nagy – tapintattal a cselekvések irányát

nyúlj az állunk alá, és a fejünket emeld meg, hogy merjünk néha feljebbre is nézni

S mivel leszórt kukoricaszemeidet felzabálták a pokol mindenevő kutyái

fényes kavicsokkal a járható és járandó utat mutasd meg újra,

hajolj le még egyszer

állat és angyal közé, ahol mi élünk, a veszélyzónába,

és a két illesztett tölcsér közötti szűk közlekedőrést

koccantsd meg ujjad hegyével

mert itt vagyunk mi, megszorulva, s többnyire csak jajra juttat – mert inkább lefelé visz – kapkodó, harcos moccanásunk.

Mondhatnánk: legyen a Te ereszkedésed a nyomorában „logikus” világsors szent véletlene

a betervezhetetlen fordulat

a mesébe száműzött csoda

a meg nem érdemlett ajándék

Tedd, Isten,

hogy az alvadt, tapadós vérdugó visszafelé leváljon s enyhén felénk lejtő jobb vállad sugárzó mágnesével

vonzzál minket erősen a mélyből a peremre törő áramlásba

Tebenned bíztunk eleitől fogva

csak középtájt elfeledtük

S Te bíztál bennünk az eleitől fogva

mi pedig itt megrekedtünk

Isten

lazíts a jövendő idők nyakunkra szoruló hurokján,

ne hagyd, hogy az önítélet kétezren túl

ily dicstelenül beteljen,

gyere, Isten, akár büntetni is,

mert Néked még a büntetésed is irgalmasabb,

mint a jutalom,

amit embernek készített az ember

 

 

 

Ima a könnyű búcsúért

mert attól félek, nehéz lesz a búcsú,

– Uram, hallgass meg engem –

amikoron itthagyom csontnyelű gyöngyház fésűmet, hű társamat harminc éve idestova, holott akitől kaptam volt, bezzeg másokkal mulatoz már réges-régen; csontnyelű gyöngyház fésűmet itthagyom. A tükör alatt hever majd, mindössze két foggal csorbult teljessége még ujjam dermedt maszatját őrzi, a gyöngyház befoltosul. Más, tétova kezek emelik egy más, csúcsosabb koponyájú fejhez, némiképp viszolyogva, de a viszolygást legyőzve mégis, és a fésű remegve megáll az új, dúsabb anyagú hajban…

– Uram, irgalmazz:

ne kívánjam, hogy ez a fésű, mint élezett fejsze, akkor a csontot oldalvást behasítsa, s vérét-velejét vegye a friss gazdának, hanem

– Uram, add nekem akarnom,

haladjon a fáradt fejbőrt épp csak megcsiklandva, ne cibálja, oldja a bogokat erőszak nélkül; a színre is más hajat hagyja el csusszanva, miután azt a tarkóra vezette.

– Uram, tedd, hogy ne sértsen

a már szinte megtörtént jövő: ahogy a fésű ázik, kék fajanszkagylóban, faggyúmirigyeim utolsó termését gondosan megválasztott vegyszer öli ki, míg a márkajelzés – többszöri öblítéssel újra fölragyog, s a fésű, oldalára henteredve a bolyhos frottíron, fertőtlenítve tőlem s elhűtlenedve ezáltal, tovább kínálja magát…

– Uram, kegyelmezz:

rugalmas hüvelykeddel told vissza a torkomba az átkot, és hatalmas talpaiddal lépj mellkasomra, kipréselvén az áldást, hogy hát fésűmet a hidegedő tükör alatt jóindulattal nézzem (vagy legalábbis közönnyel);

– Uram, idegeníts el

vacak kis cuccaimtól, a képtől a falon, amely már negyven esztendeje figyel egyre közelb s közelb nyomulva hozzám: a társalgósarokból, a hátam mögül az ebédlőasztal fölé kúszva, mígnem most már az ágyammal átellenben egész látóköröm betölti,

– Uram, szabadíts meg

ettől a nem különösebben értékes képtől, vedd ki a szememből ezt a másfél centiméternyi keretkopást a jobb alsó csücsökben, amit ismerek, még gyermekeim egy-egy arcrészleténél is pontosabban… Ne lássam, térbe hólyagosodva hunyt pillával is, ezt a valamiféle parázsló tűz körül enyelgő társaságot: a társaságot, a helyhez és alkalomhoz annyira nem illő tüllökben, bársonyokban. Ugyan mire kellenek még mindig nékem ezek az eltévedt, kacér hölgyikék és az a néhány fehér harisnyás gavallér, kezükben a hódolat pózában kimerevült görbe tollas kalpagokkal? Miért, hogy ők voltak tanúi annyi csacska és gonosz csevegésnek, az ímmel-ámmal legyűrt vagy benyelt vacsoráknak, testi játékaimnak később, mostanság pedig annak, hogy itt az ideje lassan, tusakodva halódnom – éppen velük átellenben….?

– Uram, vedd el tőlem

a pusztán megszokott, de használhatatlan látványokat, mert olyan édesek, hogy mézük a fogyó életbe folyton visszamérgez és görcsös lesz nékem miattuk halnom, valamint a dísznaptár miatt is, melyen rutinos mozdulattal cseréltem az ó- és új évek tömbjeit, jószerivel tán még egy hónappal is ennek előtte…

– Uram, távoztasd tőlem

az áttetsző, vajszínű papírra zöld és piros filccel vésett életjeleket; a napi programok zaklatott, tömpe felkiáltójeleit és kései terveimnek egy-egy naivul megvastagított kérdőjelét. Túlságosan fáj a lapok sima surrogása, túlságosan hiányzik majd fültelen fülemnek ez a diszkrét zajocska, ahogyan egyik hét a másikra, folyamatosan átbukik. És

– Uram, ne riasszál el

a biztosan bekövetkező tépés hersegő zajától, amellyel egy dolgos teremtés részben sajnálattól ingerelve, részben kikerülhetetlen kényszer hatása alatt, de mindenképpen módszeresen, a hónapok csokrába fogott hétnapjaimat először kettőbe, majd négyfele szaggatja széjjel…

– Uram, intézkedj,

hogy elbírjam, miként hanyatlanak jelentésüktől megfosztott dátumaim, a másnak úgyis megfejthetetlen töredékek – nem az égő tűzbe, nem magas hegyekről a szálló szélbe (mert sem égő tüzünk, sem szálló szelünk nincsen, és hegytetőink visszalaposodtak), hanem a lábbal ügyesen irányított, de oly hamar megtelő pedálos kukába…

– Uram, ó, ne követeljem

oly eszeveszetten a „máj. 6. A. újra eljött”, „fél 4-re I.-hez”, „levél Cserebökénybe”-féle firkák érvényességét;

– Uram, ó, arra se vágyakozzam,

hogy egy, a szívemnek bármily kedves túlélő komolyan vegye szálkás betűrejtvényeimet, és ráncolt homlokkal töprenkedjen, a számomra oly érthető rövidítéseken, mint példázatul: „T. elment”, „R. egykor megbocs.” „Tel. ma B.-nek.”

– Uram, fosszál meg

a kicsinyesség langymelegétől, mert oly jó volt tapicskolnom benne, és oly jó volt plüsspapucsban törökmintás szőnyegen járni; és tejeskávét szürcsölni a nefelejcsgirlanddal körbemázolt ronda porcelánbögrémből, az is milyen jó volt, és most hamarosan

– Uram, jaj, ne üvöltsek –

se papucs, se szőnyeg, se bögre, én, rossz tulajdonosuk őket sorsukra hagyom, kallódásra, ki tudja: tán szemétre, mert a papucs nemcsak csámpás, de nem pászol nekik mérete sem, s éppen ez a szőnyeg nem illik majd éppen azokhoz a bútorokhoz; a bögrét pedig – ha van kegyelet – nejlonba gumizva fölteszik a kamra legfelső polcára, mögé ott is az üres üvegeknek, ha viszont kegyelet sincsen, szemérmesen elpucolják, együtt több haszontalansággal egy szomszédos kapualjba, leple alatt az éjnek…

– Uram, világosíts meg,

ne legyek ostoba, miként régi korokban, amikor még „ősengem” a „velem-temetés” úgy-ahogy megnyugtatott, amikor még tágas vagy szűk sírjaimban a helyet kedvenc lovammal, szerszámokkal, némely becses kösöntyűvel megosztva azt hihettem: elkísér és tovább szolgál innen bármi.

– Uram, ne engedtessék meg

komédiamód, hogy felsoroljam a leltárt az e tekintetben jogosan botránkozó utódoknak, a leltárt, a szenvedélyes ragaszkodást bizonyító kicsinyítő képzőkkel, stílustalanul és gügyögve: a tollacskám, a lámpácskám, ez a gyűrűcske! a kettes kulcsom, a hálóréklim gombocskája, a dörzsfolt a szekrényajtón, a parkettán az a jobbról balra cakkosodó repedés! – mert még ahhoz is, ahhoz is ragaszkodom…

– Uram, irtóztass el

a hiábavaló buzgalomtól, amellyel fakult leveleim egybemasnizom vékony és vastag csomagokká, amikor pedig az első óvatlan, utánam történő percben úgyis áttekinthetetlenül szétesik minden, egy-egy kutakodó és türelmetlen szakítás vagy az olló szakszerű nyisszantása nyomán, mert

– Uram, fel kell ismernem –

már a legprecízebb rendszeretet sem ment meg engem az átköltözés viszontagságaitól, s egyetlen fényűzésem: a pakk nélküli távozás eleganciája.

– Uram, könyörgök

a gyors feledésért Hozzád, a kézreálló és szemrevaló dolgok hiteles leértékelését könyörgöm, ne legyen nekem drága többé ez a sok szépséges olcsóság és

– Uram, segíts,

hogy megértsék, én most nem hús-lélek szeretteimről szóltam, nem arról a fájdalmas, ámde reményteljes búcsúról, amely személy és személy közt megesik közelest; hiszen velük lészen még találkozásom, vajha más, éteribb közegben vagy rögzített formációkban ismét, újra meg újra. Csak az eszközeinktől muszáj elhalni véglegesen,

– Uram, így igaz, ugye?

Ez az az ok, amiért odalesz a testünk is, a páratlan, de eleve enyészetre szánt műremek… Ezért

– Uram, ne sirassam

hónom hajlatát, könyököm bőrredőit, bokacsontom ívét, körmöm félholdjait, a csigaképp kunkorodó speciális szőrzeteket, arcom domborzatát, sem lélegzetem sugárútját, sem szívverésem fészkét és a hasonlókat, de

– Uram, hallgass meg engem –

gyönyörét az éppen ily nyelven szólásnak, a fogalmazás konkrét erejét és az aktuális igehirdetéseket: én, szegény bűnös! csak egy kicsinyég (talán túlnan is), ha nem is mindörökké

– hadd sirassam

Ámen

 

 

 

[ Digitális Irodalmi Akadémia ]