TürelemEz idő tájt elszaporodtak a következtetés és magyarázat dilettánsai. Mert túl változatosak lettek és egyre kiszámíthatatlanabbul születtek újra a szenvedések; a nihilnél pedig még a hazug ok is nyugtatóbb – különösen, ha már oly kevesen hisznek a gyógyulás megfogyatkozott módozataiban, s a kuruzslók iránti bizalom ily erősen megcsappant. Az öntudat legalább a miért megfejtésével kacérkodik, s az olvashatatlan feleletből egy-egy összefüggéseitől megfosztott, értelmezhetővé nyomorított hangkapcsolatot önkényesen kiragad. A találgatás megfejtést – a fecsegés beszédet –, az igyekezet beérkezést színlel. A mámor csaknem ihlet, a szétesettség csaknem elveszettség. A siránkozás hallik panasznak, az uszítás fölszólításnak. A részvétlen létezés az erő. Egy fokkal elcsúszott – magasabb rangot bitorol minden. Örül a középszer. De lázadt A. és Z. Megcsömörlöttek az okosságtól: bölcsek akartak lenni. Fölosztották egymás közt a lehetőségeket: A. elvegyült, Z. fölülemelkedett, tapasztalataikat szembesítették. Kevés eredménnyel. A. azt vallotta, a dolgokban való működés kiéget, Z. pedig azt: meg kell fagyni a szemlélődés gyémánthidegében. Próbáltak szerepet cserélni. Kevés sikerrel. A. mindig visszazuhant az üst közepébe, Z.-t egy fordított tömegvonzás mindig kiszippantotta. Rájöttek: nem ők választottak, őket jelölték, s ami szétosztva kudarc, együtt csak az áhított bölcsesség. Ugyanazt egyszerre cselekedni és megítélni. Egyszerre biztos jelenlét itt és most; egyszerre biztos jelenlét ott és mindörökké. Kétségbeesett kísérletek az asszociációk elhessentése. Illatos, jóízű falat a szájban – éhezők dobhasa, feszülő bőre. Az első habos sírás – az utolsó jaj csikorgása. Meggyőző harci kiáltás – a fogyatékos szándék halottmezői. Egymáshoz simított homlokok bizalmas langyossága – homlokra szorított fémpánt áramütése. A fűszál óvása – egy világgá szélesített Taigetoszon. Ó, okosok. Hallgassatok, hallgassatok. Kotródjatok, igetörők, törvényhígítók, nagyiparosai a részhasításnak. – Igen – Z. türelmetlenül kapott a levegőbe. – Megint nagy a zűrzavar. Kell már a Mester. – Miről ismerszik? – kérdezte A., aki jól ismerte ugyan az emberi pillantások esendő rebbenésváltozatait, de az átfogó tekintet bűvkörébe még sosem léphetett. – Honnan tudjuk, hogy a Mester az megint? – Kiigazítja a kérdést, a helyes irányba. Fényt bocsát a következő szakaszra. S mert szinte provokálták, jött is a Mester. Befordult a sarkon. Bizalmatlanul közeledett és óvatosan, mint akire rásült a cipő. A.-tól és Z.-től látszatra alig különbözött. Csak a karja volt hosszabb, ahogy védekezésből hirtelen hívásba tárta. Kétség nélkül szaladtak a karjába – végre testet öltött a várakozás. A Mesternek szabott ideje van, tudták. Közrevették, csatlakoztak; a fordulónál eltűnik úgyis. A kérdés ősokot és végoldást keres. Kétágú villa, az elmúlt és eljövendő a két ágra szúrva. Aki tartja, átlátja. Villámkérdések. A társaság gyönyörűsége. A kicsukáson rés nyílik, rövid távra együtt a három. – Mester, mit tegyen a kicsi, ha elborítja a nagy árnyéka? – Mit tegyen a nagy, ha a kicsi túl alattomos? – Mester, ahol nincs tett, bűn-e a szó? – Szabad-e élvezni a káosz komikumát? – Mester, nem olcsó a könny az elsiratásra? – Meddig vétek a közöny, s hol a részvét tébolyfoka? – Mester, törvény-e a törvény, vagy csak esetlegesség? – Ha egymást nemzi terror és erőszak, hol a menedék üvegharangja? – Mester, amikor minden megtörténhet, a térdre lökött értelem szégyenkezik-e? – Ha a bárány is farkas már, minek a jelmez fényűzése? – Mester: az abszolút és objektív leszáll-e valaha a tenyérbe? – És az „én vagyok” szubjektív gőgje mikor válik pontos jelöléssé? – Mester, ha hirdetik: az élet törékeny véletlen csupán semmi és semmi közt, az érvényes cáfolat hol lakozik? – Van-e a szellemnek fegyvere, amely fordítva működik: föltámaszt, ha a golyója célba ér? Z. így kérdezett, az ő magasából. A. megint másként, egy kissé röstelkedve. Belegabalyodott a sok apró, csipcsup kínlódásba. – Mit érzett a férfi, amikor kétszeresen gyilkolták meg: akik elhurcolták mint idegent, és akik cserbenhagyták mint testvérüket…? – S dadogva hozzátette, illendőségből: – Mester…! – …Mester! Az az öregasszony derékszögben a föld felé meghajlott, vak, és valaki megajándékozta világító, rózsamintás selyemszatyorral… a falat tapogatja, megy a tejért, és azt kérdi: minek élek? Minek éltem? Mester…! Itt és most, mit mondjak neki? – Az a középkorú úr, szeme előtt nyirkos, fekete kárpit, mögötte szakadék, az űrbe vezet, a hullás veszedelme ez, nem a repülés kockázata… olvad a gyógyszer a szájban, tapodtat se moccan, Mester, merre vezessem? – Csúf és egyedül van, s mindössze harmincéves, a neve Bella… Kit adjak mellé, Mester? – Sivatagi nő, a kezében puska, öt gyereke a táborra hagyva, Mester, így akartad? – Mester… sovány kölyköcskék szorítják a bokámat, tépik a zsebem, jön a rend khakiruhás őre, és csattan az ütés, egyre csattan… Mester, ha megfojtom a rendszer helyett a szolgát, segítek-e? – Papírok a remegő kézben, repedezett szélű, ezer okmány, az ártatlanság ezer bizonyítéka, de az őrület bélyegét már régen ráütötték az első elkövetők… Mester! Az első elmehóhért hol keressem? S aztán szinte egyszerre kiáltozták, követelően és mohón, mert már látszott az utca vége: – Mester… Rozsdás a páncél. A kardok fölszabadultak. Mindenki fordul mindenki ellen. Az utasítás összekeveredett. Egységes parancsot vár a sereg. A Mester lassított. Torkából nehezen szakadt ki a hang. Mintha leszokott volna már az egykor folyamatos, unos-untig hirdetett közlésről. Egy kicsit rekedten kezdte, aztán a szenvedélybe kötelességszerűen belelovalta magát. – „Én pedig azt mondom nektek, ne szálljatok szembe a gonosszal. Aki megüti a jobb arcodat, annak tartsd oda a másikat is. Aki perbe fog, hogy elvegye ruhádat, annak add oda a köntösödet is. S ha valaki egy mérföldnyire kényszerít, menj vele kétannyira…” A. – az apróságokra érzékeny – hirtelen észrevette, hogy a Mester nem vezet: támaszkodik. Súlya van a testének, ahogy a vállakat átfogja. Z. csak a szövegre figyelt. Szokatlanul éber lett és szokatlanul udvarias. – Pontosan szólj. Kezdd az előzménnyel. „Hallottátok a parancsot: szemet szemért és fogat fogért.” Aztán folytasd. Vagy kapcsold össze. Arra várunk, látod. – Valamit a konkrétumban – dadogta A. A Mester összerezzent. Igyekezett a fejét fölszegni, emelt a hangján, a hangszín nőiesbe csúszott. – „Én pedig azt mondom nektek, szeressétek ellenségeiteket, és imádkozzatok üldözőitekért. Ha csupán azokat szeretitek, akik szeretnek benneteket, mi lesz a jutalmatok?” Elengedte őket; gesztikulált is. Mint lila bélyegzőnyomat, villant egy kör a tenyerén. A. most már csak erre koncentrált, fokozta gyanakvását a részletek tárulkozása. Z. a Mestert egészen halkan, ismét megkérlelte: – Szólj az előzményről. „Hallottátok a parancsot: szeresd embertársadat, és gyűlöld ellenségedet.” És folytasd végre. Tégy hozzá, kérlek ! A Mester – mintha fogyna láthatatlan burájából a mennyei éter – már kínlódva beszélt, szinte szótagolva, mélyen. Végképp ereje fogytán, de még leplezve gyöngeségét két oldalról könyökhajlásukba kapaszkodott. – „Ne aggódjatok tehát a holnap miatt, a holnap majd gondoskodik magáról. A mának elég a maga baja.” – A jel! – kiáltotta A. túl diadalmasan, s a Mester leleplezett tenyerét odaszorította Z. arca elé. – Nyomdafestékkel sokszorosítva… ó, barátom… hiszen ez csaló… A harmadik nem védekezett. Tragédiájához nem illett a magyarázkodás. S talán maga sem tudta, mi is történt vele vagy körülötte, oly iszonyú lassúsággal s oly pokoli hirtelen. Hátrább lépett, némán intett, hagyják, menjenek. Hallgatásával visszatért méltósága. – Nem – mondta Z. indulat nélkül, szomorúan. – Dehogy csaló. Hátranyúlt, s a férfit ismét kettejük közé vonta. Az nem ellenkezett; sőt, láthatóan rászorult a törődésre. Rebbenései csillapultak, használt neki a testmeleg. – Dehogy csaló – Z. megsimította. – Tanítvány. Egy szegény, régi tanítvány csupán… A. csodálkozott. Szedegette az útitárs hajából a bogáncsot. – Honnan tudod? Z. mosolygott. Inkább a vándornak mondta, semmint A.-nak: – A Mester mindig újat mond. Maga a Törvény s egyben a Módosítás. Semmit sem szól kétszer. Nem hígít, nem ismétel az időben. A Mester érkezik és korrigál. Csak a tanítványok dogmatikusak. A. a tanítvány rémült szemébe nézett. – De azért velünk jöhet? Felesleges kérdés. Nincs helye másutt. Ácsorogtak még egy kicsit a saroknál; de nem keltek át a túlsó oldalra, ott még egyetlen lámpa sem világított, csak a várakozás szaggatott sárgája, ki tudja, mióta, ki tudja, meddig. Így hát megkerülték még egyszer az ismerős tömböt, édes hármasban, kényszerű türelemmel.
1977 |