A tettes
Minden tárgy egy pici óra. Egy málnaszem éppúgy jelzi egy-egy nap elmúlását,
akár egy torony. Egy kenyérmorzsában éppúgy benne feszül az éjféltől éjfélig lejáró
huszonnégyes egység, akár egy gondosan fölhúzott Omegá-ban. A kavicsban is rugó működik,
csak erősebb járatú. Példa rá a márványszobor: évezredekig elketyeg, igaz, olyan halk ütemben,
mely már csak szemmel követhető. Így is megállapíthatjuk, mégpedig évezredekre visszamenően
percnyi pontossággal, mikor húzták föl egy Ramszesz vagy egy elfeledett Tang-Csin szobájában. |
Az időnek tehát nincs lakása. A tárgyakban vonja meg magát. Semmiképp se
másként, mint a kukac a cseresznyében, a szú a szemöldökfában. Azaz nem mint lakó; hanem
mint élősdi.
Helyesbítünk. Idő önmagában nincs is; sose volt. Így sose lesz. Az idő a tárgyak
betegsége. Róluk harapódzott át reánk, élőkre. Minden ragály a frissen megfertőzöttek közt
pusztít leghevenyebben. Van vajon remény, hogy valamikor (mint valaha rég) ellenállóbbak
leszünk a fertőzéssel szemben? A különbség a tárgyak és az élők között: másképp védekeznek
a rontás ellen.
A világűr csendjében – a teremtés elmebajos szótlanságában – mi emberek is
csak ilyenféle időmérők: idő-ellenállók vagyunk, máris dicsérendő tartóssággal a túró és a
piramisok között. Ez nem csüggesztő; bátorító. Hozzásegít annak a magányossági érzésnek a
leküzdéséhez, ami az emberiségre szakadt – eddig föl nem mért pusztítást okozva – és szakad
szüntelenül, hol hetes eső, hol világvégkezdő hegyomlás sötét óráit idézve tudatunkba
mindazóta, amióta egy gyermeki hiedelem végleg eltűnt a képzelet zsinórpadlásán. Hogy
mindezeket a rugókat valami atyai kéz húzza föl.
|
Atyánk nincs, ám testvérünk – velünk egysorsú – az rengeteg. Csak meg kell
találnunk, ami rokonít. De önzetlenebbül, tágabban! Új helyezkedést kell keresnünk, új
családkört? Nem; csak föl kell, el kell ismernünk újból régi jó rokonainkat, akiket hajdan
letagadtunk holmi Zeuszok felé ácsingózva. Holott ők még a legjobb társaság számunkra ebben
a hideg semmiben, ami az idő s ami – most már látjuk – mégis a legvalóságosabb haza. A
legközösebb! Több benne a tanácsadónk, a kalauzunk, mint sejtettük, valaha, annak a régi
hiedelemnek a gőgjében. A világ testvéribb – népesebb –, mint föltételeztük. Hisz a szívünkben
sem az idő jár. Hanem csak egy betegség. A ketyegő halál. |
Ha a lélek főtulajdonsága, hogy örökidejűségre áhít, mindennek, ami érzékelteti
ezt az örök időt, köze van a lélekhez, ez csak természetes. Innen tekintve vajon ki győzi inkább
az időt: Caligula-e, vagy a lova, vagy a tíz csöbör méreg, amit áldozataival az igényes császár
megitatott, vagy éppenséggel áldozatai? Ennek akarata, annak okozója, amannak ereje az
áldozatoknak rettegése volt.
Azzal jár, azaz hozzá tartozik, és attól jár, vagyis annak erejével mozog: a kettő
közt a különbség nem csak a szótárban – minden nyelv szótárában – árnyalati. Valóságosan is.
A vaj attól jár és azzal jár, sőt azzal jár le, hogy avasodik, az arc, hogy ráncosodik, a költészet,
hogy ünnepi lesz, a szerelem, hogy beteljesedik s hálából el akar múlni.
A dobozban szikkadó cipőkrém épp oly viszonyban van a halhatatlansággal, mint
a sarkcsillag. Más-más grádicson? Épp csak ebben – a dolgok, a tárgyak, a jelenségek
viszonyában – kell rendet teremtenünk, s máris kezd alakulni egy új harmónia.
Rendet teremteni? Meglátni először is a rendet!
|
Tíz mondatban az olvasó elé helyezzük azt a legalább tízezer bölcseleti műből
fölterebélyesedett elméletet, a mind a mai napig a legésszerűbbet annak bizonyítására, hogy van
rend, azaz halhatatlanság. Hogy órarendszerünket személyes szándék húzta föl.
A tétel Szent Tamástól ered. Eszerint a tárgyakban végbemenő minden változás
külső behatás eredménye. Minden behatás föltételez természetesen egy előző behatást. Ezek
sorozata pedig szükségszerűen egy olyan változás-előidézőt tételeztet föl, amely úgy oka minden
változásnak, hogy maga már nem változik. Nem lehet ez tehát sem afféle első szem a láncban,
sem holmi időbeli kiindulópont. Mert hisz akkor is még az volna, mint a többi. Másfajta
külsőből kell ezekre hatnia. A véges, változó, létrenden kívül pedig ilyen eredménnyel csak egy
nem-véges, egy nem változó ható- vagyis teremtő-erő működhet.
A falatnyi fagylalton át tehát, melynek lágy megroskadásán lenyelte előtt egy
pillanatra megállt a szemünk, a Teremtő trónusához száguldhat a tekintet.
|
Magára adó, fölnőtt embert zavarba ejt bármily ilyen Első Atya későbbi
fölfedezése. Mintha már férfikorba jutott törvénytelen gyermek ajtaján kopogtatna valaki
éjszaka, viharban: Én nemzettelek!
Vagyis azért tartasz igényt a födélre, melyet én készítettem? Sőt azért akarsz ura
lenni? Késő. Bárhonnan kerültem is ide, itt már én vagyok a gazda.
Rég többet tudva, mint te.
A társaimtól.
Rég nem tőled remélve védelmet.
A társaimtól.
A tárgyak közt foglalni megfelelő helyet nem lefelé haladás a lépcsőn; nem
lefokozás. Ez a szerénynek tetsző helyünkrehúzódás óriási térhódítás. Megvethetjük a lábunk;
az alakítható sárban, e kemény talajon.
A továbbiakról legközelebb.
|
|
|