A reformáció genfi emlékműve előtt
Száznegyvenhármat léptem; ez a hossza |
az emlékműnek. Hírnök, ki megölt |
milliók végső tisztelgését hozza, |
úgy mentem el a szobor-sor előtt. |
Kálvin, Knox, Farel, Béza! S bika-fővel |
a hadrakelt hit zord hadnagyai, |
a Vilmosok! és Coligny és Cromwell |
– ők néztek rám – s a szablyás Bocskay!… |
Hátrálnom kellett közelükből: mindet |
nem fogta össze csak messzibb tekintet. |
Fölhúzódtam a kert felé, a fákig |
s lelkemben is hűs tárgyilagosságig. |
|
álltak volna kaszárnya-számadáson |
a hátterül kapott nagy szikla-falból |
s abból a másik, épp oly teli tömbből, |
a mögéjük kövesedett időből. |
|
Addig jöhettek, maguk is meredt |
kövek a napfénybe, hol nem lehet |
szavuk már. Szavuk immár csak a tett, |
mely idővel ad magyarázatot! |
Holtak, vigyázz-ban állók, szóljatok! |
|
|
Vagy előbb én beszélhetek? |
|
Kik „ott álltatok, nem tehetve másképp”, |
mert ez vagy az, de megalkuvás nincsen, |
mert a langyosat kiköpi az Isten, |
kik után tárgyként maradt fönn a szándék, |
|
mennyi az igazság még öklötökben, |
mely négy százada oly nagy esküt markolt, |
mely kőbe s öröklétbe görcsösödten |
tartja ma is a bibliát s a kardot? |
Mit adott, melyre fölgerjedt szerelmes |
dühével törtetek, a cél, ahogy |
Ti kérditek?elértétek? |
S ha nem lesz |
örömötökre meghallanotok? |
Elmondom. Épp mert nékem is keserves. |
|
Álltatok, égve az Úr igazától; |
állt szemközt épp oly tűzzel teli tábor; |
aztán dönteni kezdett ezredegyszer |
|
Hogy várja örök üdv a lelket: |
rángtak milliószám kínban a testek |
csatamezőn, bitófán, vérpadon, |
karón, keréken, meg a fájdalom- |
szerzés új mestergépein; növesztett |
egymással szemben erdőnyi keresztet |
Jézus példája, végig Európán; |
égtek, hogy égjen itt a kép s a „bálvány”, |
ott a „csalárd könyv” – városok és falvak, |
hol újra emberhúst faltak a félvad |
zsoldosok, eladdig míg tűz a tűzzel, |
nem állt egymással szemben bűn a bűnnel, |
eladdig, míg nem jött – a győzelem? |
Az idő. Okosan, türelmesen |
s némi humorral. |
A kétféle had |
és hit várai szemközt állanak |
ma is, az én hazámban is; a zordon |
fehér-falú s arany-cifrázta templom |
vén tornyai még ágyúként vitáznak |
minden beharangozáskor, vasárnap |
papjaik bent még ősimód dörögnek, |
de kijövet az utcán átköszönnek |
s ujjon mutatják, hogy hány órakor |
s kinél lesz ferbli-kör vagy harcsa-tor |
s egy kis ital. |
Szép. Magam is helyeslem; |
ha pap vagyok, magam is így cselekszem: |
„értsük meg egymást!” |
De nem volt nagy ár |
mégis a harminc évi döghalál, |
d’Aubigné dühe, Coligny halála, |
Szent Bertalan bosszútlan éjszakája, |
fél Németország, a ketté törött |
Európa s hogy itt volt a török |
százötven évig és a mi hazánk… – |
Ez lett a „győzelem”! Ezt küldte ránk |
Isten azzal, hogy „napként kimutatta”: |
nem érte folyt a harc, hanem miatta;
|
ilyen volt, mit díjul szánt, a jövő: |
– mert volt-e vajon győztes, kit nem ő |
rendelt eleve győzni? |
Győztetek. |
Maga a Sátán győzött veletek! |
Balekok voltatok, mind! Hátra arc! |
Nincs jogotok egy lépés sem előre. |
Törlődjetek be kőbe és időbe. |
|
Elveszett – eleve! – a harc! |
|
– mondtam keményen, mint aki magára |
támad először is az igazával; |
majd: |
Megbuktatok! A haddal simára |
törölt kontinens – e fekete tábla – |
közepére mi iratott eredmény? |
Egy betű, egy már tréfának sem új |
buta betű s az is csak magyarul: |
mért több a keresztyén, mint a keresztény?
|
Értelmet annyi millió halott |
véréből ennyit párolhattatok, |
midőn – feledve, kinek mi a dolga – |
karddal csaptatok ti is a Csomóba: |
a Föladatba, mely épp a kötés |
kibogozásával szép és merész. |
|
– kondult bennem is, ahogy várható volt, |
a tulsó torony az innen valóra |
(és attól fogva mind a kettő bongott) |
s kelt ezredszer is – alig finomodva – |
bennem a két ős ádáz szó-birokra: |
a mindig úrhitű tolnai pásztor |
s a csupa dac sárréti prédikátor. |
|
Mert mi szorította kézbe a fegyvert? |
Nem a Rossz ellen támadt, aki felkelt? |
S ha annyi sem lett volna harc? Ha szótlan |
„hal el a hit” a „római mocsokban”? |
Ha arra tart eszme s világ, amerre |
a „tiarás templom-kufár” vezette, |
ha nincs, ki a bűnnek ellenszegül |
s – ha úgy fordul, hát reménytelenül, |
de csak annál szebb önfeláldozásképp – |
odavágja, hogy „nem tehettem másképp!”, |
ma hol vagyunk?! Akkor tán elmarad |
a kín, a vér, akkor nincs áldozat, |
nincs – inkvizíció?! |
Ha – bár „hiába” – |
Gusztáv Adolf nem ül harci lovára, |
s jobbágy-iga helyett nem vágynak inkább |
fegyvert ölteni a toulouse-i tiszták, |
valdeusok, husziták, Bocskay |
írást-imát se tudó hajdui, |
hiszed, hogy lett volna béke, olyan bár, |
amilyet az imént lemosolyogtál? |
Hiszed, hogy volna olyan-amilyen |
magyarság, ha nincs – Kálvin? |
magyarság, ha nincs – Kálvin? |
Nem hiszem. |
|
Vagy mást mondok: szobádban volna villany, |
ha nem lép Giordano Bruno a tűzbe? |
Hol kezdődött, hogy atomerő is van |
s holnap rakétán repülsz ki az űrbe? |
Övék az érdem, kiket sem a máglya |
nem riaszthatott vissza, sem a gálya – |
a léptenként fölmeredő „hiába”! |
|
Látták vagy nem a céljuk, |
azt jól látták, hogy nincs visszafelé út; |
a mult, ahogy füst-vetve összeomlott, |
úgy lökte őket, mint lőpor az ólmot: |
előre! és ők vállalták e sorsot – |
Mondd hát velem, hogy dicsőség reájuk! |
|
Álltam némán, hírhozó katonájuk, |
már azt forgatva, hogy én mit kapok, |
nem is őtőlük magyarázatot: |
a tettektől, melyek – akár a gyermek – |
magukért csak felnőttsorban felelnek. |
Végül, ezt mondtam, önvigasztalásképp: |
maga az Isten se tudhatta másképp. |
|
|
|