EquusGenova, 1976. február A ló, miközben az ember betörte, megszelídítette, s végigcsinálta vele a világtörténetet – Trója falai alól Budapest ostromáig –, szépen befészkelte magát a tudatunk alá. Ha jól értem, erről szól Shaffer darabja. A nagy jelenet, hogy a fiú, a lovak szerelmese, az istállóban nem tud egy kislánnyal izélni, mert hátán érzi a lovak tekintetét. Ezért aztán ki is szúrja a szemüket. Az újságok hetek óta írják, hogy semmi, de semmi sexy nem lesz abban, hogy a két fiatal e jelenetben anyaszült pucérra vetkőzik. A mostanában egyre szigorodó olasz cenzúra is engedélyezte ezt a meztelen jelenetet, nem is rövid nyolc és fél percen át – sőt, korhatár nélkül engedélyezte. A közönség tódul a színházba. Nem lehet tudni, hogy mi vonzza inkább – a kamaszfiú meg a kamaszlány sztriptíze, vagy inkább az, hogy nyolc és fél percen át nézheti őket anélkül, hogy megkívánná valamelyiküket? Lehet, hogy egyszerre élvezi a látványt és a maga lelki emelkedettségét. Fél szemem a színpadon, de nézem közben a szomszédaim arcát, meg a páholyban ülőkét, meg azokét, akik erre a jelenetre megjelennek a bejárati ajtókban. A nézőtéren mindenki mozdulatlan. Nyolc és fél percen át nincs köhögés, nem nyekken szék… Az újságoknak, azt hiszem, igazuk van. Nem fényesednek ki a szemek, nem nyalogatja senki a szája szélét. Figyelmes, kontemplatív komolysággal nézi mindenki a színpadon mozgó két tökéletes szépségű aktfigurát. Ismerem ezt a tekintetet. Masaccio freskóján nézik ilyen odaadó közönnyel a firenzei polgárok a lábuknál térdelő fiatal, meztelen Timóteust. Mintha semmi más nem járna a fejükben, csak egy afféle eltűnődés: ki tudja, talán csakugyan nagy kár volt kiűzetnünk a Paradicsomból? |