A Rombolás Géniusza
Pár sor az auschwitzi múzeumba küldött magyar képzőművészeti alkotásokhoz
Bronzszínű nagy könyv volt. S bronzkapu-titkú fedelén egy Démon repült,
visszanézve felénk…
A könyvben belül még több ilyen démon is volt. Mennyit forgattam ezt a könyvet!
Nem a szirének érdekeltek – belőlük is volt jó néhány a könyvben –, hanem ezek a baljós
szárnyas alakok, akik látnivalóan a pusztulást hozzák ránk.
Az egyik képnek a címe is ez volt: A Rombolás Géniuszának Diadala.
Emlékszem. A Pápa és a Német Császár trónolt a háttérben, és a lábuk előtt hajszolta
halálba magát az emberi nem. Úgy rémlik, azúttal a krími háború alkalmából. Az előtérben
mintha egy anya tűnnék fel, amint menti a picijét.
Felettük, a felhős égen áthúzott a Rombolás Géniusza.
*
Azóta se láttam Zichy Mihály díszkiadású albumát, de ezt a képet hányszor láttam
feltámadni. Elébb csak riadt gyerekkori álmaimban. A leszakadni készülő égből visszanéztek
rám a szárnyas démonok.
Később aztán megtanultam a leckét, hogy az efféle lelkiismerethez szóló allegóriák
már nem tartoznak bele a művészetbe, és otthagytam Zichy képének az emlékét az álmaim
mélyén.
Hiába!
A történelem is, a művészet is kezdte szolgáltatni az emlékeztetőket erre az eltemetett
látomásra. Hol a pápa kezdett olyan lenni, mint Zichy Pápája, a német vezér még olyanabb, mint
Zichy Császára, és a gyereküket mentő anyák meg pontosan olyanok voltak, mint az a Gyerekét
Mentő Anya.
És ráismertem erre a képre – nem a formáira, hanem a denunciáló dühére, amikor
Picasso Guernicáját megláttam.
És egyszeriben megfordulni látszott minden. Mintha az iszonyat tengerében csak
szigetek volnának a létezés öröméről szóló korszakok: Mezei Koncertekkel, Madonnákkal,
Majálisokkal, Fürdő Nőkkel… Az állandó: a rémületet keltő etruszk katonafejek, Uccello képe
egy szegény zsidó család kiirtásáról, a Campo Santók freskóin a Felbomlás és az Élet formáinak
a nagy rendetlensége, a keresztrefeszítések, a tövisselkoronázások, az utolsó ítéletek és a
betlehemi gyermekmészárlások, a haláltáncok, Callot és Goya tudósításai a háború
borzalmairól, Käthe Kollwitzéi a proletáréletről, Mednyánszky egyre kopárabb terein a
szögesdrótok és a katonatetemek…
Egy esztendővel ezelőtt a régi Mexikó romjai és az új Mexikó freskói előtt megint
feltámadt bennem a Rombolás Géniuszának az emléke. „Ezen az oltáron naponta tízezer ember
eleven szívét vágták ki a papok, ez a csatornarendszer a vérpatakok elvezetésére szolgált” –
mondta a kísérő a szokott szövegét. És a Prado Hotel falain Diego Rivera óriásfreskói
denunciálták az azték papok után jövő spanyol papokat, akik pedig inkvizíciós máglyákkal
szórták tele Új Hispániájuk földjét. A Képzőművészetek Palotája falán pedig Siqueiros freskói
szólnak az őslakók sorsáról…
Mennyi mementó, mennyi tiltakozás a Rombolás Géniusza ellen!
A milánói Dóm jobb oldali kereszthajójában ott áll Marco D’Agrate műve: az
elevenen megnyúzott Szent Bertalan.
A Lét és a Nemlét látványa egyszerre, egyazon testben.
Azt mondják, a Húsvét-szigetek bálványai arra szolgáltak volna, hogy elűzzék a
partokról a Rossz Szellemeket. Azt hiszem, arra is szolgáltak, hogy hátuk mögött ezekkel a
bálványokkal, kellő bőszültséggel védjék a szigetlakók szigetükön az életüket.
Efféle hivatást vállalnak a művészek, amikor feltámasztják képeiken, szobraikon a
Rombolás Géniuszának Diadalát.
*
És egy javaslat az auschwitzi múzeum képzőművészeti gyűjteményéhez.
A Részvétnek és a Haragnak a méltó alkotásai mellett, mint amilyeneket a magyar művészek
küldenek most oda, állítsák ki az egyik teremben az Árulás művészetét. Göbbels festőinek és
szobrászainak műveit, az ál-klasszicista, ál-harmonikus, ál-optimista műveket, a Rombolás
Géniuszának diadala idején született cinkos hazugságot.