Vég és kezdet: egy

Avagy legcsalékonyabb érvünk az öngyilkosság mellett

„Ádám a szirt felé halad” – írja Madách. Az eszme már megvillant fejében. Ki is ejtette az elhatározás nagy szavát, ironikus színházi bennfentes hangsúllyal: „vége a komédiának”.

A cselekményhez hozzátartozik még az is, hogy „Éva kilép az ajtón”. De Éva még nem szólal meg. Majd a következő forduló lesz az övé.

Egyelőre a halálos feszültség fokozódik tovább.

Lucifer beszél. Látszólag vitatkozik Ádámmal, csúfolódik utolsó szava fölött. Nem állja meg, hogy most is le ne hülyézze Ádámot.

 

Ah vége, vége: mily badar beszéd!
Hiszen minden perc nem vég s kezdet is?

 

Dehogyis vitatkozik Lucifer Ádámmal!

Igazából most adja meg neki a végső lökést (a végsőnek szánt lökést) a szikláról a mélybe. A végnek és a kezdetnek egybefonódó pantheista víziójával. Ez a legmegejtőbb érv – hiszen arról szól, hogy olyan édesmindegy az élet és a halál. Hiszen egyetlen és oszthatatlan valóság hullámzása ez az egész…

A boldog halál víziója ez. Besorolni magunkat a Mindenség örök körforgásába.

 

*

 

A gép forog…

A világtörténelem is milyen szépen lefutott magától. Nem volt szükség semmiféle extrapolált Istenre.

A világtörténelem hiánya is ugyanilyen szépen le fog futni.

Isten nélkül.

Ádám nélkül.

A gép forog, az alkotó pihen.

Pihen a babérjain.

Meghalt.

Nincs.

Nincs Isten.

Körforgás van.

Ez a jó.

Ez a jó annak, aki lenéz a maga sziklájáról a hatemeletnyi mélységbe az udvar keramitkockáira.

[ Digitális Irodalmi Akadémia ]