Nem az idő halad…

Miért volt olyan fontos Madáchnak az a fikció, hogy Ádám ne ébren, hanem álmodva lássa meg a világtörténelem nagy korszakait?

Azt hiszem, kizárólag azért, mert Madách, mint vérbeli drámaíró, tudta, hogy ha évezredeket ölel fel a cselekmény, akkor is jobb azt besűríteni az időnek egy zárt egységébe mint keretbe. És ahogy a Szellem belefér a palackba, a világtörténelem is, lám, milyen szépen belefér Ádám álmába.

Nagy drámaíró-varázsló Madách!

Az Ember Tragédiája tehát nem az objektív időben játszódik. És ezért, mielőtt megkezdődnék a tulajdonképpeni dráma, Madách még gondosan felhívja a figyelmünket rá, hogy az idő mennyire relatív, hogy az évszázadok és a pillanatok között alig van különbség – hogy idő voltaképpen nincs is.

Ez a filozófia szolgáltatja, mondjuk így, az elvi alapot ahhoz, mi most következik: Ádám évezredeket felölelő álmához.

E hat sor mottóul szolgálhatna megannyi modern, időbontással lazított regényhez, drámához.

 

Minden, mi él, az egyenlő soká él,
A százados fa s egynapos rovar,
Eszmél, örül, szeret és elbukik,
Midőn napszámát s vágyait betölté.
Nem az idő halad: mi változunk,
Egy század, egy nap szinte egyre megy.
[ Digitális Irodalmi Akadémia ]