A félrevezetettség útvesztőiben
No, hát ma éjjel is járt az izé? |
Ha egy modern Hamletot írnék, egy drámát arról a fiatalemberről, aki nem tudja, hogy
hogy halt meg az apja, hogy hogy lehet gyászában jókedvű az anyja, s hogy tulajdonképpen mi
is bűzlik Dániában – Hamletnak ezeket a kétségeit (s esetleg még másokat is) nem volna nehéz
felfedezni a mai fiatalság szívében, hiszen amitől ez a fiatalság leginkább szenved, amitől a szó
legszorosabb értelmében kétségbe van esve, az megint csak pontosan a
dolgok igazi valójának a nehezen kifürkészhetősége, az olthatatlan gyanú, hogy az újságok, a
könyvek, a televízió mind csak arra vannak, hogy átrázzák őt, lévén minden de minden át- meg
átmanipulálva egy Claudius által.
A Hamlet summája régen is, ma is: a szellem szkepszise a Szellemet illetően.
Hogy modern világunkba hogy átültethető a Hamlet, legjobb példa rá: Ophelia.
Szerelemmel szereti az „édes úrt”, de a miniszter-apa mégis (épp ezért) „ráállítja” őt Hamletra.
Ophelia lesz Hamlet lehallgatója.
Ő a manipulált ártatlanság.
Persze hogy tragikus a vége.
S mi meg a szívünkbe zárjuk őt. Nemcsak azért, mert megtébolyul szegényke az álnok
világban, nemcsak azért, mert oly korán meghalt. Hanem azért, főként azért, mert
öngyilkosságával bebizonyította (vagy legalábbis: bebizonyítani szerette volna), amit mi pedig
elhinni annyira szeretnénk, hogy minden kiszolgáltatottságunk ellenére mindig van bennünk egy
autonóm rész, egy szikra, amely ellenáll a manipulációnak.
|