Összeférhetetlenség
Készülő drámák margójára.
A drámaíró szomorúsága, hogy mindenkinél inkább ki van rekesztve drámai
akciókból. Csakugyan, mindenkivel inkább történhetnek, mintsem vele, drámai ábrázolásra
méltó hősi és érdekes dolgok. Mint drámaíró ő jár a legmesszebb attól, hogy drámai hős legyen –
és ráadásul, a szakmája dolgait illető éleslátásával: ezt a kirekesztettségét metsző világossággal
érzékeli is.
Minden jobb drámaíró pontosan tudja, hogy ami egy drámaíróval történhetik, az
színházi szempontból színházi szóval mondva: atelier ügy. És ebben
benne van a másodlagosságnak, a nem érvényességnek a szentenciája.
Mintha a természet gondoskodott volna róla, hogy ne történhessék holmi visszaélés.
Ezt az összeférhetetlenségi törvényt az eddigi tapasztalatok szerint lehetetlen áthágni. Vagy ha
igen, a legsúlyosabb büntetés jár érte, ami a brancsbelieket sújthatja: az abszolút érdektelenség.
Talán még egyetlen drámaírónak se sikerült drámaírót izgalmas drámahőssé tennie.
Részvétteljes karikatúraszerepekben szoktak színpadra lépni, mint a Sirályban, a Hermelinben…
*
Mi a nyavalyának próbálkozol akkor Bornemiszával, Sophoklesszel? Mit keringesz
folyton Madách körül?
Egy kísérleti patkány hamarébb megtanulja, hogy melyik csapdába ne sétáljon be,
mert ott lebénító áramütés várja.