A Hamlet sötétben kezdődik. „Most veré az éjfelet” – mondja majd Bernardo.
Szellemóra, tudjuk. Az az óra is, amikor minden tehén fekete. Hangok a sötétben, a vaksötétben:
– Ki az?
– Nem úgy: te állj s felelj: ki vagy?
Bernardo, Francisco, Marcello és Horatio úgy közelednek egymás felé csakugyan,
mint vakok. Vagy mint bekötött szemű gyerekek.
(Persze, a Globe-ban volt az igazi: ott nem volt díszlet-sötétség, ott a színészekre volt
bízva, hogy játékukkal megteremtsék az áthatolhatatlan éjféli sötétet, napfényes délutáni
előadásokon. Indításnak egy egyperces black-tragi-comedy! Egy
csöppnyi atombomba: gyújtószerkezetként a szuperműhöz. Tellett Shakespeare arzenáljából.)
Nemcsak az éjfél bakacsinja hullott a katonák közé, ennél súlyosabb és
áthatolhatatlanabb drapéria is: a bizalmatlanságé – mely mindig
kétrétű, sokrétű… Hiszen senkiről sem lehet tudni, hogy csakugyan az-e, akinek mondja magát.
Barát-e vagy ellenség? Eleven-e még vagy csak kósza lélek? A katonai reglamában az efféle
bizalmatlanság persze természetes, és ők most katonásdit játszanak itt:
– Ki az?
– Nem úgy: te állj s felelj: ki vagy?
S közben azt kiabálják ki, ami lelkük legmélyén lappang: a szorongást, a félszet.
Hiszen, aki látja őket a sötétben (a néző azért néző, hogy lássa), az látva látja, hogy a saját
árnyékuktól is ijedeznek.
Egy rövid kérdés s a kérdésre kérdés lesz a válasz: ezzel már benne vagyunk a Hamlet-tragédia sűrűjében. Mondhatnánk: főtémájában. Mert már benne vagyunk a valóság
megismerhetetlenségének a légkörében.
– Ki az?
– Nem úgy: te állj, s felelj: ki vagy?
Ebben a speciális dániai légkörben természetes a kölcsönös gyanakvás: vajon a velem
szemben álló azonos-e önmagával, s hogy vajon engem elfogad-e annak, aki vagyok.
Hiszen a Szellemtől is meg kell majd kérdezni, hogy az-e, akinek mutatja magát. S
akármit mond is, meglehet, hogy csupán a színfalak mögött röhögő királygyilkosoknak egy
ügyes trükkje az egész szellemjárás.
Öt felvonáson át faggatja majd Hamlet a valóságot, hogy tanúskodjék a szellem
személyazonossága mellett, ellen:
– Ki az?
És az őt környező valóság bizalmatlanul visszakérdezi Hamlettól:
– Nem úgy: te állj, s felelj: ki vagy?
(Még mindig a Hamlet két első soráról.)
A drámakezdő első ki az? végigvisszhangzik aztán a
következő öt felvonáson. A fejekben is, elsősorban Hamlet fejében.
Hát nem abban őrlődik-e föl Hamlet, nem abba zavarodik-e meg, és lesz dermesztően
lucidussá, nem amiatt töri-e magát új meg új bizonyságok után, hogy sehogy sem lehet biztosan
tudni a Szellemről, vajon hiteles-e vagy ördögi káprázat? És Claudiusról: ártatlan-e vagy
gyilkos? Hogy nem lehet tudni: a függöny mögött patkány motoz-e vagy az államminiszter? (bár
ez nagyjából mindegy.) S hogy Ophelia üdvösségünk angyala-e avagy a manipuláció eszköze?
Hogy maga Hamlet is észnél van-e vagy eszelős? Hogy mi jobb: lenni vagy nem lenni?
A dráma egy megtorpanással kezdődik. Bernardo belép a színre, valami gyanúsat
észlel, és elkiáltja magát, épp ő, aki jön:
– Ki az?
Francisco ugyanilyen riadtan visszapofázik:
– …ki vagy?
Ezzel kezdődik el az ötfelvonásos merre csörög a dió.